کد خبر: 672314
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
از "نهضت آسفالت" تا "قول هاي بي عمل" براي رفع چاله چوله هاي رشت
رشت به عنوان یکی از زیباترین شهرهای توریستی شمال کشور شناخته شده است، شهری که از زمان صفویه و قاجار روز به روززیباتر شد و در دوره مشروطه در زمره پیشروترین شهرهای کشور قرار گرفت. از آن زمان تاکنون زیبایی و آبادانی این شهر، گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به سوی خود می کشاند. با این حال چند سالی است در اثر بی توجهی به سیمای اين شهر، آراستگی از کوچه و خیابان های رشت رخت بر بسته
مریم احمدی

رشت به عنوان یکی از زیباترین شهرهای توریستی شمال کشور شناخته شده است، شهری که از زمان صفویه و قاجار روز به روززیباتر شد و در دوره مشروطه در زمره پیشروترین شهرهای کشور قرار گرفت. از آن زمان تاکنون زیبایی و آبادانی این شهر، گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به سوی خود می کشاند. با این حال چند سالی است در اثر بی توجهی به سیمای اين شهر، آراستگی از کوچه و خیابان های رشت رخت بر بسته و کنده کاری های ریز و درشت و معابر نیمه خاکی مانند وصله ای ناجور بر پیشانی این شهر نشسته است. چند سالی می شود که وجود چاله چوله های ریزو درشت در خیابان ها و معابر اصلی و فرعی و حتی ورودی رشت، مورد اعتراض اهالی اش قرار گرفته است. مشکلی که حتی از دید مسافران هم پنهان نمانده و در توصیف سفر خود، وجود کنده کاری و حفاری های نصفه و نیمه در خیابانهای رشت را برازنده این شهر توریستی نمی دانند.

***

علاوه بر آسفالت نامناسب و چاله هایی که بعضا نام چاه باید بر آن گذاشت، آبگرفتگی معابر این شهر شمالی یکی دیگر از مشکلاتی است که با شروع فصل بارش برای ساکنان دردسر ساز می شود و با وجود گلایه ها و اعتراضات آنها در طی چندین سال، همچنان پابرجاست.

بنا به گفته اهالی، طی سال های اخیر چندین بار ساکنان مناطق مختلف رشت با مراجعه به شهرداری و شورای شهر خواستار رفع مشکل آسفالت و آبگرفتگی معابر شده اند اماهر بار مسئولان متولی با بهانه هایی چون بی پولی و وعده های پوشالی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده اند. ناگفته نماند که موضوع مذکور به عنوان دغدغه اصلی مردم رشت بارها در جلسات شورا و شهرداری و حتی فرمانداری نيز مطرح شده اما جز پر کردن صورت جلسات چندین صفحه ای نتیجه ای نداشته است!

سال 88 در پی اعتراض چندین روزه ساکنان برخی مناطق رشت، در دوره سوم شورای شهر شعار " نهضت آسفالت" مطرح شد و قرار بود با اعتباری بالغ بر دویست میلیارد تومان برای رفع اساسی این مشکل گام موثری برداشته شود. اما چندماه بعد با جابجایی برخی مدیران شهری اهمیت موضوع از بین رفت و خیابان های رشت ماند با آسفالت های بی کیفیت و نصفه و نیمه و چاله هایی که روی دست رانندگان خرج می گذاشت و در تاریکی شب، خطر سقوط در آنها جان عابران را تهدید می کرد.

انتقادها را به جان می خریم!

انجام عملیات حفاری و کنده کاری به بهانه گازکشی، اجرای طرح فاضلاب شهری، لوله گذاری شبکه آب و جانمایی دریچه های فاضلاب به عنوان یکی از مهمترین عوامل خرابی همیشگی کوچه ها و معابر رشت بیان شده و به قول ساکنان، انگار سازمان ها و ادارات به محض ترمیم یا روکش کردن آسفالت خیابان ها توسط شهرداری، عزمشان را جذب می کنند تا پس از کندن آسفالت جدید، به شهروندان خدمات رسانی کنند! بنا به گفته کارشناسان، شکافتن آسفالت جدید و ترمیم مجدد آن خود یکی از دلایل اصل خرابی آسفالت های شهر و معلق ماندن وضعیت آسفالت های کنده شده است چرا که به دلیل قطر کم آسفالت و ترمیم نادرست و روکش پشت سرهم ، پس از مدت کوتاهی آسفالت خیابان نشست کرده و قصه خرابی ها از سر گرفته می شود!.

اینجاست که جالی خالی هماهنگی بین ادارت و سازمان هاو عدم وجود مدیریت شهری واحد به وضوح به چشم می خورد.

معاونت عمرانی شهرداری رشت در گفتگو با "جوان" با تایید اینکه شهروندان از عدم هماهنگی بین ادارت و سازمانها با شهرداری ناراضی اند می گوید: انتقاد مردم در این خصوص کاملا به جاست و حرفشان را به جان می خریم چرا که دراین زمینه انگشت اتهام به سوی مسئولان شهری است.

محمد صادق رسولیان می افزاید: دستگاه های خدماتی رشت زیر نظر یک مدیریت واحد شهری قرار ندارند و این ناهماهنگی ها به دوباره کاری و تحمیل ضرر و زیان به مردم منجر شده است. رسولیان در پاسخ به دلیل اعطای مجوزهای بیش از حد شهرداری به این سازمان ها برای اجرای عملیات حفاری می گوید: شهر به خدمات رسانی نیاز دارد و شهرداری با توجه به توسعه شهر نمی تواند در مقابل اعطای مجوز مقاومت کند، با این حال در تلاشیم با برگزاری جلسات گوناگون بین ادارات و سازمان های خدمت رسان با شهرداری هماهنگی ایجاد کنیم تا حفاری در مناطق بعد از عملیات آسفالت و روکش کردن معابرانجام نشود!

بنا به گفته این مسئول به دلیل افزایش جمعیت و توسعه شهر رشت در طی سالهای اخیر تمام دستگاه های خدماتی و ادارت شامل آب، برق و گاز مجبور به خدمات رسانی شده اند و طبق آمار رسمی بانک جهانی تاکنون بیش از490 کیلومتر لوله گذاری فقط درخیابان های اصلی شهر انجام شده است. رقمی که در مقایسه بادیگر شهرهای بزرگ کشور قابل توجه است!

شهر، فراموش شد!

در طی چند سال اخیر مناطق حواشی شهر به سرعت گسترده شده و خدمات رسانی به این نواحی خود به یکی از معضلات شهر رشت تبدیل شده است تا آنجا که برخی شهرداران وقت، تمام تمرکز خود را بر این نواحی گذاشتند و از نیازهای اصلی شهر رشت غافل شدند!

معاون عمرانی شهرداری ضمن بیان این مطلب، دلیل اصلی افزایش بیش از حد حفاری و کنده کاری در رشت را توسعه بیش از حد و گستردگی شهر دانسته و می گوید: در طی چند سال اخیر بیشتر اقدامات متولیان امور شهری علاوه بر نواحی حاشیه ای، در خیابان ها و محلات دورافتاده شهر انجام شده که این مسئله خود سبب ناراحتی ساکنان نقاط مرکزی شهر شده است، این در حالی است که اهالی رشت معتقدند نه تنها مرکز و خیابانهای اصلی شهر به حال خود رها شده بلکه در حواشی و نواحی دورافتاده هم اقدام خاصی صورت نگرفته است!

با وجود اینکه به طور مداوم اخبار نامناسب بودن معابر رشت در بسیاری از رسانه ها انتشار می یافت اما طبق گزارشات رسیده در دو سه سال گذشته به مدت 20 ماه هیچ عملیاتی در خصوص بهسازی معابر در این شهر صورت نگرفته است. مطلبی که سولیان نیز بر ان مهر تایید زده و می گوید: متولیان وقت شهرداری بنابه دلایلی نامشخص نزدیک به دو سال اعتبار لازم برای این اقدامات را تامین نکرده و شهر را به حال خود رها کردند!

اگرچه بارها دلایلی گوناگونی از جمله بی پولی و کمبود اعتبار به عنوان دلیل اصلی وضع موجود بیان شده اما از آسفالت و قیر بی کیفیت و اهمال کاری در انجام عملیات ترمیم و روکش اسفالت و استفاده ازپیمانکاران بی تجربه نباید غافل شد. علاوه بر این علیرغم اهمیت مسئله معابر شهر رشت، تاکنون هیچ گونه طرح مطالعاتی و کارشناسی برای یافتن مشکل اصلی آسفالت ها و معابر شهر و رفع مشکلات زیرساختی انجام نشده است.

حالا بماند که در طی 5-4 سال اخیرطبق شواهد موجود، اعتبارات در خور توجهی به مشکل آسفالت و معابر شهر رشت اختصاص یافته است! استفاده از قیر بی کیفیت به دلیل گرانی این ماده، نیز در جلسات مختلف به عنوان یکی از عوامل اصلی خرابی و بی کیفیتی آسفالت ها و نشست آن بیان شده است!

معاون عمرانی شهرداری در این خصوص می گوید: علت خرابی آسفالت رشت را نمی توان فقط قیر بی کیفیت دانست بلکه استاندارد بودن آسفالت در گرو بهره گیری از مجموعه ای استاندارد از قیرو مواد اولیه باکیفیت، عوامل و دستگاه های پخش

است در غیر اینصورت نمی توان به داشتن آسفالت بادوام و مرغوب امیدوار بود. گویا آب وهوای مرطوب و بارش بسیار نیز در کاهش عمر آسفالت های شهر رشت نیز بی تاثیر نیست و این مسئله در کنار حجم حفاری ها سبب شده عمر مفید آسفالت دررشت حداقل دو سال کمتر از سایر شهرها باشد!

ناگفته نماند که در طی این چند سال متولیان امور شهری رشت از این مورد هم غافل بوده اند!

قول می دهیم!

پس از گذشت چند سال از مشکل معابر رشت انگار تازه مسئولان به فکر راه چاره ای اساسی افتاده اند. معاون عمرانی شهرداری رشت با بیان اینکه سال 93 سال عزم جدی شهرداری برای رفع مشکل آسفالت رشت و پر کردن چاله های معابر است می گوید: از ابتدای سال جاری شهرداری رشت اقدام به استخدام کارشناس و مشاور برای مطالعه و بررسی گذرگاه های اصلی و درجه یک ودو شهر کرده تا با شناخت و رفع مشکلات زیرساختی برای همیشه مشکل شهر را برطرف کند.

رسولیان با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات جامع تمام شده و عملیات اجرای نهضت آسفالت در رشت آغازشده می گوید:

تلاش شهرداری بر این است که در یک برنامه 5 ساله مشکل آسفالت شهر رشت را برای همیشه برطرف کرده و با خرید قیر باکیفیت و بکارگیری مجموعه ای استاندارد، آسفالت تهیه شده را تا 5 سال بیمه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در 5 ماهه اول 200 هزار متر مربع آسفالت مرغوب در معابر شهر ریخته شده و 5 اکیپ مجهز در تمام مناطق در حال لکه گیری هستند گفت: به اهالی رشت قول می دهیم به زودی شاهد ایجاد تحول عظیمی در معابر شهر خواهند بود .

علاوه براین اظهارات چند روز پیش عباس صابر رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای رشت در خصوص تخصیص بودجه قابل ملاحظه برای نهضت آسفالت معابر کل شهر در کنار قول شهردار رشت نیز شاید بتواند پس از چندین سال بالاخره روزنه امیدی در دل اهالی رشت بنشاند.

چندی پیش شهردار رشت با بیان اینکه مشکل عمده شهرداری، تامین اعتبار برای خرید قیر بوده از اجرای ضمانت بانکی برای خرید اقساطی قیر و فعالیت دو کارخانه آسفالت شهر خبر داد.

محمد ابراهیم خلیلی با اشاره به اخذ مجوز لازم برای تولید آسفالت از اداره کل محیط زیست و اداره صنعت و معدن گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی استانداری، مجوز لازم اخذ شده و مشکلی در اجرا نخواهیم داشت. وی همچنین با بیان اینکه بررسی‌های فنی نشان می‌دهد مشکل برخی معابر با روکش و ترمیم ترانشه حل نمی‌شود و لازم است سطوح قبلی بطور کامل تراشیده شده و از نو آسفالت شود افزود: انجام پروژه نهضت آسفالت به منظور کاهش هزینه‌ها به تمامی از سوی سازمان عمران شهرداری انجام می‌شود و تلاش داریم با نظارت‌های دقیق در تمامی مراحل اعم از تولید آسفالت، پخش و اجرا، کار با کیفیت انجام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار