کد خبر: 627669
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۴
خلف وعده چندباره مسئولان سيما نسبت به پخش فيلم «قلاده‌هاي طلا»
هفته گذشته معاونت سيما طي خبري، ويژه برنامه‌هاي تلويزيون به مناسبت بزرگداشت روز 9 دي را اعلام كرد.
مصطفي شاه‌كرمي

هفته گذشته معاونت سيما طي خبري، ويژه برنامه‌هاي تلويزيون به مناسبت بزرگداشت روز 9 دي را اعلام كرد. بر اساس اين خبر و كنداكتور پخشي كه براي روز نهم ديماه اعلام شد، نام فيلم سينمايي «قلاده‌هاي طلا» به چشم مي‌خورد كه وعده پخش آن توسط مسئولان رسانه ملي و اكثر رسانه‌هاي كشور به مخاطبان داده شده بود. اين در حالي است كه عصر روز گذشته و بدون ارائه هيچ توضيحي از طرف مسئولان صداوسيما خبر پخش اين فيلم تكذيب شد.

حواشي‌اي كه دست از سر اين فيلم برنمي‌دارد!

فيلم قلاده‌هاي طلا آنچنان كه طالبي در اكثر مصاحبه‌هايش نيز گفته، سعي كرده است تا جهت‌گيري نداشته باشد و بيطرفانه درباره اتفاقات سال 88 صحبت كند. بدون شك شهامت طالبي در پرداختن به چنين محتوايي ستودني است. آن هم در وضعيتي كه فضاي سياسي و اجتماعي به شدت دو قطبي بوده و هر حركتي منتسب به يك گروه خاص ارزيابي مي‌شد، موضوعي كه حتي منتقدين هنوز هم از پرداخت به آن واهمه دارند و در نقد اين فيلم بدون حرفي از محتوا فقط سراغ ساختار و كارگرداني مي‌روند. بعد از جشنواره فجر در جشني كه با عنوان «نخستين جايزه گفتمان انقلاب اسلامي» برگزار شد، عنوان بهترين فيلم به قلاده‌هاي طلا رسيد.

«قلاده‌هاي طلا» مروري است بر حوادث پس از انتخابات سال 88 كه موجب شده اين فيلم سياسي‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران محسوب شود. اين فيلم با نگاهي متفاوت و از زاويه‌اي جديد به مسائل انتخابات88مي‌پردازد. اين فيلم كه تمامي مراحل توليد، ساخت و حتي اكرانش با حرف و حديث‌هاي زيادي همراه بود. عوامل و دست اندركاران «قلاده‌هاي طلا» به رغم برخي ناملايمات و اتفاقات عجيب و غريب كه تا حدود زيادي هم قابل پيش بيني بودند! نهايتاً توانستند آن را به سي امين دوره جشنواره فيلم فجر برسانند. با توجه به اينكه محمد خزاعي دبير جشنواره سي‌ام، تهيه‌كننده اين فيلم جنجالي هم بود به دليل حرف و حديث‌هايي كه پيش آمد فيلم را از بخش مسابقه جشنواره خارج كرد. هر چند اين ظلم بزرگي به سياسي‌ترين فيلم تاريخ سينماي كشور محسوب مي‌شد اما براي جلوگيري از اتفاقات و نقل قول‌هايي كه ممكن بود شكل شبهه و اتهام به خودش بگيرد، كارگردان و تهيه‌كننده فيلم رضايت دادند كه اين اتفاق بيفتد. چه بسا اگر چنين بحثي پيش نمي‌آمد اين فيلم مي‌توانست نظر مخاطبان، رسانه‌ها و منتقدان آزادانديش و دور از سياست زدگي! را به خودش جلب كند. چه اينكه براي اولين بار مخاطب با فضا و محيطي روبه‌رو مي‌شد كه نه تنها خط قرمز و. . . را درنورديده بود، بلكه به موضوعي ورود كرده بود كه اغلب مردم كشور به غير از پايتخت نشينان؛ فقط از طريق تلويزيون و اخبار و رسانه‌ها در رابطه با اتفاقات آن بازه زماني اطلاعاتي داشتند. اين مسئله باعث شد كه مخاطبان نسبت به اين فيلم اقبال مناسبي از خود نشان بدهند و براي ديدن آن به سالن‌هاي سينما بيايند. در بازه زماني ايام برگزاري سي امين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، ابوالقاسم طالبي كارگردان و نويسنده فيلم در برنامه هفت حاضر شد و توضيحاتي درباره فيلم ارائه داد. در بين توضيحاتش نكته‌اي را به آن اشاره كرد كه بسيار قابل توجه بود و آن اين بود كه ايشان براي فيلم تحقيقات زيادي را انجام داده بودند كه يكي از اين موارد مطالعه 4 هزار صفحه پرينت از سايت وزارت خارجه اسرائيل بود و همچنين تمام كتاب‌هايي كه درباره اتفاقات سال 88 رخ داد را مطالعه كرده بودند.

تعويق دوباره!

فيلمي با اين محتواي جذاب و روشنگرانه چند وقتي است كه گرفتار شك و ترديدهاي مديران محافظه كار صداوسيما شده است. پس از گذشت چهار سال از آن ايام تلويزيون، نه تنها درباره اتفاقات و فتنه بعد از انتخابات سال 88 فيلم و سريال قابل ارائه‌اي توليد نكرده است؛ بلكه حتي در رابطه با چرايي شكل‌گيري و به وجود آمدن زمينه‌هاي خروش مردم انقلابي در روز نهم ديماه هم به غير از تصاوير ضبط شده، چيزي در چنته ندارد. با اين وجود و به رغم خوش ساخت و روشنگرانه بودن فيلمي مثل «قلاده‌هاي طلا» معلوم نيست كه علت تعلل و ترديد مسئولان سيما در پخش اين فيلم از طريق تلويزيون چيست. چه اينكه وعده پخش دادن و عمل نكردن به آن در مورد فيلم «قلاده‌هاي طلا» براي دومين بار است كه رخ مي‌دهد. چند ماه پيش و در جريان اعلام كنداكتور پخش فيلمهاي سينمايي از شبكه‌هاي مختلف سيما به مناسبت تعطيلات عيد نوروز، وعده پخش سياسي‌ترين فيلم تاريخ سينماي كشور به مخاطبان داده شد. اما بعد از چند روز و بدون كمترين توضيحي خبر حذف اين فيلم از طريق رسانه‌ها و به نقل از روابط عمومي سيما اعلام شد. اكنون پس از گذشت چهار سال از فتنه سال 88 و در ايام برگزاري مراسم بزرگداشت خروش انقلابي مردم مسلمان كشورمان در نهم ديماه همان سال، مجدداً و براي دومين بار مسئولان رسانه ملي به رغم اعلام قبلي خودشان از پخش فيلم «قلاده‌هاي طلا» اعلام انصراف مي‌كنند!

اصل ماجرا چيست؟

محمد خزاعي تهيه‌كننده اين فيلم در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «جوان» و در پاسخ علت و شرح ماوقع مي‌گويد: «چند روز پيش از طرف سازمان صداوسيما با بنده تماسي مبني بر تمايل پخش فيلم «قلاده‌هاي طلا» در ايام بزرگداشت نهم دي‌ماه سال جاري گرفته شد. پس از آن و بر اساس عرف معمول چنين اقداماتي، قيمت پيشنهادي سرمايه‌گذاران فيلم در قالب قرارداد حق پخش فيلم «قلاده‌هاي طلا» از رسانه ملي به دوستان اعلام و قرار شد اين پيشنهاد توسط مسئولان ذيربط يا كارشناسان رسانه ملي مورد بررسي قرار گرفته و اعلام نظر كنند. از آن روز به بعد ما خبري نداشتيم تا اينكه توسط رسانه‌ها خبر حذف اين فيلم از كنداكتور پخش سيما را مشاهده كرديم.»

رسانه ملي، رسانه انقلابي!

با توجه به اظهارات تهيه‌كننده اين فيلم و همچنين تكرار اين اتفاق براي دومين بار پياپي به نظر مي‌رسد كه افراد يا جرياناتي از پخش اين فيلم توسط رسانه ملي هراس دارند! چه اينكه اگر غير از اين بود تا به حال مي‌بايستي تنها فيلم سينمايي درست و حسابي كه طي اين چند سال درباره فتنه 88 و عواملي كه در آن شركت داشته‌اند ساخته شده است، يك‌بار از رسانه ملي پخش مي‌شد! خلف وعده و به هم زدن مكرر پخش اين فيلم در حالي صورت مي‌گيرد كه تا به امروز رسانه‌هاي معاند با نظام و جريانات مختلف با توليد فيلم و مستندهاي دروغين و كذب سعي در انحراف و مشوه كردن اذهان مخاطبان نسبت واقعيت‌هاي مستند و مستدل فتنه 88، كه جملگي نشان دهنده خيانت برخي عوامل داخلي با همراهي و مساعدت عناصر و دشمنان خارجي پشت پرده آن، دارند.

نكته اساسي كه مسئولان رسانه ملي نبايد از آن غافل شوند اينكه صداوسيما يك نهاد حاكميتي و انقلابي است. اگر قرار باشد كه توليدات انقلابي سينماي كشورمان كه برملا‌كننده طراحي‌هاي خائنين به وطن و عريان‌كننده پيوند اين بريدگان از ملت و انقلاب با دشمنان قسم خورده اين كشور است از طريق آن پخش نشود؛پس كي و كجا بايد به مردم درس بصيرت‌افزايي و دشمن‌شناسي كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري نيز هست، بايد داده شود؟! اين اقدام تلويزيون دركنار تعويق و به تعطيلي كشاندن جشنواره ضدصهيونيستي افق نو به بهانه‌هاي مختلف توسط مسئولان وزارت ارشاد جملگي نشان‌دهنده تساهل و تسامح بلاوجه مديران و مسئولان سياسي و فرهنگي كشورمان در مواجهه با برخي واقعيات است.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حامد
|
-
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
1
1
فعلاکه صداوسیماافتاده به ... وبده بستان بادولت.ازاون گزارش صدروزه رئیس جمهور بامجریان تشریفاتیش بگیرتابقیه چیزها.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار