کد خبر: 673744
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
ميزباني عروسك‌ها در تئاتر شهر
سپيده آماده
در روزگاري نه چندان دور، عروسك‌ها پاي ثابت بسياري از برنامه‌هاي حوزه تئاتر، تلويزيون و سينما بودند و عروسك به عنوان نمادي از معصوميت و كودكي در جاي جاي برنامه‌هاي حوزه كودك و نوجوان حضور داشت. همه ما خاطره خوش عروسك‌هاي چاق و لاغر را كه در نقش دو كارآگاه نقش‌آفريني شيريني را بر جعبه جادويي رقم زده بودند، به ياد مي‌آوريم يا خاطره عروسك‌هاي هادي و هدي كه هنوز هم روزهاي خوش كودكي را به يادمان مي‌آورند.
اقبالي كه به رغم تصور برخي تنها به دهه‌هاي 60 و 70 محدود نشد و ساخت مجموعه كلاه قرمزي نوروزي در سال‌هاي اخير و انتخاب آن به عنوان پرمخاطب‌ترين برنامه نوروزي از يك سو و ركورد‌شكني فيلم سينمايي كلاه قرمزي و بچه ننه در سال 91 و شهر موش‌ها در اين روزها، نشان داد كه محبوبيت عروسك‌ها در بازه زماني خاص محدود نمي‌شود و عروسك‌ها با توجه به گستردگي ارتباط اينترنتي و گسترش شبكه‌هاي ماهواره‌اي هنوز هم اگر بخواهند مي‌توانند مهم‌ترين عامل جذب مخاطب در تمام رسانه‌ها به حساب آيند.
در همين راستا اين روزها جشنواره تئاتر عروسكي در سالن‌هاي شهر تهران در حال برگزاري است، جشنواره‌اي كه با عروسك‌هايش به استقبال كودكانگي مردم شهر آمده است. البته نكته جالب توجه پانزدهمين جشنواره تئاتر عروسكي اين است كه مخاطب نمايش‌هاي عروسكي تنها كودكان و نوجوانان نيستند و در اقشار مختلف مخاطبان از كودك و نوجوان گرفته تا مخاطب بزرگسال و عام در تغيير است و در واقع همه مخاطبان بدون توجه به سن و جنسيت مي‌توانند مخاطب اجراهاي اين دوره از جشنواره باشند. شايد يكي از نكات جالب توجه اين دوره از جشنواره تئاتر عروسكي افتتاحيه اين جشنواره باشد؛ افتتاحيه‌اي كه در قالب كارناوالي با حضور عروسك‌ها و كودكان از چهارراه فلسطين به سمت چهارراه وليعصر و محوطه تئاتر شهر برگزار شد. عصر شنبه زماني كه رهگذران و رانندگان سطح خيابان به ناگاه سيلي از كودكان را در كنار والدينشان به همراه عروسك‌هايي كه برخي‌ از آنها ظاهري چند برابر يك انسان داشتند مشاهده كردند، شايد در ابتداي كار متوجه نشده‌اند چه اتفاقي افتاده كه به جاي حجمي از آدم‌هاي خسته كه در ساعت عصرگاه راه خانه‌شان را در پيش مي‌گيرند، اين همه كودك و عروسك شاد خيابان وليعصر را قرق كرده‌اند.
حميد جبلي هم كه در كنار ساير هنرمندان و كودكان همراه كارناوال افتتاحيه بود، حاضران مراسم را به تماشاي نمايشگاه عكس‌هاي پشت صحنه «خونه مادربزرگه» دعوت كرد تا مخاطبان دهه شصتي را هم به ياد خاطرات دور دست‌شان دعوت كند. جشنواره پانزدهمين تئاتر عروسكي با به هوا فرستادن بادكنك‌ها توسط كودكان آغاز شد تا بادكنك‌هاي رنگي براي لحظه‌اي هم كه شده، رنگي به چهره آسمان خاكستري تهران بپاشند و نقطه آغازي باشند براي حضور عروسك‌هايي كه مي‌توانند دنيا را به رنگ زيبايي‌هاي كودكي دربياورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار