کد خبر: 666692
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی 800 هزار مرگ در سال به دلیل كمبود روی در جهان رخ می دهد.

 تخمین زده شده است كه یك سوم جمعیت جهان بر حسب منطقه از كمبود روی رنج می برند و متاسفانه کشور ایران جزء مناطقی از جهان است که در آن کمبود روی وجود دارد.


روی یا زینک یکی از عناصر مهم مورد نیاز بدن است. این عنصر در سلامت جسمانی انسان نقش موثری ایفا می‌کند. کمبود روی دارای عوارض زیادی در بدن همچون: ایجاد خستگی زودهنگام، کاهش رشد جسمانی و کوتاهی قد، تاخیر در بهبود زخم ها و آسیب های پوستی، ریزش مو، بی اشتهایی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی است، اختلال در رفتار، خلق و خو و نیز کاهش توانایی یادگیری حاصل از کمبود روی نشان دهنده اهمیت این عنصر در فیزیولوژی مغز است.


براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشتصد  هزار مرگ در سال به دلیل كمبود روی در جهان رخ می دهد، همچنین تخمین زده شده است كه یك سوم جمعیت جهان بر حسب منطقه از كمبود روی رنج می برند و متاسفانه کشور ایران جزء مناطقی از جهان است که در آن کمبود روی وجود دارد.


عملکردهای روی در بدن:


1. روی و سلامتی پوست و مو:


شادابی و جوانی پوست: زینک از ایجاد چین و چروک و افتادگی زودرس پوست جلوگیری می نماید.


روی و رشد مو: روی با کمک به تقسیم سلولی از ریزش مو جلوگیری کرده و به رشد آن می کند.


محافظت در برابر نور خورشید: روی به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی از اثرات زیان بار نور خورشید بر پوست جلوگیری می کند.


پیشگیری از آکنه: تحقیقات نشان داده اند مصرف کافی روی خصوصا به میزان 30 میلی گرم در روز، سبب پیشگیری از بروز آکنه میشود.


کمک به ترمیم زخم ها: تحقیقات نشان داده اند که وجود مقدار کافی روی در بدن می تواند سبب تسریع در ترمیم زخم ها گردد. همچنین در سوختگی های پوستی از تجزیه پروتئین در بافت های سوخته جلوگیری می کند.


التهاب پوست: از دیر باز تا کنون روی به عنوان ماده ای ضد التهاب برای پوست شناخته شده است. مصرف مکمل های زینک به التیام بافت های ملتهب خصوصا به هنگام سوختگی ها و یا بعد از لیزر کمک می کند.


2. روی و تقویت سیستم ایمنی بدن:


روی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از عفونت ها مورد نیاز است. مصرف کافی آن از طریق افزایش تولید سلولهای ایمنی میزان ابتلا و طول دوره درمان برخی از بیماری ها مانند سرماخوردگی و سایر بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار