کد خبر: 1229846
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴
مذاکرات چین با عربستان برای انعقاد پیمان تجارت آزاد درحالی با بن بست مواجه شده است که آمریکا طی ماه‌های اخیر ریاض را برای محدود کردن روابط با پکن تحت فشار قرار داده است.

جوان آنلاین: چین درحالی هفته آینده میزبان وزرای اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود که گزارش ها حاکی از بن بست مذاکرات دو طرف درخصوص انعقاد قرارداد تجارت آزاد میان طرفین است.

به گزارش تسنیم، در همین زمینه خبرگزاری رویترز مدعی شده که عربستان با فهرست چینی ها در خصوص کالاهای مورد درخواست معافیت گمرکی موافقت نکرده است و همین امر مذاکرات را در آستانه برگزاری این نشست در شُرف شکست قرار داده است.  

عربستان سعودی , کشور چین , کشور آمریکا ,

عربستان تاکید دارد که ورود بدون تعرفه کالاهای چینی برخلاف پروژه توسعه صنعتی مورد نظر ریاض براساس چشم  انداز 2030 است که همین امر مذاکرات به شکست کشانده است.

با این حال برخی منابع مدعی هستند که مشکل در مذاکرات تجاری چین و عربستان ناشی از برنامه های سعودی در تعمیق روابط راهبردی با ایالات متحده است. عربستان و آمریکا درحال مذاکره برای انعقاد پیمانی راهبردی هستند که گفته می شود یکی از خواسته های کاخ سفید برای امضای این توافق، لزوم کاهش روابط پکن-ریاض است.

این درحالی است که سال 2022 نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و چین در جده عربستان برگزار شد و نشست همکاری صنعتی و سرمایه گذاری دو طرف که مقرر است هفته آتی با حضور وزرای اقتصادی و تجاری شورای همکاری با رئیس کمیته توسعه و اصلاحات حزب حاکم در چین برگزار شود، در چهارچوب توافقات نشست جده است.

آمریکا نگرانی های جدی نسبت به روابط چین با عربستان دارد و ریاض را برای محدود کردن روابط با پکن تحت فشار سیاسی قرار داده است. حجم مبادلات تجاری میان چین و عربستان بالغ بر 80 میلیارد دلار می باشد و دو کشور از سال 2017 تا 2023 بالغ بر 520 میلیارد دلار تبادل تجاری داشته اند.

عربستان سعودی , کشور چین , کشور آمریکا ,

علاوه بر این، امارات هم برای محدود کردن روابط با چین تحت فشار آمریکا قرار گرفته و برخی گزارش ها درخصوص احداث پایگاه نظامی چین در امارات باعث شد که سال گذشته کاخ سفید با هشدار جدی به ابوظبی این پروژه را ناکام بگذارد. این درحالی است که ابوظبی به دنبال آن است که روابط تجاری اش با چین را به رقم 200 میلیارد دلار تا سال 2030 بگذارد.

کشورهای خلیج فارس نقش مهمی در تامین انرژی چین به عنوان دومین مصرف کننده سوخت در دنیا دارند، بطوری که 32.5 درصد از سوخت هیدروکربنی چین از کشورهای جنوب خلیج فارس تامین می شود. همچنین قطر به تنهایی 20 درصد گاز مصرفی چین را تامین می نماید و عمان هم به عنوان چهارمین شریک تجاری چین در کشورهای عربی سالانه 40.4 میلیارد دلار نفت به چین صادر می نماید که گواه میزان وابستگی این کشور به انرژی این منطقه است.

 حجم مبادلات تجاری 6 کشور شورای همکاری با چینی ها بالغ بر 315.5 میلیارد دلار می باشد و طی یکسال اخیر صادرات کشورهای شورای همکاری به چین شاهد کاهش 17 درصدی بوده و از 209 میلیارد دلار به 173 میلیارد رسیده است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار