کد خبر: 654949
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
اولين گروه از مشاوران نظامي امريكا عمليات خود را در بغداد آغاز كردند
نظاميان امريكايي در حالي از روز چهارشنبه مأموريت خود را در عراق براي كمك به دولت اين كشور جهت سركوب داعش آغاز كردند كه واشنگتن به دليل حمايت‌هاي گسترده مالي، ‌نظامي و سياسي از تروريست‌هاي سوريه در طول سه سال گذشته نقش مهمي در قدرت‌گيري اين گروه تروريستي داشته است و كارشناسان درباره حسن‌نيت كاخ سفيد از اعزام نظاميان خود به بغداد و همچنين نسبت به مؤثر بودن فعاليت‌هاي مستشاران نظامي امريكا ابراز ترديد كردند.
نظاميان امريكايي در حالي از روز چهارشنبه مأموريت خود را در عراق براي كمك به دولت اين كشور جهت سركوب داعش آغاز كردند كه واشنگتن به دليل حمايت‌هاي گسترده مالي، ‌نظامي و سياسي از تروريست‌هاي سوريه در طول سه سال گذشته نقش مهمي در قدرت‌گيري اين گروه تروريستي داشته است و كارشناسان درباره حسن‌نيت كاخ سفيد از اعزام نظاميان خود به بغداد و همچنين نسبت به مؤثر بودن فعاليت‌هاي مستشاران نظامي امريكا ابراز ترديد كردند.
به گزارش «جوان»، جان كربي، سخنگوي وزارت دفاع امريكا اعلام كرد: اولين گروه از مشاوران نظامي امريكا عمليات خود را در بغداد آغاز كردند و نيروهاي بيشتري در راه اين كشور است. وي افزود: امريكا دو تيم عملياتي ويژه را مستقر كرده است كه 40 پرسنل دارد و آنها عمليات جديد خود را آغاز كردند. كربي تأكيد كرد: حدود 90 نيروي اضافي نيز به بغداد رسيده‌اند تا عمليات مشترك را آغاز كنند و چهار تيم ديگر با حدود 50 نيرو طي روزهاي آتي به عراق مي‌رسند. بنابر گفته سخنگوي پنتاگون، اين تيم‌ها هماهنگي و آمادگي نيروهاي امنيتي عراق را ارزيابي مي‌كنند و با تعيين مقرهايي در بغداد راه‌هاي مؤثر و كارآمد مبارزه با شبه نظاميان را ارائه مي‌دهند. وي افزود: اين تيم‌ها ارزيابي‌هاي خود را به سرعت آغاز خواهند كرد و يافته‌هاي خود را ظرف دو يا سه هفته آتي با فرماندهان در ميان خواهند گذاشت. سخنگوي پنتاگون همچنين تأكيد كرد كه امريكا روزانه 30 الي 35 عمليات شناسايي برفراز عراق انجام مي‌دهد تا از شرايط امنيتي موجود اطلاعات جمع آوري كند. اظهارات اين مقام امريكايي در حالي است كه كارشناسان نسبت به حسن نيت امريكا در اين زمينه خوش‌بين نيستند. يك كارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جوان اظهار داشت: «اين نظاميان امريكايي بيشتر از آنكه به دنبال كمك و حمايت از ارتش عراق باشند، ‌به دنبال تهيه اطلاعات از نقاط قوت و ضعف ارتش عراق در راستاي اهداف خود هستند و بعيد است كه بخواهند يا بتوانند به ارتش عراق كمك مؤثري كنند.» ويليام انگدهال تحليل‌گر برجسته مسائل استراتژيك و ژئوپلتيك نيز با انتشار مقاله‌اي در خبرگزاري روسي راشاتودي از نقش سازمان‌هاي جاسوسي سيا و ناتو در ايجاد داعش به عنوان گزينه جنگ كثيف اين سازمان‌ها پرده برداشت. وي در همين زمينه به همكاري سيا با ابراهيم الدوري كه نقش كليدي در بحران اخير عراق دارد، پرداخته است. در همين حال شبكه خبري العراقيه گزارش داد فرماندهي عمليات بغداد روز چهارشنبه با يك تيم از كارشناسان وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) در بغداد جلسه مشترك برگزار كرد. بر اساس اين گزارش، در اين جلسه بر تشكيل فرماندهي مشترك براي عمليات‌هاي ارتش و نيروهاي مسلح براي مبارزه با گروهك‌هاي تروريستي توافق شد. از سوي ديگر، «مجلس اعلاي اسلامي عراق»، كه تحت رياست «عمار الحكيم» است، با حضور نيروهاي نظامي امريكايي در عراق براي دخالت به منظور حل بحران امنيتي در اين كشور مخالفت و تأكيد كرد كه حكومت عراق مي‌تواند به صورت حرفه‌اي و عاقلانه مسئله را حل كند. او تأكيد كرد كه با حضور نيروهاي نظامي امريكايي در عراق به شدت مخالفيم زيرا حضور اين نيروها واكنش‌هاي نامطلوبي در پي خواهد داشت.
   تحولات ميداني
خبرگزاري رويترز به نقل از شاهدان عيني گزارش داد كه تروريست‌هاي داعش اوايل صبح روز چهارشنبه پايگاه نظامي مهم البلد را در نزديكي ناحيه يثرب واقع در 90 كيلومتري بغداد محاصره و گلوله باران كردند. اين پايگاه نظامي در زمان اشغال نيروهاي امريكايي، به نام اردوگاه آناكوندا معروف بود. به گفته شاهدان عيني و نيز معاون فرماندار اين منطقه، شبه نظاميان داعش همچنين در نخستين ساعات روز چهارشنبه با ارتش عراق درگير شدند. در اين درگيري‌ها چهار تروريست به هلاكت رسيدند. نيروي هوايي عراق 13 خودروي نظامي داعش را به همراه سرنشينان آن در اطراف پالايشگاه بيجي در شمال تكريت نابود كرد. به گزارش شبكه العالم، سرلشكرحامد المالكي، فرمانده نيروي هوايي ارتش عراق اعلام كرد: نيروي هوايي 13 خودروي نظامي وابسته به عناصر داعش را در اطراف پالايشگاه بيجي واقع در شمال تكريت، نابود كرد و همه سرنشينان آن را به هلاكت رساند. وي بر تداوم و گسترش حملات هوايي به گروه تروريستي داعش براي نابودي پناهگاه‌هاي آنان تأكيد كرد. پيش از اين نيز، سرتيپ قاسم عطا، سخنگوي دفتر فرماندهي كل نيروهاي مسلح ادعاي برخي رسانه‌ها درباره تسلط داعش بر پالايشگاه بيجي را تكذيب و تأكيد كرده بود كه پالايشگاه كاملاً تحت كنترل نيروهاي امنيتي عراق است و افسران و مقام‌هاي نظامي ارتش در دفع همه تلاش‌هاي تروريست‌ها براي تعرض به پالايشگاه دفاعي جانانه از خود نشان داده‌اند. شبكه خبري اسكاي نيوز نيز اعلام كرد كه ارتش عراق عمليات گسترده‌اي را براي پاكسازي مسير بغداد- سامرا آغاز كرده است. در همين خصوص، روز چهارشنبه ارتش عراق توانست تروريست‌هاي داعش را از منطقه «الاسحاقي» در استان صلاح‌الدين بيرون براند و شروع به عمليات پاكسازي اين منطقه كند.
    المالكي: دولت نجات ملي كودتا است
در حالي كه تلاش دولت عراق براي سركوب تروريست‌ها متمركز است بعضي شخصيت‌هاي سياسي اين كشور و همچنين رهبران بعضي كشورهاي منطقه‌اي و غربي بر لزوم كناره‌‌گيري دولت نوري المالكي و ايجاد آنچه «دولت نجات ملي» ناميدند، تأكيد مي‌كنند. نچيروان بارزاني نخست وزير اقليم خودمختار روز چهارشنبه خواستار استعفاي نوري المالكي شد. آنجلا مركل صدر اعظم آلمان نيز در جريان ديدار خود با ملك عبدالله پادشاه اردن بر ضرورت تشكيل دولت وحدت ملي در عراق پافشاري كرد و گفت: شرايط منطقه بسيار پر تنش شده است. در واكنش نوري المالكي در نطقي تلويزيوني خواستار گشودن صفحه‌اي جديد براي توافق در عراق شد و درخواست تشكيل دولت نجات ملي را كودتا عليه قانون اساسي توصيف كرد. نخست وزير عراق تأكيد كرد: كساني كه عليه قانون اساسي تعرض كردند با داعش و حزب بعث همپيمان شده و پوشش لازم را براي ورود آنها به نينوا فراهم كرده بودند. مالكي همچنين گفت كه در جلسه اول پارلمان جديد شركت خواهد كرد. وي افزود از شركاي خود هيچ حمايتي از نيروهاي امنيتي عراق هرچند به صورت ظاهري نديديم. وي افزود كه نيروهاي امنيتي موفق شدند راه‌هاي ارتباطي بين همه استان‌ها را آزاد كنند. نخست وزير عراق گفت: ما امروز خواستار ادامه مبارزه با تروريسمي هستيم كه قصد دارد عراق را به دوران گذشته باز گرداند.
   تكذيب حضور سردار سليماني در عراق
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان بار ديگر ضمن تأكيد بر مخالفت جمهوري اسلامي با مداخله خارجي در عراق تصريح كرد كه هيچ مقام نظامي ايران و از جمله سردار قاسم سليماني در عراق حضور ندارند. مرضيه افخم در پاسخ به سؤالي در خصوص اخبار منتشر شده مبني بر برگرداندن 130 جنگنده عراقي توسط ايران به عراق كه در جنگ عراق و كويت در ايران بوده‌اند، با بيان اينكه مقامات عراقي خبر منتشر شده در اين زمينه را رد و آن را خبرسازي اعلام كردند، افزود: ما فراتر از مسئولان عراقي صحبتي در اين زمينه نداريم. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا عراق از ايران براي همكاري در زمينه مبارزه با تروريسم درخواست كرده، عنوان كرد: تا اين لحظه درخواستي از ناحيه عراق صورت نگرفته و اگر صورت گيرد براساس روابط با عراق و متناسب با پروتكل‌هاي بين‌المللي اين درخواست بررسي و در مورد شكل كار تصميم‌گيري مي‌شود. افخم با ذكر اين نكته كه تروريسم محدود به يك منطقه نخواهد بود، خاطرنشان كرد: لبنان، سوريه، عراق و خيلي از كشورهاي ديگر تروريسم را تجربه كردند. ناامني، توسعه تروريسم و ابعاد تروريستي در كشورهاي مختلف موجب نگراني شديد است. سخنگوي وزارت خارجه تروريسم را ابزار و آلت دست طراحان و كشورها و محافلي خواند كه از اين ابزار براي رسيدن به اهداف شوم خود استفاده مي‌كنند و افزود: تروريسم همواره موجب نگراني و باعث ايجاد ناامني و اختلال در روندهاي دموكراتيك و غلبه بر صندوق‌هاي رأي است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ميرزا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
0
0
بسمه تعالي
امريكا در منطقه خاور ميانه بدنبال جاي پاي از دست رفته خود است و به هر شكل ممكن ولو با التماس و درخواست ، فريب و نيرنگ ، وعده و وعيد و ... هر طرفندي كه مؤثر افتد حاضر است اين امتياز از دست رفته را بدست آورد تا بتواند نقشه هاي شوم استكباري خود را به اجرا در آورد .
حضور امريكا در منطقه بخصوص در عراق ، بدليل شكستي است كه در سوريه متحمل شده و در صدد جبران اين شكست به هر قيمتي ميباشد .
لذا كشورهاي منطقه بخصوص كشور مسلمان عراق بالاخص مردم مسلمان كشورها بايد به هوش و بيدار باشند كه در مقابل اهداف شوم غرب تسليم نشده و بار ديگر نقشه فريب امريكا در عراق را همانند سوريه پاسخ داده و اين روباه مكار را از سرزمين خود برانند و دست طمع مستكبران كه به قيمت پايمال نمودن حقوق حقه مردم و ريختن خون آنان به اسم حقوق بشر و برقراري امنيت در پشت پرده تزوير است ، بخصوص مسلمانان ، را قطع نموده و براي هميشه تاريخ درس عبرتي همانند ايران به آنان بدهند . انشاءالله
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
0
1
جوان ! از تو بعیده ! بسه... به خودت بیا ! چاقو هرگز دسته خودش را نخواهد برید ! هدف غرب تنها سرنگونی شخص نوری المالکی و کنار زدن شیعیان از اریکه قدرت عراق و تضعیف مرجعیت نجف و بازگرداندن عناصر بعثی و احیای دوران جدال و درگیری دایمی عراق با ایران است تا در فضای تفرقه شدید حضور غرب توجیه و غارت و چپاول نفت خلیج فارس و فروش سلاح های گران برای رونق اقتصاد غرب آسانتر شود ! و گسترش فرهنگ عاشورایی حسینی (ع) از راهپیمایی 25 میلیونی آزادگان جهان در اربعین حسینی(ع) متوقف شود !!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار