کد خبر: 636500
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۲
ميدان گرفتن دوباره تجديدنظرطلبان در سايه اعتدال مسامحه‌گران
روزي كه آيت‌الله آملي‌لاريجاني اين سخنان را بر زبان آورد، هنوز حسن روحاني رسماً دولت را در اختيار نگرفته بود
كبري آسوپار
«در اين مدت اخير كساني كه اهل فتنه سال ۸۸ و در جريان اصلاحات قائل به سكولاريزه شدن كشور و سياست بودند و راه امام (ره) را برنمي‌تافتند، دوباره سر‌برآورده‌اند و گويي افعي جانشان گرما خورده است و به جنبش افتاده‌اند اما اشتباه مي‌كنند چراكه امت تفكرات اين گروه را برنمي‌تابد و تعرب بعد از هجرت در ايران اسلامي ما جايي ندارد.»
روزي كه آيت‌الله آملي‌لاريجاني اين سخنان را بر زبان آورد، هنوز حسن روحاني رسماً دولت را در اختيار نگرفته بود، با اين همه زمزمه‌هاي سرمستي راديكال‌هاي اصلاح‌طلب به جان جامعه مي‌ريخت و بيم آنكه ساختارشكني‌هاي اين جماعت تجديدنظرطلب باز هم اعتقادات و مقدسات مردم را نشانه رود و فضاي رواني جامعه را مسموم كند، از همان آغاز به وجود آمد.
چاپ مقاله‌اي در روزنامه بهار كه روز قبل عيد غدير، ولايت امام علي (ع) را زير سؤال برد، ايجاد شبهه در قانون اسلامي شهادت زنان و غيرانساني خواندن نص‌صريح قرآن در باب قصاص نفس تنها دو مورد ديگر از حملات اصلاح‌طلبان به اعتقادات اسلامي مردم است.
سخنان يك عضو دست‌چندم مشاركتي‌ها در همايش فصلي اصلاح‌طلبان در همدان نيز آخرين رونمايي تجديدنظرطلبان از تندروي‌هايشان است؛ سخناني كه علوي ناميدن حكومت جمهوري اسلامي را به سخره مي‌گيرد، اعضاي شوراي نگهبان را مورد استهزا قرار مي‌دهد، تلويحاً دوران رهبري حضرت آقا را دوران مصادره قدرت به نفع منافع شخصي مي‌خواند و رسماً ايشان را با شاهان پهلوي و قاجار مقايسه مي‌كند و عباراتي را به زبان مي‌آورد كه طبيعتاً ادب مانع از بيان آن است. تندروها را چه شده است؟ سرمست پيروزي ديروز‌ند يا اميدوار قدرتمندي فردا كه مي‌تازند و ولايت و امامت و قرآن و حديث را درمي‌نوردند؟
 
 سخناني براي قداست‌شكني
سطح سخنراني مذكور در حدي نيست كه به نقد برسد و اصلش براي تبادل آرا و نقد و اين مدل ژست‌هاي روشنفكري تندروها هم گفته نشده است. سطحش به نقد نمي‌رسد، چون ادعاهايي فاقد سند است و اگر قرار است هر كس كينه‌اي در دلش مانده، ادعاهايي كند، لابد بعدترش ديوار حاشا هم برايشان بلند است كه كي بود، من نبودم! هيچ يك از قياس‌هايي كه ميان دو دوران رهبري امام و آقا صورت مي‌گيرد، به استدلال مبتني نيست، تهمت‌هايي هم كه نسبت به حضرت آيت‌الله خامنه‌اي زده شده، جز ادعاهايي بي‌سند، حرف جديدي ندارد، مثلاً تأكيد بر غيرمردمي بودن رهبري كه تعداد نمازگزاران پشت سرش در نمازجمعه پايتخت از صدها هزار فراتر رفته و به ميليون مي‌رسد يا جمعيت استقبال‌كننده از وي به عنوان يك رفراندوم غيررسمي مي‌تواند ميزان محبوبيت حضرت‌شان را در جامعه نشان دهد، بيشتر از آنكه گزاره‌اي قابل نقد به نظر برسد، كينه‌ورزي كودكانه‌اي به چشم مي‌آيد كه بايد با لبخند از آن گذشت! كنار جمعيت استقبال‌كننده و نمازگزار وقتي چشمي هم به روند انتخاب رهبري و برگزيدنش توسط نمايندگان مستقيم مردم در مجلس خبرگان رهبري داشته باشيم، سطح سخنان اين اصلاح‌طلب تندرو دست‌چندم بيشتر برايمان روشن مي‌شود.
 
  تو به اصلاح اخلاق خود محتاج‌تري!
سخنان در مقام تبادل آرا هم نيست؛ خود را يقيني و درست مي‌پندارد و پي شنيدن نظر كسي ديگر نيست. پس چرا گفته مي‌شود؟ صرفاً از آن رو كه قداست ولايت فقيه در جامعه شكسته شود. گفته مي‌شود از آن رو كه گوينده بتواند ژست بزرگ شدن بگيرد كه ديديد من بلد هستم، بالاترين مقام رسمي كشور را هم نقد كنم؟! آدم‌هاي فراموش‌شده فتنه به دنبال مطرح كردن خود هستند، انتقاد و اعتراض هر چه مخاطب بزرگ‌تري داشته باشد، بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد و گوينده هم ژست بيشتري مي‌تواند با آن بگيرد اما بخشي كه تندروها توجه نكرده‌اند آنكه شهيد مطهري در داستان راستان مي‌نويسد: «روزي ابوعلي بن سينا به مجلس درس ابوعلي بن مسكويه، دانشمند معروف آن زمان حاضر شد. با كمال غرور گردويي را به جلوي ابن‌مسكويه افكند و گفت: مساحت سطح اين را تعيين كن. ابن‌مسكويه جزوه‌هايي از يك كتاب كه در علم اخلاق و تربيت نوشته بود (كتاب طهارت‌الاعراق)، به جلوي ابن‌سينا گذاشت و گفت: تو نخست اخلاق خود را اصلاح كن تا من مساحت سطح گردو را تعيين كنم، تو به اصلاح اخلاق خود محتاج‌تري از من به تعيين مساحت سطح گردو. بوعلي از اين گفتار شرمسار شد و اين جمله راهنماي اخلاقي او در همه عمرش قرار گرفت.» حالا البته بايد و شايد كه از بوعلي سينا بابت اين قياس عذرخواست اما لاجرم حضرت‌شان بدانند كه در مثل مناقشه نيست و اين جسارت در چنين قياسي را بر ما ببخشند كه اگر بوعلي سرآمد عصر خود بود و به دانشمندي خرده گرفت، اين سخنران اصلاً در عصر ما هيچ است، چه رسد به سرآمد! اما في‌الحال او هم به اصلاح ادب و اخلاق خود محتاج‌تر است تا اصلاح حكومت و جامعه و...
 
  نگران كه مي‌شود بود؟
موضوع سخنراني فوق «موانع تدبير و اميد» است و همين كه همه سخنراني بر نقد رهبري خلاصه مي‌شود، يعني آنكه اين تندروهاي اصلاح‌طلب همه مانع آن چيزي را كه خود به دنبال آن هستند (و نه آنچه را كه دولت يازدهم در نظر دارد) ولايت فقيه و رهبري مي‌دانند و از آنجا كه با مردم و با خودشان كمي رودربايستي دارند و جرئت نمي‌كنند اصل مفهوم ولايت مطلقه فقيه را نقد كنند و زير سؤال برند، به مصداق ولايت در زمان كنوني ايراد مي‌گيرند، گرچه وقتي در چنين ايرادگرفتني دامنه اعتراض‌شان به ساختارها هم مي‌رسد، يعني آنكه مشكل اصلي خبرگان رهبري و نهاد ولايت فقيه است و نه اين شخص و آن شخص. دولت همگام اين تندروها نيست؛ همان زماني كه تندروها در همدان همايش فصلي گرفته و نوك پيكان حملات خود را متوجه رهبري كردند، رئيس دولت مي‌گفت: «در زمان هشت سال دفاع مقدس آن چيزي كه مردم را دلگرم مي‌كرد، دستور و فرمان امام(ره) بود. همه مي‌دانستند كه اگر امام(ره) چيزي مي‌گويد انگيزه مادي، شخصي و فردي ندارد و براي رضاي خداست. امروز و پس از ارتحال امام (ره) خلف صالحي جاي ايشان را گرفته است كه نيروهاي مسلح و مردم ما به او همانند بنيانگذار انقلاب اعتماد دارند و اين ارزشمند و مهم است...» اما آيا اين موضع كافي است؟ آيا دولت اعتدال نبايد مرز ميان خود و كساني را كه ادعاي سخنگويي غيررسمي اين دولت را دارند، پررنگ‌تر كند و اجازه ندهد ميدان به دست تندروها بيفتد تا به بهانه گفتن از موانع تدبير و اميد تلاش كنند دوگانگي در حاكميت را القا كند؟
از سويي ديگر دوقطبي شدن جامعه و راديكالي شدن فضا را هم مبتني بر همان القاي دوگانگي در حاكميت رقم بزنند؟ آيا دولت يازدهم از ميدان گرفتن تندروها آن هم به نام دفاع از دولت احساس خطر نمي‌كند و فقط وقتي توافقنامه ژنو نقد مي‌شود، احساس خطر مي‌كند؟
درباره قرارداد كرسنت كه نبايد حرف بزنيم، گويا امنيت ملي‌مان معطل همين پرونده مانده است، درباره مذاكره با امريكا هم كه مگر ما از پشت پرده‌ها خبر داريم؟ لابد از مقام معظم رهبري اجازه دارند ديگر! (لابد!) خشونت‌طلب‌هاي افراطي طالبانيسم! درباره سبد كالا هم كه آب به آسياب دشمن ريختن است... درباره توافقنامه ژنو هم كه اصلاً و ابداً، كم‌سوادهاي مغرض افراطي همصدا با اسرائيل! (احضاريه دادگاه هم بعدتر مي‌رسد، وطن‌امروز تجربه‌اش را دارد!) منعكس‌كردن سخنان
سران 1+5 در مورد ايران هم كه كار زشتي است و صداوسيما بايد بابتش عذرخواهي كند، مگر هر اباطيلي آنها گفتند، بايد اين طرف منتشر شود و ظريف هم جواب بدهد؟
آن هم به انسان‌هاي باهوش و مؤدبي مثل امريكايي‌ها؟! درباره خود دولت هم كه مگر دلمان توقيف مي‌خواهد؟ همان هفته‌نامه يالثارات كه وزارت ارشاد اعتدال تشخيص داد در شأن جمهوري اسلامي نيست، بس است ديگر!
حرفي نمي‌زنيم اما اجازه داريم نگران باشيم كه كساني كه اهل فتنه ۸۸ و در جريان اصلاحات قائل به سكولاريزه شدن كشور و سياست بودند و راه امام (ره) را برنمي‌تافتند، دوباره سربرآورده‌اند و گويي افعي جانشان گرماخورده است و به جنبش افتاده‌اند؟!
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
متاسف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
2
...
بهروزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
2
1
استاندار همدان سخنانی در محکوم نمودن سخنان این هتاک شهرت طلب نموده که جای تقدیر دارد اما برای اینکه نشان دهد سخنانش از اعتقاد اوست میبایستی معاونت سیاسی خود را برکنار کند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
2
... راه امام مگر اینست؟ پادشه های میالیاردی در مقابل فقر و بدبختی اکثریت!شما نگران موقعیت ... پس سنگ امام را ... و باید انسان شرمسار باشد از ادعاهایی ...حرف حق از هرکی باشد ارزش شنیدن دارد و عمل نادرست از هرکس باشد جای بازخواست دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
احمدی دوست داریم
مینا روشن
|
-
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
2
0
کبری آسوپار! من بهت افتخار می‌کنم بانو!
نامه ای به آقای روحانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
1
1
سلام علیکم
به آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم ایران
از یک ایرانی
چرا دولت عزیز و معتدل آقای روحانی مرحله ای عمل می کند!؟
1. لزوم بر هم دلی با قوا و دریافت پیام انتخابات
2. رویکرد بین المللی و خلاصه کردن راه حل در مذاکرات و نگاه برون گرایانه
3. مسائل هسته ای و توافق ژنو 2
4. حرکت به سمت توزیع یارانه کالایی و اقتصاد
5. اقدامات فرهنگی گسترده حساسیت زا همراه با بحث هدفمندی
مراحل حرکت دولت است. شخص رییس دولت و هیئت وزیران از نیروهای انقلاب و نظام هستند ولی حرکت ها نشان از نوعی بی برنامگی است. بعد از تبلیغات گسترده در زمینه ای و نشان دادن این که مرحله جاری، کار بزرگی خواهد بود و عجله در کار نشان از چیست؟ بعد انتقادها دولت را به مرحله بعد می رساند. آیا دولت فقط تلاش دارد کارایی داشته باشد تا در انتخابات بعد پیروز باشد؟
سخنرانی آقای روحانی در صحن مجلس 12 بهمن 92 در آن مهمانی نشانه ای از این فرضیه داشت. یادتان هست؟ متن سخنرانی را بروید ببینید که نگویید سروته حرف زده شده است! آنجا که می گویند:"راهکارهای انتخاباتی و انتخابی ما برای حل مشکلات باید آنچنان باشد " مگر قبل از انتخابات است و شما دبیر کل حزبید که این را می گویید!
خدا بگویم چه کند این آقای فروید را و آن نظریه ناخودآگاهش را!!
آری ناخودآگاه آقای رئیس مرا به این تحلیل کشیده است که دولت دغدغه ی مهمی دارد و آن حفظ و گسترش عقبه اجتماعی است و برای همین برخی از رسانه ها و همکاران دولت سعی در اسطوره سازی از اقدامات دولت دارند ولی اشکال در آن است که باز بودن دست رسانه ها در انتقاد از دولت قبل عادتی را در رسانه ها ایجاد کرده که "بی خود و بی جهت"!!! دست به تیزبینی در امور بزنند و همه رفتارهای دولت فعلی را هم با موشکافی های گذشته انجام دهند صرف نظر از این که دولت جدید را نباید تضعیف کرد ولی نظارت سختگیرانه ای که رسانه ها در دولت قبل در پیش گرفتند کار را برای دولت فعلی با همه هم گرایی ها و تفاهم هایی که بین سیاسیون و مجلس و اصولگرایان با دولت جدید وجود دارد سخت کرده است.
یادمان باشد آزادی رسانه ها بهای سنگینی دارد و آن شفافیت است دیگر چیزی پنهان نخواهد ماند. پس باید یا خود را برای شنیدن عیب های ریز و درشتمان آماده کنیم و مشتاق آن باشیم و آن ها را اصلاح کنیم یا فضا را برای رسانه ها تنگ کنیم.
بنابراین باید از این فضا شاد باشیم که رسانه ها می توانند نقد کنند ولی رسانه ملی راه دیگری به نام تبیین و حمایت را انتخاب کرده است و اشکالی ندارد.
این پراکنده گویی ها تنها یک هدف دارد و آن این که به آقای روحانی بگویم
عزیز و ای بزرگ بهترین راه تبلیغ عمل نیک و بی سر و صدا است. البته دولت کارهایی که انجام داده است را باید گزارش دهد تا مردم بدانند دارد کار انجام می شود ولی استفاده از واژه هایی مانند اقدامات شگرف و از این قبیل درست نیست.
پس کارهای با برنامه و مطالعه شده در کشور و گزارش های دقیق بدون بیان های اسطوره ای می تواند عقبه ای عظیم ایجاد نماید.
نکته ای دیگر این که به نقل از شما که فرمودید کینه ها را پاک کنیم و همچنین رعایت اعتدال که تاکید دارید بر آن ایجاب می کند در تمام موارد از توهین به دیگران حضر کنید. حتی اگر آن دیگران احمدی نژاد باشد. بالاخره او هم روزی منتخب مردم بوده، یادتان باشد انتخاب شما نه به او نبوده، ضرورتا اگر اعتقاد داشته باشیم مردم سلبی رأی می دهند هم به شما توهین شده است و هم به مردم زیرا این معنی را می دهد که مردم به خرد خود در دور قبل نه گفته اند. یعنی مردمی را که رهبری بصیرت را شاخصه آن ها می دانند متهم به تصمیم گیری های زیکزاکی کرده ایم. البته نمی خواهم وارد آن فازی شوم که برخی می گویند احمدی نژاد در این دور نماینده ای نداشت و نتیجه می گیرند کسی که رقابت نکرده چطور نه دریافت کرده است؟ به هر حال شما در سخنرانی هایتان گاه این بی حرمتی را به منتخب قبلی مردم می کنید و مثلا فرمودید کشور با یاوه گویی اداره نمی شود خب همه می دانیم خطاب سخن به سمت کیست.
بهتر است حال که تمام فکرتان را برای ساختن ایران اسلامی متمرکز کنید نه این که به گذشته بازگردید.
این ها فقط یک رابطه ارگانیک با سخن آقای لاریجانی دارد. آقای روحانی نگرانیم برخی نزدیکان شما در دولت و بیرون و کسانی که در انتخابات با شما هم نوا شدند کشور را به تنش بکشند و متضرر آن شرایط اول ایران و بعد شخص شما خواهید بود. زیرا در کارنامه شما چیزی جز رفع تنش از گوشه کنار ایران نخواهد بود. قبول دارم باید به تمام تفکرها تریبون داد و باید آزادی داد ولی این که دولت تریبون عده خاصی با اهداف خاص تر شود غلط است شما فرمودید فراجناحی هستید. این باید معنیش این باشد که شما عصاره کنش جناح های مختلف را ملاک عمل قرار دهید. مسائل را و تدبیرها را و ضرورت ها را با بزرگان جناح ها حل کنید و آرام تلطیف و صمیمیت در گفتگو را بین جریان های مختلف دنبال کنید تا در آرامش ایجاد شده بالندگی بیابیم. ولی امروز هر طرف اصول پذیرفته شده طرف مقابل را هتک می کند. این به تندروی ها و کندروی ها منجر می شود. خدا در خدمت به ایران اسلامی موفقتان بدارد.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
0
2
...
نویسنده به خوبی می داند پرداختن به این مسائل شاید به اندازه کافی صورت گرفته است اما به دلیل این که هنوز بساط «سو استفاده» وجود دارد باید «روشنگری» هم ادامه یابد.

...
سید علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
0
2
.... خدا همه رو به راه راست هدایت کنه ....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
2
در واکنش به نامه این کاربر محترمی که به دکتر روحانی نامه نوشته بنده نیز در نامه ای به دکتر روحانی عرض میکنم این چگونه اعتدالی هست که با کم سواد خواندن منتقدان و سلب آزادی نشریات منتقد مانند یالثارات و...و نیز قلع و قمع کردن نیروهای ارزشی توام شده و هی شعار آزادی هم سر میدهید آیا این تناقض نیست؟آیا فکر میکنید چون در ابتدای دولت سبد کالا توزیع شد مردم از هدف انتخاباتی بودن آن بی خبر میمانند؟؟ دوستان و همسنگران آقای م...ك...گ... که منکر امام عصر عجل الله تعلی فرجه هست ... جا خوش کردند لذا چگونه شما به دیدار خانواده شهیدانی میروید که از ته دل به امام عصر معتقدند؟ آیا هدف دیدار شما با خانواده شهدا ترویج آرمان شهداست یا جمع آوری رای برای دور دوم انخابات؟ با توجه به اینکه رای شما لب مرزی هست. کلام آخر اینکه جل الخالق دوره آخرالزمون شده لذا جمه دو نقیض در دولت شما محال نیست بلکه کاملا ممکن هست در حالی که در فلسفه و علومن عقلی اجتماع دو نقیض محال هست. نهایتا اینکه مردم از دوره هشت ساله اصلاحات درس ها آموختند لذا جواب شما را به زودی خواهند داد تا به شما بگویند ما به سادگی فریب ظاهر سازی ها را نخواهیم خورد
مازيار
|
UNITED STATES
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
1
0
نويسنده هتاك ...
ناشناس
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
1
0
... سو استقاده .../
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
0
0
همه این اهانتها باچراغ سبز... صورت میگیرد.
سید علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
0
0
ترس اینه که بعد حسین قدیانی که به دادسرا رفت، نوبت کبری آسوپار برسد
دولت اعتدال تحمل نقد و اعتراض نداره؛ همه مواظب باشیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار