کد خبر: 613796
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴
كشور‌هاي اسلامي همبستگي خود را نشان دادند
خبر بسيار تعجب‌ بر‌انگيز و تأسف آور بود، خبري كه ديروز صبح در شهر پيچيد و همه را انگشت به دهان گذاشت
شيوا نوروزي
خبر بسيار تعجب‌ بر‌انگيز و تأسف آور بود، خبري كه ديروز صبح در شهر پيچيد و همه را انگشت به دهان گذاشت. تيم‌ملي كاتاي بانوان ايران به خاطر رعايت حجاب اسلامي از بازي‌هاي همبستگي كشور‌هاي اسلامي حذف شد!
در دومين روز از اين رقابت‌ها بانوان كاراته‌كاي كشور‌مان با اقتدار كامل به فينال مسابقات كاتا رسيدند اما پس از اعتراض تيم‌ مصر به حجاب دختران ايراني سر‌داور ايراني مسابقه رأي به حذف تيم بانوان ايران داد.
دومين روز از مسابقات كاراته سومين دوره بازي همبستگي كشور‌هاي اسلامي صبح ديروز در اندونزي بر‌گزار شد و كاتارو‌هاي محجبه كشور‌مان با تركيب مهسا افسانه، الناز تقي‌پور و نجمه قاضي‌زاده به روي تاتامي رفتند. تركيه اولين رقيب تيم ايران پنج بر صفر شكست را پذيرفت، دومين ديدار دختران با تيم عراق بود كه با توجه به انصراف عراقي‌ها از مسابقات يك پيروزي  5 بر صفر نيز براي تيم‌ملي كاتاي بانوان ايران به دست آمد. در مرحله نيمه‌نهايي تيم قدرتمند مصر نيز برابر دختران كاتارو ايراني زانو زد، پيروزي 4 بر صفر شاگردان فرحناز ارباب مويد اين ادعا است. مصري‌ها كه طاقت باخت را نداشتند اعتراض به حجاب تيم ايران را تنها راه چاره خود ديدند. نكته جالب همين جاست كه يك كشور مثلاً اسلامي به جاي آنكه ورزشكاران زن خود را ملزم به استفاده از پوشش اسلامي كند به حجاب ديگر تيم ايراد مي‌گيرد آن هم در بازي‌هاي كشور‌هاي اسلامي!
اعتراض تيم مصر به پوشش تيم دختران كشور‌مان زود‌تر از آنچه فكرش را مي‌كردند به نتيجه رسيد. محمد علي مرداني، سر‌داور ايراني ديدار نيمه‌نهايي پس از 30 دقيقه حجاب تيم كاتاي ايران را مغاير با قوانين بين‌المللي دانست و رأي به حذف بانوان شايسته كشور‌مان داد.
افسانه، تقي‌پور و قاضي زاده كه در خواب هم نمي‌ديدند در رقابت‌هايي كه براي ورزشكاران مسلمان تدارك ديده شده به خاطر رعايت حجاب حق‌شان به اين راحتي پايمال شود با چشماني اشك‌بار زمين مسابقه را ترك كردند. از همه بد‌تر اينكه مصر كه با كار‌شكني مسئولان بر‌گزاري بازي‌ها به فينال رسيد، به هدفش يعني قهرماني دست يافت.
نكته حائز اهميت اينكه بيشتر دختران كاراته‌كاي مسلماني كه از كشور‌هاي مختلف به اندونزي آمده بودند بدون رعايت حجاب اسلامي به روي تاتامي رفتند و مبارزه كردند كه اين مسئله واقعاً جاي تأسف دارد و يك بار ديگر ثابت مي‌كند ايران به عنوان ام‌القراي جهان اسلامي چقدر در به رسميت شناساندن حق بانوان مسلمان و محجبه ورزشكار در دنيا تنهاست حتي در بين كشور‌هاي مثلاً اسلامي كسي زير بار نمي‌رود. در روز اول بازي‌هاي كشور‌هاي اسلامي كاراته كارهاي دختر كشور‌مان سه مدال با ارزش به گردن آويختند. اين در حالي است كه پس از مدال‌آوري آنها، دوشنبه شب يك مقام مسئول از وزارت ورزش با سر‌پرست تيم كاراته بانوان تماس مي‌گيرد و به پوشش دختران در روز نخست مسابقات انتقاد مي‌كند. در شرايطي كه اين مقام مسئول نمي‌خواهد نامش فاش شود اما افشار‌زاده دبير كميته ملي‌المپيك مدعي است تماس گرفته شده از سوي مرضيه اكبر‌آبادي معاون وزير ورزش در امور بانوان گرفته شده است.
اين در حالي است كه هيچ مقام مسئولي حاضر به پذيرفتن مسئوليت اضافه شدن يقه پشت‌گردني به لباس دختران كاتارو نيست. حال آنكه حذف تيم بانوان ايران از گردونه مسابقات اسلامي عجيب‌ترين اتفاق ممكن است.
به علاوه اينكه پوشش دختران سال گذشته مورد تأييد فدراسيون جهاني كاراته (WKF) قرار گرفت و داور ايراني طبق قوانين جهاني حق حذف ايران را نداشته. در بد‌ترين حالت تيم‌ملي كاتاي بانوان بايد از حضور در فينال منع مي‌شد نه اينكه به طور كل از گردونه مسابقات حذف شود.

  تصميم سر‌داور غير‌قانوني است
اشرف اميني، نايب رئيس بانوان فدراسيون كاراته تنها مقام مسئولي است كه در ايران حضور داشت. اميني، نايب رئيس بانوان فدراسيون كاراته در گفت‌وگو با جوان و در واكنش به حذف تيم‌ ايران گفت: «طبق قانون، مرداني سر‌داور مسابقه مي‌بايست همه بازيكنان را قبل از مسابقه چك مي‌كرد. طبق قانون به هر يك از كاراته‌كاها در صورتي كه مشكلي داشته باشند دو دقيقه وقت داده مي‌شود تا مشكل را حل كنند. آقاي سر‌داور مي‌بايست اين مسئله را ابتدا تذكر مي‌داد و اگر تغييري ايجاد نمي‌شد رأي به بازنده شدن تيم ما مي‌داد. البته قطعاً دختران در حجابشان تغييري ايجاد نمي‌كردند اما در اين صورت هم داوران مي‌بايست تيم كاتاي ايران را در ديدار پاياني بازنده اعلام مي‌كردند اما مدال نقره‌مان كماكان پابر‌جاست.
اشرف اميني به پيگيري اين اتفاق اشاره كرد: «مدال طلا حق صد در صد دختران بود. منتها اين مشكل از پنل داوري بوده و ما قطعاً از نظر حقوقي موضوع را پيگيري مي‌كنيم. چرا كه سر‌داور حق ندارد قوانين داوري را تغيير دهد.»
 
 اي كاش به خودم زنگ مي‌زدند
بهرام افشار‌زاده از حذف دختران ايراني ابراز تأسف كرد. دبير كميته ملي المپيك با ابراز ناراحتي از اين اتفاق گفت: «عكسي كه از بانوان كاراته‌كا منتشر شده بود موجب شد تا اكبر‌آبادي به حجاب بانوان تذكر دهد. اي كاش خانم اكبر‌آبادي با من يا رئيس فدراسيون تماس مي‌گرفت و مشورت مي‌كرد. متأسفانه به راحتي مدال طلا را از دست داديم. فكر نمي‌كنم حجاب بانوان ايراني مشكلي داشته باشد. نكته اينجاست كه روز اول نيز بانوان با همين حجاب به ميدان رفتند و كسي ايرادي نگرفت.»

  افشار‌زاده و فدراسيون كاراته پاسخگو باشند
معاون وزير ورزش در امور بانوان با تكذيب تماسش با اندونزي اظهار داشت: «مسئولان كاروان ايران بايد نسبت به اين موضوع اعتراض كنند.» من هيچ تماسي با آنها نداشتم. ما يك لباس مصوب داريم كه مي‌توانيم از آن استفاده كنيم. اما قرار نيست به هر روشي به مسابقات برويم. روابط بين الملل كميته ملي المپيك در تهران با روابط عمومي فدراسيون كاراته تماس گرفته و گفته لباس‌شان مناسب نيست و عكس‌ها را بر‌داريد. از حوزه ما هم با فدراسيون تماس گرفتند و گفتند لباس‌ها مطابق پوشش مصوب نيست. معمولاً هر اشتباهي مي‌كنند به دنبال مقصر مي‌گردند. قطعاً آقاي افشار‌زاده و مسئولان فدراسيون كاراته بايد پاسخگو باشند.»
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
0
4
این داور ایرانی واقعا مسلمان بود یا نه ؟ اگر کمی وطن دوست هم بود نمی بایست این کار را می کرد احتمالا مشکل از جایی دیگراست خیلی دنیای عجیبی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
1
4
به حجاب ایراد نگرفتن به قطعه ای که از پلاستیک یا مقوا بوده و به توصیه [...]جهت دیده نشدن قسمتی از گردن ورزشکار در هنگام ضربه زدن به خودشون بستن و زاید بوده ایراد گرفتن.لطفا درست اطلاع رسانی کنین.
مخلص جنابعالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
7
0
البته خیلی هم به نظر نمیرسه که خانمهای محجبه ورزشکار حجاب داشته باشند/ گلو و گردنشون که پیداست/ آستیناشون هم که تا آرنج میره بالا / جوراب هم که معلوم نیست بپوشن/ مدال هم که بهشون ندادن / معصیت هم که کیلو کیلو برای خودشون خریدن/ امیدوارم که هیچکس ( خسر الدنیا و الاخرة ) نشه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
3
0
من به اين زنان بزرگ تاريخ بخاطر مقاومتشان براي حجاب تبريك عرض مي كنم درود وسلام بر شما سنگر بانان حجاب وغيرت وايمان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
1
2
بی عرضه های بی لیاقت [...]..اکبر آبادی [...] نمیتونستی اینو از قبل از شروع مسابقات تذکر بدی
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
0
5
این خانم اکبر آبادی تو عمرش 100متر ندوییده!!! وقتی هر بیکارالدوله ای رو میارن وزیرو وکیل و... میکنند بیشتر از این نباید انتظار داشت.این خانم چندوقت پیش داشت موی تای بانوان رو حذف میکرد.من اگه وزیر بودم یه حکم واسه این خانم میزدم که بره تو آشپز خانه خونشون آشپزی کنه!! اما مطمئنم که به درد اونجام نمی خوره.خدا کنه زودتر عذر امثال این رو بخوان تا ورزش سرو سامون بگیره.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار