کد خبر: 651211
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
بازآرايي ارتش همزمان با تسليح مردم
حدود36 ساعت بعد از حمله تروريست‌هاي داعش به شهر موصل و سقوط اين شهر، تمركز درگيري‌ها از اين شهر خارج و به مناطق ديگر از جمله تكريت، كركوك، فلوجه و چند منطقه ديگر كشيده شده است.
حدود36 ساعت بعد از حمله تروريست‌هاي داعش به شهر موصل و سقوط اين شهر، تمركز درگيري‌ها از اين شهر خارج و به مناطق ديگر از جمله تكريت، كركوك، فلوجه و چند منطقه ديگر كشيده شده است. شرايط ويژه اقدامات و تمركز تروريست‌ها بر ناآرام‌سازي و كنترل شهر‌ها باعث شده كه ارتش عراق با تأمل بيشتر وارد صحنه شود. با اين حال، بسياري از عراقي‌ها كه خود را در معرض حملات تروريستي مي‌بينند، در حال تسليح شدن هستند.
به گزارش «جوان»حملات تروريستي گروه «دولت اسلامي عراق و شام » موسوم به داعش ديروز به طور فزاينده‌اي گسترش يافت و از موصل، به شهر‌هاي تكريت، كركوك، فلوجه، سامرا و چند شهر ديگر كشيده شد و حتي گزارش هايي هم از حملات تروريست‌ها به مناطق غربي بغداد منتشر شد. در مورد موصل خبر‌هاي متفاوتي منتشر شده و در حالي كه برخي منابع از ورود ارتش به اين شهر خبر داده‌اند، برخي منابع ديگر از تداوم تسلط داعش بر اين شهر خبر مي‌دهند. حتي برخي منابع از حمله به كنسول‌گري تركيه در موصل و ربوده شدن كنسول اين كشور به همراه 48 تن ديگر خبر دادند.

از شهر‌هاي ديگر عراق نيز اخبار متفاوتي منتشر شده است در حالي كه عصر ديروز منابع خبري از كنترل شهر تكريت (زادگاه صدام) به دست داعش و فرار 300 زنداني خبر دادند، حوالي غروب اعلام شد كه نيروهاي ويژه عراقي كنترل تكريت را به دست گرفتند.  در كركوك، جايي كه سه شنبه شب بخش هايي از آن تحت كنترل داعش قرارگرفت، عصر ديروز گزارش شد كه ارتش توانسته بخش‌هايي از مناطق كركوك را آزاد كند. همچنين نيروهاي امنيتي عراق ساختمان استانداري صلاح الدين را ساعاتي پس از آنكه عناصر داعش بر آن مسلط شدند، بازپس گرفتند. بخش مهمي از درگيري‌ها نيز بر حومه شهر سامرا متمركز شده است، جايي كه تروريست‌ها چند روز قبل تلاش كردند آن را تسخير كنند ولي با عمليات ارتش، ناكام ماندند. با اين حال حوالي عصر ديروز بار ديگر گزارش شد كه تروريست‌ها به سامرا حمله كرده (حرم مقدس امامين عسكريين) و درگيري‌هاي شديدي بين نيروهاي امنيتي عراق و تروريست‌ها به وقوع پيوسته است. حوالي غروب اعلام شد كه هوانيروز ارتش عراق يك ستون از خودروهاي گروه تروريستي داعش را در اطراف شهر سامرا منفجر كرده است. 

داعش با درگيري در شهرهاي عمدتاً سني نشين، همزمان تلاش كرد مناطق ديگر را نيز ناامن كند. منابع امنيتي عراقي ديروز عصر از ناكام ماندن تهاجم تروريست‌هاي داعش به غرب بغداد خبر دادند. همچنين در شهرك 2 ميليون نفري صدر در جنوب بغداد كه ساكنين آن شيعه هستند، يك انفجار انتحاري اتفاق افتاد كه بر اساس آخرين گزارش‌ها كه حوالي ساعت 21 ديشب منتشر شد، نزديك به 20 نفر شهيد و ده‌ها تن ديگر زخمي شدند. همچنين منابع عراقي از انفجار در شهر كاظمين در نزديكي بغداد خبر دادند و رسانه‌هاي عراقي نيز از آمادگي رهبر جريان صدر براي دفاع از مقدسات در عراق خبر دادند.
 
مالكي: اين توطئه بود

همزمان با تداوم درگيري‌ها، اهالي استان نينوا كه تمركز اصلي درگيري‌ها در آن است، كار حمل سلاح را آغاز كردند. نخست‌وزير عراق نيز ديروز يك بار ديگر در سخناني در بغداد گفت: تروريست‌ها با استفاده از توطئه‌هايي كه در داخل انجام شد، توانستند موصل را اشغال كنند و ارتش با قدرت سلاح به اين مسئله پايان خواهد داد. نخست‌وزير عراق در ادامه گفت:‌ما با خدعه و توطئه داخلي مواجه شديم وگرنه تروريست‌ها در حد و اندازه‌اي نبودند كه بتوانند ارتش ما را عقب برانند. ما به خوبي مي‌دانيم چه كساني پشت اين ماجرا هستند و چه كساني دستور دادند كه ارتش عقب‌نشيني كند اما اين مسئله فعلاً مهم نيست، بلكه پايان دادن به اوضاع پيش‌آمده اولويت دارد. وي با تشكر از مردم و عشاير استان نينوا در مقابله با داعش اعلام كرد كه در ساختار ارتش بازنگري خواهد شد و يگان‌هايي در هر استان متشكل از نيروهاي داوطلب و محلي براي رويارويي با تهديدات امنيتي به وجود خواهد آمد.

 نوري مالكي همچنين با تشكر از مرجعيت به ويژه آيت‌الله سيستاني گفت: صدور بيانيه از سوي مرجعيت شيعي و آيت‌الله سيستاني نشان‌دهنده تلاش ايشان براي برقراري وحدت در عراق است كه قابل قدرداني است. مالكي از نيروهاي نظامي و مسئولان عراقي به ويژه در استان‌هاي نينوا، صلاح‌الدين و كركوك خواست تا بار ديگر ابتكار عمل را به دست بگيرند و گروه‌هاي محلي را براي پايان دادن به جولان گروه‌هاي تروريستي در اين استان‌ها سازمان‌دهي كنند. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان نيز عصر چهارشنبه در تماس تلفني با وزير امور خارجه عراق ضمن محكوم كردن اقدامات اخير اين گروه‌ها كه منجر به كشته، زخمي و آواره شدن تعدادي از شهروندان عراقي شده است، مراتب حمايت ايران از دولت و ملت عراق در مبارزه با تروريسم را اعلام كرد. دكتر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در اين گفت‌وگو، ضرورت حمايت مؤثر بين‌المللي از دولت و ملت عراق در مبارزه عليه تروريسم تكفيري را مورد تأكيد قرار داد.
 
 خيانت بود

اثيل النجيفي، استاندار استان نينوا اعلام كرد كه افسران نظامي در مورد اوضاع امنيتي اين استان ‏گزارش‌هايي اشتباه در ‏اختيار نوري المالكي، نخست‌وزير قرار داده بودند تا مشخص شود كه سقوط سريع موصل بيشتر ‏حاصل خيانت يا دست‌كم قصور تعدادي از نيروهاي امنيتي و نظامي موصل بود‌ه است و نه توان داعش. يك عضو ائتلاف دولت قانون در عراق فاش كرد: استاندار فراري ‏استان نينوا چهار ساعت قبل از سقوط شهر موصل از اين ‏استان فرار كرده بود. به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري المسله؛ زهير ‏الاعرجي، نماينده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفت: اثيل ‏النجيفي، استاندار استان نينوا پيش از سقوط شهر موصل به ‏دست نيروهاي داعش آن هم چهار ساعت قبل از اين استان ‏فرار كرده بود، از اين‌رو اهالي نينوا روي بود و نبود النجيفي حساب ‏نكرده‌اند. ‏

  گره زدن عراق به سوريه ‏

داعش همچنين علاوه بر ماهيت پارتيزاني از حمايت اطلاعاتي و لجستيكي برخي كشورهاي منطقه و غربي برخوردار ‏است و در واقع بخشي از پروژه تغذيه داعش در سوريه توسط اين كشورها به عراق سرريز شده است و از آنجا كه به ‏نظر نمي‌رسد اين كشورها به سادگي از سياست نا آرام‌سازي منطقه دست بردارند، نبايد انتظار داشت كه درگيري‌ها با ‏داعش به اين زودي‏ها تمام شود. ‏همچنين به نظر مي‏رسد كه كشورهاي غربي اميدوارند با ناآرام كردن عراق هزينه‌هاي جنگ را براي محور مقاومت از ‏جمله ايران بالا ببرند تا به آنچه كه آنها در سوريه مي‌خواهند، راضي شود؛ يعني پايان حمايت از بشار اسد و راضي ‏شدن به كناره‌گيري وي. در همين رابطه وزير امور خارجه انگليس روز چهارشنبه تلاش كرد كه حوادث عراق را آن ‏گونه كه مي‌خواهد به سوريه گره بزند و اعلام كرد كه حوادث عراق بيانگر ضرورت حل سريع بحران سوريه است. ‏
  خشونت فرقه‌اي؟!‏
سناتور جان مك كين، از چهره‌هاي مؤثر جمهوريخواه امريكا، رويداد‌هاي عراق را نشانگر شكست ‏سياست‌هاي ‏باراك اوباما براي نگه داشتن نيرو به منظور تضمين برقراري امنيت در عراق خواند و با به كار بردن لفظ ‏خشونت‌هاي فرقه‌اي به جاي اقدامات تروريستي سعي كرد سياست لزوم افزايش دخالت امريكا در عراق را توجيه كند. سناتور جان مك كين در جمع خبرنگاران ‏گفت: جديدترين افزايش خشونت‌هاي فرقه‌اي در كنار سقوط نيروهاي امنيتي در ‏موصل، احتمالا يك نشانه هشدار است كه ‏نشان مي‌دهد در صورت خروج نيروهاي امريكايي در افغانستان در اواخر ‏سال جاري چه اتفاقي رخ خواهد داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عتعغعفچ
|
CANADA
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
0
0
ترکیه از امریکا کمک بخواهد.چرا ایران هزینه کند؟
امامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
0
0
مرگ بر انگلیس خبیث و آمریکا و اسرائیل که در واقع برای غارت و دزدیدن و چپاول نفت و گاز خلیج فارس دارند این گروههای تروریستی را به جان شیعه و سنی و عرب و عجم می اندازند تا در فضای اشفته راحت ثروت مسلمانان غارت کنند و باید در صورت ادامه این شرارت ها مسلمانها با خود انگلیس و آمریکا و اسرائیل بجنگند نه مزدوران اجاره ای آنها !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار