کد خبر: 669165
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
در نشست خبري با برخي رسانه‌ها
رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی تاکید کرد: بعد از ۴۰ سال نرخ تورم در کشور را یک‌رقمی خواهیم کرد. همچنین امسال از رکود خارج و به رشد اقتصادی می‌رسیم.
 نشست خبري رئيس‌جمهور با رسانه‌هاي داخلي و خارجي در حالي برگزار شد كه اين نشست با آغاز دومين سال فعاليت دولت يازدهم همزمان شده بود.

به گزارش رسانه‌ها، حسن روحاني در ابتداي سخنانش ضمن تبريك ميلاد كريمه اهل بيت حضرت معصومه (س) و امام هشتم (ع) و نيز هفته دولت، اظهارداشت: دولت در سالي كه گذشت قدم‌هايي را كه در زمينه‌ها و مقاطع مختلف برداشته براي مردم تشريح كرده و توضيح داده است.

روحاني بر همين اساس تأكيد كرد: در زمينه مسائل اقتصادي، دولت موفق شده تورم را در طول يك‌سال گذشته مهار كند و لازم است اعلام كنم دولت به وعده‌اي كه داده مبني بر اينكه تا پايان امسال تورم 12 ماهه را به 25 درصد خواهد رساند، اما خوشبختانه امروز طبق آخرين آمار تورم 2/23 درصد است و تا پايان سال نيز ان‌شاءالله كمتر از 20 درصد خواهد بود و در عمل وعده‌اي كه به مردم داده شده، بهتر محقق خواهد شد.

روحاني: تحريم جديد امريكا بسيار زشت بود

روحاني با بيان اينكه بعد از 40 سال تورم كشور را يك‌رقمي خواهيم كرد، اظهارداشت: امسال از ركود خارج و به رشد اقتصادي مي‌رسيم.
رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: البته تصميم دولت بر اين است كه كاهش تورم را در سال‌هاي بعد هم ادامه دهد يعني در سال 94 و 95 تورم يك رقمي شود.
وي با بيان اينكه ركود اقتصادي مهم‌ترين مسئله اقتصادي ما بوده است، گفت: تلاش بر اين بود كه در سال 92 از رشد منفي كاسته شود. در سال 91 رشد منفي 7/6 بوده است و در سال 92 منفي 1/1 بوده پس ما تا حدي رشد منفي را كاهش داديم البته آمارها مربوط به بانك مركزي است كه نسبت به مركز آمار تفاوت‌هايي دارد. براي مثال طبق نظر مركز آمار تورم 22 درصد و طبق نظر بانك مركزي 23 درصد است.

با ترور و خشونت هر كجا باشد مخالفيم

وي با تأكيد بر مبارزه جدي ايران با تروريسم گفت:‌ما با ترور و خشونت هر كجا باشد مخالفيم و هر كس از ما در اين زمينه كمك بخواهد همچون عراق، فلسطين، سوريه و لبنان به او در اين مسير كمك مي‌كنيم.

رئيس‌جمهور مبناي ايران در بحث هسته‌اي را مذاكره با 1+5 برشمرد و گفت:‌اگر زياده‌خواهي نباشد و صداقت از طرف مقابل ببينيم در فرصت باقيمانده به تفاهم نهايي دست خواهيم يافت. البته مسير كمي پيچيده است اما ما پيشرفت‌هايي داشتيم و موفقيت‌هايي به دست آورديم كه اميدوارم در ادامه موفق باشيم و تحريم ظالمانه و غيرقانوني از سر مردم ايران برداشته شود.

در ادامه خبرنگار روزنامه كيهان از روحاني پرسيد با توجه به اينكه رهبر معظم انقلاب فتنه را خط قرمز نظام اعلام كردند و از وزرا خواستند تا به تعهدات خود در جلسه رأي اعتماد در مجلس پايبند باشند، برنامه دولت در اين زمينه چيست، روحاني پاسخ داد: تمام نكاتي را كه مقام معظم رهبري فرمودند دولت برنامه‌ريزي مي‌كند تا اجرايي وعملياتي شود.

وي افزود: البته در رابطه با مسائلي كه مربوط به سال‌هاي گذشته است و همچنان وجود دارد در چارچوب قانون عمل مي‌كند و معيار ما قانون است، اگر قوه قضائيه فردي را محكوم كرده است و محكوميت اين فرد محروميت از حقوق اجتماعي باشد ما طبق قانون عمل مي‌كنيم اما اينكه به صورت تخيلي بگوييم فردي در عكسي حضور داشته است و اينكه آن فرد در چه تاريخي و به چه منظوري حضور داشته است، مشخص نباشد را نمي‌پذيريم.

 رئيس‌جمهور اظهارداشت: ما نمي‌پذيريم كسي بپذيرد بر مبناي توهمات، فردي را محكوم كند يا به دولت بگويد اين فرد از حقوق اجتماعي محروم است، هر فردي كه بر اساس حكم دادگاه از حقوق اجتماعي محروم باشد، ما نيز طبق قانون عمل مي‌كنيم ولي اينكه كسي بگويد فلان كس در جايي بوده يا قرار بوده است كه در جايي باشد براي ما معياري ندارد.

آنچه ‌مقام معظم رهبري خطاب به وزرا فرمودند حتماً از سوي وزرا اجرايي مي‌شود

روحاني خاطرنشان كرد: البته آن چه مقام معظم رهبري خطاب به وزرا فرمودند حتماً از سوي وزرا در تمام زمينه‌ها اجرايي مي‌شود و دولت براي اجراي تمام نكات مطرح شده از سوي رهبر معظم انقلاب برنامه‌ريزي دارد.

روحاني در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار شبكه خبر سيماي جمهوري اسلامي ايران در رابطه با اينكه امريكا تعدادي از شركت‌هاي ايراني را اخيراً در ليست تحريم‌ها قرار داده و اينكه پاسخ احتمالي دولت شما به اين تجاوز چه خواهد بود گفت: تحريم‌هاي غيرقانوني، تجاوز به حقوق ملت ايران است بايد با همه قدرت و توان در برابر اين تجاوز ايستاد. البته امريكا بهانه مي‌آورد كه براي جلوگيري از دور زدن تحريم‌ها اين حركت را انجام داده است. بله، ما كه تحريم‌ها را دور مي‌زنيم و با افتخار هم مي‌گوييم كه اين كار را انجام مي‌دهيم چون تحريم‌ها را غيرقانوني مي‌دانيم.

وي ادامه داد: برخي از تحريم‌ها مانند تحريم‌هاي پزشكي جنايت عليه بشريت است. در مقابل هر نوع تحريمي ايستادگي مي‌كنيم. اين حركتي كه امريكا انجام داد بسيار زشت بود و با روح توافقات سازگار نيست. در حالي كه ما در حال توافق هستيم اينگونه اعمال نه با سياست حل معضل سازگار است و نه با روح توافقات.

مردم ايران ‌ به امريكا بي‌اعتماد هستند
رئيس‌جمهور با بيان اينكه مردم ايران نسبت به امريكايي‌ها بي‌اعتماد هستند، گفت: مردم ما نسبت به امريكايي‌ها كاملاً بي‌اعتمادند و خوب بود امريكا تا حدي زمينه را براي اعتماد آنها به خود آماده مي‌كرد. حركت‌هاي امريكا مردم ايران را نسبت به خود بي‌اعتمادتر مي‌سازد و اين حركات برخلاف تفاهمات ژنو است.

در ادامه اين نشست خبري، خبرنگار كيوتونيوز ژاپن سؤالي در رابطه با اقدام شب گذشته امريكا و اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي اين كشور عليه ايران پرسيد و گفت كه آيا اعمال اين تحريم‌ها، جديد است يا ادامه تحريم‌هاي كنوني است، آيا توافق ژنو با تحريم‌هاي جديد نقض شده است، آيا شما به نيويورك سفر مي‌كنيد يا نه و آيا برنامه‌اي براي ديدار با رئيس‌جمهور امريكا داريد، توضيح داد: آنها هميشه مدعي هستند كه تحريم‌هاي جديد اعمال نكرديم چراكه ايران تحريم‌ها را دور زده و ما همان تحريم‌هاي قبلي را دو مرتبه اعمال و عملياتي مي‌كنيم، بر فرض كه اين سخن آنان درست باشد اما باز هم اينگونه رفتار با روح توافق ژنو منافات دارد ضمن اينكه ما اصلا اصل آن تحريم‌ها را غيرقانوني و غلط مي‌دانيم و شكل آن تحريم‌ها نيز از نظر ما ناصحيح و غيرسازنده است.

وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به سؤال خبرنگار شبكه ان‌بي‌سي امريكا كه پرسيد با توجه به تحريم‌هاي جديد ايالات متحده، چقدر اطمينان داريد مذاكرات به نتيجه برسد، گفت: در جمع 1+5، تنها كشوري كه روي آن بسيار ترديد وجود دارد كه آيا حسن نيت كافي براي حل و فصل نهايي دارد يا نه، امريكايي‌ها هستند.

روحاني گفت: ‌بقيه كشورهاي عضو 1+5 تاكنون رفتاري از خودشان نشان ندادند كه تصور كنيم مي‌خواهند مذاكرات به نتيجه نرسد، آنچه در مجموعه مذاكرات حس مي‌كنيم اين است كه همه هفت كشور به دنبال به نتيجه رسيدن مذاكرات و حل و فصل نهايي موضوعات هستند.

رئيس‌جمهور تأكيد كرد: ما مذاكرات را ادامه مي‌دهيم تا به نتيجه برسيم. اميدواريم اگر حسن نيت در طرف مقابل وجود داشته باشد، ما در زمان باقيمانده بتوانيم به تفاهم و توافق دست يابيم. تحريم‌هايي كه روز گذشته توسط ايالات متحده انجام شد كه به تعبير آنان تحريم جديدي نيست و مي‌گويند همان تحريم گذشته است كه ايران تحريم‌ها را دور زده است كه البته به نظر ما كار درستي نبوده است اما به اصل مذاكرات ما لطمه‌اي نمي‌زند، هر چند يكي از پايه‌هاي مذاكرات «اعتماد و صداقت» است.

وي گفت: اينگونه اقدامات به مسير اعتماد و صداقت لطمه وارد مي‌كند اما در عين حال ما مذاكرات با 1+5 را ادامه مي‌دهيم و اميدواريم در فرصت باقيمانده به تفاهم و توافق دست يابيم. البته ممكن است به توافق كاملي نرسيم يا برسيم اما بايد بگويم بازگشت شرايط به يك سال گذشته امكان‌ناپذير است.

رئيس‌جمهور همچنين يادآور شد: اگر 1+5 با ايران به تفاهم نرسد، اين موضوع به معناي آن نيست كه سازمان تحريم‌ها باقي مي‌ماند، چراكه سازمان تحريم‌ها در هم شكسته شده و باقي نخواهد ماند. البته ممكن است مشكلاتي براي آنان و ديگران درست شود اما در عين حال مسير، مسيري است كه ما براي شكستن تحريم‌ها ادامه مي‌دهيم.

روحاني در ادامه اين نشست خبري با تأكيد بر اينكه هيچ برنامه‌اي براي همكاري و هماهنگي با امريكا براي مبارزه با داعش نداريم در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار شرق كه پرسيد سال گذشته با ديدار شما با رئيس‌جمهور امريكا فضاي خوبي در سياست خارجي ايجاد شد اگر امسال شما به نيويورك نرويد دولت چه برنامه‌اي براي استفاده از اين فرصت دارد، گفت: سفر من به نيويورك قطعي نيست، البته يك دعوتي هم براي شركت در اجلاس محيط زيست دارم اما بر فرض كه من به نيويورك نروم وزير خارجه اين سفر را انجام داده و وزراي خارجه در اين شهر با هم ملاقات خواهند داشت و پيش از آن نيز يك ملاقات كارشناسي انجام خواهد گرفت و از اين فرصت استفاده خواهيم كرد.

استيضاح راه دولت را عوض نمي‌كند

وي با بيان اينكه از استيضاح وزير علوم نگراني ندارد، گفت: اين استيضاح راه دولت را عوض نمي‌كند و به همين خاطر ما نگران استيضاح نيستيم. من همان سفارش‌هايي كه به فرجي‌دانا كردم در اين رابطه كه دانشگاه‌ها بايد آرام باشند به سمت كيفيت حركت كنيم و شايسته‌سالاري معيار عزل و نصب‌ها باشد، همين سفارش‌ها را به وزير جديد خواهم كرد و استيضاح راه دولت را تغيير نخواهد داد.  رئيس‌جمهور افزود: مبناي ما اجراي قانون است. ما به راه خود ادامه مي‌دهيم هنوز حس نكردم استيضاح براي مقابله با دولت باشد، مجلس سؤالي داشته و اكثريت مجلس قانع نشدند. ما تسليم قانون هستيم.

 روحاني تصريح كرد:‌ممكن است نظرات مختلف باشد، كساني باشند كه از دولت حمايت كنند يا كساني هم ممكن است مخالف دولت باشند و اين طبيعي است، دولت راهش را ادامه مي‌دهد.

وي اظهار داشت: آن چيزي كه در كشور ما قابل‌قبول نيست، تخريب يا سنگ پيش پاي مجريان انداختن است. اگر كسي بخواهد لباس زيباي نقد را به تن كند و تخريب داشته باشد ما آن لباس را از تن او بيرون خواهيم كشيد و او را به مردم معرفي خواهيم كرد.

روحاني تأكيد كرد:‌اگر نقد تند هم باشد بايد بپذيريم ولي تخريب قابل قبول نيست. من نسبت به منتقدين در اين يك سال با حوصله بودم ولي نشان دادم تخريب را تحمل نكرده و با آن برخورد مي‌كنم. اقليت حق سخن گفتن و انتقاد دارند اما حق تخريب ندارند.

وي گفت: تا اينجاي كار مشكلي براي ادامه راه نمي‌بينم. مشكلاتي در همه كشورها وجود دارد ولي احساس مي‌كنم اكثريت قاطع حامي دولت هستند. نظرسنجي‌ها هم اين را مي‌گويد.
رئيس‌جمهوري در خصوص برخي گمانه‌زني‌ها در مورد اينكه شخصاً مسئوليت مذاكرات هسته‌اي را بر عهده خواهد گرفت، اظهار كرد: تيم مذاكره‌كننده ما تيم خوب و قوي‌اي است، چه شخص آقاي ظريف و ديگران همه مسلط به موضوع هستند و خيلي خوب با طرف خارجي مذاكره مي‌كند و خيلي‌ها هم اين مسئله را اظهار مي‌كنند و حتي طيف‌هاي غربي هم به اين نكته اشاره كرده‌اند، ما از تيم مذاكره‌كننده متشكريم و امروز صبح هم از وزارت خارجه تقدير كرديم.

روحاني در مورد اينكه مسئوليت مذاكره از وزرا به سران انتقال پيدا خواهد كرد، توضيح داد: خير، چنين چيزي در برنامه‌هاي ما نيست و فكر نمي‌كنيم كه چنين اتفاقي بيفتد، البته دولت و رئيس‌جمهور مسئول مذاكرات است و امروز هم گفتم كه من مسئوليت تمام كارها را بر عهده مي‌گيرم و به همين دليل مسئولان احساس قوت قلب مي‌كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
0
0
همش دروغ بود .مردم رابیکارکردند تاتورم اندکی کاهش یابد.تولیدگندم درسالهای گذشته بیشتربود .هوای شهرهاالوده ترشد.واقعیت رابگویید.مردم تورم وبیکاری رامیبینند.
میرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
0
2
... اصرار بر مذاکره ....در مقابل تجربه حداقل سی ساله ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار