کد خبر: 649095
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
یادداشت اختصاصی دکتر نادر ساعد برای «جوان آنلاین»:
روسیه در شرایطی که طی ماههای گذشته بارها شورا به عنوان صحنه رقابت و بلکه خصومت های سیاسی-حقوقی اعضای غربی شورا با این کشور به ویژه به بهانه مساله اوکراین در آمده بود، ریاست شورا را به دست خواهد گرفت.
ریاست روسیه بر شورای امنیت؛ فرصت‌های مسكو و تهدیدهای غرببر اساس ماده 18 آئین نامه داخلی شورای امنیت، در هر ماه ریاست شورا به یکی از دولتهای عضو آن بر اساس ترتیب حروف الفبای انگلیسی نام آنها، سپرده خواهد شد. بر این اساس، روسیه امروز (اول ماه ژوئن) ریاست دوره‌ای شورا را از کره جنوبی تحویل گرفت.

هرچند شورا دارای چارچوب وظایف و اختیارات تعیین شده در منشور ملل متحد و عرف بین المللی است، اما نحوه بکارگیری ظرفیت های شورا بر اساس این اختیارات و وظایف نیز از مهمترین مسائل تعیین کننده کارکرد شورای مذکور است. به طوری که اختیارات رئیس دوره ای شورا در تنظیم دستورکار و هدایت موضوعات نشست ها و همچنین مدیریت لابی های داخل و خارج از شورا و تاثیر بر طرزکار دیگر ارکان ملل متحد از جمله دبیرکل، می تواند جهت کارکردی شورا را تا حد زیادی تغییر دهد و بر طرزکار سازمان ملل متحد هم تاثیرگذار باشد.

در این میان، روسیه در شرایطی که طی ماههای گذشته بارها شورا به عنوان صحنه رقابت و بلکه خصومت های سیاسی-حقوقی اعضای غربی شورا با این کشور به ویژه به بهانه مساله اوکراین در آمده بود، ریاست شورا را به دست خواهد گرفت. این موضوع امکان خواهد داد تا روسیه قبل از اینکه ریاست شورا را در ماه آتی به رواندا بسپارد، بتواند با مدیریت این نوع اقدامات، استفاده از ظرفیت های شورا علیه منافع ملی خود را به حداقل ممکن برساند. از سوی دیگر، همانگونه که ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار داشته است، این کشور دارای برنامه ای آفندی و ایجابی برای مدیریت شورا در ماه ژوئن است به طوری که بتواند ضمن رداختن به مهمترین مسائل امروز جامعه جهانی (مسائل مرتبط با صلح و امنیت بین المللی)، اقداماتی راهبردی و ساختاری را نیز که تاثیرگذار بر آینده کاری شورا باشد، به عمل آورد.

در این زمینه، چورکین از مسائل مرتبط با خاورمیانه به عنوان مهمترین اولویت اقدامات موردی و مصداقی شورا نام برده است که روسیه از نفوذ خود در این دوره برای حل آنها اقدام خواهد کرد. در این خصوص به صورت مشخص به حل و فصل مناقشه خاورمیانه، اوضاع یمن، لیبی و روند خلع سلاح شیمیایی و وضعیت های انسانی در سوریه اشاره شده است. علاوه بر این، وضعیت جاری در افریقا نیز از جمله در کشورهای مالی، سودان جنوبی و آفریقای مرکزی هم به عنوان اولویت کاری مورد توجه قرار خواهد گرفت و برای بررسی اوضاع افغانستان هم نشست‌های ویژه برگزار خواهد شد.

روسیه در کنار پرداختن مناسب به این چالشهای محسوس جهانی که اعتبار کارکردی و نفوذ روسیه در امور جهان معاصر را تقویت خواهد کرد، برنامه های راهبردی و موثرتری را نیز در نظر دارد. در این خصوص، روسیه قصد دارد در 11 ژوئن نشستی علنی را در خصوص «تمایلات جدید در جهان بینی سازمان ملل متحد» برگزرا کند؛ نشستی که به عنوان یک فرصت مهم برای طرح دیدگاههای روسیه و جوامع شرقی در مورد لزوم تغییر اساسی در طرزکار ارکان سازمان ملل متحد از جمله شورای امنیت در تامین صلح و امنیت بین المللی کنونی و آینده تلقی می گردد. ضوابط و معیارهای جدید در کاربرد «توان نظامی» در ماموریت‌های حفظ صلح، گسترش  کاربرد فناوری‌های نو در ایفای ماموریت های شورا همانند هواپیماهای بدون سرنشین، از جمله مصادیق این تغییرات روشی و طریقی عنوان شده است. به نظر می رسد که روسیه مهمتر از این جنبه ها، به دنبال طرح کردن دیدگاههای جدید در زمینه بازتعریف ماموریت های حفظ صلح و تنظیم قواعد استفاده از فناوریهای نوینی است که غرب در حال حاضر از فضای بی قانونی در مورد آنها، برای حفظ آزادی عمل خود در اجرای برخی قطعنامه های شورای امنیت (به ویژه در خصوص مبارزه با تروریسم) استفاده می کند.

 هرچند روسیه تنها یکی از اعضای دائم شورا بوده و به تنهائی قادر به تصمیم گیری به نام شورا نمی باشد اما ریاست دوره ای و مدیریت امور مباحث و تصمیمات شورا و همچنین امکان صدور بیانیه های رئیس و نفوذ در میان دیگر اعضا می تواند به عنوان فرصتی مهم تلقی شود که این کشور بتواند به ویژه در شرایط بین المللی مرتبط با بحران اوکراین، بر ظرفیت های کنشگری خود در متوقف کردن روند رشد قدرت غرب و احیای قدرت جهانی روسیه بیفزاید. بدین ترتیب و با توجه به اینکه غرب نیز در این خصوص سکوت اختیار نخواهد کرد، به نظر می رسد که شورای امنیت در ماه جاری میلادی، حال و هوای متفاوتی خواهد داشت.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
0
0
روسیه امروز در شورای امنیت تلاش خود را برای تعیین دستورکار ماهانه شروع کرده است. این روند، تحلیل شما را تائید می کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار