کد خبر: 666668
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
‌رئیس اداره بهزیستی شهرستان خرامه گفت: با توجه به بعد جمعیتی، این شهرستان معلول‌خیز محسوب می‌شود و عمده معلولیت‌ها نیز ریشه در ازدواج‌های فامیلی دارد.

عبدالصمد درویشی با بیان اینکه دید مردم به فعالیت‌های بهزیستی ویژه معلولین خلاصه می‌شود، افزود: در این شهرستان 3 هزار و 150 مددجو تحت نظر این بهزیستی هستند.


درویشی یکی از دلایل اصلی معلول خیز بودن شهرستان را ازدواج‌های فامیلی برشمرد و افزود: یکی از برنامه‌های بهزیستی در زمینه آگاهی سازی مردم از تبعات ازدواج‌های فامیلی است که به تبع آن می‌توان از این معلولیت‌ها پیشگیری کرد.


وی همچنین تصریح کرد: البته آمار مددجویان و معلولین اصلی خرامه بیش از این تعداد مددجو است، چرا که درصدی از معلولین هستند به دلایل خاص خود به هیچ وجه به بهزیستی مراجعه نمی‌کند و تعدادی هم تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.


این مقام مسئول همچنین گفت: همانطور که از معنی این واژه بهزیستی مشخص است، بهزیستی فرایند بهتر زیستن را برای زندگی افراد در جامعه پوشش می‌دهد.


وی با تاکید براینکه عموم مردم می‌توانند از خدمات و مشاوره‌های بهزیستی استفاده کنند، اضافه کرد: از زمانی که فرد تصمیم به ازدواج گرفته تا زمانی که فرد می‌خواهد صاحب فرزند شود، می‌تواند مشاورهای ژنتیک را دریافت می‌کند و در ادامه در زمانی که کودک می‌خواهد به سن جوانی، نوجوانی و در پایان به میانسالی و پیری برسد، بهزیستی خدمات خاصی را در این زمینه برای بهتر زیستن افراد ارائه می‌دهد.


استاد دانشگاه شیراز حوزه فعالیت‌های بهزیستی را در چهار حوزه مشارکت‌های مردمی واشتغال، اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی عنوان کرد و به تشریح حوزه پیشگیری پرداخت و افزود: نگاه کشورهای جهان سوم متاسفانه به پیشگیری به هزینه بردار و هزینه‌ای است که نمونه آن را می‌توانیم در درون سیستم‌های اداری خود ببینیم.


درویشی در ادامه با اشاره به اینکه مشاوره‌های ژنتیک در راستای پیشگیری از ایجاد معلولیت‌ها انجام می‌شود، اضافه کرد: به عنوان مثال یک معلول ضایع نخاعی را در نظر بگیرد که معلول جسمی حرکتی است، باری را که این معلول بر دوش جامعه و خانواده از بعدهای مختلف روحی روانی و مالی و غیره دارد، بار خیلی زیادی است و حداقل یک معلول ضایع نخاعی بهزیستی علاوه بر هزینه‌های عمل‌های جراحی بالغ بر 700 هزار تومان هزینه درمان ماهیانه آن است.


وی به تشریح سامانه مشاوره تلفنی 1480 پرداخت و افزود: سامانه مشاوره تلفنی 1480 این امکان را به همشهریان می‌دهد تا در هر زمان و مکان به‌صورت سریع و آسان و با کمترین هزینه‌(کمتر از قیمت پالس شهری) از بهترین مشاوران و متخصصیان جهت مشاوره بهره مند شوند.


درویشی گفت: این مشاوران در زمینه‌های تحصیلی، تربیتی، خانواده، زناشویی، انتخاب همسر، مشکلات روانی، جنسی، حقوقی، اجتماعی و اعتیاد مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کند.


رئیس اداره بهزیستی شهرستان خرامه با اشاره به اهمیت اصل رازداری و محرمانه بودن این اطلاعات گفت: مشاوران این مرکز دارای مدارک تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد در رشته‌های روانپزشکی و روانشناختی و دارای چند سال سابقه کار بوده و اصل رازداری و محرمانه تلقی کردن اطلاعات را مورد توجه قرار می‌دهند.


درویشی از نماینده مردم خرامه در مجلس به‌واسطه پیگیری مشکلات بهزیستی و مددجویان قدردانی و اضافه کرد: ارائه یارانه درمان اعتیاد به رهجویان به مبلغ 110 میلیون ریال، راه اندازی پایگاه دائم سنجش بینایی جهت پیشگیری از تنبلی چشم در مرکز توانبخشی باران، برگزاری سیمنارهای آموزشی و کارگاه‌های آموزشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد، راه‌اندازی دو کمپ ترک اعتیاد ماه روشن و باران مهر جهت پیشگیری از اعتیاد، راه اندازی مرکز خصوصی بینش، راه اندازی مرکز مشاوره شمیم مهر سلطان شهر و راه اندازی مرکز مشاوره دولتی امید که این مراکز مشاوره‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله اختلالات خلقی، زناشویی، بیماری‌های شخصیتی، مشاوره پیش از ازدواج و غیره ارائه خدمات می‌کنند، از خدمات بهزیستی خرامه در طول یک سال اخیر در زمینه پیشگیری است.


رئیس اداره بهزیستی شهرستان خرامه همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه پیشگیری از اعتیاد ارائه بیمه درمانی به مددجویان، راه اندازی سامانه سیستم مشاوره ای 1480، خرید دستگاه سنجش بینایی و سنجش شنوایی با اعتباری بالغ بر 480 میلیون ریال پرداخت کمک هزینه عینک و سمعک به 44 نفر، همکاری با دادگاه خرامه در زمینه مشاوره به زوجین در حال طلاق نیز به‌عنوان بخش دیگری از خدمات این اداره به مردم یاد کرد.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار