کد خبر: 632098
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
يك كارشناس مسائل افغانستان در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد؛
از آنجا كه آمريكايي‌ها نمي‌توانند بپذيرند در مسئله‌اي به طور كامل باختند لذا هميشه باختشان را با مسائل فرعي پوشش مي‌دهند. احتمالا ملت افغانستان بايد منتظر مسائل جديدي در صحنه باشند

جوان‌آنلاين: سيد حسن ميرمجربيان، كارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص خودداري كرزاي از امضاي موافقت‌نامه پيمان امنيتي با آمريكا اظهار داشت: در حال حاضر با وجود فشار سنگين مخالفين يا كانديداهاي رياست جمهوري روي كرزاي، عكس‌العملش اين خواهد بود كه به صورت طبيعي با امضاي پيمان امنيتي مخالفت كند.

ميرمجربيان ادامه داد: هر سياست مداري در روزهاي آخر رياستش سعي مي‌كند، بيشتر خود را به ملتش نزديك كند تا به مخالفين. به نظر من اقدام آقاي كرزاي كاملا منطقي و به تعبيري طراحي ذهني خودش است. به هر جهت او روزهاي آخر را مي‌گذراند و كانديداهايي كه آمدند افراد مختلف با طيف‌هاي مختلفي هستند. فشار روي او بسيار زياد است و كرزاي دست به دست مي‌كند تا اين دوره را بگذراند. هر كس اين قرارداد را امضا كند قطعا در تاريخ آينده افغانستان جزو افراد منفور تاريخ افغانستان خواهد بود و طبيعتا كرزاي هم نمي‌خواهد اين كار را انجام دهد.

اين كارشناس مسائل افغانستان با بيان اينكه ملت افغانستان ملت دلير و شجاعي است و زير بار فشار نمي‌رود، يادآور شد: در طول سي و هشت سال گذشته، از زمان اشغال افغانستان توسط شوروي سابق، افغان‌ها اثبات كردند زير بار فشار نخواهند رفت و در اين هيچ شكي نيست لذا در حال حاضر هم آنها زير بار نخواهند رفت.

وي تاكيد كرد: هر چه آقاي كرزاي با اين موضوع مخالفت كند مقبوليت مردمي‌اش بالا مي‌رود و مردم افغانستان هم بعيد است در دراز مدت چنين ننگي را بپذيرند و در كشورشان قانون كاپيتولاسيون را قبول كنند بنابراين آنها به دليل نيازهاي زماني و فشارهايي كه وجود دارد مجبور هستند قضيه را كش دهند تا ببينند چطور مي‌شود. به طور كل نظر شخص بنده اين است كه حتي اگر هم امضا شود، ملت بايد اقدام كند و نيروهاي اجرايي همين ملت افغانستان است، لذا افغان جماعت زير بار اين مسئله نخواهد رفت.

ميرمجربيان عنوان كرد: نمي‌توان گفت عدم امضاي توافقنامه امنيتي توسط آقاي كرزاي به خاطر خودش است به دليل اينكه آقاي كرزاي هم يك فرد افغانستاني است و او هم زير بار چنين مسئله‌اي نخواهد رفت و حتي افرادي كه در حال حاضر به عنوان نيروهاي افغان آمريكايي هم حساب مي‌شوند اگر آنها هم راس كار بيايند چنين مسئله‌اي را نخواهد پذيرفت.


وي همچنين با اشاره به واكنش آمريكا مقابل مقاومت ملت افغانستان گفت: قطعا واكنش آمريكا هم در خصوص اين مقاومت در ابتدا به صورت سياسي و تهديد خواهد بود. ممكن است فشارهاي سنگيني را هم بگذرانند حتي برخي تحريم مي‌كنند. همين روش‌هاي جاري و ساري آمريكايي كه هميشه در دنيا حاكم بوده و ممكن است اين فشارها را بگذارند. به طور كل نظر من اين است ملت افغانستان در دراز مدت زير بار چنين مسئله‌اي نخواهد رفت.

ميرمجربيان در پايان خاطرنشان كرد: ملت افغانستان در طول سال‌هاي گذشته از خود شناختي  به دنيا نشان داده و خود آمريكايي‌ها ‌مي‌دانند كه اين طرح‌شان قطع به يقين به نتيجه نخواهد رسيد. لذا در حال حاضر با ايجاد مسائل فرعي مي‌خواهند عدم موفقيت خود را در اين موضوع بپوشانند. قطع به يقين در روزهاي آينده تحولاتي به صورت مجازي در صحنه ايجاد خواهد شد تا مقداري كم‌رنگ شود؛ چون آمريكايي‌ها نمي‌توانند بپذيرند كه در مسئله‌اي به طور كامل باختند لذا هميشه باختشان را با مسائل فرعي پوشش مي‌دهند. احتمالا ملت افغانستان بايد منتظر  مسائل جديدي در صحنه باشند.   

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار