کد خبر: 629352
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
استان قم در بی پولی می سوزد
محمدرضا هادیلو

چندی پیش شهر های تابعه استان قم به آب و فاضلاب شهری استان واگذار شد که در این ارتباط، علاوه برجعفريه، شهرهای کهک، دستجرد، سلفچگان و قنوات نیز تحت مدیریت آبفای شهری استان قرار گرفتند.

اما این واگذاری ها گویی مشکلاتی را نیز به همراه داشته است که در این مورد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به برخی از چالش های پیش روی این شرکت برای ارائه خدمات به شهرهای تابعه اشاره کرده و می گوید: یکی از این موضوعات که برای ما مشکلاتی به وجود آورد سیستم یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی بود.

مهندس عبدالحمید توكلي بینا با بیان اینکه یکپارچه سازی در دولت یازدهم ملغی اعلام شد، ادامه می دهد: در همین راستا ساختار جدیدی را برنامه ریزی و پست مدیریت امور شهرها را برای ارائه خدمات بهتر و سریع تر راه اندازی کردیم تا کارها مطلوب تر به جلو حرکت کند.

بر اساس آمارهایی که روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم در مورد خدمات رسانی به شهرهای تابعه استان منتشر کرده است، آمده: در شهرهای تابعه استان در مجموع 72 کیلومتر خط انتقال، 120 کیلومتر شبکه آبرسانی، 10 هزار انشعاب و 16 منبع تولید آب صورت گرفته و وجود دارد و با توجه به اینکه در این شهرها ظرفیت تولید300 ليتر در ثانيه آب است، 5 هزار و 200 مترمكعب مخزن ذخيره آب نیز در این شهرها وجود دارد.

*دردی بنام انشعابات غیر مجاز

یکی از معضلاتی که تقریبا تمام شرکت های آب و فاضلاب شهرها با آن روبرو هستند، مسئله فرسودگی لوله ها و هدر رفت آب است.

در همین رابطه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تاکید بر اینکه40 درصد فرسودگي در شبكه آب این شهرها وجود دارد، می گوید: در کنار این فرسودگی، شاهد تعداد زیادی انشعابات غیر مجاز نیز در این شهرها وجود دارد که باید اقدامات لازم هم برای اصلاح شبکه و هم برای جمع آوری انشعابات غیرمجاز انجام گیرد.

وی شهر کهک را نخستین شهری اعلام کرد که در يك سال گذشته تحویل آبفای شهری شد و در این مورد تصریح می کند: این شهر با مشکلات زیادی در خصوص تامین آب مواجه بود و مسکن مهر این شهر نیز از آب شبکه توزیع برخوردار نبود.

توکلی بینا با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی کارشناسان و اکیپ های آبفای قم در شهر کهک ادامه می دهد: با زوم بندی شبکه و نصب شیر فشار شکن و همچنین نشت یابی و لوله یابی با پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه ها، توانستیم 15 الی 20 درصد هدررفت آب در شبکه را کاهش دهیم.

بر اساس گزارش های موجود هم اکنون در شهر کهک بیش از 1200 متراصلاح شبكه صورت گرفته و با توجه به اظهارات مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان قم 500 متر ديگر نیز در برنامه است که با تامین اعتبارات انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، قرار دادن شبکه توزیع آب کهک تحت سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، نصب دیزل ژنراتور برای تولید برق اضطراری، حفر چاه، قطع برخی از انشعابات غیرمجاز و... را از جمله اقداماتی عنوان می کند که در شهر کهک برای خدمات رسانی بهتر به مشترکین انجام گرفته است. البته با صرف هزینه های زیاد و تلاش های زیاد دو حلقه چاه در این شهر حفر کردیم که متاسفانه به علت کاهش منابع آب زیرزمینی به آب نرسیدیم.

توکلی بینا همچنین از راه اندازی سامانه تلفنی 122 در شهرهای استان به منظور دسترسی آسانتر مردم به خدمات آب و فاضلاب خبر داده و می گوید: خدمات مشترکین را نیز در این شهرها راه اندازی کردیم که امیدواریم با ساختار جدید رضایت بیشتر مردم را فراهم کنیم.

*آب های فریبنده

کمبود آب در شهر کهک حادتر از دیگر شهرهای استان قم است و در حال حاضر نیز مسئولان استان در تلاش برای رفع این مشکل هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم می گوید: تلاش کردیم و بخشی از مشکلات برطرف شده است و اگر اعتبارات به موقع تامین شود تا تابستان آينده آب از پروژه عظیم انتقال آب به استان قم به اين شهر نیز می رسد.

وی استان قم را یکی از 8 استان درگیر با خشکسالی در کشور اعلام و تاکید می کند: پروژه انتقال آب به قم، برخي از مسئولان استان را فریب می دهد زیرا این آب به منظور جبران آثار شتابنده خشكسالي استفاده مي شود و چنانچه در خصوص تعريف نيازهاي جديد آبي بدون برنامه ريزي عمل كنيم با مشکلی جدی در آینده مواجه خواهیم شد.

مهندس توکلی بینا بر لزوم استفاده صحیح از آب تاکید کرده و استفاده سخاوتمندانه از آب را جایز ندانسته و می گوید: متاسفانه در شهرهای تابعه استان مصرف آب بالا است و باید در این زمینه شوراها و شهرداری ها به ما کمک کنند تا فرهنگ استفاده صحیح از آب را نهادینه کنیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود مشکلات اقتصادی صنعت آب وفاضلاب را نیز مورد تاکید قرار داده و ادامه می دهد: از سال 85 تاکنون در حق انشعاب آب هیچ تغییری وجود نداشته در حالی که طی این سال ها تورم رشد چشمگیری داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه در حال حاضر مبالغ هنگفتي پول آب بها و حق انشعاب از مراکز صنعتي، اداري، تجاري، دولتي، فرهنگي طلب داریم، می گوید: متاسفانه در خشکسالی و خشک پولی قرار داریم و این موارد شرکت آب و فاضلاب را در ارائه خدمات و توسعه فعالیت ها با مشکل رو برو کرده است.

وي خط قرمز وزارت نیرو را کیفیت آب دانسته و تصریح می کند: امیدواریم با همدلی و تفاهم و کمک شورای شهر و شهرداری های شهرهای تابعه استان بتوانیم خدمات شایسته به مردم ارائه کنیم و آب با کیفیت مطلوب در اختیار آنها قرار دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار