کد خبر: 673144
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شوری آب شد گتوند را عامل نابودی کشاورزی منطقه عنوان کرد.

کیخسرو چنگلوایی گفت: سالیانه میلیون ها تومان صرف شیرین شدن آب زمین های کشاورزی می شود ولی آب شور سد گتوند این هزینه ها را بی اثر کرده و عملکرد کشاورزی منطقه را نابود خواهد کرد .

وی افزود: سالیانه در خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار کشت دیم داریم اما متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب بارندگی در خوزستان بخشی از دیمی که کشت می‌شود نتیجه خوبی نخواهد داشت.

چنگلوایی ادامه داد : به جز مناطق بالادست یعنی شمال و شمال شرق استان در سایر مناطق چیزی که به عنوان دیم کشت می‌شود اصلاً در تعریف کشت دیم وارد نیست بنابراین کسانی که دست به کشت دیم در این وضعیت زده‌اند خسارت‌هایی را متحمل شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در رابطه با مشکلات سد گتوند گفت : آب ورودی به سد گتوند به دلیل وجود کوه‌های نمک در حال شور شدن است که باعث نابودی کشاورزی منطقه می‌شود و در نتیجه احداث سد گتوند باعث شور شدن آب ورودی شده که تداوم این مسئله سبب نابودی کشاورزی منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان نمک آب ورودی به سد گتوند بسیار پایین‌تر از میزان نمک در دریاچه سد است افزود: زمین‌هایی که تحت آبیاری سد گتوند هستند بیش از ۴۲۰هزار هکتار است که محصولات متنوع از قبیل گندم، ذرت و نیشکر در این زمین‌ها کشت می‌شود.

چنگلوایی با تأکید بر اینکه باید برای شوری آب سد گتوند علاج اندیشی شود و هر چه سریع‌تر اقدام صورت بگیرد ادامه داد : تداوم شور شدن آب سد گتوند و آبیاری با آب شور سد گتوند تولید و عملکرد کشاورزی منطقه را نابود خواهد کرد و به مرور زمان زمین‌های زراعی پایین دست سد شور و لم‌یزرع می‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار