کد خبر: 635719
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
چرا عده اي از پخش شدن سريال هايي بر اساس لهجه ها، گويش ها و حتي نمايش جغرافياي متنوع كشورمان است، هراس دارند؟
محمد صادق عابديني

سيد عزت الله ضرغامي در اين اواخر دوران تصدي پست رياست سازمان صدا و سيما، رنج سفر به مناطق بختياري نشين را بر خود هموار كرده و از هموطنان بختياري به خاطر ناراحتي شان از پخش يك ديالوگ در سريال «سرزمين كهن» عذر خواهي كرده است. عذر خواهي در فرهنگ اجتماعي ما و شايد در همه فرهنگ ها به عملي گفته مي شود كه بعد از ارتكاب يك خطا يا يك اشتباه و حتي يك گناه براي پذيرش مسئوليت آن و رفع كدورت ها انجام مي شود.


با اين كار ضرغامي رسما پذيرفته است كه سريال سرزمين كهن به بختياري ها توهين كرده است! رئيس سازمان صدا و سيما البته در جمع مردم مسجد سليمان اذعان كرد كه سازندگان «سرزمين كهن» را به دليل آنكه نام خانوادگي «بختياري» را انتخاب كرده اند، نخواهد بخشيد! در اين چند روزه كه افرادي از قوم بختياري به خاطر آنچه توهين سريال سرزمين كهن به بختياري ها عنوان مي كنند، دست به اعتراضات زده اند، نقد هاي مختلفي درباره سريال كمال تبريزي در رسانه ها منتشر شده است.


برخي از آنها در حمايت از اعتراضات و برخي ديگر در نقد آنها، كه يكي از بارز ترين نقد ها يادداشت مهراب قاسمخاني طنز نويس و فيلمنامه نويس است كه در چندين سريال طنز تلويزيوني همكاري داشته است. اين يادداشت و متعاقب آن نامه سرگشاده شقايق دهقان به همسرش نشانه هايي از نوعي تفكر است كه در جامعه نيز وجود دارد. نوع نگرش ميليون ها ايراني كه به سريال هاي تلويزيوني تنها به ديده سرگرمي نگاه مي كنند و اگر در سريالي نامي از يكي از اقوام ايراني برده شد، آنرا نه به پاي توهين به آن قوم بلكه نشانه اي از بزرگي سرزمين ايران و تنوع خرده فرهنگ هاي آن قلمداد مي كنند.


حافظه تاريخي ما پر است از گلايه ها به سريال هاي تلويزيوني. ما هنوز هم يادمان هست كه ثبت احوال شيراز به خاطر آنكه مهران مديري در سريال طنز «مرد هزار چهره» به عنوان كارمند آن اداره نشان داده شده بود، ادعاي خسارت ميلياردي كرد. «ساختمان پزشكان» هم كه با اعتراض روانشناسان روبرو شد. باز هم خدا به مردم مازندران طول عمر بدهد كه مانند نماينده استانشان در مجلس شوراي اسلامي فكر نمي كردند و به خاطر پخش سريال زيباي «پايتخت1» اعتراض نكردند كه چرا بايد نقي، ارسطو و بابا پنجعلي با گويش مازنداراني صحبت مي كنند؟! سريالي كه اگر قرار بود با اعتراض چند نماينده مجلس تعطيل شود، مردم به جاي اينكه عيد نوروز را پاي تلويزيون و برنامه هاي صدا و سيما بنشينند خود را با شبكه هاي ماهواره اي سرگرم مي كردند، هيچ وقت قسمت هاي دوم و سوم آن ساخته نمي شد و شايد هم گويش زيباي مازني كه كمتر مجال بروز در رسانه ملي داشت به فراموشي سپرده مي شد.


چرا عده اي از پخش شدن سريال هايي بر اساس لهجه ها، گويش ها و حتي نمايش جغرافياي متنوع كشورمان است، هراس دارند؟ در صورتي كه ما امروز بيشتر از هرزماني نيازمند نشان دادن فرهنگ ايراني با تمامي خرده فرهنگ هايش هستيم. نگاهي به آنچه در اطراف كشورمان رخ مي دهد گوياي افكار خطرناكي است كه براي تقويت جدايي طلبي در نواحي مرزي ايران به كار افتاده است.


بچه هاي دهه 50 به خوبي پير مردي را كه در كنار پليكان هاي شهر طبس با لهجه زيباي طبسي حروف الفبا را به آنها آموزش مي داد به خاطر دارند. مگر مي شود خاطره تئاتر هاي طنز هنرمندان اصفهاني را كه بارها و بار ها در قالب تله تئاتر از شبكه هاي ملي پخش شده اند را فراموش كرد؟ «قدرت اله ايزدي» يا همان «آقا رشيد» مگر با لهجه اصفهاني به شهرت نرسيده است؟ پس امروز بايد مردم اصفهان هر روز به خيابان ها بيايند و از اينكه در تاريخ به آنها مردمي نكته سنج، طناز و حاضر جواب لقب داده اند، انتقاد كرده و خواستار عذر خواهي باشند!


اگر قرار باشد از اين به بعد همه سريال ها به زبان فارسي بدون هيچ لهجه اي (همان طور كه تهران صحبت مي شود) توليد شود، همين مردم خونگرم كه امروز به خيابان ها آمده اند اعتراض نمي كنند كه مگر ايران فقط تهران است! امروز عذرخواهي رئيس سازمان صدا و سيما نشانه اي از پذيرش نوعي تفكر قوميت گرا است كه در آن هر قوم براي خود فرهنگ و جايگاهي مجزا از ساير اقوام ايراني قائل مي شود و مرتبه خود را فراتر از آن مي داند كه حتي نامي از آن در فيلم يا سريالي برده شود چه برسد به اين كه مثلا يكي از منسوبين به آن ها به عنوان چهره منفي فيلم معرفي گردد يا اينكه شوخي با لهجه و گويش آنها صورت بگيرد.


با اين وصف بايد حق را به قاسمخاني داد كه نوشت:«من از همينجا اعلام ميكنم كه شما مردم تهران بى غيرت ترين مردم ايران هستين. سالهاست توى سينما و تلويزيون هر چى دزد و قاتل و فاحشه و كلاه بردار و معتاد و خائنه اهل تهرانه ولى انگار نه انگار. حالا كافيه يكى با لهجه تركى يا لرى يا اصفهانى يا شمالى يا جنوبى توى يه فيلم يا سريال انگشت تو دماغش بكنه... خوب يه كم خجالت بكشيد از خودتون. از بقيه ياد بگيريد. اگه يه جو غيرت داشتين ٩٩٪ فيلم ها و سريال هاى ايرانى اصلاً ساخته نميشدن !!!» جناب آقاي ضرغامي ما پايتخت نشينان به خاطر تك تك سريال هايي كه در آنها به صورت مستقيم تهراني ها را مورد توهين قرار داده ايد، معترضيم، اگر بنا به عذر خواهي باشد شما خيلي بيشتر از آنكه بختياري از شما انتظار عذر خواهي داشته باشند، به ما بدهكاريد. ما منتظريم پيش از ترك ساختمان جام جم، اين بدهي تان را با ما صاف كنيد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
علی رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
0
2
یکی بگوید جناب قاسمخانی چه کسی در بکار بردن لهجه قومی اعتراض کرده چرا خطای فاحش صدا سیما را جاده خاکی می برند در سریال توهین مستقیم کرده اند به یک قوم جناب قاسمخانی اگر کسی در رسانه ملی بیاید و بگوید پدر بزرگ شما نوکر انگلیس بوده کاسه لیس انگلیس بوده جاسوس انگلیس بوده مزدور انگلیس بوده چه واکنشی نشان می دادید اگر مانند عزیزان تهرانی که فرمودید بی غیرت هستند بی غیرت نبودید شاید شما ... باشد اما لر ها نه ، لر ها رئیسعلی دلواری و دشتی ها و تنگستانی ها داشتند در مقابل انگلیس خبر داری در دوران کشف نفت لرها بودند که جلو انگلیسی ها را گرفتند از غارت نفت دولت مرکزی که کاره ای نبود لر ها مشروطه را که سنگ بنای آزادی ملت ایران است با خون صداها جوان تقدیم ملت ایران کردند در مقابل حمله مغلها این لرها بودند که در لرستان تیمور مغل را لنگ کردند بروید تاریخ ایلام را بخوانید تاریخ لرستان را بخوانید تاریخ بختیاری را بخوانید تاریخ کوهگیلویه را بخوانید تاریخ خوزستان را بخوانید تاریخ بوشهر رابخوانید بعد در مورد لرها قضاوت کنید . شاید شما بی ... باشید اما مطمئنا شیر زنان لر هم غیرتمندند چه برسد به مردان و این غیرتمند خاص کل ملت ایران است حتی همان تهرانی که از دبیرستانها فرار می کردند و به جنوب می آمدند برای دفاع از دین و مملکت برای یک کار اشتباه مردم شریف تهرانی را تخریب نکن
جناب ضرغامی هم کار بسیار خوبی کردند با حضور خود در میان یکی از شهرهای بختیاری چرا که با این کار حداقل جلو عده ای سوءاستفاده کننده را از این موضع گرفت تا در رسانه های بیگانه تبلیغ بیخودی نکنند لرها برای این نظام خون داده اند تا پای جانشان هم پای آن به رهبری ولی فقیه ایستاده اند بیخودی خود را خسته نکنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
0
0
افتضاح ...
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
0
0
مدیر محترم نشریه بنده از شما معترضم بخاطر اینکه نظر وقلم نویسنده.....وبی اطلاع از تاریخ اقوام سرزمین ایران همچون صادق عابدینی را در نشریه درج می نمائید و اذهان مردم را مشوش می کند . قیاس سرزمین کهن وسایر فیلم های مورد نظر نویسنده قیاس مع الفارق است وبیاری سریال وفیلم ساخته شده با گویش بختیاری وتاریخ آن که مردم بسیار هم خوشحال شدن واعتراض هم نداشتن .پس لازم بود نویسنده هرچیزی ا سر جای خودش بنویسد. . و........
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
1
0
آیا ما در ایران قومیت های مختلف داریم؟
نه آقا غلط است غلط است
داداش من چرا این جوری می کنین ما همه یک قوم و آن قوم ایرانی هستیم و تیره های مختلفی داریم.
چرا تک تک نام های مناطق را می برید و آن ها را اقلیت می دانید؟ داداش من همین تهران شاید 100 هزار نفر هم تهرانی تهرانی نداشته باشد!!
تازه بین مردم فارس زبان هم لهجه بندی کرده اید. وای وای
کدام محرومیت است که مخصوص قومی خاص باشد؟
همه مشکل اقتصادی و مسکن و امنیت و شنیده شدن داریم.
چرا این مسئله پر رنگ می شود؟
به فلانی می گویی سلام اهل فلان جایی؟ با آدم دعوا می کند. که داری مسخره می کنی؟
به که شکایت ببریم عزیز تهرانی برو جنوب ببین ... عزیز جنوبی بیا تهران نرو زعفرانیه برو میدان امام حسین (ع) برو شوش میدان راه آهن ببین مردم آنجا مثل خود تو زندگی می کنن.
همه جا مشکل دارد. آقایان دایم اقلیت بندی می کنند و وعده اصلاح می دهند و بعد نمی توانند انجام دهند مسئله بدتر می شود.!!!!!!!!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار