کد خبر: 633693
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
سال نو، خانه نو
اين روزها كه در آستانه پايان سال و آغاز سال جديد هستيم همه در تب و تاب نو نوار كردن خانه هستند و شايد شما هم بدتان نيايد به ديوار و سقف خانه رنگ و نمايي تازه ببخشيد.
زهرا شكوهي طرقي

ديوارهاي هر خانه مهم‌ترين بخش هر چهارديواري هستند. ديوارها اولين جايي هستند كه در چارچوب نگاه مهمانان به چشم مي‌آيند و وسعت هر ديوار در هر جاي خانه اين اجازه را به شما؛ خانم خانه مي‌دهد تا فرصتي مهم و وسيع براي ارائه هنر دكوراسيون و تزئين داشته باشيد. پس همين حالا دست به كار شويد.

براي تزئين ديوارهاي خانه بهتر است كمي خلاقيت به خرج دهيد. هميشه زيبايي در پس تنوع مخفي شده است. هرچه متنوع‌تر و خارج از رويه‌هاي تكراري ديوارها را تزئين كنيد مطمئن باشيد كه چشم‌نوازتر خواهند بود. دست از تكرار و يك‌رنگ كردن ديوارها برداريد. در اولين قدم يك ديوار را به رنگ مورد علاقه خود درآوريد و روي آن تزئينات دلخواه خود را انجام دهيد اما ساير ديوارها را به شكل طبيعي و ساده خود رها كنيد.

راحت‌ترين راه براي تزئين ديوار، رنگ كردن ديوار است. براي اين كار يك رنگ روشن و پررنگ كه با ساير لوازم و تزئينات اتاق هماهنگ يا مكمل است را انتخاب كنيد. براي انتخاب رنگ نهايت دقت را به كار ببريد كافي است كاغذي برداريد و رنگ‌هاي قاب عكس، مبلمان، آباژور و ساير لوازم را يادداشت كنيد. فصل مشترك همه رنگ‌ها به يك رنگ مي‌رسد و در مقابل همين رنگ هم مي‌توانيد يك رنگ مكمل تعيين كنيد. مثلاً اگر فصل مشترك رنگ لوازمتان قهوه‌اي بود رنگ مكمل آن كرم يا شيري و رنگ هماهنگ آن شكلاتي، قهوه‌اي تيره و روشن است. قدم دوم تغيير سبك تكراري طرح و نقاشي اتاق است. مي‌توانيد از تركيب رنگ‌ها و تصاوير هندسي، خطوط راه راه يا نواري ساده براي تزئين ديوار استفاده كنيد.

اگر فرصت، هزينه و فضاي كافي را براي رنگ‌آميزي نداريد مي‌توانيد از كاغذديواري استفاده كنيد. استفاده از كاغذ ديواري اين فرصت را به شما مي‌دهد كه راحت‌تر از طرح‌هاي پيچيده‌تر استفاده كنيد و صد البته كه طرح‌هاي روي كاغذ ديواري متنوع‌تر و دقيق‌تر است.

معمولاً به كارگيري طرح‌هاي سنتي و بسيار مدرن با رنگ‌آميزي بسيار سخت است و علاوه بر اين كاري بسيار زمان‌بر و هزينه‌بر است. يكي از راحت‌ترين روش‌ها براي تغيير بعضي از ديوارهاي خانه استفاده از روكش‌هاي فشرده، چوبي و پلاستيكي جديد است. استفاده از تكه چوب‌هاي پرداخت شده يا تخته‌هاي چوب رنگي يكي از روش‌هاي معمول تزئين ديوار اين روزهاست و يكي از مزاياي مهم استفاده از ديوارپوش‌ها اين است كه شما مي‌توانيد علاوه بر رنگ‌هاي اصلي چوب از چوب‌هاي رنگ شده به رنگ مورد نظر خود هم استفاده كنيد. جالب‌ترين روش براي تزئين ديوار استفاده از تصاوير مختلف است. براي اين كار هم مي‌توانيد از كنار هم قرار دادن تصاوير و قاب‌هاي عكس كوچك تركيب زيبايي روي ديوار درست كنيد و هم مي‌توانيد از تصاوير يا پوسترهاي بزرگ براي اين كار استفاده كنيد. استفاده از عكس‌هاي خانوادگي و طبيعت بهترين انتخاب براي فضاي اتاق نشيمن و پذيرايي است.

دكوراسيون ديواري كه در واقع همان استفاده از قفسه‌هاي چوبي براي تزئين ديوار خالي اتاق است روشي است كه در چند سال اخير مورد توجه بسياري از جوانان قرار گرفته است. قفسه‌هاي چوبي علاوه بر تزئين ديوار مي‌توانند محل قرارگيري لوازم دكوري و تزئيني و ساير لوازم كوچك باشند. در اين روش شما مي‌توانيد يكي از ديوارهاي اتاق را زنده و برجسته كنيد و سبك شخصيت و خلاقيت خود را به نمايش گذاريد. قفسه‌هاي چوبي بهترين محل براي قراردادن دوست‌داشتني‌هاي شماست. اين دوست‌داشتني‌ها مي‌تواند يك گلدان كاكتوس باشد يا يك ليوان پر از قلم خطاطي.

نور از پنجره رنگي مهمان خانه مي‌شود

طراحي سنتي ايراني يكي از منحصر به فردترين طراحي‌هاي دنياست كه با عناصر كاربردي كه داشته مي‌توانسته آرامش و انرژي را به خانه هدايت كند. يكي از مهم‌ترين عناصر طراحي داخلي در خانه‌هاي سنتي ارسي‌ها يا پنجره‌هاي چند تكه و رنگي بودند كه نور را به بهترين شكل در خانه توزيع مي‌كردند. اين پنجره‌هاي رنگي حال و هواي خاص خودشان را دارند و براي ساليان سال است كه زيبايي آنها حفظ شده است. شيشه‌هاي رنگي منقوش در واقع هنري است كه اگرچه به اروپايي‌ها منتسب مي‌شود اما اوج هنرنمايي‌اش به بهارخواب‌هاي ايراني بازمي‌گردد.

امروزه مردم دوست دارند تا از اين نوع شيشه‌ها در پنجره بالاي در يا در پنجره‌هاي فرعي خانه استفاده كنند. گاهي هم از اين پنجره‌ها در اتاق‌هايي استفاده مي‌كنند كه ايجاد فضايي شخصي و بدون ديد در آن مورد نظر بوده است. مثل اتاق خواب يا در حمام و سرويس بهداشتي. حتي در طراحي دكوراسيون داخلي استفاده از پنجره‌هاي رنگي و منقوش در سقف هم متداول شده است. از شكل‌هاي زيباي گلدار و طبيعي گرفته تا خطوط و سطوح هندسي و ساده، همه طرح‌هاي شيشه‌هاي رنگي اين قابليت را دارند كه نماي خارجي ساختمان يا دكوراسيون داخلي خانه را كامل كنند.

اگر شما هم از جمله كساني هستيد كه دوست دارند خانه‌شان را با استفاده از اين شيشه‌هاي رنگي تزئين كنيد بايد بدانيد كه تغيير دادن شيشه‌هاي خانه‌تان كاري بسيار ساده است. كافي است قاب پنجره‌تان را اندازه بگيريد و شيشه مورد نظرتان را كه با ابعاد پنجره‌تان هماهنگ است انتخاب كنيد. درست مثل كارگذاشتن شيشه‌هاي معمولي. اگر زمان و هزينه تعويض شيشه‌ها را نداريد مي‌توانيد روش آسان‌تري مثل استفاده از رنگ‌هاي آماده ويتراي انتخاب كنيد. اين رنگ‌ها به راحتي در لوازم‌التحريري‌ها قابل تهيه بوده و استفاده از آنها بسيار ساده‌تر از تعويض شيشه است. فقط بهتر است قبل از كار طرح مورد نظرتان را آماده كنيد و رنگ‌هاي آن را بدانيد.

نكته مهم اينكه در انتخاب طرح‌ها به اتاق و محل قرار گرفتن شيشه دقت كنيد و براي اتاق بچه‌ها طرح‌هاي كودكانه در نظر بگيريد.

در اولين قدم طرح را روي كاغذي به اندازه شيشه پنجره‌تان بكشيد تا به عنوان الگو آن را در زير شيشه قرار دهيد و بر اساس آن خطوط اوليه كار، كه حاشيه طرحتان مي‌شوند را با خمير مخصوص به رنگ شيشه بكشيد. سپس با استفاده از رنگ‌هاي ويتراي فضاي بين محيط‌هاي بسته در طرحتان را رنگ‌آميزي كنيد.

اگر در خانه‌اي اجاره‌اي زندگي مي‌كنيد كه اجازه تعويض شيشه‌ها را نداريد يا هنوز مطمئن نيستيد كه مي‌خواهيد پنجره‌هاي رنگي دائمي داشته باشيد نگران نباشيد چون برچسب‌هاي رنگي هم مي‌توانند كمك حالتان باشند. شركت‌هايي هستند كه برچسب‌هايي شفاف براي چسباندن بر روي شيشه را عرضه مي‌كنند كه به راحتي قابل نصب و سپس جدا كردن است. اين برچسب‌ها تنوع فراواني در طرح و رنگ دارند و مي‌توانيد آنها را ببريد تا اندازه پنجره مورد نظرتان شود.

نكته مهم در نصب برچسب‌ها هوا گرفتن آنهاست. اين هوا گرفتن باعث ايجاد حباب‌هايي در سطح شيشه مي‌شود. براي جلوگيري از اين اتفاق بهتر است با سشوار برچسبتان را كاملاً گرم كنيد تا چسب آن قوي عمل كنيد. نصب برچسب‌ها را هميشه از بالا شروع كنيد و با جدا كردن تكه تكه كاغذ زيربرچسب پيش برويد. در هر مرحله براي تميزشدن كار روي برچسب را با يك دستمال نخي بكشيد تا اگر امكان هوا گرفتگي وجود دارد از بخش پاييني برچسب خارج شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر