کد خبر: 645845
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
دكتر ابهري در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد؛
يك متخصص علوم رفتاري و آسيب شناس اجتماعي معتقد است كه براساس رفتارشناسي محيطي موقعيت فصلي تاثير مستقيمي بر رفتارها دارد.
جوان‌آنلاين: دكتر مجيد ابهري در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با تاكيد بر اينكه براساس رفتارشناسي محيطي موقعيت فصلي تاثير مستقيمي بر رفتارها دارد، اظهارداشت: موقعيت فصلي مانند سرما و گرما، شب و روز، روشنايي و تاريكي عوامل موثر بر تشديد يا كاهش ناهنجاري هاي رفتاري است بنابراين با شروع فصل تابستان و آغاز گرما بعضي از بي بندوباري هاي رفتاري شروع شده و گسترش مي يابد.
 

به گفته وي، بدحجابي و ظاهر نامناسب براي زنان و مردان يكي از ناهنجاري هاي مرتبط با فصل تابستان است؛ افرادي كه در چارچوب هاي اخلاقي قرار ندارند، با شروع اين فصل مرزهاي رفتار منطقي را بيش از پيش شكسته و از آنها عبور مي كنند.
 

اين آسيب شناس اجتماعي با بيان اينكه پرخاشگري بخاطر گرماي هوا با درگيري هاي گفتاري و فيزيكي همراه مي گردد، افزود: در پژوهشی که به تازگی انجام گرفته اثبات شده در تابستان‌ و فصل گرما، درگیری و نزاع‌ها خیابانی دو برابر می‌شود. از نگاه آسیب‌شناسی رفتاری شرایط محیطی یکی از عوامل موثر بر ارتکاب، افزایش و یا کاهش جرم است.
 

ابهري ادامه داد: هر سال با شروع فصل تابستان موضوع برخورد با بدحجابي و ظواهر نامناسب به بحث روز تبديل شده و برخورد با رفتارهاي ناشايست در دستور كار قرار مي گيرد كه با پايان فصل گرما دوباره مطلب به دست فراموشي سپرده مي شود.
 

اين جامعه شناس تصريح كرد: در یک بررسی رفتاری، 75 درصد از کسانی که از پوشاک زننده استفاده می کنند دچار سندروم خودنمایی هستند به طوري كه اين افراد با جلب توجه دیگران و نگاه های آنها احساس رضایت می كنند كه درروانشناسی به این سندروم هیستوروم یونیک گفته می شود که جوزدگی و خروج از رفتارهای منطقی نیز بر همین علت استوار است.
 

وي با بيان اينكه متاسفانه در ده سال گذشته سازمان ها و نهادهای فرهنگی دچار سیاست زدگی شده و به این گونه مسائل توجه چندانی ننموده اند، عنوان كرد: برخورد فرهنگي و بسترسازي هاي فكري در جامعه بايد به شكل يك روند فرهنگي در طول سال ادامه يافته و محدود به شرايط فصلي نگردد به همين جهت تقويت مباني اخلاقي در چارچوب هاي فرهنگي بايد در دستور كار نهادهاي فرهنگي قرار گرفته و با توجه به تاثير سبك زندگي به شرايط فرهنگي بايد تغيير در سبك زندگي و حركت آن به سوي معيارهاي زندگي اسلامي – ايراني در دستور كار سازمان ها و نهادهاي فرهنگي قرار گيرد.
 

ابهري افزود: اين حركت بسيار با ارزش و هدفمند نبايد محدود به يك فصل و شرايط خاص اقليمي گردد چرا كه بي بندو باري هاي رفتاري اگر محدود به زمان خاص و شرايط معيني گردد متاسفانه نتايج مطلوبي از تغييرات آن گرفته نمي شود.
 

اين آسيب شناس اجتماعي تاكيد كرد: فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی یکی از اصلی ترین ابزار پیشگیری و مقابله است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار