کد خبر: 669787
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
لزوم واکنش فوری و قاطع به ادعاهای بی اساس شورای همکاری خلیج فارس
برای ملت و دولت ایران که در طول تاریخ و به ویژه در دفاع مقدس، عظمت اراده و عزم خود را در دفاع از تمامیت ارضی حتی در قالب مقاومت در برابر همه ائتلاف های خارجی و همدستی قدرتها با رژیم متجاوز بعث به نمایش گذاشته است، گفتمانی به نام "مذاکره در مورد تمامیت ارضی" وجود ندارد.
دکتر نادر ساعد
جزایر سه‌گانه ایران مذاكره‌پذير نيستجوان آنلاين: روز يكشنبه وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه اختتامیه نشست خود، بار دیگر ادعاهای بی اساس در زمینه جزایر سه گانی ایرانی را تکرار کردند. این شورا بارها با حمایت از ادعاهای امارات، خواستار مذاکره مستقیم تهران در این زمینه یا توافق برای رجوع به دادگستری بین المللی شده است؛ موضوعی که به عقیده ج.ا.ایران هر گونه ادعا در این رابطه مغایر با حاکمیت ملی و غیرقابل مذاکره است. در این زمینه، توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد:

1. ایران بر اساس موازین حقوقی مربوط به سرزمین، دارای مجموعه ای از جزایر در خلیج فارس است و در این رابطه، حاکمیت موثر و مستقر را بر آنها اعمال کرده و خواهد کرد. برخلاف ادعاهای بی اساس و بي پایه بلکه هنجارشکن و تهدیدکننده برخی دولتهای عرب، حقوق تاریخی کشورمان بر جزایر سه گانه بر پایه مستندات متعدد و بین المللی، غیرقابل خدشه است. از همین روست که هرگونه رویکرد انفعالی در برابر ادعای حاکمیت بر این جزایر از سوی هر دولتی که باشد، مطرود است. برای ج.ا.ایران، جزایر سه گانه با سایر جزایر یکسان بوده و همگی تحت نظام واحد حاکمیت و استقلال ملی قرار دارند. در واقع، این جزایر بخش جدایی ناپذیر سرزمین ایران بوده و خواهند بود.

2. هرچند مذاکره به عنوان یک روش معقول در منظومه دیپلماسی دارای ارزش ماهیتی و قابلیت استفاده عملی است، مذاکره پذیری در زمینه حاکمیت بر جزایر سه گانه با خدشه در حاکمیت و عزت ملی همراه خواهد بود. زیرا نفس مدعی گری و قابلیت بحث در مورد ادعای دیگر بازیگران را معنادار می کند. هرگونه مذاکره در این موارد به معنای سازوکاری برای تعرض حقوقی و آگاهانه به اصل حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است. همانگونه که هیچ کشوری اجازه تعرض به تمامیت ارضی خود را نخواهد داد، مذاکره در این موارد نیز برای ج.ا.ایران هم مطابق اصول کلی و هم در پرتو ویژگیهای فرهنگی و عزت ملی، غیرقابل قبول بوده و هست.

3. نکته ویژه در این رابطه، بی مبنا بودن رهیافت مذاکراتی در مورد تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه گانه است. به واقع، برای ملت و دولت ایران که در طول تاریخ و به ویژه در دفاع مقدس، عظمت اراده و عزم خود را در دفاع از تمامیت ارضی حتی در قالب مقاومت در برابر همه ائتلاف های خارجی و همدستی قدرتها با رژیم متجاوز بعث به نمایش گذاشته است، گفتمانی به نام "مذاکره در مورد تمامیت ارضی" وجود ندارد.


جزایر سه‌گانه ایران مذاكره‌پذير نيست


4. اقدامات غیردوستانه بلکه مداخله گرانه مقامات امارات و برخی دیگر از دولتهای عرب حاشیه خلیج فارس که اخیراً در قالب ارسال نامه های اعتراضی به ارکان سازمان ملل متحد و یا طرح ادعا در قالب مصوبات شورای همکاری خلیج فارس تشدید شده است، نه تنها مداخله در امور داخلی ایران بلکه تهدیدی برای امنیت و آرامش منطقه است. بدون شک، این اقدامات با حمایت بیگانگان و به منظور سابقه سازی کذب یا مخدوش کردن سابقه تاریخی ایران بر جزایر سه گانی ایرانی همچنین در کنار دیگر اقدامات به منظور تضعیف حقوق تاریخی ایران در خلیج همشه فارس صورت گرفته اند.

5. این اقدام بر اساس اصول و رویه بین المللی، تخلف و تهدید حاکمیت ملی به شمار می رود؛ تخلف و تهدیدی که برخی بازیگران در طراحی و مدیریت آن سهم دارند. از این رو، پاسخ منطقی و قانونمند ارکان دیپلماسی کشور هم در سطح ملی و هم در مجامع بین المللی، از ضرورت اساسی برخوردار است. در این زمینه، ضمن رد هرگونه ادعا به نظر می رسد که تاکید بر ماهیت متخلفانه این اقدامات و مغایرت آن با اصل منع مداخله در امور داخلی کشورها نیز حائز اهمیت خواهد بود.

در هر حال، واکنش به این ادعاهای بی اساس، یکی از اولویت های دیپلماسی ملی است و همانگونه که انتظار می رفت دستگاه دیپلماسی کشور همانند گذشته، واکنش فوری دیپلماتیک در این زمینه متضمن مفاهیم حقوقی مربوط را در دستورکار و اقدام قرار داد. روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه تکراری اجلاس 132 وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس پیرامون جزایر ایرانی را مردود و ناشی از درک نکردن واقعیت‌های تاریخی و شرایط جاری منطقه و مصداق بارز دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران است. به همین دلیل، "محکومیت و رد کامل مفاد آن" واکنش قاطع کشور در گستره دیپلماسی بود. ضمن اینکه ایران، چنین اقداماتی را نه یک ادعا به معنای حقوقی بلکه صرفاً " موضع‌گیری‌هائی" شمرد که "جز انحراف افکار عمومی و تاخیر در همکاری‌های هدفمند بین‌ ملل منطقه تاثیر دیگری نداشته و نخواهد داشت". بنابراین، با زبان دیپلماسی به این ادعاهای نادرست و نامشروع اعضای شورای همکاری خلیج فارس پاسخ داده شد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ایران دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
3
بوم سبز = بومسا = بوموسا همان گپ سبزو است ! یعنی پشته ( زمین ) خرم و سر سبز ! تنب هم به معنی گنبد ( گنبد نمکی ) است !
امامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
3
پشت سر این بیانیه های اختلاف و تفرقه انگیز ، انگلیس خبیث و آمریکا قرار دارند که طراح داعش و جند النصره ضد شیعیان هم هستند !!
عسکر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
2
بذار هر چی دلشان می خواد بگن مهم من ایرانیم که تو ابوموسی دارم راحت زندگیم رو می کنم ضمنا ساحلش یک آب شفافی داره که نگو سوز دلتان ما تو ابوموسی خیلی حال می کنیم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
2
امارات حدود چهل ساله در مقابل ایران باستان غلط می کنه ادعایی دارد.
فرزانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
1
1
امارت و کلا کشورهای حوزه خلیج فارس عددی نیستند که برای ایران بزرگ خط و نشان میکشند ایران نباید به انان اجازه سخن گفتن در مورد جزایر سگانه بده و دستگاه دیپلماسی باید سریع واکنش نشان دهد تاحقوق مردم ایران تضمین شود ، البته این بیانیه شورای خلیج فارس بدونه چراغ سبز امریکاه امکان پذیر نیست و تا الان غرب وامریکا نسبت به ایران بزرگ هیج غلطی نکردند
کامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
1
3
من هرگز خیانت شاه احمق در جدایی بحرین از کشور را نخواهم بخشید حماقت این ابله باعث شد ایران عزیز دوازدهمین استان خود را با ان موقعیت خاص از دست بدهد . حیف ایران عزیز که در مقاطعی بدست ابلهانی مانند شاه افتاده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
طرح بزرگ دیگر شاه که زیاد از آن گفته نشده نان وهمبرگر برای هر ایرانی بوده .یعنی بلاهت آشکار .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
1
1
لطفا به مسئولین طراز اول امور خارجه بفرمایید که با لبخند ، به طف مقابل قول مذاکره ندهند .
شکری اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
0
2
از تابلوی فرمانداری ابوموسی باپرچمهای ایران لذتبردم تورا به خداهمیشه جواب دندان شکن بدهیدوازهیچکس نترسید. زنده باد ایران وایرانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
0
0
مورچه چیه کله پاچه اش باشه عمارات سیخی چند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
0
0
...تدبیر و امیدی که ما دیدیم جزایر سه گانه که سهل است بیشتر از سه گانه هم که باشه به رسم ادب و امید به کدخدا می بخشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار