کد خبر: 605332
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
كميسيونر حقوق بشر از ارتكاب «جنايت جنگي» سخن مي‌گويد
كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل به تازگي از طريق يك منبع موثق، اطلاعاتي به دست آورده كه نشان مي‌دهد معارضان سوري شماري از سربازان و نمايندگان دولت سوريه را در منطقه خان العسل در حرمه حلب بازداشت كرده و سپس آنها را به طور دست جمعي اعدام كرده‌اند.

كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل به تازگي از طريق يك منبع موثق، اطلاعاتي به دست آورده كه نشان مي‌دهد معارضان سوري شماري از سربازان و نمايندگان دولت سوريه را در منطقه خان العسل در حرمه حلب بازداشت كرده و سپس آنها را به طور دست جمعي اعدام كرده‌اند. اين مسئله باعث شده كه اين كميسيونر با صدور بيانيه‌اي خواستار تحقيق در اين مورد شود.

ناوي پيلاي، كميسيونر حقوق بشر سازمان ملل جمعه شب با اشاره به جزئيات گزارش‌هاي منتشر شده درباره اعدام‌هاي صورت گرفته، خواستار تحقيق در اين باره شد كه آيا اين اعدام‌ها «جنايت جنگي» محسوب مي‌شود يا نه. اين مقام سازمان ملل گفت: «بر اساس تحليل‌هايي كه تا امروز توسط تيم من انجام شده، ما معتقديم كه گرو‌هاي مسلح معارض در يك مورد كه از طريق دوربين ثبت شده، حداقل 30 نفر را اعدام كرده‌اند كه به نظر مي‌رسد اكثر آنها سرباز هستند.» به گفته خانم پيلاي، اين اقدام در منطقه خان عسل، منطقه‌اي نزديك به نقاط روستايي حلب اتفاق افتاده است. او اين اتفاق را كه ظاهراً يك ماه قبل انجام شده، عميقاً تكان‌دهنده توصيف كرد و خواستار تحقيق در اين باره شد تا مشخص شود آيا حقوق بشر در اين مورد نقض شده است يا نه؟

ظاهراً فيلمي كه اين مقام سازمان ملل از آن صحبت مي‌كند يك سري ويدئو است كه بين 22 تا 26 جولاي در اينترنت منتشر شده و نشان مي‌دهد كه تعدادي از سربازان دولت سوريه اعدام و روي زمين قرار داده شده‌اند. منابع خبري گزارش كرده بودندكه گروه‌هاي تروريستي مسلح در اواخر ماه جولاي در حمله به خان‌العسل دست‌كم ۱۲۳ نفر از جمله تعدادي از نيروهاي امنيتي و غيرنظاميان را به قتل رسانده‌اند. آنها علاوه بر مثله كردن اجساد اين افراد و انداختن اجساد به گودالي در خارج از شهر، تعدادي از جنازه‌ها را نيز سوزانده بودند. پيلاي در بيانيه خود اعلام كرد: «بايد درباره جزئيات اين اعدام‌ها، تحقيقاتي مستقل و شفاف صورت بگيرد تا مشخص شود آيا جنايت جنگي صورت گرفته يا خير.» همزمان با انتشار اين گزارش، ديروز هم گزارش شد كه تروريست‌هاي مسلح در كشتار جديد خود شش شهروند سوري را در روستاي الشويهد در ريف تلكخ به گلوله بستند. به گزارش جهينه‌نيوز، يك منبع مسئول گفت: افراد مسلح تروريست به سمت شش نفر از سوري‌ها در روستاي الشويهد آتش گشودند و آنها را به شهادت رساندند؛ اين شش نفر درحال رفتن سر كار بودند كه تروريست‌ها به سمت آنها شليك كردند. اين منبع افزود: تروريست‌ها پس از كشتن آنها، اموال و اسنادشان را سرقت كردند. وي تأكيد كرد: دو نفر از قربانيان درجا شهيد شدند و چهار نفر ديگر پس از گذشت ساعتي به علت شدت جراحت و وخامت وضعيت جسمي‌شان به شهادت رسيدند.

بان‌كي‌مون: جنايات جنگي نتيجه شكست جامعه جهاني است

دبيركل سازمان ملل در واكنشي غيرمستقيم به حادثه خان عسل تأكيد كرد: شكست جامعه جهاني در ممانعت از وقوع جنايات روزافزون در سوريه، چون باري سنگين بر دوش سازمان ملل خواهد ماند. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت اينترنتي النشره، بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل با انتقاد از ناتواني جامعه جهاني در ارائه راهكاري مسالمت‌آميز براي حل و فصل درگيري‌هاي طولاني در سوريه، اعلام كرد: شكست گروهي ما در ممانعت از وقوع جنايات و جرائم وحشيانه در سوريه در دو سال و نيم گذشته، چون باري سنگين بر دوش سازمان ملل و كشورهاي عضو آن خواهد ماند، به ويژه بر دوش آنهايي كه مسئوليت‌ اصلي در برقراري صلح و امنيت جهان را به عهده دارند و آنهايي كه به شيوه‌هاي مختلف، درگيري‌ها در سوريه را طولاني كردند. بان‌كي‌مون تأكيد كرد: ما بار ديگر شاهد ارتكاب جرائم وحشيانه‌اي بوديم كه نتيجه مستقيم شكست جامعه جهاني در اتخاذ اقدامات پيشگيرانه در سوريه و اوضاع فاجعه بار اين كشور است، چرا كه ما مي‌دانستيم كه مي‌شود مانع اين امر شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار