کد خبر: 609470
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴
در مناظره ميان مديران رسانه‌ها مطرح شد
مناظره عملكرد مطبوعات در ايران با حضور محمد‌كاظم انبارلويي، مصطفي كواكبيان، سيد‌محمد صفي‌زاده، محمدرضا راه چمني و سيد‌نظام‌الدين موسوي برگزار شد؛ مناظره‌اي كه به صورت مستقيم از شبكه يك سيما پخش شد.

مناظره عملكرد مطبوعات در ايران با حضور محمد‌كاظم انبارلويي، مصطفي كواكبيان، سيد‌محمد صفي‌زاده، محمدرضا راه چمني و سيد‌نظام‌الدين موسوي برگزار شد؛ مناظره‌اي كه به صورت مستقيم از شبكه يك سيما پخش شد.

در ابتداي اين مناظره مرتضي حيدري مجري برنامه با طرح اين سؤال كه ظرفيت‌هاي قانوني براي فعاليت‌هاي مطبوعات در ايران خوب است اما آيا ميزان مطبوعات از نظر تكثر و تنوع متناسب با اين ظرفيت‌ها است يا خير؟ برنامه را آغاز كرد و به استقبال سخنان مدعوين رفت.

در ابتداي اين مناظره محمد كاظم انبارلويي، سردبير روزنامه رسالت اظهار داشت: مطبوعات، احزاب و دانشگاه سه پديده مدرن هستند كه طي صد سال اخير به ايران وارد شدند كه در سه نهضت مشروطه، ملي و انقلاب اسلامي نقش آفريني كردند؛ خاستگاه فكري اين پديده، مدرنيته است. سردبير روزنامه رسالت ادامه داد: با توجه به اينكه اصلاح‌طلبان در اين مناظره وجود دارند مي‌توان انتظار داشت كه پاسخي را هم اكنون دريافت كنيم.

وي با اشاره به گزارش تحليلي كه پيش از اينها در اين باره تهيه شده است، گفت: در يك مقطع يك گزارش تحليلي در حوزه علميه قم تهيه شده است كه مربوط به سال‌هاي 77 تا 88 در حوزه مجموعه شبهات كه در عرصه دين و فرهنگ و اتحاد ملي وجود داشته شامل 2 هزار و 350 مورد شبهه مي‌شده است.

انبارلويي بيان داشت: نشريه‌اي كه توسط معاونت مديركل داخلي مطبوعات آن زمان در چهار سال اول اعلام شده شامل 66 مورد شبهه بود كه در جايگاه دوم بوده است اما در چهار سال بعد با 252 شبهه در جايگاه اول قرار داشته است.

وي خاطرنشان كرد: برخي در يك دهه قبل قلم مي‌زدند، اما هم اكنون در راديوهاي بيگانه و نشريات خارجي عليه ايران تبليغ و ترويج مي‌كنند، بنابراين چالش اصلي ما با جريان منحط مدرنيته است كه مظاهر آن سكولاريزم است و اين جريان اثبات كرده كه هيچگاه با انقلاب سر آشتي ندارد.

تبيين اهداف قانون اساسي و تبليغ ارزش‌هاي ديني و مذهبي از وظايف رسانه‌هاست

در ادامه اين نشست، راه چمني ضمن يادآوري اين نكته كه اكنون دبيركل حزب همبستگي نيست و مسئوليت مديرمسئولي روزنامه همبستگي را نيز برعهده ندارد، گفت: من هم اكنون دبير كل حزب وحدت و همكاري ملي هستم و به عنوان سرپرست در روزنامه همبستگي فعاليت مي‌كنم.

راه‌چمني افزود: در بحث آزادي مطبوعات همانگونه كه در اصل 24 قانون اساسي آمده مطبوعات نبايد مخل به مباني اسلامي و حقوق عمومي باشند كه البته اين نكات به تفصيل در قانون مطبوعات نيز ذكر شده است.

وي يكي از نقش‌هاي اصلي مطبوعات را ارتقاي آگاهي و دانش علمي در سطح جامعه عنوان و تأكيد كرد: نقش ديگر مطبوعات اين است كه به عنوان سخنگو و چشم مردم بحث نظارت بر عملكرد دستگاه‌ها را بر عهده داشته باشند.

وي تأكيد كرد: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب بيان داشته در كشور سه نوع مطبوعات داريم كه نوع اول آن درون نظام فعاليت مي‌كند، از نظام دفاع مي‌كند، نوع ديگر مطبوعات هم بي‌تفاوت به مباني اصلي نظام هستند و يك عده ديگر نيز با نظام مشكل دارند كه دادگاه مطبوعات با آنها برخورد مي‌كند.

يارانه مطبوعات در ۸ سال گذشته قطره‌چكاني پرداخت شده

سيدمحمد صفي‌زاده، بنيانگذار انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران و مدير مسئول روزنامه ابرار نيز در اين مناظره گفت: مطبوعاتي كه مورد حمايت دولت باشند، يك شبه مجوز گرفته و قطعاً از درآمدهاي دولتي برخوردارند كه مورد حمايت بي‌چون و چرا بودند چراكه نظر مردم در اين روزنامه‌ها درج نمي‌شد و معمولاً آمارها خلاف واقع است.

به گفته مديرمسئول روزنامه ابرار، در اين دوران حمايت از مطبوعات مستقل و آزاد و كساني كه وابستگي جناحي نداشتند به حداقل رسيده و مطبوعات آزاد را از داشتن آگهي محروم كردند و يارانه‌ها را قطره‌ چكاني پرداخت كردند و كيسه‌اي كه از خزانه در اختيارشان بود به آنهايي كه خودشان مي‌خواستند مي‌پرداختند.

صفي زاده ادامه داد: رسانه همواره در پيشرفت‌ها، تحريم‌ها توانستند با انعكاس واقعيت‌ها و دفاع از آرمان‌هاي نظام مردم را اميدوار كنند و در عين حال با انتقادهايي كه داشتند، نقاط ضعف را نشان دهند.

بنيانگذار انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران با انتقاد از اينكه مي‌گويند برخي گمانه‌زني‌هاي نابجا در رسانه درج مي‌شود، گفت: اينها گمانه‌زني نيست، واقعيت است چراكه وقتي وزيري داخل هواپيما مشخص مي‌شود كه عزل شده ولي دولت خبرها را لاپوشاني كرده و تنها از طريق مجاري خود به اطلاع كانال‌هاي شخصي مي‌رساند، روزنامه‌هاي مستقل با استفاده از منابع خود اخبار صحيح را درج مي‌كنند.

وي گفت: هر گونه وابستگي در رسانه‌ها سبب مي‌شود كه روزنامه‌ها نتوانند مطالب واقعي را درج كنند.

يكي از مشكلات مطبوعات خطوط قرمز توهمي است

مصطفي كواكبيان دبير روزنامه‌هاي غيردولتي كشور نيز در اين مناظره گفت: دوستاني كه اينجا هستند نه از فرهنگ مدرنيته حمايت مي‌كنند و نه در آن شبهه ايجاد كردند.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر دبير انجمن روزنامه‌هاي غيردولتي كشور با عضويت 25 روزنامه سياسي است، گفت: ما تنها حزبي هستيم كه روزنامه داريم و كركره ما هميشه بالا است و تنها در زمان انتخابات فعال نيستيم.

دبير انجمن روزنامه‌هاي غيردولتي كشور با اشاره به مشكلات موجود در عرصه مطبوعات گفت: متأسفانه ما قانون جامعي كه بتواند مطبوعات را پوشش دهد نداريم، البته در برنامه چهار و پنجم اين موضوع الزام شد، اما در دستور كار قرار نگرفت كه اميدواريم دولت يازدهم به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشد.

كواكبيان خطوط قرمز توهمي و سليقه‌اي را يكي ديگر از مشكلات موجود در مطبوعات دانست و تأكيد كرد: متأسفانه اين خطوط قرمز باعث شد كه مطبوعات به صورت فله‌اي توقيف شوند كه البته در دوره اخير قوه قضائيه برخورد بهتري داشته است.

وي يكي ديگر از مشكلات مطبوعات كشور را حمله به مطبوعات دانست و گفت: ما همانطور كه حمله به سوريه را محكوم مي‌كنيم، بايد برخورد نامناسب با مطبوعات را هم محكوم كنيم.

كواكبيان گفت: عدم پاسخگويي مسئولان به اهالي مطبوعات يكي ديگر از مشكلات اين عرصه است و متأسفانه مسئولان كشور هيچ گاه خود را با خبرنگاران داخلي مواجهه نمي‌كنند.

كواكبيان كمبود كاغذ و كاهش تيراژ را يكي ديگر از مشكلات مطبوعات عنوان كرد و گفت: اگر ما حزب واقعي نداريم بايد بپرسيم كه مسئولان و دولتمردان در اين 34 سال چه كرده‌اند، متأسفانه روزنامه‌هاي ما در بين 100 روزنامه پرتيراژ دنيا نيستند و اين در حالي است كه در ژاپن روزانه 80 ميليون روزنامه به چاپ مي‌رسد.

وي افزود: تمام مطبوعات ما به 2 ميليون هم نمي‌رسد و متأسفانه قشر تحصيل‌كرده كشور هم روزنامه‌خوان نيستند و اين در حالي است كه سرانه مصرف كاغذ در كشورهاي در يك روز برابر مصرف يك ساله ما است.

كواكبيان خودسانسوري و بداخلاقي در مطبوعات را مشكل جدي ديگر در اين عرصه دانست.

مباني مطبوعات در جامعه ما امر به معروف و نهي از منكر است

در ادامه اين مناظره، مديرعامل خبرگزاري فارس با بيان اينكه رسانه براي اين شكل گرفته است كه آگاهي بخش باشد، گفت: مباني مطبوعات در جامعه ما امر به معروف و نهي از منكر است.

وي با اعلام اينكه مطبوعات و رسانه‌ها مي‌توانند كاركرد مثبت و منفي داشته باشند يادآور شد: در دستاورد دنياي جديد اگر بخواهيم ساده نگاه كنيم در حوزه فرهنگ يك صندوق رأي و يك رسانه وجود دارد و اين دو براي اين شكل گرفته‌اند كه انديشه‌هاي مختلف در كنار هم قرار گيرند. مديرعامل خبرگزاري فارس با اعلام اينكه صندوق رأي موجب مي‌شود مردم در كنار آرامش نظر خود را اعلام كنند، گفت: رسانه نيز شكل گرفته تا آگاهي‌بخش باشد.

مديرعامل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ابراز داشت: اين امر بايد بومي شود كما اينكه مردمسالاري ديني بومي شده است.

به گفته وي در چارچوب قانون و چارچوب باورهاي مردم است كه مي‌شود رسانه داشته باشيم. مديرعامل خبرگزاري فارس اظهار داشت: در دوم خرداد ماه كه در سال 76 حركت غيراخلاقي موجب بحث‌هاي سياسي شد و باورهاي ديني مردم را زير سؤال برد و در اينجا رسانه‌هايي مربوط به روزنامه‌هاي زنجيره‌اي شكل گرفتند.

وي خاطرنشان كرد: برخي روزنامه‌ها تبديل به پايگاه دشمن شده‌اند و هم اكنون بعد از گذشته شش، هفت سال مي‌فهميم كه بي‌بي‌سي‌ و راديو فردا از گردانندگان آنها كمك مي‌گيرند.

برخي مطبوعات ستون پنجم دشمن هستند

محمدكاظم انبارلويي در ادامه مناظره افزود: دوستان اشاره كردند كه مطبوعات به عنوان ركن چهارم دموكراسي محسوب مي‌شود اما من مي‌گويم كه اين مطبوعات بعضي اوقات ستون پنجم دشمن به حساب مي‌آيد.

وي ادامه داد: همان‌گونه كه امام در اوايل انقلاب فرمودند بعضي از مطبوعات به دنبال فتنه‌انگيزي هستند و قبل از اينكه مردم به آنها برخورد كنند مسئولان جلوي آنها را بگيرند.

انبارلويي تأكيد كرد: امام مي‌گفتند مطالب را آزاد بنويسيد اما توطئه نكنيد، مطبوعات بايد در نوشتن آزاد باشند اما در اين ميان برخي‌ها مقاصد شرق و غرب را دنبال مي‌كنند. وي ادامه داد: مقام معظم رهبري هم در زماني كه اين مطبوعات ستون پنجم در اوج شرارت‌ها بسر مي‌بردند گفتند كه اين مطبوعات همان كاري را مي‌كنند كه راديو و تلويزيون‌هاي بيگانه در حال انجام دادن هستند.

وي تأكيد كرد كه مطبوعات را به عنوان ركن چهارم دموكراسي قبول دارد اما معتقد است كه اگر اين مطبوعات فتنه‌انگيزي كنند ستون پنجم دشمن هستند و بايد با آنها برخورد شود.

سردبير روزنامه رسالت در ادامه از كواكبيان پرسيد آقاي كواكبيان بگويد كه با توجه به اصل 24 قانون اساسي وظيفه مطبوعات چيست و چگونه مي‌شود كه مطبوعات ستون پنجم هستند.

كواكبيان در پاسخ به انبارلويي گفت: ما هم مي‌‌گويم اگر مطبوعات ستون پنجم بودند بايد با آنها برخورد شود اما با يك چوب نمي‌توان همه را زد. وي ادامه داد: برخورد فلّه‌اي كه با مطبوعات صورت گرفته كار خوبي نبود ما بايد جدا جدا به مسائل آنها رسيدگي مي‌كرديم.

كواكبيان تأكيد كرد: ما مخالف برخورد قانوني با مطبوعات نيستيم اما مي‌گوييم اين برخوردها نبايد دوگانه باشند. خودمان نيز گاهي دست به خودسانسوري مي‌زنيم اما نبايد يك چوب برداريم و بالاي سر مطبوعات بايستيم.

صفي‌زاده نيز بعد از صحبت‌هاي كواكبيان با اشاره به مطلبي كه حيدري مجري مناظره به عنوان شنيده عنوان كرده بود، افزود: من به اين گفته شما اعتراض دارم چراكه وقتي ما مي‌گوييم مطبوعات نبايد گمانه‌زني كنند شما هم نبايد مي‌گفتيد كه شنيده شده معاون مطبوعاتي قرار است در سمت خود ابقا شود. بايد گفت كه ايشان با نفر قبل از خود فرقي نداشته و هر دو همسو با دولت‌هاي نهم و دهم حركت مي‌كردند. صفي‌زاده با اشاره به سخنان موسوي در مورد اردوكشي خياباني و مسائل سياسي مطبوعات عنوان كرد: آقاي موسوي از بحث خارج شدند و بحث را سياسي كردند، آراي انتخاباتي و الكترونيكي را با مطبوعات همتراز دانستند.

 

وي اشاره كرد چرا در خبرگزاري‌ كه مسئوليت آن را آقاي موسوي بر عهده دارد سال 84 در ساعت 19، چهار ساعت قبل از پايان رأي‌گيري بدون آنكه خبري از مبادي رسمي اعلام شود، گفتند كه فلان شخص پيروز انتخابات شده است.

ابرار قبل از دوم خرداد تيتري خلاف نظر رهبري منتشر كرد

سيد‌نظام‌الدين موسوي در پاسخ به سخن صفي‌زاده مديرمسئول روزنامه ابرار در مورد اعلام پيروزي احمدي‌نژاد در خبرگزاري فارس در انتخابات گفت: اگرچه از موضع خبرگزاري فارس دفاع مي‌كنم اما به خاطر نمي‌آورم كه در سال 84 خبرگزاري فارس چنين پيش‌بيني كرده باشد.

وي ادامه داد: البته آن موقع بنده مديرعامل خبرگزاري فارس نبوده‌ام. شايد اين حرف مربوط به سال 88 بوده كه بعد از اينكه ميرحسين موسوي اعلام كرد برنده انتخابات هستم، خبرگزاري فارس هم اعلام كرد براساس گزارش دريافتي از استان‌هاي سراسر كشور نتيجه چيز ديگري است.

وي افزود: ما جايي سوء استفاده نكرده‌ايم و به خاطر دارم چهارشنبه قبل دوم خرداد روزنامه ابرار تيتري زد كه نظر مقام معظم رهبري را به فرد خاصي منتسب مي‌كرد در حالي كه رهبر انقلاب اعلام فرمودند نظري به كانديداي خاصي ندارم.

صفي‌زاده در پاسخ به مدير عامل خبرگزاري فارس گفت: دربحث تاريخ درست مي‌فرماييد و من اشتباه كردم ولي اگر خلافي كرده بوديم به ما تذكر مي‌دادند چراكه 30 سال است چهار روزنامه و سه هفته‌نامه داريم كه تا به حال خلافي نداشته‌ايم و افتخار مي‌كنيم كه به عنوان رسانه مستقل در راستاي نظام حركت مي‌كنيم.

راه‌چمني نيز در اين خصوص خاطرنشان كرد: خط قرمز همه ما در بحث مطبوعات قانون است. قانون حق همه را مشخص كرده و واقعاً اگر برخي فكر مي‌كنند افراد مسئله‌دار و ستون پنجم در يك سري روزنامه‌هاي كشور فعاليت مي‌كنند به هيئت نظارت بر مطبوعات معرفي كنند تا موضوع بررسي كارشناسي شده و برخورد شود. ما نياز نداريم چيزي كه جايي ثابت نشده را بگوييم و روزنامه‌ها را ستون پنجم دشمن معرفي كنيم. تندروي چيز بدي است و اگر هميشه مشي اعتدال را در پيش بگيريم مسئله‌اي پيش نمي‌آيد.

آقاي انبارلويي اگر از چيزي خبر دارند موضوع را به معاون مطبوعاتي بنويسند كه در فلان رسانه فلان فردي وجود دارد كه به مصلحت نظام نيست، ولي اينكه همه را متهم كنيم درست نيست. بنده حداقل 35 سال كار سياسي و پارلماني كرده‌ام و مشي ما همواره در راستاي نظام بوده است.

حيدري مجري مناظره با طرح اين سؤال كه مشكل كار كجاست و چرا تيراژ و تنوع روزنامه‌ها با حجم تحصيل‌كردگان همخواني ندارد، پنج نفر شركت‌كننده در مناظره را به پاسخ واداشت.

مصطفي كواكبيان مدير مسئول روزنامه مردمسالاري در شروع پاسخ خطاب به مديرعامل خبرگزاري فارس گفت: البته اگر چه آقاي موسوي فرمودند كه آن موقع مديرمسئول خبرگزاري فارس نبوده‌اند، اما جاي سؤال است كه چرا از منابع صهيونيستي، كه ظاهراً يك روزنامه عبري خبر پيروزي احمدي‌نژاد در انتخابات را اعلام كرده بود، استفاده كرده‌ايد.

همچنين بايد به آقاي انبارلويي گفت: شما چرا در زمان دولت نهم و دهم نيامديد بگوييد يك نفر گفته اسلام ما از نوع ايراني باشد اين شبهه در دين نيست؟ چرا نگفتيد در آن زمان برخي فرمايش امام را زير سؤال برده‌اند و گفته‌اند چه كسي گفته مجلس در رأس امور است؟

وي تصريح كرد: ما نتوانسته‌ايم در عرصه مطبوعات رقابت جدي ايجاد كنيم تا در اين رقابت طبق استانداردها تلاش و مخاطب را جذب كنيم. همين خبرگزاري فارس وابسته به سپاه است كه پول‌هاي هنگفتي دارد. پول اس‌ام‌اس‌هايي كه براي بنده مي‌آيد به اندازه كل هزينه‌اي است كه بايد براي روزنامه مردمسالاري هزينه كنم.

مدير مسئول روزنامه مردمسالاري خاطرنشان كرد: يا همين شهرداري چندين سايت دارد و با امكاناتي كه در اختيار دارد امكان رقابت وجود ندارد. از آن طرف يك خبرگزاري مربوط به سازمان تبليغات است. يك خبرگزاري مال دولت و اصلاً دلشان نسوخته كه اين پول‌ها از كجا مي‌آيد و 25 روزنامه خارج از دولت مانند روزنامه شرق و مردمسالاري نمي‌توانيم با رسانه‌ها رقابت كنيم.

حيدري، مجري مناظره در اين ميان گفت: چرا روزنامه‌هاي خصوصي مطلبي چاپ نمي‌كنند كه مردم روزنامه‌‌شان را بخرند؟

كواكبيان در پاسخ گفت: بحث‌هاي خودسانسوري مطرح است وقتي 25 روزنامه قرار است يك تيتر بزنند و مدام احساس نگراني مي‌كنند كه امنيت شغلي خبرنگارانشان به خطر بيفتد چه توقعي مي‌توان داشت. در دولت نهم و دهم آگهي‌ها انحصاراً به روزنامه ايران داده شد آن وقت بنده روزنامه غيردولتي توقع داري چطور رقابت كنم.

مديرعامل خبرگزاري فارس، در مناظره عملكرد مطبوعات اظهار داشت: خبرگزاري فارس هيچ‌گونه وابستگي ندارد و اينكه خبرگزاري فارس وابسته به سپاه است حرف احمدي‌نژاد و ديگران بوده است. سيدنظام‌الدين موسوي با اشاره به فرمايش حضرت امام خميني(ره) مبني بر اينكه «من افتخار مي‌كنم يك پاسدار باشم»، ادامه داد: بنده نيز افتخار مي‌كنم كه پاسدار باشم؛ من يك خبرنگار هستم و از 20 سال قبل شروع به فعاليت كردم. وي يادآور شد: سپاه حافظ منافع نظام و انقلاب است و مطابق قانون اساسي مي‌تواند در همه حيطه‌ها ورود داشته باشد.

وي با بيان اينكه خبرگزاري فارس هم مانند همه جا مي‌تواند امكاناتي را از برخي مكان‌ها دريافت كند، ابراز داشت: خوشبختانه خبرگزاري فارس از جاهايي پول دريافت نمي‌كند كه ناپاك باشد مثلاً برخي رسانه‌ها از شهرام جزايري پول دريافت كرده‌اند و اين پول ناپاك است و فرجامش نيز مشخص خواهد بود. مديرعامل خبرگزاري فارس، در پاسخ به اينكه چرا رسانه‌ها به تيراژ نمي‌رسند، گفت: قصد سركوفت زدن به رسانه‌ها را نداريم اما ما در حوزه اينترنت وضع بهتري از كتاب داريم.

موسوي يادآور شد: خبرگزاري فارس جزو 70 سايت برتر دنيا است.

در ادامه محمدكاظم انبارلويي سردبير روزنامه رسالت اظهار داشت: در ارتباط با نقد دولت گذشته ده‌ها مقاله داشته‌ام بنابراين ما را متهم نكنند.

وي با اعلام اينكه ۲۷ سال فعاليت رسانه‌اي داريم ابراز داشت: اين مطلب كه عنوان شد كه چند روزنامه و مطبوعات خصوصي است بايد گفت كه اينها يك صدا هستند در چند بلندگو.

بايد به مديران در چارچوب ضوابط قانوني اعتماد كنيم

سيد‌محمد صفي‌زاده مديرمسئول روزنامه ابرار در ادامه مناظره گفت: فردي كه يك مرتبه روزنامه‌ها را توقيف كرد در جايي رهبري كار او را گناه بزرگ دانست چراكه وي سابقه بدي را از خود به جاي گذاشته بود و حتي صدا و سيما هم آن را علني كرد. بدون شك اين فرد صلاحيت نظارت ندارد.

وي افزود: ما مي‌توانيم روزنامه‌هاي پويايي داشته باشيم اما چگونه بخش خصوصي بدون پشتوانه مالي پيشرفت كند، روزنامه‌هاي دولتي خبرهاي خود را از منابع مخصوص به خود مي‌گيرند و پيشرفت مي‌كنند.

در ادامه مناظره، مصطفي كواكبيان دبير انجمن روزنامه‌هاي غيردولتي كشور گفت: چه ايرادي دارد كه شبكه‌هاي خصوصي فعاليت داشته باشند و صدا و سيما يكه‌تازي نكند البته كارهايي كه رسانه ملي داشته قابل تقدير است اما چرا بايد مردم به سمت شبكه‌هاي همچون VOA FARSI1وMANOTO گرايش پيدا كنند، شبكه‌هايي كه فرهنگ نامطلوبي دارد.

مدير مسئول روزنامه مردمسالاري تصريح كرد: ما بايد به مديران خود در چارچوب ضوابط قانوني اعتماد كنيم، واقعيت اين است كه انحصار‌طلبي و تماميت خواهي وجود همه ما را فرا گرفته و گاهي اصلاح‌طلب و اصولگرا نمي‌شناسد.

وي افزود: همه ما مي‌خواهيم بگوييم كه حامي اسلام و ولايت هستيم، مديران مسئول از 10 فيلتر براي رسيدن به اين سمت گذر مي‌كنند اما وقتي به تعبير آقاي موسوي برخي از مطبوعات پايگاه دشمن مي‌شوند پس بايد به اين نتيجه برسيم كه فيلترها خوب عمل نكردند.

كواكبيان با اشاره به اظهارات مدير مسئول خبرگزاري فارس مبني بر اينكه برخي از روزنامه‌ها از شهرام جزايري پول مي‌گرفتند گفت: متأسفانه ساختار ما باعث شده كه برخي به سمت مجيز‌گويي بروند.

وي افزود: من پول سپاه را ندارم و نمي‌توانم با رسانه‌هاي آن رقابت كنم، به همين جهت بايد سازوكارهاي ديگري را به كار بگيريم.

در روزنامه‌هاي دوم خردادي با عنوان عاليجناب سرخپوش به آقاي رفسنجاني حمله شد

سيدنظام‌الدين موسوي مديرعامل خبرگزاري فارس راجع به نكاتي كه ساير شركت‌كنندگان در مناظره در مورد مطبوعات و مسائل مشكلات مالي آنها عنوان كردند، گفت: دوستان ما به اين مسئله توجه كنند كه اكنون در دكه‌هاي روزنامه‌فروشي چند روزنامه اصلاح‌طلب و چند روزنامه اصولگرا وجود دارد. وي با اشاره به تعطيلي روزنامه وطن امروز به دليل مشكلات مالي و كم شدن صفحات روزنامه‌هاي رسالت و كيهان گفت: كدام يك از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب به دليل مشكلات مالي تعطيل شده‌اند، در اين ميان حتي به تعداد صفحات آنها نيز اضافه شده است.

موسوي با بيان اينكه شنيده است كه به زودي رسانه‌اي اصلاح‌طلب با 36 صفحه به روي دكه خواهد آمد، گفت: دوستان مي‌گويند از دولت و دستگاه‌هاي مختلف پولي نمي‌گيرند پس مشخص كنند كه اين پول‌ها از كجا مي‌آيد.

وي با اشاره به اينكه تعداد تيراژ روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب كم است، گفت: طبيعي است كه وقتي شما مي‌خواهيد يك صدا را در 20 روزنامه عنوان كنيد تيراژ شما به دليل استقبال مردم كاهش يابد.

موسوي با اشاره به اظهارات انبارلويي در مورد حوادثي كه در گذشته از سوي برخي مطبوعات رخ داده است، گفت: اينكه ما اين حوادث را دوباره ذكر مي‌كنيم به اين دليل است كه نمي‌خواهيم مشكلات بار ديگر تكرار شود، بحث ما بر سر رسانه‌هاي معتدل مانند رسانه‌هاي آقايان راه‌چمني و كواكبيان نيست بلكه در مورد رسانه‌هاي افراطي صحبت مي‌كنيم.

وي با اشاره به چاپ مقاله‌اي در روزنامه‌هاي دوم خردادي از سوي اكبر گنجي با عنوان فقر و مسكنت اعتدال كه با بدترين ادبيات نوشته شده بود، اعتدال را به چالش كشيد، افزود: در اين مقالات با بدترين ادبيات با عنوان عاليجناب سرخپوش به آقاي هاشمي حمله شد در حالي كه امروز از او به عنوان فرد معتدل تعريف مي‌شود.

در ادامه انبارلويي، سردبير روزنامه رسالت با اشاره به چاپ مقاله‌اي از بهروز خليلي از چريك‌هاي فدايي خلق در روزنامه مردمسالاري افزود: اين فرد در دوره اصلاحات و در روزنامه مردمسالاري بحث عبور از خاتمي و خروج از نظام را مطرح مي‌كند.

صفي‌زاده نيز افزود: شما توضيح دهيد كه در زمان دولت قبل روزنامه‌نگارها و خبرنگارهاي چه روزنامه‌هايي به سفرها اعزام مي‌شدند يا از آنها تقدير مي‌شد. چرا از همين آقاي كواكبيان به عنوان منتقد تقدير نكردند. وي ادامه داد: اينكه آقاي موسوي مثال‌هايي در مورد تعطيلي روزنامه‌هاي اصولگرا مي‌زنند بايد گفت روزنامه وطن امروز و روزنامه هفت صبح در زمان دولت با تعداد صفحات بالا و كاغذهاي گلاسه و هزينه‌هاي هنگفت چاپ مي‌شدند اما زماني كه دولت از سر كار رفت بودجه اين روزنامه‌ها نيز قطع شد و طبيعتاً روزنامه‌ها تعطيل شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار