کد خبر: 628430
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
چگونگی دفع مواد و پساب خروجی از کارخانجات و صنایع تبدیلی در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات موجود در بسیاری از شهرهای صنعتی کشور است. رها سازی فاضلاب و پساب های صنعتی حاوی مواد سمی و مقادیر بالایی از فلزات سنگین در زمین های کشاورزی به ویژه در چند سال اخیر باعث تخریب اراضی و آلودگی محصولات کشاورزی و نهایتا شیوع انواع واقسام بیماری ها و افزایش آمار مرگ و میر در کودکان و سالخوردگان شده است.
مریم احمدی

با این وجود چند سالی است که پساب‌هاي ناحيه صنعتي شهركرد واقع در استان چهارمحال و بختیاری همچنان به زمين‌هاي كشاورزي پايين دست می ریزد و با آلوده کردن محصولات کشاورزی منطقه، در بین اهالی شهر و حتی ساکنان دیگر شهرها که از تولیدات کشاورزی شهرکرد استفاده می کنند، نگرانی ایجاد می کند.

*********

می توان گفت دفع مواد و پساب هاي باقي مانده از محصولات مصرفي و مواد مضر و خطرناك خروجي از كارخانجات و صنايع توليدي، يكي از مشكلات و معضلات مهم جهان امروز است. فاضلاب ها و پساب هايی حاوي مواد سمي و خطرناکی که با ورود به مجاري فاضلاب ها و رواناب هاي سطحي و كشاورزي، آلودگی بسیاری را به محيط وارد کرده و خطرات سلامتي براي انسان و ساير ارگانيسم هاي زنده به همراه خواهد داشت.

دفع نادرست فاضلاب و تخليه قسمتي از آن در جريان هاي آب سطحي ، در اكثر نقاط ، محيط را طوري آلوده ساخته كه مردم اين نقاط در معرض بدترين ابتلاها به بيماري هاي عفوني ، انگلي و بيماري هاي ناشي از عناصر سمي قرار گرفته اند كه بخصوص اين آلودگي ها ، آمار مرگ و مير كودكان را بالا ميبرد. از طرفی وجود این آلودگی در محصولات کشاورزی ، در سطح گسترده تری سبب شیوع انواع و اقسام بیماری ها می شود.

در برخي از قطب هاي صنعتي كشور ، تخليه مقادير عظيمي پساب باعث تخريب اراضي كشاورزي شده و اين در حالي است كه كشور در حال تلاش براي افزودن اراضي زيركشت و رونق کشاورزی ، جهت رسيدن به خود كفايي است.

در این میان شهرکرد به عنوان یکی از شهرهای قطب کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری نیز با این مسئله روبروست و وجود پساب های ناحیه صنعتی، تولیدات کشاورزی این منطقه را مورد تهدید قرار داده است.

شهرکردی ها نگرانند

با وجود اینکه در چند سال اخیر اقداماتی برای رفع مشکل فاضلاب شهرهای استان چهار محال و بختیاری انجام شده است اما همچنان آلودگی زمین های کشاورزی با پساب های صنعتی در مرز هشدار قرار دارد و اعتراضات و نگرانی های مداوم اهالش شهرکرد سبب شد تا بالاخره مسئولان شهر و البته استان با تشکیل جلسات پی در پی به فکر چاره یابی بیفتند. چندی پیش فرماندار شهرکرد با اشاره بر اینکه تمام دستگاه های متولی، شهرداری ها و بخشداری ها در خصوص جلوگیری از آلودگی محیط زیست باید حساسیت ، نظارت و اقدام لازم را متذکر گردند

تاکید کرد باید هر چه سریعتر از ورود پساب های ناحیه صنعتی شهرکرد به زمین های کشاورزی حاشیه قطب صنعتی که موجب آلودگی شدید تولیدات کشاورزی می گردد جلوگیری و نظارت لازم در این امر به عمل آید !

این در حالی است که در سالهای اخیر بارها در جلسات مختلف این مسئله مطرح شده اما هربار پس از چند ماه به فراموشی سپرده شده و مشکل بر جای خود باقی مانده است.

تصفیه خانه های جدید کارگشا نیست!

یکی از اقداماتی که در چند سال اخیر به عنوان راهکار اساسی رفع مشکل پساب های صنعتی شهرکرد مطرح شده بود احداث تصفیه خانه فاضلاب بود که البته هر بار بنا به دلایلی معلق می ماند تا اینکه بالاخره گره از کار باز شد. طبق گزارشات رسیده در هشت سال اخیر چهار تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی شهرکرد، بروجن، سامان یک، سامان دو و کوهرنگ با هزینه‌ای افزون بر 70 میلیارد ریال راه‌اندازی شد که توانست تاثیر چشمگیری در کاهش آلودگی های زیست کحیطی منطقه داشته باشد. .

علاوه بر آن در آذرماه سال جاری نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که چهار واحد تصفیه خانه فاضلاب جدید در سطح شهرهای مختلف استان در دست احداث است. اصغر یزدانی از تصفیه خانه فاضلاب شهر هفشجان در 10 کیلومتری شهرکرد به عنوان یکی از مدرن ترین تصفیه خانه های فاضلاب در سطح کشور نام برد و گفت: این واحد برای شهرهای هفشجان و طاقانک طراحی و احداث شده است و 50 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
وی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب شهر هفشجان ششمین تصفیه خانه فعال در استان چهارمحال و بختیاری است، افزود: ایجاد این تصفیه خانه ها نقش بسزایی در سلامت محیط زیست دارد.
با این حال مشکل شهرکردی ها همچنان پابرجاست و اهالی این شهر و شهرهای اطراف چشم براه اقدامی برای رهایی از پساب های صنعتی هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار