کد خبر: 666762
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
راندمان آبیاری ایران از لیبی هم پایین‌تر است!
بخش کشاورزی به عنوان یک عنصر مهم در کشور آب زیادی مصرف می‌کند که اگر فقط 10 درصد در این بخش مدیریت به خرج دهیم می‌توانیم بحران فعلی آب را پشت سر بگذاریم.

صادق بیگ‌نژاد - مدیر امور پژوهشکده ژنتیک و زیست فن‌آوری طبرستان  با اشاره اینکه بیش از 90 درصد از کشور در منطقه گرم و خشک واقع شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بسیاری از بارش‌های ایران به صورت نامتناوب توزیع می‌شود ایجاد مدیریت صحیح از اصول اصلی بخش کشاورزی است.

 

وی افزود: در سال‌های اخیر میزان بارش در کشور بسیار کم شده است؛ به طوری که در سال گذشته تنها 30 درصد بارندگی در ایران وجود داشت.


مدیر امور پژوهشکده ژنتیک و زیست فن‌آوری طبرستان با بیان اینکه وضعیت منابع سطحی آب مطلوب ارزیابی نمی‌شود، گفت: مساله خشکسالی در کشور ما امری طبیعی و جزئی از زندگی ایرانیان شده و شاید به همین دلیل است که توجه چندانی به این بحران نمی شود.


لیاقتی راهکار خود را برای مقابله با بحران آب در بخش کشاورزی فرهنگسازی مصرف آب عنوان و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای مقابله با کم‌آبی مدیریت صحیح مصرف است.


وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز مهم‌ترین راه افزایش بهره‌وری آب است، گفت: با توجه به اینکه آب زیادی در مزارع هدر می‌رود باید راهکارهایی را در جهت مقابله با تلفات آب در مزرعه به کار گرفت.


این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه شناخت کامل محصول توسط کشاورز تاثیر زیادی در هدر رفت آب دارد، اظهار کرد: کشاورز باید قبل از کاشت محصول شناخت کاملی را از نیاز های آبی آن داشته باشد.


لیاقتی نبود سیستم زه‌کشی مناسب را از عوامل دیگر در ایجاد بحران آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید بررسی مجددی در مدیریت آب و عملکرد محصولات کشاورزی صورت بگیرد.


به گزارش ایسنا، در حالی که بحران آبی در ایران به ویژه در بخش کشاورزی که یکی از مصرف‌کنندگان عمده آب محسوب می‌شود بسیار جدی است، آمارها حاکی از هدر رفتن بیش از 30 درصد آب در این بخش است.


بخش کشاورزی ایران بیش از 90 درصد آب کشور را مصرف می‌کند که این میزان مصرف در این بخش 22 درصد بیشتر از متوسط مصرف جهانی آب در بخش کشاورزی است و طبق گزارش سازمان خواربار جهانی (فائو) راندمان آبیاری کشاورزی در ایران که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی 40 درصد است، از کشورهای مشابه خود از نظر اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی از قبیل هند، چین، مصر، سوریه، پاکستان، عربستان، ترکیه و حتی لیبی هم کمتر است که این شرایط بحران کم‌آبی را برای کشور رقم زده است.


بحران خشکسالی در ایران را نمی‌توان تنها به دلیل کاهش بارندگی دانست چراکه در این بین ضعف مدیریت آب در بخش کشاورزی به شدت احساس می‌شود چراکه طی سال های اخیر بسیاری از چاه‌های بدون اخذ مجوز ایجاد شده‌اند و قوانین بازدارنده‌ای برای مقابله با این امر وجود نداشته و اکنون هم برخی مقامات تحت عنوان "حفظ مصالح کشاورزان" مانع این امر در استان‌ها می‌شوند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار