کد خبر: 656579
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
«جوان» ‌4 بيماري مولود 2 ماهه نظام درماني را بررسي مي‌كند
در آستانه دو ماهگي طرح تحول سلامت قرار داريم؛ ‌طرحي كه اصلي‌ترين هدفش ارتقاي رضايتمندي در ميان مردم و بيماران بود و حالا با سپري شدن دو ماه از اجراي اين طرح مي‌توان تا حد زيادي كارنامه عملكردي آن را مورد بررسي قرار داد
زهرا چيذري
در آستانه دو ماهگي طرح تحول سلامت قرار داريم؛ ‌طرحي كه اصلي‌ترين هدفش ارتقاي رضايتمندي در ميان مردم و بيماران بود و حالا با سپري شدن دو ماه از اجراي اين طرح مي‌توان تا حد زيادي كارنامه عملكردي آن را مورد بررسي قرار داد. اين بررسي نشانگر آن است كه طرح تحول سلامت در كاستن از اختلاف درآمد پزشكان و پرستاران، رعايت حق و حقوق ماما و در مواردي هم الزام سازمان‌هاي بيمه‌گر به حضور در كنار بيماران صعب‌العلاج، دچار چالش‌هاي جدي است.
نخستين نتيجه اجراي طرح تحول سلامت و پرداخت 10درصدي هزينه‌ها از سوي بيماران در مراجعه به بيمارستان‌هاي دولتي اين بود كه مراجعات به اين بيمارستان‌ها به طرز فزاينده‌اي افزايش يافت تا بدانجا كه شخص وزير بهداشت از افزايش 12درصدي اين مراجعات خبر داد. افزايش مراجعات و در نتيجه افزايش ترافيك كاري بخش درمان دولتي در حالي است كه امكانات و نيروي انساني اين بخش ثابت باقي مانده و با يك دو دو تا چهار تا هم مي‌توان متوجه شد، ‌كادر درمان و به خصوص پرستاران كه بيشترين بار اين بخش را بر دوش مي‌كشند با اجراي اين طرح فشار مضاعفي را بر شانه‌هاي خود احساس كنند.
در اين بين اما صداي ماماها هم درآمده؛ ‌آنها معتقدند حقوق ماماها در اجراي طرح تحول نظام سلامت ناديده گرفته شده است. در كنار همه اينها به رغم آنكه انتظار مي‌رفت با اجراي طرح تحول سلامت هزينه‌هاي دارو و درمان كاهش يابد اما شاهد افزايش قيمت يا كمبود داروي بيماران صعب‌العلاجي همچون بيماران سرطاني، هموفيلي و تالاسمي بوده‌ايم. همه اينها بدين معني است كه طرح تحول سلامت بر مدار سلامت نمي‌چرخد.
 
  افزايش تفاوت درآمد پزشكان و پرستاران با اجراي طرح تحول سلامت
تفاوت‌هاي غيرقابل تصور ميان حقوق و دستمزد پزشكان و پرستاران و اجرايي نشدن قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري بعد از چندين سال زخم كهنه‌اي است كه حالا و با اجراي طرح تحول سلامت و افزايش مراجعات به بيمارستان‌هاي دولت دهان باز كرده است.
عضو شوراي عالي نظام پرستاري با انتقاد از تبعيض در پرداخت‌هاي نظام سلامت، مي‌گويد: تا قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت، شاهد اختلاف 300 برابري در پرداختي به كادر درماني بوديم كه در حال حاضر اين اختلاف افزايش يافته است.
به باور محمد شريفي‌مقدم براي اجراي سه بسته طرح تحول نظام سلامت كه شامل حضور پزشكان در مناطق محروم، پزشكان مقيم و كيفيت ويزيت است، بيش از هزارميليارد تومان اعتبار براي كمتر از 10هزار نفر پزشك در نظر گرفته شده است. در حالي كه اگر حداقل 10درصد از اين اعتبار به اجراي قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري كه حداقل 90هزار پرستار را شامل مي‌شود، اختصاص مي‌يافت، شاهد تحول عظيمي در حوزه سلامت بوديم.

   دريافت 80 ميليوني برخي پزشكان در مقابل دريافت 100 هزار توماني برخي پرستاران
دبير كل خانه پرستار تبعيض در پرداخت‌ها را به عنوان مهم‌ترين چالش جامعه پرستاري كشور دانست آن هم در حالي كه بيشترين بار نظام سلامت بر دوش پرستاران است و جامعه پرستاري در صف اول پاسخگويي به بيماران قرار دارند.
بنا به تأكيد شريفي‌مقدم پرستاران هرچه بيشتر تلاش مي‌كنند، بيشتر تحت فشار قرار مي‌گيرند، در مقابل افرادي كه در نظام سلامت كار كمتري دارند بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرند و غالب منابع نظام سلامت به جيب گروهي خاص مي‌رود.
دبيركل خانه پرستار با انتقاد از تفكر پزشك‌سالارانه‌اي كه همواره بر وزارت بهداشت حاكم بوده است، به دريافتي 80ميليوني برخي پزشكان بيمارستان‌هاي دولتي اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: در هيچ كجاي دنيا نمي‌توان شاهد بود كه برخي پرسنل درماني نظام سلامت 80ميليون دريافتي داشته باشند و يك نفر ديگر 100هزار تومان بگيرد. چنين اختلاف پرداختي‌هايي با هيچ منطق و كار كارشناسي جور در نمي‌آيد.
اين در حالي است كه دكتر محمد ميرزابيگي معاون پرستاري وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از بازنگري نظام پرداخت كاركنان حوزه سلامت به عنوان دغدغه اصلي پرستاران خبر داده بود. وزير بهداشت هم درباره جبران كمبود پرستار در مراكز درماني گفته بود: كمبودهاي بسياري در اين زمينه وجود دارد.
بر همين اساس مجوز استفاده از دانشجويان پرستاري ترم شش به بعد را داده‌ايم. دانشگاه‌ها و بيمارستان‌ها مي‌توانند موارد كمبود را به صورت قراردادي يا استفاده ساعتي از پرستاران جبران كنند تا به اين ترتيب فشار كاري پرستاران كاهش يابد.
 
 دست پزشكان متخصص در درآمد ماماها!
رايگان شدن زايمان طبيعي در طرح تحول سلامت به نظر مي‌رسيد جايگاه در معرض خطر گروه مامايي را تثبيت كرده و ارتقا دهد. با وجود اين رئيس انجمن مامايي كشور نيز به ميزان تعرفه‌هاي مامايي در كشور انتقاد دارد. بنا به تأكيد وي با توجه به اينكه تعرفه‌هاي گروه پزشكي هر ساله تعيين مي‌شود اما ميزان تعرفه‌هاي ماماها در كشور برخلاف استانداردهاي جهاني و متناسب با نوع خدمتي كه ارائه مي‌دهند نيست. به گفته ناهيد خداكرمي بازتوزيع تعرفه زايمان طبيعي در طرح تحول سلامت به گونه‌اي تعريف شده كه در بسياري از شهرستان‌ها و مراكز درماني به رغم اينكه ماماها زايمان طبيعي را انجام مي‌دهند، پزشك متخصص پرونده‌هاي پزشكي را مهر مي‌كند تا بتواند از تعرفه 70درصدي خود بهره‌مند شود كه اين اقدام كاملاً غيراخلاقي و غيرشرعي محسوب مي‌شود.
وي ميزان تعرفه‌هاي ماماها را يك‌سوم تعرفه‌هاي متخصصان زنان و زايمان مي‌داند و مي‌گويد: اين در حالي است كه ماماها مي‌توانند به طور مستقل به امر طبيعي زايمان طبيعي بپردازند و لازم است يك ماما همانند يك متخصص زنان و زايمان از تعرفه يكسان برخوردار باشد.

   گراني دارو با وجود وعده ارزاني
يكي از مهم‌ترين چالش‌هايي كه چهره طرح تحول سلامت را مخدوش مي‌كند اما به مردم و بيماران صعب‌العلاج بازمي‌گردد، گراني و كميابي برخي داروهاست. در حالي كه در طول اين دو ماه چندين بار افزايش داروهاي تحت حمايت بيمه رسانه‌اي شده و قرار بر كاهش قيمت داروها بود اما ظاهراً سر باز‌زدن بيمه‌ها از اجراي تعهداتشان بيماران سرطاني، ‌هموفيلي و تالاسمي را دچار چالش جدي كرده است. به گفته برخي از بيماران مبتلا به سرطان، در سال‌هاي اخير 50درصد هزينه اين داروها توسط بيمه پرداخت مي‌شد و 50درصد مابقي را بيماران مي‌دادند اما در روزهاي گذشته، زماني كه به داروخانه مراجعه كرده‌اند مجبور به پرداخت 100درصدي هزينه داروها شده‌اند. ظاهراً حتي نامه كتبي وزير بهداشت به رئيس سازمان غذا و دارو براي جلوگيري از افزايش هزينه دارويي بيماران خاص، نسبت به اصلاح و كاهش فرانشيز تعدادي از داروهاي بيماران خاص برند وارداتي نتوانسته جلوي افزايش قيمت دارو را بگيرد و ‌انگار به رغم ادعاي رسول ديناروند درباره كاهش قيمت دارو، اين قصه سر دراز دارد.
 
  علامت‌هاي سؤال در برابر سلامت طرح تحول
شايد از نگاه برخي افراد قضاوت درباره طرحي همچون طرح تحول سلامت آن هم به ازاي حدود دو ماه اجرا كمي زود باشد. ما هم در اين گزارش نه به قصد قضاوت ‌كه در راستاي بررسي و اعلام نقاط ضعف اين طرح براي توجه دادن مسئولان و رفع نقايص، برخي چالش‌هاي جدي را مطرح كرديم. بديهي است با عزم جدي و مديريت جهادي دولتمردان اين نواقص علامت‌هاي سؤال را از برابر طرح تحول سلامت بر مي‌دارد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
2
4
نویسنده محترم"موضوع مهمی راعنوان و
بازکردید"امیدوارم "وزیر بهداشت"که نگاه
مثبتی به مشکلات دارند"موارد مشکلات
پرستاری"که امر مهمی برای نگهداری بیمار در بیمارسنات است"توجه اساسی شود.
امین عشایری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
1
4
lباسلام وعرض ادب
متاسفانه در بخش بهداشت هم با اجرای دستورالعمل نسخه 15 پزشک خانواده تفاوت دریافتی پزشکان وسایر پرسنل بهداشتی یکی از چالش های جدی است.
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
1
6
بنام خدا سلام باید تدابیری اندیشید تا در امد پزشکان از مطب واعمال جراحی سرپایی وبیمارستانهای خصوصی و...تا حد مقدور معین ومشخص گردد .اگرهمه دفتر چه های بیمه تجمیع ویکسان شود و شماره نظام پزشکی وکدملی بیمار دران درج شود . میتوان بابررسی و مطالعه نسخ بیماران ودریافت دارو به میزان درامدهای پزشک تا حدی مطلع شد. ومالیات حقه هم از پزشکان دریافت کرد. ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
2
6
این وزارت خانه متعلق به پزشکان است پس عجیب نیست که هرگونه طرحی بایدمنافع آنهاراتامین کند لطفا نگاهی به دریافتی های کارکنان اداری ومالی بیندازیدتامعنای اختلاف رابیشترحس کنید
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
3
4
بنظر بنده به کار گیری دانشجویان ترم ششم پرستاری برای جبران کمبود نیروی پرستاریابزاری برای ظلم مضاعف به پرستاران عزیز است و هم توهین و کم ارزش جلوه دادن زحمات و تحصیلات و تجارب آنها.چرا در مناطقی که کمبود پزشک وجود دارد از دانشجویان پزشکی استفاده نمیشود؟!!!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
خیلی حرف مسخره ای بود!!!
کارپرستار احتیاج به فهم و درک نداره،یه آی وی گرفتن کارنداره
مرتضي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
1
4
سلام
از روزنامه وزين جوان بخاطر جرات در پرداختن به نقد طرح تحول سلامت كه علي رغم اشكالات فراواني كه دارد هيچ كس بدليل ظاهر موجه آن در كم كردن هزينه بيماران به آن نميپردازد تشكر و قدرداني مينماييم.
باور كنيد نفس اين طرح خوبست ولي در اين طرح فقط وفقط درامد پزشكان چندين برابر شده و هنوز هم كسي نتوانسته اساتيد را به حضور بر بالين بيماران راضي كند و هنوز در بيمارستانها رزيدنتها بيماران را ويزيت ميكنند و به ساير كادر درمان اصلا توجهي نميشود و اين مهم يك نارضايتي شديد را بين پرسنل ايجاد كرده و هر گونه اعتراض را هم به جد سركوب ميكنند و اجازه شنيدن انتقاد را هم به خود نميدهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
0
3
تنهاراه اصلاح این موضوع اعتصاب عمومی پرستاران سراسرکشوربه محوریت سازمان نظان پزشکی است که گمان نمیکنم این سازمان واعضای ان جرات این کارراداشته باشند
مازيار
|
United States
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
1
5
من هم طرفدار اجراي عدالت براي برستاران هستم. ولي خبر دروغ است. بطور متوسط مجموع حقوق و مزايا دكتر ها حد اكثر ٥تا ١٠ برابر است و بعضي جراح هاي قلب و استخوان را مثال نياوريد . دكتر هاي كودكان و داخلي و ... از اين عدد ها بدست نمي اورند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
4
4
هیچ جای دنیا به اندازه ایران،اینقدر دکترها از جیب مردم ؛برج و ویلا نساختن.
پاسخ ها
پدرام
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
تو چرا دکتر نشدی که برج و ویلا بسازی؟ حتما بوتیک باز کردی و شلوار 10 تومنی رو 200 تومن ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
2
9
این پزشکانی که میفرمایید 300 برابر حقوق میگیرند تعداد معدودی متخصصان رشته های خاص هستند
وگرنه حقوق پزشکان عمومی و سایر متخصصین شاغل در بخش دولتی با در نظر گرفتن مدت لازم برای مدرک دکترا و بالاتر، اینکه دانش آموزان و دانشجویان سرآمد مقاطع قبلی بوده اند و مسیولیتی که در قبال بیماران دارند به نظر حتی پایین هم میآید
حقوق پزشک عمومی شاغل در اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد اگر طرح باشد 1و400 و با مزایا 3 میلیون است و اگر استخدامی باشد 200 تومن بالاتر
این در حالی است که پرستار همان بخش حدود 1و500 میگیرد با مسیولیت کمتر!!
این 300 برابر از کجا آمده؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
5
1
تفاوت 300 برابری حقوق پزشک و پرستاران کاملا واضح است. خصوصا اگر تفوت میزان دریافتی کارانه ها را در این دو گروه مقایسه کنیم. (حتی در مورد پزشکان محترم عمومی)
امیدواریم وزارت بهداشت به این مساله هم توجه نمایند
دکتر خسروی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
0
0
با سلام تحول سلامت قربانیانی داشت از جمله پزشکان عمومی شاغل در مراکز بهداشتی شهری درنضر گرفته نشدند و کارانه که نمی گیرند حقوقشان هم افزایش نیافت با تشکر از وزارت درمان درمان و درمان پزشکی
پدرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
1
1
مزخرف محظه اون 80 میلیونی که میگه حتما طرف فوق تخصصی چیزی داره و اون 100 تومن پرستاری هم اصلا صحیح نیست . جالبه پرستارا رو با دکتر ها مقایسه میکنن پرستارها رو باید با معلم ها و سایر لیسانس های غیر مندسی مقایسه کنن که وضعشون از همه اونا بهتره
parvaz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
0
1
مقایسه پزشک با اساتید دانشگاه چطور؟یه شخص دکترای رشته فنی و مهندسی در دوران تحصیل و کار زحمتی بیشتر از یه متخصص رشته پزشکی می کشه ولی درآمد یه استاد دانشگاه با تمام اضافه کاریها به 4 میلیون تومن هم نمی رسه ولی پرشک الله اعلم خصوصا با این کارانه ها مطباشون که بماند آیا این انصاف؟!
parvaz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
0
1
کارشناس ارشد رشته فنی و مهندسی رشته های تاپ حتی اگه دانشگاه دولتی خونده باشن یا بیکارن یا اگه خوش شانس باشن با ماهی 400-500 هرار تومن سرکارن ولی کارانه یه پزشک عمومی ماهی 12 میلیون تومن!واقعا اینجاس که آدم حرفی جز ابراز تاسف نداره!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار