کد خبر: 628345
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
نگاهي به خاستگاه ترورهاي منطقه‌اي و جهاني
در حال حاضر يكي از عمده ترين مشكلات آمريكا براي تغيير رژيم در عربستان،‌ هم كاسه بودن در رفتارهاي منطقه خاورميانه بخصوص در زمينه ترورها است. تحليل گفتماني رفتارهاي خاورميانه به راحتي نشان مي دهد كه ترورهاي انجام شده در منطقه، به عنوان مثال در مقا بل سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت از سوي چه كشورها و گروه هايي است
جوان‌آنلاين: آمريكا از سال 2001 يعني پس از آنچه كه حادثه 11 سپتامبر ناميده شد به برخي از كشورها حمله ور شد تا با تروريسم جنگيده و اين پديده شوم را از ميان بردارد. آمريكا همزمان دست به تشديد فضاهاي امنيتي زد و محدوديت هايي آزار دهنده اي ايجاد كرد كه حتي شهروندان خود را به واكنش واداشت. افغانستان اولين و عراق دومين گزينه حمله براي «جنگ با تروريسم» بودند در حالي كه همه اذعان مي كردند از رهبر القاعده تا برخي از عاملان تاثيرگذار يازده سپتامبر شهروند عربستان هستند.
 
 
با اين وجود جنگنده هاي آمريكايي هيچگاه رياض را هدف نگرفتند و حتي قراردادهاي تسليحاتي چند ده ميلياردي نصيب اين كشور شد كه ميزان قابل توجه آن را آمريكا تامين كرده است. در تمام دوران مبارزه با تروريسم كه بيش از همه بوش پسر آن را اجرا مي كرد هيچ اتهامي به سعودي ها وارد نشد. يعني چاه ها نفت،‌ دلارهاي در جريان، رسانه‌هاي  عريض و طويل و لابي‌هاي پشت پرده واشنگتن و تل آويو اين اجازه را ندادند. مهمتر از همه اينكه عربستان در منطقه در گفتمان آمريكايي رفتار مي كرد كه به نظر مي آيد در دوره دوم باراك اوباما كم كم در حال فاصله گرفتن از آن است و به همين دليل رياض چشم به انتخابات آينده آمريكا دارد.
 
 
عربستان با توجه به قرار گرفتن در چنين حاشيه امنيتي، ترورهاي منطقه‌ي را با خيالي راحت ادامه داده است. از آفريقا تا شبه قاره،‌ از اوراسيا تا خاورميانه و ... اما از آنجا كه مورد حمايت آمريكا بوده هيچگاه چهره حامي تروريسم به خود نديده است و آمريكا هيچ وقت اعلام نكرده كه گزينه بعدي براي حمله و جنگ با تروريسم عربستان سعودي است. در گفتمان فعلي آمريكايي جنگ عليه عربستان يعني حمله به اسراييل و حتي حمله به آمريكا! با اين وجود برخي از تحليل گران بر اين اعتقاد هستند كه آمريكا گام به گام به سمت تغيير رژيم در عربستان پيش مي رود و در آينده براي اين مسئله برنامه قابل اجرا پياده مي‌كند. اما انتظار نمي‌رود كه حمله‌اي صورت گيرد.
 
 
در حال حاضر يكي از عمده‌ترين مشكلات آمريكا براي تغيير رژيم در عربستان،‌ هم كاسه بودن در رفتارهاي منطقه خاورميانه بخصوص در زمينه ترورها است. تحليل گفتماني رفتارهاي خاورميانه به راحتي نشان مي دهد كه ترورهاي انجام شده در منطقه به عنوان مثال در مقابل سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت،‌ از سوي چه كشورها و گروه هايي است. مهمتر از همه روشن است كه پشت مرگ ماجد الماجد، فرمانده گروه عبدالله عزام چه طيفي قرار دارند، اما با اين وجود هنوز عربستان به عنوان حامي تروريسم معرفي نمي شود زيرا كشوري كه بايد اين كار بكند و سعودي‌ها را به عنوان حامي تروريسم معرفي، خود دست‌هاي آلوده دارد.
 
 
 
آمريكا زماني مي‌تواند چهره حقيقي عربستان را نشان بدهد كه خود از همه دستي با آن فاصله بگيرد. اين رويكرد زماني اتخاذ مي‌شود كه واشنگتن شيفت امنيتي و تغيير گفتماني داشته باشد به گونه‌اي كه عربستان در گفتمان جديد آمريكايي جايگاهي نداشته باشد ...
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
محمد ابراهیم شهلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
0
0
من سرهنگ اطلاعات ارتش بودم . و میدانم امریکا هیچ وقت به عربستان حمله نمیکند بلکه نفرات را در حکومت عوض میکند .
...
مدیر پایگاه سلام
در اين مطلب هم گفته شده كه حمله نمي كنه !!!
حداقل در چشم انداز موجود ...
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
ببخشیدها اماچطورسرهنگ اطلاعاتی هستی که خودت رالومیدی
مسعودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
1
0
سلام
حداقل در دوصورت آمریکا امکان دارد به عربستان حمله کند :
1-فرض کنید در عربستان انقلابی رخ دهد وحکومتی مردمی روی کار بیاید .
2-فرض دوم اینست که آمریکا با چرخش 180 درجه در نگاهش به دنیا ، توسط بهار مردمی تغییر کند که این فرض کمتر از فرض اول امکان دارد زیرا در آمریکا مردم بومی کم تعداد وبی تاثیر هستند از اکثر کشورهای دنیا آنهایی که ایدئولوژی آمریکایی را دوست دارند در آنجا جمع شده اند وآنجارا اداره می کنند . وبدنبال ایجاد ایدئولوژی آمریکایی در کشورهای خودشان نیز هستند . از طرف دیگر درصورتی که دولتمردان آمریکا اصلاح شوند جنگ طلب نخواهند بود ونه تنها به عربستان که به هیچ کشوردیگری حمله نخواهند کرد.
سیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
0
0
سلام
(باعرض پوزش)هیچ س...پاچه ی خودش را گازنمیگیرد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
0
0
حمله به عربستان را روسيه بايد انجام بدهد همانطور كه امريكا به متحدان منطقه اي روسيه حمله ميكنه و اين شكلي روسيه را به چالش كشيده روسيه نيز با حمله به متحدان منطقه اي امريكا ميتواند امريكا را به چالش بكشد و من فكر ميكنم به تازگي روسيه به اين مطلب اگاه شده و به احتمال زياد از اين به بعد همين كار را ميكند و تهديداتش را از عربستان شروع كرده است بقاء روسيه به متحدان منطقه ايش گره خورده اگر روسيه نتواند از اين متحدان منطقه ايش دفاع كند امنيت خودش زير سئوال ميرود پس قبل از اينكه منتظر از بين رفتن متحدان خود باشد بايد هر چه زودتر متحدان امريكا را از جمله عربستان را به چالش بكشد و تنها راهش هم حمله به عربستان است براي اين كار هم بهانه براي روسيه وجوامع بين اللملي بسيار زياد است از حقوق بشر گرفته تا عدم دموكراسي و حمايتهاي عربستان از تروريستهاي جهان .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار