کد خبر: 651503
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
بامداد فردا آغاز جام جهاني 2014
سوت آغاز جام جهاني 2014 بامداد فردا به صدا در‌مي‌آيد. پس از مدت‌ها انتظار تب فوتبال در...
شيوا نوروزي
سوت آغاز جام جهاني 2014 بامداد فردا به صدا در‌مي‌آيد. پس از مدت‌ها انتظار تب فوتبال در سراسر جهان بالا مي‌گيرد و دوستداران اين رشته براي حمايت از تيم محبوب خود سر از پا نمي‌شناسند. بيستمين دوره جام جهاني در شرايطي آغاز مي‌شود كه اوضاع كشور ميز‌بان اصلاً رو‌به‌راه نيست. برزيل در حالي پس از 64 سال دوباره ميز‌باني جام‌‌جهاني را بر عهده گرفته كه مردم اين كشور به شدت مخالف ميز‌باني هستند. برزيلي‌ها كه مردم دنيا آنها را به عنوان «ديوانه‌هاي فوتبال» مي‌شناسند معتقدند مقامات كشور‌شان براي خود‌نمايي پول مردم را دور ريخته‌اند، پولي كه به عقيده پائولو كوئيلو مي‌توانست خرج ساخت مدرسه، بيمارستان و كمك به نياز‌مندان شود.
 
افتتاحيه پر درد‌سر
مراسم افتتاحيه جام بيستم در آخرين ساعات امشب بر‌گزار مي‌شود و اين در حالي است كه سائو‌پائولو شباهت زيادي به ميز‌بان رقابت‌ها ندارد. سائوپائولو تا همين چند روز پيش شاهد تظاهرات‌هاي گسترده‌اي از سوي برزيلي‌ها بوده، حال آنكه مقامات امنيتي براي بر‌قراري امنيت شبانه‌روزي تلاش كرده‌اند و به موفقيت صد در‌صدي هم نرسيده‌اند. طبق برنامه اجراي مراسم افتتاحيه را فرناناليما را بر عهده دارد، سپ بلاتر به روي صحنه مي‌آيد و سخنراني مي‌كند. وزير ورزش برزيل نيز يكي از سخنرانان امشب است، معرفي تيم‌هاي حاضر در جام 2014 از ديگر بر‌نامه‌ها خواهد بود. ترس از اعتراضات مردم سر‌زمين قهوه، ديلماروسف رئيس جمهور برزيل را حسابي نگران كرده تا آنجا كه به مقامات امنيتي دستور داده شده كه از هيچ كوششي دريغ نكنند.
 برزيل- كرواسي؛ 00:30 جمعه
اولين بازي از جام بيستم را برزيل و كرواسي بر‌گزار مي‌كنند. زرد‌پوشان از نظر فني شرايط خوبي دارند و تقريباً تمام بازيكنان اين تيم براي شروع رقابت‌ها آماده‌اند و طبق گفته پزشكان تيم نيمار هم مشكلي براي حضور در تركيب اصلي ندارد. با اين وجود انتظارات زيادي كه اين روز‌ها هواداران از فيليپه اسكولاري و شاگردانش دارند كار آنها را حسابي سخت كرده است. فيل بزرگ كه به خاطر در‌گذشت بر‌ا‌در‌زاده‌اش اردوي تيم‌ملي را ترك كرده بود بايد از اولين بازي هنر مربيگري‌اش را به همگان نشان دهد.
تيم‌ملي برزيل پر‌افتخار‌ترين تيم فوتبال جهان است، قناري‌ها در تمامي ادوار جام جهاني حضور داشته‌اند و پنج قهرماني را هم جشن گرفته‌اند. با اين حال حسرت به دست آوردن جام در خانه را هنوز احساس مي‌كنند. سال 1950 آخرين دوره‌اي بود كه جام جهاني در برزيل بر‌گزار شد اما در عين ناباوري برزيل جام را دو دستي تقديم اروگوئه كرد تا خاطره تلخ آن شكست براي هميشه در ذهن هواداران آنها بماند. ترس از ناكامي اين‌چنيني هنوز هم در بيشتر برزيلي‌ها، مقامات اين كشور و حتي كادر فني و بازيكنان برزيل وجود دارد.
آخرين باري كه سلسائو موفق به قهرماني در جام جهاني شد سال 2002 بود اما در دو دوره بعدي دست‌شان به جام نرسيد. ستاره‌هاي زرد‌پوش تلاش مي‌كنند تا قهرماني خانگي را پس از 64 سال به مردم‌شان هديه دهند.
در آن سوي ميدان كرواسي، تيمي كه از زمان استقلال اين كشور در سه دوره جام جهاني حضور داشته يكي از سخت‌ترين بازي‌هايش را پشت سر مي‌گذارد. تيم‌ملي كرواسي در دو دوره گذشته (2002 و 2006) در همان مرحله گروهي از گردونه مسابقات حذف شد و براي رسيدن به برزيل نيز راهي دشوار‌ را طي كرد.
كروات‌ها پس از ناكامي از صعود مستقيم با تغيير  و تحولات كادر فني رو‌به‌رو شدند. ايگو استيماك با
حكم اخراج مواجه شد و نيكوكواچ 33 ساله روي كار آمد. استيماك پس از آن تيم‌ملي كرواسي را در مرحله پلي آف هدايت كرد و در نهايت هم با بر‌تري 2 بر صفر ايسلند را شكست دادند و بليت جام بيستم را گرفتند.
بازي افتتاحيه صحنه تقابل و مبارزه لوكامودريچ كروات با نيمار برزيلي است؛ مهاجماني كه اميد‌هاي اول گلزني دو تيم محسوب مي‌شوند، به علاوه اينكه ادواردو كرواسي‌الاصل پيراهن برزيل را به تن كرده و مقابل تيم سر‌زمين پدري‌اش به ميدان مي‌رود.
 ايران؛ آماده و سر‌حال
تمرينات تيم‌ملي فوتبال كشور‌مان در برزيل پيگيري مي‌شود. ملي‌پوشان ايران زير نظر كار‌لوس كرش پر‌تغالي تمرينات جدي و البته شادابي را پشت سر مي‌گذارند. از سر‌زمين قهوه خبر مي‌رسد كه بازيكنان ايراني با جديت خود را براي رو‌يا‌رويي با نيجريه آماده مي‌كنند. روحيه بالا و انگيزه مضاعف از جمله ويژگي‌هايي است كه خيال كادر فني را تا حدودي راحت كرده. ضمن اينكه نيجريه حريف اول كشور‌مان نيز ديروز وارد برزيل شد. قهرمان جام ملت‌هاي آفريقا در سال 2013 به‌رغم اينكه نتايج در‌خشاني در بازي‌هاي دوستانه نگرفته اما براي جبران مافات اميد‌وار به كسب نتايج در‌خشان در جام جهاني است.
 اعتراض، اعتصاب و تظاهرات
برزيل كماكان اسير در‌گيري‌هاي داخلي است. همانطور كه گفته شد ميز‌بان جام جهاني به شدت در‌گير مشكلات خود ساخته است. در روز‌هاي گذشته اعتصاب‌هاي گسترده كار‌كنان مترو شهر سائوپائولو حسابي سر و صداي زيادي به پا كرده بود، با وجود آنكه گفته مي‌شد معترضان به اعتراض‌هاي خود خاتمه داده‌اند كار‌مندان مترو اين شهر قصد دارند در روز افتتاحيه اعتراض‌هايي گسترده‌تر به راه بيندازند و قدرت خود را به رخ همه بكشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار