کد خبر: 673197
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
دبير كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
سليمي گفت: وزير محترم علوم بايد در بخش زيرساخت‌هاي دانشگاه‌ها و حاشيه‌ها و حاكم كردن روح علم در دانشگاه‌ها گام‌هاي جدي بردارد و انتظار اين است همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند به صورت روشن از فتنه فاصله‌گذاري كند
فاصله‌گذاري با فتنه مهمترين معيار پيشنهاد وزير علوم است

جوان‌آنلاين: حجت‌الاسلام عليرضا سليمي،‌ دبير كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به انتظار مجلس از وزير پيشنهادي علوم از سوي دولت اظهار داشت: وزير علوم بايد برنامه محور باشد و اينطور نباشد وقتي وزارت را تحويل گرفت بعد به فكر برنامه باشد، چرا كه اگر روزمرگي در وزارت علوم حاكم باشد قطعا مشكلات جدي را خواهيم داشت.

 
سليمي با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: وزير بايد به شكل و روشن و شفاف بيان كند كه قرار است در ارتباط با صنعت و دانشگاه چه اقداماتي انجام شود. برنامه‌هاي ما در بحث شركت‌هاي دانش‌بنيان عقب است و بايد برنامه‌هاي وزير آينده در اين زمينه مشخص باشد.
 
 
وي ادامه داد: برنامه‌ها در بحث تحقيقات كلان ملي بايد به صورت مشخص، اعلام شود كه در اين زمينه چه اقداماتي ساماندهي مي‌شود. همچنين موضوع حمايت از نخبگان به صورت عملي نه شعاري مشخص باشد كه اقدامات مورد نظر در اين راستا چيست و چه روش‌هايي براي افزايش توليد علم و تبديل علم به فناوري و تجاري‌سازي فناوري انجام مي‌شود و البته بايد برنامه عملياتي‌ ارائه شود نه اينكه فقط شعار داده شود چرا كه تنها شعار دادن كارساز نيست.
 
 
دبير كميسيون آموزش مجلس تصريح كرد: دانشگاه‌هاي غير دولتي بايد ساماندهي شوند چون دانشگاه‌هاي غير دولتي جزاير مجزايي هستند و بدون هيچ‌گونه نظارتي اقداماتي در آنجا انجام مي‌شود. برخي از اين دانشگاه‌ها متاسفانه حتي بدون داشتن يك عضو هيئت علمي دانشجوي ارشد و دكتري مي‌پذيرند واقعا براي ساماندهي و نظارت بخشي به دانشگاه‌هاي غير دولتي چه برنامه مدوني ارائه داده مي‌شود.
 
 
وي اضافه كرد: وزير محترم علوم بايد در بخش زيرساخت‌هاي دانشگاه‌ها و حاشيه‌ها و حاكم كردن روح علم در دانشگاه‌ها گام‌هاي جدي بردارد و انتظار اين است همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند به صورت روشن از فتنه فاصله‌گذاري كند و به هر نحو بايد در مجلس در اين راستا پاسخ روشن و شفافي را به افكار عمومي ارائه دهد.
 
 
سليمي با اشاره به نشريات دانشجويي گفت: برخي از نشريات دانشجويي مرزهاي اخلاقي و بنيادهاي اعتقادي جامعه را آرشيو  كرده‌اند و برنامه وزير علوم در اين زمينه بايد مشخص باشد كه براي ساماندهي نشريات دانشجويي چه اقداماتي انجام مي‌دهد و همچنين براي ارتقاي هيئت علمي دانشگاه‌ها و اصلاح هرم پذيرش دانشجو در مقاطع مختلف كارداني، كارشناس، ‌ارشد و دكتري چگونه برنامه‌ريزي مي‌كند؟ در بخش پايان نامه نويسي تقلب‌هاي فراواني صورت گرفته، بايد مشخص شود در اين زمينه چه اقداماتي انجام مي‌شود. اصلاح نظام ارتقا دانشگاه و حمايت از اسايتد با تجربه نيز از جمله مسائلي است وزير پيشنهادي دولت بايد مورد توجه قرار دهد.
 
 
وي همچنين با اشاره به بررسي پرونده بورسيه‌هاي غير قانوني گفت: پرونده بورسيه‌هاي غير قانوني مربوط به دولت آقاي هاشمي، خاتمي، احمدي‌نژاد و روحاني است و همه اين دوره‌ها بايد مورد بررسي قرار گيرد. ممكن است در همه اين دوره‌ها اشكلاتي وجود داشته باشد و اشكلات را بايد بدون تعارف مطرح كرد اما اگر از اين مسئله به عنوان يك ابزار سياسي براي حذف رقبا و به حاشيه راندن وظيفه استفاده شود و برخي افكار عمومي را دچار انحراف كنند قطعا اين مسئله، مسئله صحيحي نيست.
 
 
سليمي معتقد است، تخلف در هر حدي كه باشد قطعا به طور جدي با آن برخورد مي‌شود اما به نظر مي‌رسد كه در روند وزارت علوم هم اخلال‌هايي وجود داشته و ظاهرا برخي از اسناد طبقه‌بندي شده در اختيار خبرنگاري قرار گرفته، حال يا خبرنگار خلاف واقع گفته يا وزارت علوم و معاون محترمي كه از او اسم برده شده اين اقدام را انجام داده است و در هر صورت بايد اين مسئله روشن شود و در حقيقت كميته‌اي كه در راستاي اين موضوع ايجاد شده حقيقت‌ياب است و حقايقي را كه در اين زمينه وجود داشته، بررسي مي‌كند.
 
 
دبير كميسيون آموزش ادامه داد: بايد بررسي شود چرا اگر تخلفي وجود داشته به قوه قضائيه ارجاع نشده و چه افرادي كوتاهي كرده‌اند و اگر تخلفي نبوده چرا آمار سازي شده و چه كساني اين آمارها را مطرح كرده‌اند؟ به نظر مي رسد افرادي كه اين آمارها را ارائه كرده‌اند و اعتماد عمومي نظام را زير سوال برده‌اند و آنها بايد پاسخگو باشند. اگر قرار باشد هر كسي مصاحبه‌اي انجام دهد و مقابل سخنان خود مسئوليتي نداشته باشد، قطعا در جامعه هرج و مرج ايجاد مي‌شود و به طور كل اين مسائلي است كه ما به طور جدي دنبال مي‌كنيم تا انشا‌ء‌الله به يك نتيجه‌اي برسيم و سپس آن را به مجلس‌، رسانه‌ها و قوه‌ قضائيه اعلام خواهيم كرد.
 
 
به گفته سليمي تعامل خوبي با وزارت علوم برقرار شده و در اين راستا به صورت روشن و شفاف عمل مي‌شود و در نهايت نتيجه تحقيقات را در اختيار افكار عمومي قرار مي‌گيرد.
 
 
وي با تاكيد بر اينكه عده‌اي با ارائه آمار غلط اعتماد عمومي نظام را دچار آسيب كردند، افزود: هر جا تخلفي صورت گرفته باشد بايد با آن برخورد شود. سوال اين است كه آمارهاي سه هزاري را چه كسي مطرح كرد؟ 700 نفر درست است يا سه هزار نفر؟ چه كساني قرينه‌سازي كردند و مي‌خواستند اين سه هزار را با آن سه هزار ميليارد قرينه سازي كنند و  بر موج احساسات جامعه سوار شوند.

سليمي يادآور شد: برخي از كساني كه در انتخابات 88 نظام را متهم به تقلب كردند اتفاقا در اين بحث نيز نقش داشتند و در واقع در اين خصوص هم ميدان‌داري كردند و اين نشان مي‌دهد اتاق فكر همه اينها يك جاست و از يك جا تغذيه مي‌شوند، بنابراين اين پرونده بايد به دقت مورد بررسي قرار گيرد.   

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار