کد خبر: 630887
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
سرما می آید و می رود و اوضاع بوشهری تغییر نمی کند
حکایت این روزهای بوشهری ها قصه یک روز و چند روز نیست. سالهاست با فرا رسیدن فصل سرما، اهالی برخی شهرهای این استان که هنوز از نعمت گاز طبیعی محرومند، با در دست داشتن بشکه های خالی و کالابرگ های کاغذی، ساعت ها در صف های طولانی توزیع نفت سفید به انتظار می مانند تا شاید بتوانند گرما را به خانه هایشان ببرند...
مریم احمدی

مریم احمدی

حکایت این روزهای بوشهری ها قصه یک روز و چند روز نیست. سالهاست با فرا رسیدن فصل سرما، اهالی برخی شهرهای این استان که هنوز از نعمت گاز طبیعی محرومند، با در دست داشتن بشکه های خالی و کالابرگ های کاغذی، ساعت ها در صف های طولانی توزیع نفت سفید به انتظار می مانند تا شاید بتوانند گرما را به خانه هایشان ببرند. گرمایی که با بی توجهی مسئولان گاهی برای ساکنان روستاها و شهرهای این استان که عنوان پایتخت انرژی ایران را یدک می کشد، تبدیل به رویا می شود. امسال هم اهالی روستاهایی چون هلیله و بندرگاه و چند روستای دیگر شهرهای برازجان، بردستان، کنگان و دیر که در مجاورت تاسیسات نفتی قرار دارد! برای رهایی از سرما و تامین سوخت بخاری های نفتی شان ناچار شدند گاهی دو– سه روز برای دریافت چند لیتر نفت سفید که کفاف چند هفته شان را هم نمی دهد، به جایگاه های توزیع نفت چشم بدوزند تا شاید بتوانند بدون دغدغه جدیدی سهمیه سوختشان را دریافت کنند.

ثروتمندان فقیر!

به دلیل بالابودن تعرفه برق در فصل سرما و عدم توان مالی افراد در انجام گازکشی منازل و البته مشکلات موجود بر سر راه گازرسانی به مناطق مختلف، در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور بخاری های نفت سوز به عنوان مناسب ترین وسیله گرمازا در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل قبل از شروع فصل سرما مراحل سهمیه بندی و توزیع نفت سفید در این مناطق آغاز می شود. اقداماتی که اگرچه هرسال تکرار می شود اما به دلیل عدم برنامه ریزی منسجم و توجه به نقاط ضعف موجود، مشکل روی مشکل مردم می گذارد. از موانع موجود در دریافت کالابرگ نفت سهمیه ای گرفته تا کمبود جایگاه های توزیع سوخت در شهرها و نبود این مکان ها در روستاها تا تعلل در تامین نفت موردنیاز اهالی و کمبود پرسنل جایگاه های سوخت و ده ها مشکل دیگر از جمله مواردی است که هر سال سبب بروز نارضایتی و نگرانی در بین ساکنان روستاها و شهرهای بوشهر می شود.

امسال هم همچون سالهای گذشته از ساعات اولیه صبح تعداد بسیاری از زنان و مردان و حتی کودکان روستاها و شهرهای بوشهر، بشکه به دست برای دریافت نفت مورد نیاز خانواده شان در صف های طولانی پشت سر هم ایستادند. صف هایی که گاه تا غروب آفتاب پابرجا می ماند و با صدای اعتراض و گاهی مشاجره افراد منتظر در صف با کارگران جایگاه های سوخت به هم می ریخت!

در برخی شهرهای استان از جمله برازجان و دیر فقط یک جایگاه با یک پمپ فشار بسیار کم فعال است. علاوه برآن امسال همزمان با افزایش سرمای هوا و نیاز مردم به دریافت نفت سفید، قدیمی ترین جایگاه توزیع این ماده سوختی در شهر بوشهر که علاوه بر تامین نیاز اهالی بوشهر، توزیع نفت به روستاییان را هم عهده دار بود، به دلیل اختلاف با شرکت پخش فرآورده های نفتی و با چسباندن اطلاعیه تعطیلی جایگاه، به فعالیت خود پایان داد و دست مردم را خالی گذاشت.

ساکنان گناوه هم به دلیل عدم توانایی مسئولان در تامین نفت مورد نیازشان بارها از طرق مختلف نسبت به این مسئله اعتراض کردند!

متاسفانه اینها شرح حال مردم استانی است که به دلیل داشتن میادین گازی نامش در میان سایر استانها می درخشد حال آنکه ساکنانش درتامین حداقل انرژی مورد نیاز برای گذران سوز سرما با صدها مشکل و مانع دست و پنجه نرم می کنند!

دستهای خالی اهالی بوشهر!

با وجود اینکه سال‌هاست دریافت کالابرگ و توزیع نفت سفید به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها در برخی استان ها از جمله استان بوشهر محسوب می‌شود اما هنوز مسئولان شرکت نفت نتوانسته اند برنامه منسجمی برای پاسخ به متقاضیان و نظارت بر شعبه‌های فروش به منظور رضایت خانواده‌ها پیاده‌سازی کنند. حالا بماند که نحوه ثبت نام و دریافت کالابرگ و گذراندن هفت خان پیچ در پیچ آن هم به دغدغه جدیدی برای بوشهری ها و بسیاری دیگر از شهرهای کشور تبدیل شده است.

یک سال توزیع نفت سفید از طریق کارت انجام می شود، سال بعد ثبت نام در سایت شرکت نفت به عنوان تنها راه مجاز دریافت کالابرگ اعلام می شود؛ البته بدون توجه به وضعیت شبکه های اینترنت شهرهای بوشهر و سال بعد هم فقط با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت البته با محدودیت زمانی ثبت نام و دریافت کالابرگ امکانپذیر می شود. اما مجددا مسئولان به نتیجه می رسند که مراجعه به این دفاتر هم به علت تعداد اندک این دفاتر و ازدحام بیش از حد مراجعه کنندگان مشکلات بسیاری دارد و راه دیگری پیشنهاد می شود و سال بعد بازنقطه سرخط. حالا بماند که در ارائه شیوه ثبت نام و دریافت کالابرگ، شرایط موجود سنجیده نشده و افراد بیسواد یا کم سواد و افراد سالمند هم در نظر گرفته نمی شوند. از این رو هر سال تعدادی از ساکنان شهرهای استان بوشهر که از گاز طبیعی برخوردار نیستند از دریافت نفت سفید هم بی نصیب می مانند!

زمستان امسال هم باز بوشهری ها با مسئله کالابرگ ها و مشکلاتش روبرو شدند، عدم دريافت كوپن نفت سفيد يا گم كردن آنها، شماري از ساكنان استان بوشهر را براي دريافت سوخت در سرمايه زمستان دچار مشكل كرده است چرا که عاملين فروش تنها در قبال دريافت كالابرگ، نفت تحويل مي دهند. جالب اینجاست که پيگيري موضوع در شركت پخش فرآورده هاي نفتي بوشهر نيز بي نتيجه مانده و مسئولان مربوطه در کمال خونسردی اعلام کرده اند: براي ارائه نفت به خانواري كه كوپن نداشته يا احيانا مفقود كرده اند، پيش بيني خاصي صورت نگرفته است!

این در حالی است که سال گذشته مهرداد بيوكي مدير روابط عمومي شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان بوشهر با اشاره به اینکه مواردي از اين دست با ما تماس گرفته اند و در جريان مشكل شان هستيم گفته بود: از دو سال پيش با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، مقرر شده براي جلوگيري از كمبود، قاچاق و برخي اشكالات،تنها در قبال ارائه كالابرگ، نفت سفيد تحويل شهروندان شود، با اين حال آن دسته از شهرونداني كه كوپن نداشته يا آن را گم كرده اند، دچار مشكل هستند كه در حال چاره انديشي در اين خصوص مي باشيم.

بنا به گفته وی سامانه اي به اين منظور توسط شركت پخش فرآورده هاي نفتي بوشهر نهايي شده و براي تاييد نهايي به شوراي مبارزه با قاچاق سوخت استان ارسال شده تا طي روزهاي آينده مشكل اين شهروندان رفع شود. حالا از آن روزها یک سال گذشته و هنوز هم خبری نیست که نیست!

با وجود تکرار هر ساله این مشکل، تاکنون حتی عرضه نفت با نرخ آزاد هم به عنوان یک راهکار پیشنهادی از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی بوشهر اعلام نشده است و افرادی که بنا به دلایلی موفق به گرفتن کالابرگ نشده اند و از انشعاب گاز هم برخوردار نیستند شاید ناچار به خرید بخاری گازی شوند که با وجود گرانی سیلندر و مصرف سریع آن، هزینه گزافی را به این خانوارها تحمیل می کند!

نفت آزاد شود!

با وجود اینکه چند سالی است که بحث آزاد شدن نفت سفید برای برخی شهرهای استانهای مختلف مطرح شده اما عملا تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است و امسال هم چون سالهای گذشته شرایط دریافت کالابرگ برای خانوارهای فاقد گاز شهری از اواسط فصل پاییز اعلام شد!

این در حالی است که حدود 4 سال پیش معاون وقت نظارت و بازرسی ستادحمل و نقل و سوخت کشور اعلام کرده بود: باتوجه به اینکه نفت سفید به اندازه کافی درکشور وجود دارد و نرخ این حامل انرژی براساس قانون هدفمند کردن یارانه ها تعیین شده معنا ندارد که در استانی مثل بوشهر سهمیه بندی انجام شده و نفت سفید با کالابرگ توزیع شود بلکه باید عرضه آن آزاد باشد.

به هر حال از آنجا که استان بوشهر جزو استانهای گرمسیری کشور محسوب می شود که تنها در یک مقطع خاص از نفت به عنوان سوخت ضروری استفاده می کند و به دلیل اینکه گازرسانی به شهرهای این استان به کندی صورت می گیرد، آیا وقت آن نرسیده که مسئولان امر برای باز کردن گره کور توزیع نفت سفید در استانی که عنوان پايتخت انرژي ايران را داراست، قدمی بردارند؟

یکی دیگر از مشکلاتی که پس از سهمیه بندی نفت سفید در برخی شهرهای بوشهر ایجاد شده است برچیده شدن بساط فروشندگان سیار در روستاهای برخی شهرها از جمله برازجان است. در روستاهای این منطقه از زمانی که خرید نفت کوپنی شده، دیگر فروش سیار وجودندارد. از طرفی چون جایگاه های روستاها لیترسنج نداشتند، تعطیل شده اند و اهالی این روستاها برای دریافت نفت باید به سمت جایگاه درون شهر برازجان مخصوصا قدیمی ترین جایگاه بروند.

این مورد در کنار دیگر مسائل مربوط به توزیع و دریافت نفت سفید سبب نارضایتی مردم روستاها و شهر برازجان شده تا آنجا که طوماری با بیش از 1100 امضاء در اعتراض به کمبود نفت در منطقه توسط اهالی برازجانی تهیه و به مسئولین حراست شرکت نفت مرکز تحویل داده شد تا مسئولین رسیدگی نمایند، اما با گذشت ماه ها از این موضوع هنوز هیچ پاسخی در یافت نکرده اند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار