کد خبر: 659685
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
علي طالب زاده
فناوري اطلاعات، مرزهاي فكري و عملي را شكسته‌ و زمينه مناسبي را براي رشد فكر و خلاقيت و پويايي بخشيدن به كسب و كار فراهم كرده‌ است. تلاش‌هاي بشر براي بهينه كردن امور كسب و كار در همه شغل‌ها و فعاليت‌هاي جاري و درازمدت بدون بهره‌برداري از فناوري اطلاعات تقريباً غيرممكن شده است.
نظام‌هاي بانكي و بيمه‌اي به عنوان ارگان‌هايي كه ارتباط مستقيمي با موضوع توسعه در ابعاد جهاني، اقتصاد خدماتي دانش‌محور و فناوري اطلاعات داشتند، خواه ناخواه براي تطبيق خود با شرايط بازار و عقب نماندن از رقابت بسيار سخت در ارائه خدمات به مشتريان چاره‌اي جز گرويدن به جنبش كاربردي كردن فناوري اطلاعات در خدمات بانكداري نداشتند.
حاصل اين تلاش همه‌جانبه رسيدن به مفهوم جديدي براي عصر اطلاعات است به نام بانكداري الكترونيك كه به مفهوم جديدي از روابط‌عمومي در بانكداري نيز منجر خواهد شد.
بانكداري الكترونيك به عنوان يك مفهوم عام در توسعه ديجيتالي خدمات بانكداري به شمار مي‌رود و به همين دليل ممكن است در شناخت آن جزئي‌نگري‌ها و استنباط‌هاي شخصي تأثيرگذار باشد.
بانكداري الكترونيك يكي از مهم‌ترين زيرشاخه‌هاي كسب و كار الكترونيك از دو جنبه بسيار مهم تشكيل يافته است. يكي توسعه خدمات الكترونيكي در شعبه و ديگري در وب كه با استفاده از فناوري اينترنت توسعه يافته است.
با توجه به آمار رو به رشد گرايش مردم جهان به تجارت مبتني بر شبكه وجود مؤلفه مكمل و مهمي همچون بانكداري الكترونيكي به عنوان يك ضرورت انكارناپذير مورد تأكيد قرار مي‌گيرد.
بانك‌ها نيز براي جذب مشتريان بيشتر و ايجاد گسترش و تنوع در خدمات خود بيكار نبوده‌اند و به سرعت خود را با فناوري‌هاي ارتباطات و اطلاعات همگام و همسو كرده‌اند.
بانك‌ها در عرصه تحولات تجاري براي ايجاد تحولات ساختاري در نظام‌هاي دريافت و پرداخت پول و ايجاد تسهيلات در روند خدمات‌رساني به مشتري توجه جدي كرده‌اند. در واقع مي‌توان ادعا كرد يكي از دلايل اقبال عمومي به تجارت الكترونيك توجه بانك‌ها به اهميت و لزوم اين پديده بوده است كه در نتيجه به گرايش و توجه جدي آنها براي فراهم كردن ساختار بانكداري با شيوه الكترونيك انجاميده است.
آنچه خدمات بانك‌ها را در استفاده از سيستم‌هاي بانكداري الكترونيك از روش‌هاي مرسوم متفاوت مي‌كند، گسترش كمي و كيفي خدمات به مشتري است.
به عبارت ديگر بانكداري الكترونيك اين امكان را به مشتري مي‌دهد تا از خدمات گسترده‌تر و متنوع‌تري برخوردار باشد، ضمن اينكه بعد زماني و مكاني تأثيري در كاهش يا افزايش خدمات‌رساني به مشتري نخواهد داشت. همچنين مشتري مي‌تواند بدون حضور فيزيكي در شعب بانك از هر محلي فعاليت‌هاي مالي خود را كنترل كند، به طوري كه چرخه تجارت الكترونيك بدون بانكداري الكترونيك ناقص و ناكارآمد خواهد بود.
براي درك بهتر موضوع فرض كنيد دوست داريد در ساعت ۱۲ شب اقدام به خريد يك قلم جنس نماييد همه چيز در آن زمان مهيا است (يعني در آن وب‌سايت، شما تمامي اطلاعات را در ارتباط با جنس موردنظر داريد و انتخاب خود را كرده‌ايد) اما امكان پرداخت نيست حداقل زماني كه شما بايستي منتظر بمانيد حداقل هشت ساعت است آن هم در صورتي كه فردا روز تعطيل نباشد تا شما بتوانيد به مكان موردنظر پول ارسال يا پرداخت كنيد اما در صورتي كه بانكداري الكترونيك همراه با تجارت الكترونيك باشد شما در همان زمان با توجه به حساب بانكي يا كارت اعتباري خود اقدام به پرداخت مي‌كنيد و اين يعني هزينه، فرصت و زمان به اضافه ساير هزينه‌ها كه با وجود بانكداري الكترونيكي بعضي از آنها به صورت كامل از بين مي‌رود و بعضي ديگر به حداقل ممكن خود مي‌رسد.
بانكداري الكترونيكي يعني اينكه ما بتوانيم خدمات و محصولات بانك را از طريق يك كانال توزيع الكترونيكي مناسب و مطمئن از قبيل ماشين‌هاي خودپرداز، تلفن (ثابت و متحرك)، اينترنت و هر كانال توزيع الكترونيكي ديگري به دست مصرف‌كننده (مشتريان بانك/ خريداران/ فروشندگان) يا به گفته‌اي ديگر ذي‌نفعان آن برسانيم و از اين طريق امر خدمات‌رساني به مشتريان بانك را تسهيل و حضور فيزيكي آنها را در بانك كاهش دهيم به نحوي كه در نهايت هم رضايت مشتري را داشته باشيم و هم نسبت به افزايش سودآوري بانك از طريق كاهش هزينه‌ها اقدام كرده باشيم.
اگر بانك و مؤسسه‌هاي پولي و اعتباري را يكي از اركان نظام اقتصادي هر كشوري بدانيم هرگونه امري كه باعث تسهيل در امر تجارت و بازرگاني شود، در نهايت باعث تسريع در امر توسعه اقتصاد مي‌شود.
آسان‌ترين راه افزايش سودآوري، كاهش هزينه‌ها است و اگر با اين فرض ادامه دهيم، افزايش سودآوري يعني به دست آوردن منابع جديد و به دست آوردن اين فرصت از راه كاهش هزينه يعني اينكه ما توانايي افزايش فعاليت‌ها را خواهيم داشت و اين امر در نهايت حتي در بعد بسيار كوچك، توسعه اقتصادي را به همراه خواهد داشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
0
0
780ie....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار