کد خبر: 664883
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
سكوت سازمان حمايت در برابر افزايش قيمت شير و لبنيات
پس از اعلام دبير انجمن صنايع لبني مبني بر افزايش اشتباهي قيمت لبنيات، برخي از توليد‌كنندگان در اقدامي هماهنگ قيمت شير و فرآورده‌هاي لبني را افزايش دادند، اما بدون درج قيمت جديد بر روي كالا!
بهناز قاسمي
پس از اعلام دبير انجمن صنايع لبني مبني بر افزايش اشتباهي قيمت لبنيات، برخي از توليد‌كنندگان در اقدامي هماهنگ قيمت شير و فرآورده‌هاي لبني را افزايش دادند، اما بدون درج قيمت جديد بر روي كالا!

به گزارش« جوان» متاسفانه در كشورما قيمت مواد غذايي‌، خودرو و... اشتباهي گران مي‌شوند و سابقه نداشته كه مثلاً كالايي اشتباهي ارزان شود. بنابراين گزارش اكنون اين اتفاق براي شير و لبنيات افتاده است و دبير انجمن صنايع لبني در خصوص افزايش 200 تا 300 توماني محصولات لبني در بازار مصرف توسط برخي برندهاي مطرح مدعي شد: چند روز پيش يكي از برندهاي مطرح صنايع لبني به دليل اشتباه متصدي قيمت‌گذاري محصول به مدت يك روز نرخ برخي از محصولاتش با افزايش در بازار عرضه شد.

 رضا باكري با تكذيب افزايش قيمت مجدد شير و لبنيات افزود: در واقع پس از قيمت‌گذاري شير پر‌چرب متصدي اقدام به تعويض قيمت براي شير كم‌چرب نكرده بود كه به دليل اين اشتباه به مدت يك روز شير كم‌چرب اين شركت با قيمت شير پر‌چرب به بازار عرضه شد.

اما ماجرا از اين قرار است، درپي آشفته‌بازاري كه وزارت بهداشت در خصوص آلودگي شير به روغن پالم به راه انداخت و شيرهاي پرچرب به كارخانجات مرجوع شدند، كارخانجات لبني در اقدامي غير‌قانوني قيمت شير كم‌چرب و برخي از فرآورده‌هاي لبني را 200تا 300 تومان افزايش دادند و برخي از كالاها گران‌تر از قيمت مندرج روي آن به فروش مي‌رسد و اشتباهي كه باكري از آن سخن مي‌گويد، نه تنها حقيقت ندارد ، بلكه براساس توافقي كه بين شركت توليد‌كننده و مراكز توزيع در سطح شهر انجام مي‌شود لبنيات بالاتر از نرخ مندرج روي كالا به فروش مي‌رسد. به عنوان مثال شير 5/1 ليتري با 5/1 درصد چربي، يكي از كارخانجات لبني كه قيمت مندرج روي آن 4 هزار و 200 تومان چاپ شده است در سطح شهر به قيمت 4 هزار و 500 تومان به فروش مي‌رسد، البته برخي از لبنيات به قيمت‌هاي متفاوت‌تر در سطح شهر از سوي فروشندگان به فروش مي‌رسد.

 موضوع استفاده از روغن پالم در محصولات لبني هرچند بدون اعلام برندهاي متخلف و عدم‌شفاف‌سازي براي مصرف‌كنندگان در مورد اين فرآورده‌ها، مطرح شده است اما رئيس سازمان استاندارد از توقف توليد در پنج كارخانه متخلف خبر داد و اعلام كرد: مردم نگران نباشند ما با متخلف‌ها برخورد و روغن‌هاي پالم را از كارخانه‌ها جمع‌آوري كرده‌ايم. نيره پيروز‌بخت گفت كه طبق بررسي‌هاي انجام شده، اين تخلف در شير مشاهده نشده است و مواردي در لبنيات پرچرب وجود داشت كه با آن برخورد شد. حال اين سؤال مطرح است كه مگر چند كارخانه بزرگ لبني در كشور وجود دارد كه پنج كارخانه متخلف تعطيل شده‌اند و محصولاتشان همچنان در بازار وجود دارد‌؟

در اين ميان بي‌تفاوتي سازمان حمايت از توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان در برابر افزايش غير‌قانوني قيمت شير و لبنيات قابل توجه است. اين سازمان برخلاف وظيفه ذاتي‌اش كه حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان است، در سال‌هاي اخير به سازمان حمايت از حقوق توليد‌كنندگان تبديل شده و تلاش مي‌كند با فاصله گرفتن از رسانه‌ها، با چراغ خاموش به توليد‌كنندگان در افزايش قيمت كالاها كمك كند. البته همسويي اين سازمان با صنايع لبني در دولت دهم نيز وجود داشت و در سال نخست اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، قيمت شير و لبنيات سه بار افزايش يافت، بدون اينكه واكنشي از سوي سازمان حمايت صورت گيرد. اكنون نيز پس از افزايش 15 درصدي قيمت‌ها در ماه گذشته، توليد‌كنندگان بار ديگر قيمت محصولات خود را افزايش دادند تا به مسئولان گوشزد كنند كه هر اقدامي كه بازار مصرف را دچار آشفتگي كند، در نهايت به زيان مصرف‌كنندگان تمام خواهد شد. براساس اين گزارش، گراني‌هاي اخير در حالي صورت گرفته كه شير خام همچنان هزار و 250 تومان از دامداران خريداري مي‌شود و هنوز مصوبه تنظيم بازار مبني بر افزايش قيمت شير خام به هزار و 440 تومان اجرايي نشده است.

به گزارش ايسنا، ماست كم‌چرب 5/1 كيلويي از 4 هزار و 500 تومان به 5 هزار تومان و ماست پرچرب 5/1 كيلويي از كيلويي 4 هزار و 300 به 5 هزار و 300  تومان افزايش يافته است. در حال حاضر ماست كم‌چرب و پر‌چرب كيلويي 3 هزار و 300 تومان است درحالي كه تا دو هفته پيش كيلويي 2 هزار و 800 تومان در مغازه عرضه مي‌شد. قيمت ماست‌هاي تركيبي 800 گرمي همچون ماست بادمجان، بوراني و لبو از 3 هزار و 800 تومان به 4 هزار تومان رسيده است.
اين افزايش قيمت در مورد شير نيز صدق مي‌كند، به طوري كه تا دو هفته پيش شير كم‌چرب يك ليتري هزار و 800  تا 2 هزار تومان به فروش مي‌رسيد اما در حال حاضر قيمت اين محصول 2 هزار و 200 تومان است. قيمت هر ليتر شير پرچرب نيز از 2 هزار و 150 تا 2 هزار و 200 تومان به 2 هزار و 500 تومان رسيده است. قيمت شير ساده 200 سي سي از 700 تومان به 800 تومان رسيده و شيرهاي طعم‌دار 200 سي سي همچون شير كاكائو، شير عسلي و غيره از هزار تومان به هزار و 200 تومان افزايش يافته است. قيمت پنير گچي 400 گرمي از 4 هزار و 500 به 4 هزار و 800  تومان و پنير گوسفندي ليقوان تبريزي درجه يك فله‌اي كهنه دو ساله تبريز از كيلويي 18 هزار تومان به 20 هزار تومان رسيده است. در حال حاضر نيز پنير يك ساله ليقوان كيلويي 16 هزار تومان و پنير تازه ليقوان كيلويي 10 هزار تومان در مغازه‌ها به فروش مي‌رسد. قيمت برندهاي مختلف لبني در هر محصول 50 تا 200 تومان اختلاف دارد.

 لبنيات با قيمت‌هاي اشتباهي به فروش مي‌رسد!
دبير انجمن صنايع لبني كشور همچنين  با تأكيد بر اينكه قيمت هيچ نوع شير و فرآورده لبني افزايش نيافته است، گفت: نرخ فرآورده‌هاي لبني طبق مصوبه اخير بايد اجرا شود و در صورت تخلف، طبق قانون با متخلفان برخورد مي‌شود.
به گزارش  ايرنا، رضا باكري با تأكيد بر اينكه قيمت هيچ نوع شير و فرآورده لبني افزايش نيافته است گفت: نرخ فرآورده‌هاي لبني طبق مصوبه اخير بايد اجرا شود و در صورت تخلف، طبق قانون با متخلفان برخورد مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار