کد خبر: 672385
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸
«جوان» از ژست تبليغاتي و دروغين غربي‌ها عليه تروريسم گزارش مي‌دهد
بر اساس اسناد موجود اين ائتلاف تنها تمركز خود را روي گروهك داعش قرار داده و بنا نيست تلاشي را براي مقابله با ديگر تحركات تروريستي نظير قتل عام كودكان در فلسطين، تحركات تروريستي ارتش آزاد در سوريه، اعمال تروريستي بوكوحرام در نيجريه و حركات تروريستي در شرق ايران انجام دهد و فقط براي آنها امنيت خودشان مهم است
جعفر تكبيري
گروه تروريستي داعش در حالي به خطري جدي براي دنياي غرب تبديل شده كه غربي‌هاي حامي اين گروهك حالا به فكر مقابله و مبارزه با اين گروهك افتاده‌اند.
    
اين گروهك تروريستي در حالي با اعمال رقت‌انگيز خود دنيا را در بهت و حيرت فرو برده‌اند كه هر روز اخبار تازه‌اي از پيوستن شهروندان كشورهاي اروپايي به اين گروهك تروريستي منتشر مي‌شود و در ديگر سو دولت‌هاي غربي نگران از آنكه اين شهروندان كه حالا به يك عامل تروريستي تمام عيار تبديل شده‌اند، با بازگشت به كشورشان معضلات بي‌شماري را برايشان ايجاد كنند.

وحشت از اين كابوس تلخ تا حدي بود كه غربي‌ها به ناچار تصميم به تشكيل يك ائتلاف بين‌المللي براي مقابله با اين گروه تروريستي خود‌ساخته گرفته‌اند. ائتلافي كه به گفته جنيفر ساكي سخنگوي وزارت خارجه امريكا 40 كشور عضو آن هستند و به ادعاي روزنامه اينديپندنت انگليس، قرار است طي يك ماه آينده حملاتي را عليه مواضع داعش در خاك عراق و سوريه انجام دهند.

ايران و ائتلاف بين‌المللي ضد داعش

اما شكل‌گيري اين ائتلاف در حالي است كه طرف‌هاي غربي هرگز نمي‌توانند مبارزه با اين گروهك تروريستي را بدون حضور جمهوري اسلامي ايران تصور كنند. كشوري كه يكي از تاثيرگذارترين قدرت‌هاي منطقه است و از همان روزهاي نخستين شكل‌گيري گروهك تروريستي داعش، ضمن مبارزه و مقابله با آن خطر گسترش افراط گرايي آن را به داخل خاك اروپا و امريكا گوشزد كرد. همين علاقه به حضور ايران در اين ائتلاف بود كه باعث شد وزير امور خارجه دانمارك به عنوان يكي از اعضاي اتحاديه اروپا سراسيمه به ايران بيايد و پيغام دولت‌هاي اروپايي براي پيوستن جمهوري اسلامي ايران به اين ائتلاف را تقديم مقامات كشورمان كند. اگرچه مقامات كشورمان پس از دريافت اين پيغام عنوان كردند كه به دليل ماهيت نمايشي اين ائتلاف و فقدان صداقت و رفتار دوگانه برخي اعضا حاضر به پيوستن به آن نيستند. ماجرايي كه باعث شد جنيفر ساكي سخنگوي وزارت امورخارجه امريكا در اقدامي پيش‌دستانه و براي فرار از شكست عدم همراهي ايران، عنوان كند كه جمهوري اسلامي در اين ائتلاف نقشي نخواهد داشت.

استدلال ايران براي نپيوستن به ائتلاف
اما در اين بين شايد سؤال اصلي اين باشد كه دلايل جمهوري اسلامي براي نپيوستن به اين ائتلاف چيست؟
پاسخ به اين سؤال را مي‌توان در چند بخش خلاصه كرد:
نخستين دليل در اين ارتباط را مي‌توان در خاستگاه اصلي گروهك تروريستي داعش جست‌وجو كرد. اين گروهك تروريستي در حالي در سوريه شكل گرفت كه حامي اصلي آن در تمامي زمينه‌ها دولت امريكا و كشورهاي متحد اين دولت بودند و حال خود دولت امريكا خواستار شكل دهي يك ائتلاف عليه اين گروهك شده است.
دومين دليل در اين حوزه را مي‌توان به تجربه تلخ ايران براي همكاري با ايالات متحده در موضوع افغانستان عنوان كرد. جايي كه نيروهاي امريكا از كمك‌هاي اطلاعاتي و لجستيكي ايران براي مقابله با گروه تروريستي طالبان بهره بردند و در نهايت نه تنها پيروزي را به نام خود ثبت كردند، بلكه ايران را به عنوان محور شرارت در رديف گروه‌هاي تروريستي نظير القاعده قرار داد.
دليل سوم براي عدم همراهي جمهوري اسلامي ايران با اين ائتلاف را نيز مي‌توان در نبود عزم جدي اين حركت براي مقابله با تروريسم در تمامي ابعاد عنوان كرد. بر اساس اسناد موجود اين ائتلاف تنها تمركز خود را روي گروهك داعش قرار داده و بنا نيست تلاشي را براي مقابله با ديگر تحركات تروريستي نظير قتل عام كودكان در فلسطين، تحركات تروريستي ارتش آزاد در سوريه، اعمال تروريستي بوكوحرام در نيجريه و حركات تروريستي در شرق ايران انجام دهد و فقط براي آنها امنيت خودشان مهم است.
دليل چهارم نيز در اين ارتباط، عدم عزم جدي اين ائتلاف براي مبارزه بلند مدت با موضوع تروريسم در جهان است، چراكه قطعا مبارزه بلند مدت با موضوع تروريسم در جهان باعث لطمه خوردن به منافع كشورهاي غربي حامي تروريسم خواهد شد.
در نهايت آخرين دليل در اين ارتباط، علم ايران به تلاش كشورهاي غربي به ويژه امريكا براي حضور نظامي در منطقه است و قطعا ادعاي مقابله با تروريسم مي‌تواند بهانه بسيار خوبي باشد كه دوباره پاي نظاميان امريكايي و غربي كه خود عاملي براي به وجود آمدن تروريسم هستند، در منطقه باز شود و امنيت ديگر كشورهاي حاضر در غرب آسيا را نيز به خطر بيندازد. از اين رو اين يك امر طبيعي است كه جمهوري اسلامي با مخالفت براي پيوستن به اين ائتلاف عملا مانعي براي حضور مجدد نظامي امريكايي‌ها در خاك عراق و سوريه شوند. حضوري كه بي‌شك مي‌تواند رقابت تسليحاتي را در منطقه حساس خاورميانه تشديد كند و سرمايه ملت مسلمان را به جيب كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي غربي بريزد.

ايران و مقابله جدي با داعش
اما كشورهاي غربي در حالي به يكباره خطر حضور داعش در سرزمين‌هاي خود را احساس كرده‌اند كه جمهوري اسلامي ايران مدت‌ها با درك خطر‌ افراط‌گرايي اين گروه به مقابله با آن پرداخته است، به گونه‌اي كه بسياري جمهوري اسلامي ايران را در كنار عراق و سوريه خط مقدم مقابله با اين تروريست‌ها مي‌دانند. جمهوري اسلامي به عنوان يك كشور دوست سوريه از نخستين روزهاي شكل‌گيري بحران در سوريه، به كمك اين كشور شتافت و پس از آن با يورش تروريست‌هاي داعش به خاك عراق در كنار مردم اين كشور قرار گرفت. قطعاً ايجاد بسيج عمومي عليه اين گروهك و ارائه برخي تسليحات لجستيكي و مالي به ارتش عراق و سوريه و گروه‌هاي مبارز اين كشورها كه توسط جمهوري اسلامي صورت گرفت، نقش بسيار بزرگي در سركوب و عقب راندن گروهك داعش و مقابله با تروريسم داشت. حال شايد درك همين نقش از سوي ايالات متحده باعث شد كه پيشنهادهايي از سوي اين دولت براي همكاري مشترك با ايران در خصوص مقابله با داعش ارائه شود تا شايد آنان نيز در افتخار مقابله با اين گروهك تروريستي با ايران شريك شوند.

يك ادعا
اما كشورهاي غربي در حالي ژست مقابله با تروريسم را بدون ايران گرفته‌اند كه قطعاً اين ائتلاف بدون حضور ايران يك ائتلاف شكست‌خورده خواهد بود. بي‌شك ايران به عنوان يكي از بزرگ‌ترين‌كشورهاي قرباني تروريسم كه تجربيات بي‌مثالي در مبارزه با اين پديده شوم دارد، مي‌تواند برگي برنده براي پيروزي بر تروريسم در منطقه و جهان باشد. حال بايد منتظر ماند و ديد كه ادعاي كشورهاي غربي در خصوص مقابله با تروريسم تا چه حد عملي خواهد شد؟ پاسخ به اين سؤال را مي‌توان در روزهاي آينده يافت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
0
0
تحلیل قشنگ و جالبی بود .ممنون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار