کد خبر: 613622
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۲
ديروز هواپيماي فرهنگي - سياسي ايران در نيويورك بر زمين نشست
روز گذشته رئيس‌جمهور و هيئت همراهش براي شركت در شصت‌وهشتمين‌ اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد وارد نيويورك شدند.
الناز خمامي‌زاده

روز گذشته رئيس‌جمهور و هيئت همراهش براي شركت در شصت‌وهشتمين‌ اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد وارد نيويورك شدند.

از جمله كساني كه رئيس‌جمهور را در اين سفر همراهي مي‌كنند حسام‌الدين آشنا مشاور رئيس‌جمهور، نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهور و دو تن از نمايندگان مجلس هستند، اما اين سفر تنها جنبه سياسي نخواهد داشت؛ دليل اين مدعا حضور محمد علي نجفي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در هيئت همراه رئيس‌جمهور است. بخش مهمي از رويدادهاي اين سفر محتواي فرهنگي خواهد داشت و نجفي در جريان اين سفر همراه رئيس‌جمهور خواهد بود تا در ديداري با مسئولان مؤسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگوي امريكا از جمله رابرت زيمر، رئيس دانشگاه شيكاگو براي شكستن طلسم بازگشت الواح هخامنشي به ايران قدم محكمي بردارد و در گردشگري كشورمان را به روي گردشگران ارزآور امريكايي باز كند. در همين رابطه نيز روز گذشته مدير كل حقوقي و املاك سازمان از پيگيري پرونده الواح هخامنشي تا حصول نتيجه قطعي خبر داد.

به گزارش « جوان »، سفر دولتمردان كشورمان به مقصد نيويورك و سازمان ملل متحد اغلب رويكردهاي سياسي را پشت خود داشته‌اند اما شايد براي سازمان ميراث فرهنگي دولت جديد با مديريت جديدش كه همواره سخن از سروسامان دادن به سازماني از هم پاشيده و تكه و پاره شده را بر زبان مي‌آورد چشمگيرترين و تأثيرگذارترين اقدام، بهره بردن از اين سفر و به انجام رساندن فعاليتي عملي براي بازگرداندن الواح باستاني هخامنشي به كشور باشد؛ اقدامي پر زرق و برق و با بازخوردهاي مثبت فراوان كه به سفر هيئت دولت جنبه فرهنگي مي‌بخشد. سال‌هاست كه طلسم بازگشت هزاران قطعه از الواح هخامنشي به كشور بدون برداشته شدن قدم‌هايي محكم و اثرگذار هر روز پيچيده‌تر از قبل مي‌شود. اين الواح ارزشمند 1500 ساله در سال 1933 ميلادي و در دوران پهلوي اول در پرسپوليس كشف و در سال 1936 ميلادي براي رمزگشايي و انجام مطالعات پژوهشي نزد مؤسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو به امانت سپرده شد تا پس از پايان تحقيقات به ايران بازگردد اما با دخيل شدن مسائل سياسي در فرهنگ، به جز تعداد محدودي، هزاران قطعه از اين اشيا و يادمان‌هاي فرهنگي هيچ‌گاه به ايران بازنگشت، اين در حالي است كه حق مالكيت اين آثار باستاني ايراني از آن كشورمان است. در دوره رياست حميد بقايي بر سازمان ميراث فرهنگي، پيگيري بازگشت الواح هخامنشي به موزه ملي ايران سپرده شد كه در آن زمان رياست آن را آزاده اردكاني بر عهده داشت اما با كنار رفتن اردكاني از اين سمت، بار ديگر ابهاماتي حول محور مرجع پيگير بازگشت الواح هخامنشي به ايران و فرآيند اين پيگيري پديدار شد.

اكنون محمد علي نجفي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در دولت جديد كه قول داده است بازگشت الواح باستاني به ايران را در سفر خود به نيويورك پيگيري كند در ميان هيئت همراه رئيس‌جمهور در سفر به امريكا يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي فرهنگي سفر دولت به نيويورك را رقم خواهد زد. نجفي پيش‌تر گفته بود كه يكي از برنامه‌هايش در اين سفر ملاقات با رئيس دانشگاه شيكاگو و مذاكره با او در خصوص بازگشت اين الواح به ايران خواهد بود. الواح هخامنشي از مهم‌ترين كشفيات تاريخ بشريت است كه سيستم دبيرخانه حكومت هخامنشي را ترسيم مي‌كند. تا كنون 179 لوح كامل و نيز 37 هزار تكه لوح به ايران بازگشته است. موسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو كماكان 8 الي 10 هزار لوح سالم و نيز حدود 11 هزار قطعه لوح را نزد خود نگه داشته است. در همين رابطه اميد غنمي، مديركل حقوقي و املاك سازمان ميراث فرهنگي در روز گذشته گزارش اجمالي از روند پرونده استرداد الواح هخامنشي را ارائه داد. وي به پرونده « جني روبين و شركا » اشاره كرد كه طي آن ايران به واسطه طرح اتهامي بي‌اساس، مسئول پرداخت غرامت شد. غنمي تأكيد كرد كه پرونده الواح هخامنشي ايران تا زمان بازگشت اين ميراث ارزشمند به كشور و حصول نتيجه قطعي دنبال مي‌شود. در چند روز گذشته همچنين چهره‌هايي چون محمد بهشتي مشاور رئيس سازمان در امور مربوط به ميراث فرهنگي و نيز احمد محيط طباطبايي جانشين رئيس شوراي بين‌المللي موزه‌ها هموار شدن راه بازگشت اين الواح به ايران را منوط به احياي تفاهمنامه با مركز شرق شناسي شيكاگو و حيثيت مركز شرق شناسي شيكاگو را در گرو بازگرداندن الواح هخامنشي دانستند.

سفر دولت به نيويورك يكي از حساس‌ترين و سرنوشت‌ساز‌ترين سفرهاي خارجه دولت‌هاي اخير خواهد بود به خصوص آنكه دولت هم اكنون براي اتخاذ نرمشي قهرمانانه، چراغ سبز در اختيار دارد. سفر دكتر روحاني و هيئت همراه او به نيويورك در حالي رقم مي‌خورد كه گفته مي‌شود يكي ديگر از برنامه‌هاي فرهنگي نجفي در اين سفر، مذاكره با تورگردانان فعال ايراني در امريكا و تلاش براي تسهيل ورود تورهاي گردشگري ايرانيان نسل جديد مقيم امريكا به ايران خواهد بود؛ اتفاقي كه چنانچه رقم بخورد ضمن كمك به افزايش درآمدهاي ارزي كشورمان، تعداد سفيران فرهنگي ايران در امريكا را نيز افزايش خواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار