کد خبر: 669823
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
ورزشكاران با كادر پزشكي و مربيان صادق باشند
شيوا نوروزي
نشست خبري فدراسيون پزشكي ورزشي با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و دكتر لطفعلي پوركاظمي شرايط پزشكي كاروان اعزامي به بازي‌هاي آسيايي اينچئون را تشريح كرد. در ابتداي اين نشست رئيس فدراسيون پزشكي ورزشي در خصوص انجام معاينات پزشكي ورزشكاران اعزامي گفت: تا كنون 384 ورزشكار اصلي و ذخيره معاينات تخصصي و فوق تخصصي را انجام داده‌اند. روند معاينه سلامت ورزشكاران اعزامي از چهار ماه پيش آغاز شده. در كل بايد بگويم كه كاروان سالمي را به اينچئون اعزام مي‌كنيم.
 
دكتر پوركاظمي انجام تست‌هاي دوپينگ را يكي از فعاليت‌هاي اصلي فدراسيون پزشكي ورزشي خواند: در حوزه دوپينگ از 283 ورزشكار در پنج ماه گذشته در جريان مسابقات انتخابي و اردوها آزمايش گرفتيم كه خوشبختانه تا امروز تست هيچ كدام از ملي‌پوشان كشورمان مثبت نبوده. در شرايطي كه تا روز آخر تست هر يك از ورزشكاران مثبت شود پس از انجام مراحل حقوقي براي حذف ورزشكار خاطي از كاروان اقدام خواهيم كرد.
 
برپايي كلينيك پزشكي- ورزشي از ديگر اقدامات جدي پوركاظمي و همكارانش است: در اينچئون هم مثل المپيك لندن كلينيك پزشكي برپا مي‌كنيم. در لندن يكي از مجرب‌ترين كادرهاي پزشكي متعلق به كاروان ايران بود. براي بازي‌هاي آسيايي نيز 9 پزشك و 9 فيزيوتراپ اعزام مي‌كنيم. اعزام روانشناس به اينچئون از ديگر نكاتي بود كه رئيس فدراسيون پزشكي- ورزشي به آن اشاره داشت: مسئوليت روانشناسي كاروان به عهده دكتر مصيبي است. البته اينگونه نيست كار روانشناسي تنها در جريان مسابقات تاثير‌گذار باشد. 95 درصد فعاليت‌هاي روانشناسان در دوسال گذشته انجام شده. اگر در طول تمرينات استرس‌ها كنترل شود در جريان مسابقات نيز فشارهاي رواني قابل كنترل هستند.
 
 
وي در پاسخ به سؤال «جوان» در خصوص حضور برخي ورزشكاران و تيم‌ها در مسابقات مهم پيش از بازي‌هاي آسيايي و افزايش احتمال مصدوميت بازيكنان گفت: تمامي تيم‌هايي كه به تورنمنت‌هاي خارجي اعزام مي‌شوند پرونده سلامت دارند. كميته‌هاي پزشكي فدراسيون‌ها با ما در ارتباط هستند، در 600 شهر پزشك ورزشي داريم و ملي‌پوشان شهرستاني در مراكز استاني تحت پوشش ما هستند. تمام تلاشمان بر اين است كه تيم‌هايي سالم را به اينچئون اعزام كنيم.  دكتر پوركاظمي از همه ورزشكاران خواست در جريان بازي‌ها با كادر پزشكي همكاري لازم را داشته باشند: توصيه‌ام به همه ورزشكاران اين است كه با كادر پزشكي و مربيان صادقانه همكاري كنند. اگر داروي خاصي مصرف مي‌كنند به مربي و پزشك تيم اطلاع دهند. به هيچ وجه حق ندارند مكمل، دارو يا آمپول به همراه داشته باشند. به همراه داشتن آمپول در ساك يا كيف جرم محسوب مي‌شود. اگر دارويي به همراه داشته باشند براي كل كاروان مشكل ايجاد مي‌شود. حتي قرار است سطل‌هاي زباله در اتاق ورزشكاران نيز پلمب شود و اگر دو مورد مشكوك پيدا شود كل كاروان از دهكده مسابقات اخراج مي‌شوند. در جريان بازي‌ها نيز تست خون و ادرار گرفته مي‌شود. ورزشكاران خيلي بايد مراقب باشند، چراكه تست‌هاي دوپينگ با دستگاه‌هاي پيشرفته بررسي مي‌شوند.
 
  سه فدراسيون هستيم
 
محسن رضواني در كنفرانس خبري فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو از مسئولان خواست نگاه خود را نسبت به ورزش‌هاي آبي تغيير دهند. رئيس فدراسيون شنا با اشاره به اين موضوع اظهار داشت: ما يك فدراسيون نيستيم، سه فدراسيون هستيم. اميدوارم نگاه به اين فدراسيون تغيير كند. متأسفانه تيم واترپلو از جمع تيم‌هاي اعزامي خارج شد. به نظر وزارت ورزش و كميته ملي المپيك احترام مي‌گذاريم ولي اميدوارم دوره بعد به عنوان يك مداليست به فدراسيون ما نگاه شود. هر فدراسيوني دوست دارد تمامي تيم‌هايش اعزام شود، اما براي بازي‌هاي آسيايي تنها تيم‌هايي اعزام مي‌شوند كه شانس مدال دارند.
 
  خشك و خالي تمرين مي‌كنيم
 
مهدي هاشمي از بي‌توجهي‌ها به رشته تيراندازي انتقاد كرد. رئيس فدراسيون تيراندازي شرايط تيم ملي در آستانه اعزام به بازي‌هاي آسيايي اينچئون را مطلوب ارزيابي كرد: شرايط ما مي‌تواند بهتر از اين باشد. اميدواريم كه حداقل سه مدال داشته باشيم. من برآوردي از كاروان تيراندازي دارم، اما فعلا نمي‌توانم چيزي بگويم فقط اگر پشتيباني بهتري داشتيم مي‌توانستيم به بيش از 10 مدال دست پيدا كنيم. از نظر مديريت معنوي و مالي منظورم است. اگر در اين چند روز وضعيت بهبود پيدا نكند ممكن است شرايط‌مان ضعيف‌تر شود و اگر بهتر شود شرايط ما هم خوب خواهد شد.
 
رئيس فدراسيون تيراندازي درباره اينكه كميته ملي المپيك  و  وزارت ورزش اعلام كردند بودجه لازم را در اختيار فدراسيون‌ها قرار داده‌اند و هيچ اردويي تعطيل نيست، عنوان كرد: نمي‌گوييم بودجه ندادند اما بين دادن و ندادن تفاوت اساسي وجود دارد. ما چند روز است بدون فشنگ هستيم و در آستانه اعزام به مسابقات كسب سهميه المپيك و بازي‌هاي آسيايي قرار داريم. وضعيت ما نسبت به ساير تيم‌ها متفاوت است و بخشي از مشكلات‌مان ارزي است. نمي‌توانيم آن را در طول يك شب حل كنيم. ما حداقل‌هايي پرداخت كرده‌ايم، پيش‌پرداخت‌هايي داده‌ايم، اما حتي حداقل امكانات را فراهم نكرديم. چنين مسائلي در روحيه ورزشكاران و نتيجه مسابقات تاثير مي‌گذارد. اردوها برگزار مي‌شود اما خشك و خالي. ما نگران هستيم به ما قول داده‌اند اوايل هفته پول بدهند. بايد ببينيم اين اتفاق رخ مي‌دهد يا خير. مسئولان درست مي‌گويند اردوها تعطيل نشده اما فشنگ نداريم و به جاي استفاده صد در صد از تمرينات 10 ـ 20 درصد آماده مي‌شويم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار