کد خبر: 673137
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
ساخت روستای سرریز جمعیت کندوان در مرحله پی‌سازی قرار دارد. این روستا در فاصله 400 متری روستای تاریخی کندوان در حال ساخت است و در فاز اول 180 خانوار را در خود جای خواهد داد.

فرزین حق‌پرست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با عنوان کردن مطلب فوق گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز روستا از قبیل آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب و نقشه‌های ساختمان‌ها از سوی مشاور ارائه شده است و اکنون پروژه با پی‌ریزی ساختمان‌ها در مرحله اجرا قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه طراحی، کاملاً روستایی و با مراعات حال زندگی روستائیان است، افزود: راه دسترسی، زندگی دامداری و قرارگیری طویله‌ها در اطراف خانه، محل جمع‌آوری علوفه و سایر مواردی که منطبق با یک زندگی روستایی باشد در طراحی روستای سرریز جمعیت کندوان مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به در دست ساخت بودن راه چهاربانده کندوان یادآور شد: لرزش ایجاد شده به دلیل عبور و مرور خودروها در کران‌ها، بوی لنت و مواد شیمیایی که بر روی کران‌ها نشسته و شادابی آن‌ها را از بین می‌برد و آسیب به سنگفرش کندوان صدماتی بود که راه کنونی کندوان به بافت تاریخی و طبیعی روستا وارد می‌کرد و منجر به ساخت راه چهاربانده کندوان شد.

ورود خودرو ممنوع

حق‌پرست محل ساخت راه چهاربانده را روبروی روستا و آن سوی رودخانه کندوان اعلام کرد و با بیان اینکه با احداث این راه از ورود خودروها به داخل بافت روستا جلوگیری می‌شود، از اجرای 70 درصدی این پروژه خبر داد.

وی به هشت هزار متر کف‌سازی انجام گرفته در روستای تاریخی کندوان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آب‌های سطحی اصلی‌ترین مشکل روستا است، کف‌سازی به گونه‌ای طراحی شده که آب‌های سطحی را از طریق سیل‌بند، شیب زمین، فاضلاب و جوب‌های طراحی شده هدایت می‌کند.

حق‌پرست با بیان اینکه سه هزار متر از کف‌سازی در کندوان باقی مانده که هم‌اکنون در دست اجراست، افزود: ضخامت، جنس و مقاومت فیزیکی و شیمیایی سنگ‌های به کار رفته طوری است که هم در مقابل فرسایش و نیز اختلاف دمای بسیار بالای تابستان و زمستان روستا مقاومت می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تمامی خانه‌های روستای کندوان را دارای امکانات زیرساختی از قبیل آب، برق، تلفن و فاضلاب اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه گاز شهری به کران‌ها آسیب می‌زند، کپسول از طریق فرمانداری اسکو در اختیار روستائیان قرار می‌گیرد.

حق‌پرست با اشاره به مهاجرت معکوس جمعیت فصلی در کندوان یادآور شد: در سال 89 حدود 170 خانوار با 702 نفر جمعیت ثابت کندوان (در فصل زمستان) بودند که این تعداد اکنون به 320 خانوار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با کمک مردم و روستائیان مرمت کران‌ها را به طور پیوسته در دست کار دارد، تصریح کرد: پایگاه پژوهشی کندوان در داخل روستا فعال بوده و به امور اجتماعی و مشکلات روستائیان رسیدگی می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار