کد خبر: 648012
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل خبر داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تلاش می‌کنیم تا در سال جاری در کنار موزه‌های تخصصی راه‌اندازی شده موزه تعزیه را نیز در جنت‌سرای بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی افتتاح کنیم.
به گزارش خبرنگار جوان از اردبیل، یحیی نقی‌زاده در مراسم بزرگداشت هفته میراث فرهنگی در نگارخانه خطایی اردبیل اظهار داشت: در سطح جهانی و ملی با نامگذاری روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی تلاش بر این است تا از میراث فرهنگی، ارزشی و معنوی یک جامعه که نشان دهنده هویت و تمامیت تاریخ بشریت است حفاظت شده و مواریث فرهنگی به شایستگی مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های میراث فرهنگی بر پایه مطالبات و اعتلای هویت بشری در حوزه‌های مختلف کنکاش، جست‌و جو و دستیابی به آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی انجام می‌شود، تصریح کرد: میراث فرهنگی بیشتر از آنکه از جنبه مالی و ظاهری برای ما مهم و ارزشمند باشد از جنبه معنوی و اعتلای جایگاه ارزشی از اهمیت والایی برخوردار است به طوری که ما با تلاش کارشناسان، متخصصان حوزه باستان‌شناسی، مرمت‌گران، هنرمندان و معماران سعی می‌کنیم تا این مواریث فرهنگی را صیانت کرده و بهره‌برداری از آن را به نقطه مطلوب برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل شناسایی یک هزار و 800 اثر تاریخی در استان اردبیل را با هدف معرفی و تلاش برای حفاظت و صیانت از این آثار را یادآور شد و افزود: تاکنون 850 اثر از این استان در فهرست آثار ملی و یک اثر به نام بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است.

نقی‌زاده فاز ثبت آثار ناملموس و معنوی را جدای از آثار باستانی و تاریخی بیان کرد و یادآور شد: استان اردبیل در ثبت آثار معنوی و ناملموس شامل آداب و رسوم، سنن و همچنین برخی از تولیدات ارزشمند معنوی در سطح کشور پیشگام بوده به طوری که تاکنون 50 اثر در این زمینه به ثبت رسیده است.

این مسئول فعالیت موزه‌ها را به شکل تخصصی در شهرهای مختلف یادآور شد و خاطرنشان کرد: در کنار برخورداری چهار شهرستان از موزه تخصصی نظیر باستان‌شناسی، صنایع دستی و مردم‌شناسی با همکاری دستگاه‌های مرتبط موزه تاریخ طبیعی اردبیل و شهدای گرانقدر نیز در این استان راه اندازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: با همکاری مسئولان استان در کنار فعالیت 10 موزه در این استان در تلاش هستیم تا موزه تعزیه در محل جنت‌سرای بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز بهره‌برداری برسد.

فعالیت 90 هزار هنرمند و صنعتگر در حوزه صنایع دستی

نقی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخش صنایع دستی هنرمندان خلاق ما با تولید آثار متنوع به اشتغال و رونق اقتصادی کمک کرده‌اند به طوری که 90 هزار هنرمند و صنعتگر در این حوزه فعالیت می‌کنند که شامل 30 هزار فعال در حوزه فرش، 15 هزار هنرمند در رشته ورنی و 12 هزار نفر در رشته گلیم و مابقی در سایر 60 رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

وی از پوش بیمه‌ای 3 هزار هنرمند صنایع دستی دراستان خبر داد و افزود: برخی از آثار صنایع دستی این استان مهر اصالت گرفته و به ثبت رسیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیازمندی اردبیل را به راه‌اندازی مراکز دایمی نمایشگاه‌های عرضه صنایع دستی و ظرفیت‌سازی برای صادرات مستقیم محصولات صنایع دستی از استان اردبیل یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم با حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های بین‌‌المللی و داخلی رونق و بازاریابی مناسب تولید محصولات صنایع دستی را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار جوان از اردبیل، نقی‌زاده در پایان سخنان خود در مورد فعالیت‌های حوزه گردشگری نیز گفت: قدم‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار با تامین زیرساخت‌‌های مورد نیاز در حوزه گردشگری برداشته شده که باید این بستر تقویت شود تا در کنار آن بخش کشاورزی، صنعت و خدمات گردشگری بتواند زمینه تحول و پایه توسعه استان را به خوبی فراهم کند.

انتهای پیام/

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر