کد خبر: 644815
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
آب، بهداشت و خشونت
در حالي كه كمتر از 38 روز تا شروع رقابت‌هاي جام جهاني در برزيل باقي مانده است...
فريدون‌ حسن
در حالي كه كمتر از 38 روز تا شروع رقابت‌هاي جام جهاني در برزيل باقي مانده است، اخبار حاشيه‌اي زيادي پيرامون وضعيت سياسي و اجتماعي ميز‌بان به گوش مي‌رسد. به جز اين دو مورد، برزيل اين روز‌ها با بحران‌هاي شديد اقتصادي نيز رو‌به‌روست. صرف نظر از نا‌آرامي‌هاي سياسي كه برزيل طي چند سال اخير با آن رو‌به‌رو بوده و حتي سال گذشته جام كنفدراسيون‌ها را نيز تحت تأثير قرار‌داد، برزيل با مشكلات قديمي و كهنه‌اي چون بهداشت، آموزش و فرهنگ نيز دست به گريبان است. اما از همه اينها كه بگذريم، عمده‌ترين مسئله‌اي كه برزيلي‌ها و تماشاگران جام جهاني طي بر‌گزاري مسابقات با آن رو‌به‌رو هستند، مسئله كم‌آبي است.
 
براي فهميدن عمق اين بحران همين اندازه كافي است كه بدانيد 140 شهر برزيل در دو ماه گذشته با سهميه‌بندي آب رو‌به‌رو شده‌اند، به نحوي كه مردم براي تهيه آب ناچار هستند به حومه شهر‌ها بروند. كمبود شديد آب باعث تشديد بيماري‌هاي عفوني هم شده كه اين خطر همه را به صورت يكسان تهديد مي‌كند. خطر گزيدگي توسط حشرات هم بايد به اين معضلات اضافه شود؛ خطري كه مسئولان بهداشتي كشور‌مان نيز آن را هشدار داده‌اند و به مسافران برزيل راه‌هاي جلو‌گيري از آن را گوشزد كرده‌اند.  البته شنيده مي‌شود كه دو شركت آلماني و فرانسوي مسئوليت تأمين آب آشاميدني در شهر‌ها و محل‌هاي بر‌گزاري جام جهاني را بر عهده گرفته‌اند، اما ناگفته پيداست كه با توجه به جمعيت بسيار زياد شهر‌ها و توريست‌ها و تماشاگران فوتبال بعيد به نظر مي‌رسد اين دو شركت توانايي تأمين آب براي همه را داشته باشند. 
 
از آب و حاشيه‌هاي آن بر ميز‌بان كه بگذريم، امنيت ديگر فاكتوري است كه در برزيل زياد ديده نمي‌شود. كشته شدن هواداران فوتبال در ورزشگاه‌ها كم‌كم به امري طبيعي تبديل مي‌شود. طي چند ماه گذشته چند نفر در آشوب‌ها و در‌گيري‌هاي ميان هواداران تيم‌ها كشته شده‌اند. آخرين مورد هم مربوط به شنبه شب بود كه در جريان يكي از مسابقات ليگ دسته دوم برزيل يكي از هواداران سنگ توالتي را به سمت هوادار ديگر پر‌تاب مي‌كند كه اصابت سنگ به سر او سبب مرگش مي‌شود.  به اين ترتيب بايد خشونت و عدم امنيت كافي را نيز به بقيه مشكلات و معضلات ميز‌بان جام جهاني اضافه كرد تا پي برد كه برزيلي‌ها چه كار سختي براي ميز‌باني از 31 تيم مهمان دارند و مهمانان چه شرايط ويژه‌اي را بايد تحمل كنند.  بايد منتظر ماند و ديد جام 2014 چگونه شروع مي‌شود و با چه شرايطي ادامه پيدا مي‌كند؛ جامي كه شايد به سبب اين همه معضل جامي انگشت‌نما باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار