کد خبر: 615165
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
پايان 2 هفته سفر و 60 ملاقات رسمي
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» به شدت از مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: اوباما از ادبیاتی استفاده کرده است که توهین به مردم ایران است.
 وزير امور خارجه در پايان يك مأموريت دو هفته‌اي و 60 ملاقات رسمي و البته احتمالاً چندين ملاقات اعلام نشده، سحرگاه شنبه به تهران بازگشت. او به همان شيوه «ديپلماسي مخفي» كه در برخي موضع‌گيري‌ها تلويحاً به آن اشاره كرده، ترجيح داد فرودگاه امام خميني را بدون استقبال رسمي به سمت خانه‌اش ترك كند. چندين گفت‌وگوي تلويزيوني و مطبوعاتي، نوشتن يادداشت و توئيتينگ روزانه را هم بايد به فهرست بلند فعاليت‌هاي ديپلماتيك سفر محمدجواد ظريف به نيويورك اضافه كرد، اقداماتي كه احتمالاً جمع جبري جنبه‌هاي آشكار ديپلماسي ظريف خنده‌رو را از سرجمع جنبه‌هاي آشكار و پنهان ديپلماسي وزراي خارجه قبلي بيشتر مي‌كند. تأكيد وزير خارجه بر جنبه‌هاي نرم ديپلماسي مانع رك‌گويي و صراحت او در كسوت وزير امور خارجه نشد و او در آخرين گفت‌و‌گوي خود با سي ان ان، به شدت از آخرين موضع رئيس‌جمهور امريكا انتقاد كرد و گفت: «اوباما ادبياتي استفاده كرد كه توهين به ملت ايران بود.»

به گزارش «جوان»، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه دولت يازدهم بعد از ورود به تهران در مورد نتايج سفرش با چند خبرگزاري و رسانه كشور گفت‌وگوي اختصاصي داشت و ديشب، تقريباً ساعاتي قبل از پخش گفت‌و‌گوي روز جمعه‌اش با سي‌ان‌ان، در برنامه گفت‌و‌گوي ويژه خبري شبكه دو سيماي جمهوري اسلامي ايران حاضر شد. او در گفت‌و‌گو با فريد زكريا در سي ان ان با اشاره به موضع‌گيري اوباما در ملاقات با نتانياهو تأكيد كرد مردم ايران واكنش بسيار منفي به چنين زبان تهديد و ارعابي نشان مي‌دهند. زكريا از ظريف پرسيد نظر شما درباره اظهارات اوباما در ديدار با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل درباره ايران چيست جواب داد: «معتقدم رهبران سياسي بايد نقش رهبري را ايفا كنند. من از اينكه پرزيدنت اوباما از ادبياتي استفاده كرد كه توهين به مردم ايران بود نااميد شدم. معتقدم كه آقاي اوباما بايد در واقع، نسبت به نيت اعلام شده خود مبني بر رفتار با ايران بر اساس احترام دوجانبه متعهد بماند. اين همان چيزي است كه اوباما در نامه خود به آقاي روحاني اظهار داشته بود. اين همان چيزي است كه اوباما در مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرد. » ظريف افزود: «نمي‌توانيد با يك دولت ديگر بر اساس احترام متقابل و همزمان با تهديد و ارعاب تعامل كنيد. به خصوص زماني كه مي‌دانيد اين اقدام مفيد نيست و هيچ فايده‌اي ندارد. همانگونه كه گفتم، مردم ايران واكنش فوق‌العاده و بسيار منفي به چنين زبان تهديد و ارعابي نشان مي‌دهند.»

من و خانم اشتون حضور داريم، بقيه معلوم نيست

ظريف همچنين در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اين سفر و ملاقات‌هاي صورت گرفته گفت: اين سفر آغاز ديپلماسي جهاني دولت تدبير و اميد بود كه با حضور مؤثر رياست جمهوري شروع شد و آثار بسيار خوبي داشت. وي افزود: از آثار اين سفر مي‌توان به منزوي شدن گرايش‌هاي ضد ايراني اشاره كرد كه در وضعيت نخست وزير رژيم صهيونيستي هم در سازمان ملل متحد و هم در رسانه‌هاي امريكايي كه معمولاً گرايش‌هاي ويژه دارند، متجلي شد. ظريف ادامه داد: «كاملاً بارز بود كه نتانياهو به دست و پا زدن افتاده و رسانه‌ها از جمله سرمقاله نيويورك تايمز در مورد اينكه بايد حرف‌هاي كهنه را كنار بگذارد، مطالبي را عنوان كردند. نكات ديگري از اين دست نيز كه در چند روز گذشته شاهد آن بوديم آثار اوليه اين سفر و ديپلماسي جديد جمهوري اسلامي است. اين ديپلماسي داراي ابتكار عمل است كه برخورد واكنشي با جريانات بين‌المللي ندارد.» وي گفت: «ديپلماسي جديد جمهوري اسلامي از خود ابتكار عمل دارد و تلاش مي‌كند مانع شود بدخواهان جمهوري اسلامي صحنه بازي را تحريف كنند و اجازه نخواهيم داد كه نتانياهو براي مذاكرات هسته‌اي ما تصميم‌گيري كند، چون رژيم صهيونيستي بزرگ‌ترين خطر هسته‌اي دنيا است و جالب است كه در طول حدود هشت سال گذشته بزرگ‌ترين بازيگر هسته‌اي ايران نيز همين آقاي نتانياهو بوده است.» ظريف كه برخلاف وزراي خارجه قبلي، از محتاط‌آميز صحبت كردن دوري كرده، دولت قبلي را هم از كنايه بي‌نصيب نگذاشت و گفت: «شعار دادن و مذاكره نكردن خيلي ساده است ولي اينكه كسي بخواهد مذاكره كند، منافع كشور و حقوق مردم را حفظ كند و ضمناً مانع از اين شود كه فضاسازي عليه كشور صورت گيرد و فشار عليه معيشت و رفاه مردم ايجاد شود كار دشواري انجام داده است. اينكه بتوانيم همه اين كارها را همراه هم در حين مذاكره انجام دهيم، اهميت دارد.» وي درباره سطح مذاكرات در ژنو اظهار داشت: در مذاكرات ژنو من و خانم اشتون حضور داريم، معاونين بنده و كساني كه در مذاكرات از طرف مقابل هستند و مديران سياسي حضور دارند، اما اينكه آيا وزرا حضور داشته باشند، من در چه سطحي از مذاكرات حضور داشته باشم و معاونين در چه سطحي، هنوز موضوع مذاكره است.

ظريف: دوستان خويشتنداري نشان دهند

وزير امور خارجه كشورمان ديروز با خبرگزاري تسنيم نيز گفت و گو كرد و خواستار خويشتنداري در برخورد با روند ديپلماتيكي شد كه او آغاز كرده است. وي تصريح كرد: در واقع جمهوري اسلامي ايران با سفر به نيويورك و رايزني‌هاي مستمر به مرحله تعامل سازنده و عزت ملي در سطح معادلات جهاني رسيد كه نيازمند حوصله، صبر و تحمل انتقادها و خويشتنداري است. اكنون هم پس از برداشتن قدم اول و حضور رئيس‌جمهور كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل بايد به‌صورت قوي گامي اساسي در مواجهه با انتقادها برداشت. ظريف تأكيد كرد: از همه انتظار صبر داريم، چراكه بايد سعي كنيم با صبر و حوصله اهداف خود را پيش ببريم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار