کد خبر: 652849
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
چشم ها در برابر نور خورشید بسیار آسیب پذیر و حساس هستند و از همین رو لازم است تا با روش مطمئن و مؤثری از آنها محافظت شود. عینک آفتابی بهترین وسیله برای این منظور است اما هر نوع عینکی را را نباید انتخاب کرد.

رنگ شیشه های عینک


تیره بودن رنگ شیشه های عینک دلیل فیلتر شدن بهتر اشعه های UV خورشید نیست. رنگ شیشه تاثیری در انعکاس این پرتوها ندارد در حالی که بعضی شیشه های بدون رنگ مانع عبور اشعه های UV می شود.
هنگام انتخاب عینک آفتابی علاوه بر اینکه باید به علامت CE توجه داشته باشید، شاخص محافظت 1 تا 4 را نیز فراموش نکنید.


شیشه های دورنگ که در قسمت بالا تیره تر و به تدریج در قسمت پایین کمرنگ هستند، اصلا برای محیط بیرون با شدت نور زیاد توصیه نمی شود. البته برای بعضی کارها با شدت نور کمتر می تواند مناسب باشد. شیشه های پلاستیکی رنگی نیز انتخاب خوبی نیست زیرا به هیچ وجه از چشم ها در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت نمی کند.


امروزه انواع عینک با شیشه های رنگی مختلف در بازار وجود دارد که همه آنها تاثیرات یکسانی ندارد. به عنوان مثال شیشه های آبی یا قرمز ادراک رنگ از محیط را تغییر می دهند که در بعضی شرایط یا هنگام انجام بعضی کارها مانندگی رانندگی ناراحت کننده است.


شیشه های خاکستری، قهوه ای یا خاکستری سبز ارجحیت دارد زیرا ادراک رنگ ها را تغییر نمی دهد و با شرایط به خصوص هنگام راننگی هماهنگ تر است.


قهوه ای با افزایش قدرت تمایز، بیشتر برای افراد نزدیک بین توصیه می شود.


در مورد رنگ زرد نیز باید گفت که قدرت تمایز را در شرایط نور کم مانند مه یا هنگام غروب بیشتر می کند. به همین دلیل است که در شرایط کم نور و بعضی فعالیت های ورزشی مانند اسکی از آن استفاده می شود.


درجه فیلتر شیشه های عینک


نحوه و محل استفاده عینک مهم ترین عامل تعیین کننده است. به عنوان مثال، درجه 4 عینک برای راننگی ممنوع است. در حالی که برای شرایط با نور خورشید خیلی شدید مانند کوهستان یا برف بسیار مناسب است.


درجه صفر نور را فیلتر نمی کند. این عینک ها تنها جنبه زیبایی دارند.


عینک های با درجه فیلتر 1 تا 3 نیز برای شرایط با نور کم ( هوای ابری)، متوسط ( زمان های تابش نور خورشید) و زیاد ( دریا و کوهستان) مناسب است.


نوع شیشه های عینک


جنس شیشه های عینک جدای از کاربرد طبی یا زیبایی به سه دسته تقسیم می شود:
- شیشه ای: این شیشه ها خط نمی افتند اما شکننده هستند.


- مواد آلی: نشکن و سبک هستند اما قیمت تقریبا بالایی دارند.


- پلی کربنات: نازک و بسیار مقاوم هستند اما خیلی زود خط می افتند.


به عنوان آخرین نکته نیز قاب عینک را از انواع پهن و بزرگ انتخاب کنید تا مانع از ورود اشعه UV از اطراف چشم ها شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار