کد خبر: 668350
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
يك روانشناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
يك روانشناس و استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر آمار طلاق در تهران بيش از 34 درصد است و اين در حاليست كه 50 سال قبل به يك درصد هم نمي رسيد بنابراين ما بايد عواملي را كه سبب جدايي بين زوجين مي شود را بشناسيم و در جهت رفع آن برآييم، عواملي كه باعث افزايش چشمگير طلاق در ده هاي گذشته شده است.
جوان‌آنلاين: دكتر علي قائمي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به مسئله طلاق در بين زوج ها و به ويژه زوج هاي سن بالا اظهارداشت: براي دلايل طلاق چندين عامل وجود دارد به ويژه طلاق هايي كه در سنين بالا و با داشتن عروس و داماد رخ مي دهد؛ گاهي افراد از لحاظ صبر، حوصله و فكر در سطحي هستند كه احساس مي كنند همسرشان با آنها انطباق ندارد، آن وقت خود به خود حساب مي كنند اين چه زندگي است كه بايد ادامه دهم، پس از همسرم جدا شوم و آن را رها كنم بهتر است.


وي به مسئله استقلال مادي در زندگي زوجين اشاره كرد و افزود: در حال حاضر خانم هاي اين دوره با خانم هاي 50 سال قبل فرق دارند؛ اغلب شان مشغول به كار در بيرون از منزل و كسب درآمد هستند كه به همين خاطر داراي يك نوع استقلال و خودكفايي هستند و اين فكر در برخي از آنها ممكن است وجود داشته باشد كه چه اصراري است كه من با اين شرايطم تابع شوهر باشم پس تو را به خير و مرا به سلامت يا مرداني را مي بينيم كه هوس مندي هاي متعددي دارند و اين هوسراني ها در حاليست كه در محيط خيابان، كوچه و بازار ما اقناع شده است و به خود مي گويد چرا بايد با زن خودم كه شرايط مناسب را برايم فراهم نمي كند، زندگي كنم و خودم را دچار زحمت نمايم.


اين نويسنده كتاب هاي متعدد روانشناسي تصريح كرد: مسئله زودرنجي ها نيز عامل مهمي در جدايي عاطفي زن و شوهر است كه گاهي اين قضيه جدي و به طلاق منجر مي شود به طوري كه مي بينيم همين مسئله ترافيك چقدر اعصاب انسان را خرد مي كند كه به جاي 5 دقيقه يك ساعت در راه است حالا همين فرد به خانه مي رود و همسرش نمي داند كه بر او چه گذشته است يا بر عكس قضيه مرد نمي داند در محيط كار خانمش چه گذشته است و به همين دليل پرخاشگري هايي را نسبت به هم روا مي دارند كه اين زودرنجي ها باعث مي شود معمولا افراد زندگي را به حال خود رها كنند كه منجر به جدايي مي شود.


قائمي عنوان كرد: همچنين مسائل مربوط به نازايي زنان از ديگر عوامل مهم جدايي بين زوجين است، در اسلام اصرار بر اين است كه زن و شوهر فرزنددار شوند چرا كه فرزند سبب انس، الفت ميان همسران و رحمت خداوند است اما متاسفانه مي بينيم كه برخي از افراد دوست دارند بچه دار نشوند و بر اين باورند كه دنبال گشت و گذار و تفريح مي رويم و ديگر چه اصراري به بچه دار شدن و زحمت كشيدن براي او است. البته اين مسئله شايد براي مدتي خوب باشد اما اين ضرر را دارد كه در تنگناها عاملي كه بين زوجين الفت و دوستي بيشتر ايجاد كند، ديگر وجود ندارد.


اين استاد دانشگاه اظهاركرد: مشكل ديگري كه سبب به وجود آمدن طلاق در جامعه شده، اشكالات عقيدتي بين زن و مرد است؛ حتي شما ديديد در زمان انقلاب مادراني كه بسيار مذهبي بودند اما فرزنداني ضدانقلاب داشتند كه در برابر آن فرزند و حتي اعدام او سكوت پيشه كردند؛ چنين مشكلاتي هم مي توانست در آن زمان رابطه ي بين زن و شوهر را كدورت آميز كند.


وي بيان داشت: عوامل اقتصادي نيز شايد يكي از مهمترين دلايل وقوع طلاق در جامعه باشد، به طوري كه در اغلب موارد خواسته زنان برآورده نمي شود، مثلا همكار يا دوست شان را مي بينند كه همسرش برايش ماشين، جواهرات و لوازم منزل خريده است اما همسرش يا ندارد و يا دارد و خست به خرج مي دهد و نمي خرد.


قائمي ادامه داد:علاوه بر عوامل بالا دلايل سياسي و فرهنگي نيز مي تواند سبب جدايي زوجين شود كه بايد با اين مسائل مبارزه كرد و بايد ديد چه شده است كه زن و شوهر راحت از هم جدا مي شوند و عشق و محبت شان پس از مدتي كمرنگ و كارشان به طلاق مي انجامد.


اين روانشناس تصريح كرد: درگذشته اين طرز فكر وجود داشت كه زني كه به خانه شوهر مي رفت، مي گفت با چادر مي روم و با كفن مي آيم اما امروز تفاوت فرهنگي، اقتصادي زياد است و استقلال اقتصادي براي زوجين مهم است كه سبب مي شود آنها نتوانند همديگر را تحمل كنند و فكر مي كنند كه بهترين راه خاتمه دادن به زندگي كردن با هم است كه از هم جدا مي شوند. بعد از آن مي بينيم كه بسياري از زن ها حتي تا آخر عمر ازدواج نمي كنند.


اين استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت هاي سني بين زن و شوهر گفت: تفاوت سني مسئله بسيار مهمي در هنگام ازدواج است كه متاسفانه در دهه هاي اخير اين موضوع كمرنگ شده و كمتر به آن اهميت مي دهند؛ از سوي ديگر مسئله نيازهاي غريزي نيز عامل بسيار مهمي براي طلاق در جامعه شده است.


قائمي گفت: در حال حاضر آمار طلاق در تهران بيش از 34 درصد است و اين در حاليست كه 50 سال قبل به يك درصد هم نمي رسيد بنابراين ما بايد اين عوامل را بشناسيم و در جهت رفع آن برآييم، عواملي كه باعث افزايش چشمگير طلاق در ده هاي گذشته شده است.


وي ادامه داد: مادامي كه اين عوامل از بين نرود، طلاق همچنان افزايش مي يابد، و خداي نكرده مانند كشور شيلي مي شويم كه حدود 60 درصد ازدواج ها در آنجا به طلاق مي انجامد.


اين روانشناس اظهاركرد: مردم بايد بينش پيدا كنند و ما بايد يك تربيت صحيح به نسل جديد ارائه بدهيم كه اگر فردي ازدواج كرد مسائل و مشكلات آن را نيز پذيرا باشد كه مي توان اين مسائل را از طريق فرهنگسازي در رسانه هاي جمعي و نيز كتاب و برگزاري كلاس ها به مردم آموزش داد كه اگر اين كار اتفاق نيفتد اين وضعيت همچنان ادامه خواهد داشت.

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
0
1
به نام خدا -
ریشه همه طلاق ها 3 علت دارد و بس ! :
1- اختلافات فرهنگی 2- ناتوانی های اقتصادی
3 - بیماری جسمی - روحی
والسلام !
فرزانه از ساری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
0
0
باسلام ، فکرکنم دولت باید اشتغال را در دستور الویت قراردهد خصوصا اقایان رامن نظرم تبیض بین زن یا مرد نیست چون مرد نان آور خانه و زن بیشتر خانه دار و به تربیت فرزند بپردازد بعضی از آقایان بیکارند و خانمشان شاغلند خود بخود اختلاف و باعث طلاق میشود / مسله دوم بیشتر شبکه های ماهواره ای نقش دارند خانواده ها توجه کنند هدف شبکه ه8ای ماهواره ای از هم پاشیدن کانون گرم خانواده میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
خانواده ای که بنیان واستکامش به شبکه های ماهواره ای بند است همون بهتر که ادامه نداشته باشه. شبکه ها فیلم وسر گرمی .اوقات فراغت است نه درس وزندگی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
0
مسئولین محترم مشکلی ندارند ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار