1. ایران بر اساس موازین حقوقی مربوط به سرزمین، دارای مجموعه ای از جزایر در خلیج فارس است و در این رابطه، حاکمیت موثر و مستقر را بر آنها اعمال کرده و خواهد کرد. برخلاف ادعاهای بی اساس و بي پایه بلکه هنجارشکن و تهدیدکننده برخی دولتهای عرب، حقوق تاریخی کشورمان بر جزایر سه گانه بر پایه مستندات متعدد و بین المللی، غیرقابل خدشه است. از همین روست که هرگونه رویکرد انفعالی در برابر ادعای حاکمیت بر این جزایر از سوی هر دولتی که باشد، مطرود است. برای ج.ا.ایران، جزایر سه گانه با سایر جزایر یکسان بوده و همگی تحت نظام واحد حاکمیت و استقلال ملی قرار دارند. در واقع، این جزایر بخش جدایی ناپذیر سرزمین ایران بوده و خواهند بود.
2. هرچند مذاکره به عنوان یک روش معقول در منظومه دیپلماسی دارای ارزش ماهیتی و قابلیت استفاده عملی است، مذاکره پذیری در زمینه حاکمیت بر جزایر سه گانه با خدشه در حاکمیت و عزت ملی همراه خواهد بود. زیرا نفس مدعی گری و قابلیت بحث در مورد ادعای دیگر بازیگران را معنادار می کند. هرگونه مذاکره در این موارد به معنای سازوکاری برای تعرض حقوقی و آگاهانه به اصل حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است. همانگونه که هیچ کشوری اجازه تعرض به تمامیت ارضی خود را نخواهد داد، مذاکره در این موارد نیز برای ج.ا.ایران هم مطابق اصول کلی و هم در پرتو ویژگیهای فرهنگی و عزت ملی، غیرقابل قبول بوده و هست.
3. نکته ویژه در این رابطه، بی مبنا بودن رهیافت مذاکراتی در
مورد تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه گانه است. به واقع، برای ملت و دولت ایران
که در طول تاریخ و به ویژه در دفاع مقدس، عظمت اراده و عزم خود را در دفاع از
تمامیت ارضی حتی در قالب مقاومت در برابر همه ائتلاف های خارجی و همدستی قدرتها با
رژیم متجاوز بعث به نمایش گذاشته است، گفتمانی به نام "مذاکره در مورد تمامیت ارضی" وجود ندارد.
4. اقدامات غیردوستانه بلکه مداخله گرانه مقامات امارات و برخی دیگر از دولتهای عرب حاشیه خلیج فارس که اخیراً در قالب ارسال نامه های اعتراضی به ارکان سازمان ملل متحد و یا طرح ادعا در قالب مصوبات شورای همکاری خلیج فارس تشدید شده است، نه تنها مداخله در امور داخلی ایران بلکه تهدیدی برای امنیت و آرامش منطقه است. بدون شک، این اقدامات با حمایت بیگانگان و به منظور سابقه سازی کذب یا مخدوش کردن سابقه تاریخی ایران بر جزایر سه گانی ایرانی همچنین در کنار دیگر اقدامات به منظور تضعیف حقوق تاریخی ایران در خلیج همشه فارس صورت گرفته اند.
5. این اقدام بر اساس اصول و رویه بین المللی، تخلف و تهدید حاکمیت ملی به شمار می رود؛ تخلف و تهدیدی که برخی بازیگران در طراحی و مدیریت آن سهم دارند. از این رو، پاسخ منطقی و قانونمند ارکان دیپلماسی کشور هم در سطح ملی و هم در مجامع بین المللی، از ضرورت اساسی برخوردار است. در این زمینه، ضمن رد هرگونه ادعا به نظر می رسد که تاکید بر ماهیت متخلفانه این اقدامات و مغایرت آن با اصل منع مداخله در امور داخلی کشورها نیز حائز اهمیت خواهد بود.
در هر حال، واکنش به این ادعاهای بی اساس، یکی از اولویت های دیپلماسی ملی است و همانگونه که انتظار می رفت دستگاه دیپلماسی کشور همانند گذشته، واکنش فوری دیپلماتیک در این زمینه متضمن مفاهیم حقوقی مربوط را در دستورکار و اقدام قرار داد. روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه تکراری اجلاس 132 وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس پیرامون جزایر ایرانی را مردود و ناشی از درک نکردن واقعیتهای تاریخی و شرایط جاری منطقه و مصداق بارز دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران است. به همین دلیل، "محکومیت و رد کامل مفاد آن" واکنش قاطع کشور در گستره دیپلماسی بود. ضمن اینکه ایران، چنین اقداماتی را نه یک ادعا به معنای حقوقی بلکه صرفاً " موضعگیریهائی" شمرد که "جز انحراف افکار عمومی و تاخیر در همکاریهای هدفمند بین ملل منطقه تاثیر دیگری نداشته و نخواهد داشت". بنابراین، با زبان دیپلماسی به این ادعاهای نادرست و نامشروع اعضای شورای همکاری خلیج فارس پاسخ داده شد.