کد خبر: 651048
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
انتظاری که سال‌هاست در اردبیل بی‌پاسخ مانده
پارکینگ‌های اردبیل که بسیار محدود و قابل قیاس با ظرفیت گردشگری این شهر نیست بی در و پیکر و در غفلت نظارتها فعالیتی خودسرانه دارند. این موضوع را اردبیلی ها و مسافرانی که چند روزی در این شهر اقامت داشته اند به خوبی درک می کنند.
علیرضاحسین نژاد

 

پارکینگ‌های اردبیل که بسیار محدود و قابل قیاس با ظرفیت گردشگری این شهر نیست بی در و پیکر و در غفلت نظارتها فعالیتی خودسرانه دارند. این موضوع را اردبیلی ها و مسافرانی که چند روزی در این شهر اقامت داشته اند به خوبی درک می کنند.

به رغم گسترش‌ شهر اردبیل در یک دهه اخیر و با وجود مشکل ترافیکی و ترددی در این شهر و عدم استقبال سرمایه‌گذاران از طرح‌های احداث و توسعه پارکینگ، چند وقتیست که به همت برخی از شهرداران به ویژه شهردار فعلی احداث و افزایش پارکینگ در دستور کار قرار گرفته به طوری که شورای شهر و شهرداری تاکید دارند تا صدور مجوز برای ساخت و سازهای انبوه و بلند مرتبه‌سازی بدون توجه به امر ساخت پارکینگ و اعمال آن انجام نشود و در صورت تخلف، صاحبان واحدهای تجاری، خدماتی و مسکونی را با جرایم سنگین روبه‌رو کنند.

***

این اقدامات هر چند راهگشا بوده و در دو سه سال اخیر بسیاری از پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری با تامین پارکینگ مناسب به مرحله اجرا رسیده است اما به دلیل غفلتی که در گذشته انجام شده هسته مرکزی شهر به رغم توسعه‌یافتگی با کمبود پارکینگ روبه‌رو است به طوری که در یک غفلت آشکار در خیابان امام(ره) اردبیل به عنوان هسته مرکزی شهر مجوز‌هایی برای ساخت دو مجتمع عظیم الماس شهر و سبلان سبز صادر شده که این دو مجموعه‌ فاقد پارکینگ هستند و به رغم ادعای مسئولان برای تکمیل پارکینگ در خیابان‌های همجوار، هنوز خبری از انها نیست.

با اینکه گره کور ترافیکی در اردبیل هر روز سفت‌تر می‌شود و خیابان‌ها در آستانه مسافرت‌های تابستانی سرریز از خودروهایی می شود که حتی در انتخاب جهت حرکت خود نیز دچار مشکل هستند، متخصصان امر اذعان دارند که تنها راه حل غلبه بر مشکلات ترافیکی بازگشایی معابر جدید، افزایش پارکینگ‌ها و روی آوردن به خودروهای عمومی است که در کنار آن کارشناسان مدیریت شهری معتقدند دو معضل عدم ظرفیت خیابان‌ها و تغییرات غیرکارشناسی سبب تشدید ترافیک در اردبیل شده و در این میان صرف هزینه‌های گزاف برای اجرای طرح‌هایی مانند پل‌های روگذر و دوربین‌های کنترل ترافیک در کنار تدابیر پلیس تاکنون تاثیری نداشته است.

در این بین فعالیت پارکینگ‌ها که اغلب به شکل خصوصی و با صدور مجوز از سوی شهرداری انجام می‌شود مشکلاتی را برای هموطنان داشته که ورود و خروج آنها را به این پارکینگ‌ها سخت و دشوار کرده است. عدم نظارت بر فعالیت پارکینگ‌ها و صادر نشدن قبضی که تعیین کند شهروندان و میهمانان باید چه مبلغی را در ازای چه خدماتی پرداخت کنند بر دامنه مشکلات و نارسایی‌ها افزوده است به طوری که اغلب مراجعان به این پارکینگ‌‌ها نظیر پارکینگ طوی و چندین پارکینگ عمومی دیگر که در هسته مرکزی شهر راه‌اندازی شده با چنین مشکل و نارسایی‌هایی روبه‌رو هستند.

 

نرخ‌گذاری‌ها مشخص است

شهردار اردبیل در این زمینه به خبرنگار جوان در اردبیل گفت: ما برای حل معضل ترافیک اردبیل به راهکارهای مختلف متوسل شدیم که در این بین حمایت همه‌جانبه خود را از سرمایه‌گذاری در ساخت پارکینگ انجام می‌دهیم که این حقوق و مزایا به نسبت سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری بسیار شاخص و ممتاز است اما همچنان رغبت و علاقه‌مندی به این حوزه سرمایه‌گذاری بسیار اندک است.

صدیف بدری یادآور شد: در کنار توسعه پارکنیگ‌ها به صورت عمومی و حتی خصوصی ما طرح‌های مختلفی را در حل مشکل ترافیکی اردبیل آغاز کرده ایم به طوری که پیش‌نیاز طرح متروی اردبیل تهیه طرح جامعه حمل و نقل و ترافیک شهری است که متاسفانه شهر ما فاقد این طرح ضروری است به طوری که هنوز این طرح جامع نهایی نشده است.

وی تصریح کرد: به محض حل نواقصات حمل و نقل و ترافیک شهر چشم‌انداز آینده مترو هم مشخص شده و مشاور مطالعات خود را در این مورد انجام می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: تا زمان اجرایی شدن این امر ما یک فراخوان قطار شهری بین میدان بسیج تا میدان آزادگان و خیابان امام(ره) انجام دادیم که چندین شرکت در این زمینه اعلام آمادگی کردند تا حداقل  قطار شهری اجرایی و عملیاتی شود.

شهردار اردبیل در مورد برخی بی‌نظمی‌ها در مورد صادر نشدن قبض برای ورودی و خروجی پارکینگ‌ها نظیر طوی خاطرنشان کرد: ما اکیداً به پیمانکار اعلام کردیم که برای هر خودروی ورودی قبضی صادر کرده و مبلغ را در قبض قید کند تا در تعرفه تعیین شده پرداختی‌ها انجام شود.

نائب رئیس شورای شهر اردبیل نیز با بیان اینکه هر‌گونه تخلف در این زمینه قابل پیگیری است، گفت: بر اساس تعرفه سالانه که شورای شهر مصوب می‌کند، پیمانکاران باید بر اساس قانون پیش بروند.

حسین افسانه افزود: صاحب هیچ پارکینگی حق ندارد خارج از رقم تعیین شده که در ورودی پارکینگ نیز به اطلاع مردم میرسد مبلغ اضافی دریافت کند و هرگونه دریافتی خارج از نرخ تعیین شده تخلف محسوب می‌شود و قابل پیگیری است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه تابستان در پیش است و در این زمینه نباید نارضایتی به وجود آید هیچ صاحب پارکینگی به صورت عمومی و شخصی حق ندارد به بهانه گردشگر‌پذیری و مسافر‌پذیری خارج از نرخ تعیین شده مبلغی را درخواست کند.

به گزارش خبرنگار جوان از اردبیل، به رغم این اظهارات آنچه که در واقعیت مشاهده می‌شود این است که عده‌ای به دلیل نظارت کم متولیان امر بدون حساب و کتاب خاص از مراجعان به پارکینگ ها مبالغی را دریافت می‌کنند که این مبالغ گاه به حدی بالا است که به نظر می‌رسد عده‌ای با سودجویی و دریافت اضافی سعی دارند به مبلغ تعیین شده قناعت نکرده و به شکل نامتعارف مبالغی را دریافت کنند.

جالب توجه اینجاست که مبالغ دریافت شده با خدماتی که از طریق صاحبان پارکینگ‌ها ارائه می‌شود هیچ همخوانی ندارد و هیچ برنامه توسعه‌ای برای انجام شایسته فعالیت‌ها ندارند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر