کد خبر: 659110
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
ابهري در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
توجه به مقوله آموزش در زمینه عفاف و حجاب امری واجب است كه با تاكيدات مقام معظم رهبري در زمينه فرهنگ عفاف و حجاب متوليان فرهنگي بايد بيش تر از گذشته وارد عمل شده و در جهت حفظ ارزش هاي اسلامي در جامعه گام بردارند؛ بدون شك مسئله حجاب و عفاف تنها با ابلاغ بخشنامه كافي نيست و نهادهاي مسئول در ابتدا بايد براي اجراي حجاب از ارگان هاي خود شروع كنند.
 جوان‌آنلاين: قانون حجاب و عفاف در سال 84 و در سال های پایانی دولت محمد خاتمی تصویب شد اما به دلیل پاره ای از ملاحظات که رئیس جمهور آنها را "اشکالات طرح" می نامید، متوقف شده بود.

 
اين قانون كه به نام قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" در جامعه معروف است بعدها در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و در دوره وزارت صفارهرندی با كش و قوس هاي فراوان بالاخره نهایی شد.
 

اما با این حال قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" در جامعه كه در اجراي آن حدود 20 سازمان و ارگان دولتی نقش دارند تا امروز به درستي به مرحله اجرا در نيامده است و شايد تنها نهادي كه مطابق اين قانون به وظيفه خود عمل كرد نيروي انتظامي بود كه البته آن هم به دليل عدم حمايت برخي نهادها در مقاطعي كار را نيمه تمام رها كرد اما فعلا در حال اجراي آن به صورت گشت هاي ارشاد است.
 
 
 
متاسفانه پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی در کارآمدی نیاز دینی در جامعه غفلت شده و رعایت حقوق شهروندی منوط به حفظ کرامت انسانی كه حكم صريح قرآن در پوشش و حجاب زنان است به درستي در جامعه اجرا نشده است. بي شك اين غفلت اول از همه متوجه خانواده ها و سازمان هاي فرهنگي _ آموزشي همچون آموزش و پرورش و نيز رسانه ملي است كه شايد تا امروز اگر كم كاري آنان نبود ديگر نيازي به گشت ارشاد در خيابان ها نداشتيم.
 
 
همچنين توجه به مقوله آموزش در زمینه عفاف و حجاب امری واجب است كه با تاكيدات مقام معظم رهبري در زمينه فرهنگ عفاف و حجاب متوليان فرهنگي بايد بيش تر از گذشته وارد عمل شده و در جهت حفظ ارزش هاي اسلامي در جامعه گام بردارند؛ بدون شك مسئله حجاب و عفاف تنها با ابلاغ بخشنامه كافي نيست و نهادهاي مسئول در ابتدا بايد براي اجراي حجاب از ارگان هاي خود شروع كنند.
 
 
به هر ترتيب رعايت حجاب و عفاف در جامعه نيازمند بسترسازي از سوي نهادهاي مسئول فرهنگي است كه متاسفانه تا امروز شاهد كم كاري آنان بوده ايم.
 
 
دكتر مجيد ابهري متخصص علوم رفتاري و آسيب شناسي اجتماعي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» بر اين باور است كه پس از گذشت 35 سال از پيروزي انقلاب اسلامي مايه تاسف است كه امروز بايد درباره بدحجابي و راه‌ هاي مقابله با آن حرف بزنيم.
 
 
به گفته وي، كم كاري نهادهاي فرهنگي به علاوه بي توجهي بعضي از خانواده ها به تربيت ديني فرزندان خود در كنار تهاجم فرهنگي به اصلي ترين نماد انقلاب اسلامي يعني حجاب تا اين اندازه شد كه شبكه هاي ماهواره اي معاند براي تشويق بي حجابي و سرپيچي از قوانين حجاب برنامه هاي مخصوص تشكيل داده و هر يك تلاش مي كنند در اين زمينه گوي رقابت را از ديگري بربايند.
 
 
استاد دانشگاه شهيد بهشتي افزود: متاسفانه علي رغم وجود قوانين الهي در مورد رعايت حدود عفت و حجاب در جامعه باز شاهد دهن كجي مانكن هاي زنده به بانوان با حجاب هستيم و در اين ميان عدم طراحي لباس هاي اسلامي مطابق با ذوق و سليقه جوانان و كمرنگ بودن فعاليت گروه طراحي پوشاك اسلامي در رسانه ها باعث شده پوشش هاي غيرمنطقي و تحريك كننده در خيبابان ها مورد استفاه قرار گيرد.
 
 
ابهري به راه هاي مقابله با بدحجابي و بي حجابي در جامعه اشاره كرد و گفت: تشويق و حمايت از بانوان محجبه در جامعه به طور چشمگير آنچنان كه باعث گسترش اين روش گردد و نيز برخورد جدي و قانوني با عاملين گسترش بدحجابي و مانكن هاي زنده كه به قصد تخريب هويت اسلامي در جامعه فعاليت مي نمايند از مهمترين راه هاي مقابله با بدحجابي است.
 
 
اين آسيب شناس اجتماعي همچنين طراحي و عرضه ي پوشاك مورد توجه دختران و بانوان جوان بر اساس معيارهاي اسلامي و عرضه ارزان آن ها در فروشگاه ها و نيز گفتگوي اخلاقي با بعضي از دختران و بانوان بدحجاب كه فقط از روي تقليد به اينگونه رفتارها گرايش پيدا مي كنند و قانع نمودن آنها در رعايت حدود حجاب اسلامي را از ديگر راه هاي مقابله با اين پديده ضدفرهنگ ايراني – اسلامي در جامعه دانست.
 
 
وي عنوان كرد: به هر صورت  امروز بايد عزم ملي از سوي نهادهاي فرهنگي، آموزش و پرورش و رسانه ها همراه با خانواده ها در جهت جلوگيري از گسترش فساد اخلاقي در جامعه جاري گردد تا بيش از اين شاهد بداخلاقي هاي فرهنگي نباشيم.
 

ابهري در پايان خاطرنشان كرد: سازمان ها و نهادهاي فرهنگي مربوط به بخش فرهنگ سازي، پيش گيري هاي فرهنگي و اجتماعي بايد به طور جدي و بر اساس معيارهاي مورد قبول و منطقي از كم كاري و سستي فرهنگي دست بكشند و به طور جدي با جنگ نرم فرهنگي و اخلاقي مقابله كنند و گرنه بيان فصلي و برخورد مقطعي نه تنها كارگشا نخواهد بود بلكه موجب لجاجت بيشتر افراد بدحجاب و حاميان آنها خواهد شد. 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
داود سجادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
1
1
با سلام
هدف استراتژیک انقلاب اسلامی:برپایی تمدن اسلامی
برای دستیابی به تمدن اسلامی 3 زیر ساخت لازم داریم:1-دفاع مقاومتی 2-اقتصاد مقاومتی 3-فرهنگ مقاومتی
یرای دستیابی به فرهنگ مقاومتی باید حماسه فرهنگی صورت پذیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
به همین منظور باید وزیر فرهنگی با روحیات اسلامی سر کار بیاید
ميرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
0
0
چند نكته را بايد مد نظر قرار داد :
1 - مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه داراي 300 بند است و نيز 26 دستگاه و زارتخانه اي كه متولي اجراي اين قانون شناخته شده اند را بنوعي در اختيار عموم مردم قرار دهيد تا هم از متن مصوبات و قانون مطلع شده و هم بدانند با چه دستگاههايي بايد تعامل داشته و احيانا پيگيري نمايند .
2 - در دين مبين اسلام ، حجاب و عفاف اولين قدم براي حفظ جامعه از بي بند و باري است لذا به اين امر مهم و فرمان الهي بايد همه اقشار ملت ، اعم از مسلمان و غير مسلمان ، گردن نهند و در مقابل امر الهي تسليم محض باشند .
در نوك اين پيكان سازمان صدا و سيما وجود دارد كه بايد به اين امر مهم و اساسي و اصولي و حياتي ، بهاي بيش از حد داده و در پرداختن به فرهنگ اسلامي ، نقش ايفا كند .
3 - با توجه به اينكه كشور جمهوري اسلامي ايران بايد قوانين الهي و اسلامي را پياده نمايد تا در الگو دهي به ديگر كشورهاي مسلمان بتواند نقش خود را بدرستي ايفا نمايد ، اجراي قانون حجاب كه يكي از قوانين الهي و محدوده هاي دين مبين اسلام به حساب مي آيد ضروري بوده و در اسرع وقت بايد اين قانون بدون هيچگونه ملاحظه اي به اجرا درآيد .
يا علي ابن ابيطالب(ع)
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
مشکل سر این هست کسانی که قانون وضع می کنند و یا می خواهند اجرا کنند نمی دانند ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار