کد خبر: 623783
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۳
جوان از ارتباطات پشت پرده برخي دندانپزشكان با شركت‌هاي واردكننده ايمپلنت گزارش مي‌دهد
دندان‌هاي زيبا و لبخندي شبيه بازيگران هاليوودي پشت پرده‌اي نازيبا دارد؛ ‌دندانپزشكاني كه در ازاي خريد تعداد زيادي ايمپلنت، سفر خارجي پورسانت مي‌گيرند و دندان‌هايي كه براي يك سراب پوچ از دست مي‌رود.

 زهرا چيذري

دندان‌هاي زيبا و لبخندي شبيه بازيگران هاليوودي پشت پرده‌اي نازيبا دارد؛ ‌دندانپزشكاني كه در ازاي خريد تعداد زيادي ايمپلنت، سفر خارجي پورسانت مي‌گيرند و دندان‌هايي كه براي يك سراب پوچ از دست مي‌رود. يك سر نخ مهم از اين ماجرا باز هم به نگرش و سبك زندگي ما بر مي‌گردد و ما همچنان غرق در دنياي دروغيني هستيم كه روي پرده نقره‌اي برايمان به تصوير مي‌كشند و به سودجويان مجال جولان مي‌دهيم و يك سر نخ ديگر به حكايت فراموش شده اخلاق پزشكي.

«لبخند هاليوودي» و «اصلاح خط لبخند» ترفند تازه‌اي است كه از طريق پيامك يا طرق ديگر تبليغات، جوانان را تحريك مي‌كند تا دندان‌هايشان را به دست دندانپزشكان غيرحرفه‌اي درمانگاه‌هاي تازه تأسيس سپرده و آنها را روكش كنند يا حتي بكشند و با كاشت ايمپلنت لبخندي شبيه به لبخند بازيگران هاليوودي داشته باشند. بگذريم از اينكه چرا اصلاح خط لبخند وقتي اتفاق مي‌افتد كه لبخند شما شبيه هاليوودي‌ها باشد؛ ‌اين مسئله ريشه‌هايش در همان بحث تغييرات گسترده‌اي است كه در سبك زندگي ما صورت گرفته اما تبعات اين تغيير نگرش خيلي وقت‌ها سلامتي ما را هم نشانه مي‌گيرد. باز شدن انواع و اقسام كلينيك‌هاي دندانپزشكي با تبليغات گسترده و تصاويري لوكس از خنده بازيگران هاليوودي تا بدانجا براي برخي از افراد فريبنده است كه حاضرند دندان سالم خود را بكشند و با كاشت ايمپلنت يا تراشيدن دندان سالم و روكش، ظاهر دندانشان را زيباتر كنند آن هم در شرايطي كه بنا به تأكيد دندانپزشكان عمر مفيد دندان‌هاي روكش شده تنها8 تا 10 سال است و ايمپلنت‌ها نيز علاوه بر هزينه‌هاي ميليوني به مراقبت بهداشتي نياز دارند تا در دهان باقي بمانند.

تمام هزينه‌هاي يك لبخند هاليوودي

شايد انواع و اقسام تبليغات زيبا‌سازي خط لبخند و ايمپلنت‌هاي ارزان‌قيمت به دست شما هم رسيده باشد و با ديدن تصاوير لبخند بازيگران هاليوودي هوس كرده باشيد براي اصلاح خط لبخند خود سري به كلينيك‌هاي تبليغ شده بزنيد. پروفسور اصغر ميرعمادي، رئيس گروه علمي، آموزشي بين‌المللي ايمپلنتولوژي در ايران و رئيس آموزشي، پژوهشي ITI ايران در رابطه با موارد استفاده از ايمپلنت به «جوان » مي‌گويد: ‌ايمپلنت در ايران پيشرفت خوبي داشته است اما نبايد فراموش كنيم ايمپلنت درمان آخر است و ما بايد با رعايت بهداشت از رسيدن كار دندان به كشيدن و استفاده از ايمپلنت پيشگيري كنيم. وي به سؤال «جوان»‌ درباره اينكه برخي از دندانپزشكان افراد را به كشيدن دندان و گذاشتن ايمپلنت تشويق مي‌كنند؛ ‌اينگونه پاسخ مي‌دهد: وزارتخانه بايد بر عملكرد دندانپزشكان نظارت داشته باشد هرچند آنها آنقدر چالش دارند كه به چنين مواردي نمي‌رسند.

كشيدن دندان بيمار براي رفتن به آن سوي آب‌ها!

ارتباطات مالي معنادار ميان پزشكان و مراكز توليد يا واردات تجهيزات پزشكي و دارو از چالش‌هايي است كه در بسياري از بخش‌هاي حوزه بهداشت و درمان وجود دارد و حوزه دهان و دندان نيز به خاطر وابستگي به مواد و تجهيزات از اين ارتباطات معنادار خالي نيست. اين ارتباطات مالي اما خيلي وقت‌ها به بيماران آسيب‌هاي جبران ناپذيري وارد مي‌كند و اخلاق پزشكي را بيش از پيش زير سؤال مي‌برد. دندانپزشكان نيز با واردكنندگان ايمپلنت اغلب ارتباطاتي پنهاني دارند.

بنا به تأكيد ميرعمادي، دوره‌هاي آموزشي كاشت ايمپلنت در حال حاضر در دانشگاه‌هاي كشور وجود ندارد بلكه كمپاني‌هاي توليدكننده و واردكننده دوره‌هايي را براي دندانپزشكان عمومي مي‌گذارند و در برابر خريد تعداد زيادي ايمپلنت، اين دندانپزشكان را به سفرهاي خارجي رايگان مي‌برند. اما اين ايمپلنت‌هاي خريداري شده بايد در جايي مصرف شوند! بنا به تأكيد وي متخصصان بيماري لثه، جراحان دهان، فك و صورت و متخصصان پروتز از جمله كساني هستند كه مي‌توانند به طور تخصصي ايمپلنت را انجام دهند اما دندانپزشكان عمومي تخصص لازم را براي اين كار ندارند مگر آنكه با گذراندن دوره‌هايي اين تخصص را ياد بگيرند. بنا به اظهار مير عمادي اين دوره‌ها اغلب از سوي همان كمپاني‌هاي واردكننده ايمپلنت گذاشته مي‌شود اما دندان‌پزشكان با ديدن همين دوره‌ها هم از سوي وزارت بهداشت اجازه فعاليت دارند.

پزشكان تا زمان بروز مشكل براي بيمار به هر كاري مجازند!

رئيس گروه علمي، آموزشي بين‌المللي ايمپلنتولوژي در ايران خاطر نشان مي‌كند: از نظر وزارت بهداشت درحرفه پزشكي همه افراد مي‌توانند همه كاري را انجام بدهند به شرط آنكه با مشكل مواجه نشوند و اگر هم بيمار با مشكلي مواجه شد، مسير نظام پزشكي براي همين طرح‌ريزي شده است. اما در اين شرايط ديگر كار از كار گذشته است. به همين خاطر هم بايد در انتخاب پزشك معالج دقت كرد.

دكتر ابوالحسن مسگرزاده، رئيس انجمن ايمپلنتولوژي ايران نيز در پاسخ به «جوان» در رابطه با ورود دندانپزشكان غيرحرفه‌اي به حوزه تخصصي ايمپلنت و تشويق افراد به كشيدن دندان و گذاشتن ايمپلنت مي‌گويد:‌از نظر قانوني هر فردي كه دكتراي پزشكي و دندانپزشكي دارد مي‌تواند در تمامي امور پزشكي وارد شود اما وقتي مشكلي پيش آمد قانون به سراغ آن فرد مي‌آيد. البته اخلاق نيز بايد لحاظ شود چراكه اگر كسي كه تبحر لازم را نداشته و بر خلاف اخلاق پزشكي كاري را انجام دهد كه با آن آشنا نيست مسلماً فقط به منفعت خود انديشيده است.

وي با تأكيد بر آنكه انجمن ايمپلنتولوژي يك NGO است و قدرت اجرايي ندارد، مي‌افزايد: ‌در حال تدوين يك سري پيشنهادات هستيم كه به وزارت بهداشت بدهيم كه اگر از سوي آنان پذيرفته شود، ‌اعمال مي‌شود. مسگر‌زاده تصريح مي‌كند:‌ما وارد بحث تخلف نمي‌شويم ‌بلكه مي‌گوييم چه كساني مجازند تا درمان را انجام دهند كه اين به صورت پيشنهاد اجرايي براي وزارتخانه و اطلاع‌رساني به مردم است.

قيمت ايمپلنت با كيفيت 4 ميليون

ميرعمادي همچنين در برابر تأكيد مديركل تجهيزات پزشكي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر هزينه ايمپلنت كره‌اي كه داراي تأييديه‌هاي كيفي است، حدود 300 هزار تومان است و قيمت بهترين انواع ايمپلنت نيز به حدود 900 هزار تومان مي‌رسد و هزينه‌ ايمپلنت بين يك تا دو ميليون تومان است، مي‌افزايد: ‌ايمپلنت با كيفيت قيمتي حدود 2 ميليون تومان دارد و پروتز آن هم حدود 500 هزار تومان است و با دستمزد چيزي حدود 4 ميليون هزينه دارد. بنابراين مراكزي كه ايمپلنت‌هاي ارزان 700، 800 هزار توماني را تبليغ مي‌كنند، قابل اعتماد نيستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار