کد خبر: 521871
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
در كردستان و 2 استان الانبار و نينوا انتخابات برگزار نشد

به گزارش «جوان»، نخستين جشن تولد سياسي عراق پس از خروج امريكا ديروز با مشاركت مردم عراق پاي صندوق‌هاي رأي برگزار شد اما مخالفان كه پيش از روز انتخابات نيز ۱۳ كانديداي شوراها را به كام مرگ فرستاده بودند، ديروز با بمب‌ها و خمپاره‌ها از اين مهماني خانگي پذيرايي كردند. رويترز نوشت، ده‌ها بمب كوچك و خمپاره ديروز نزديك مراكز رأي‌گيري منفجر شد. تنها يك انفجار در مسجدي روز جمعه هشت شيعه و سني را كشت. 

خبرگزاري براثا گزارش داد، «علي هاشم اوغلو» يكي از نامزدهاي جبهه تركمن در استان صلاح الدين اظهار داشت كه ۲۰ بمب صوتي در نزديكي حوزه‌هاي انتخاباتي در منطقه طوزخورماتو واقع در شرق تكريت منفجر شد. از سوي ديگر يك منبع پليس استان صلاح الدين كه خواست نامش فاش نشود، اعلام كرد: نيروهاي پليس عراق پيش از ظهر ديروز دو فرد را در منطقه القادسيه در شرق تكريت بازداشت كردند كه با خود بمب‌هاي صوتي حمل مي‌كردند. همچنين چندين بمب صوتي و خمپاره هاون در بغداد، ديالي، بابل، طوزخورماتو و صلاح‌الدين عليه مراكز انتخاباتي منفجر و شليك شد اما انتخابات شوراهاي استاني در اين كشور برگزار شد.
خبرنگار فارس در بغداد نيز به نقل از «مقداد الشريفي» سخنگوي رسمي كميسارياي عالي و مستقل انتخابات علاوه بر تأييد شليك خمپاره‌ در تكريت عراق گزارش داد كه نيروهاي امنيتي عراق يك بمب در نزديكي مركز رأي‌‌گيري در منطقه اللطيفيه، جنوب بغداد را خنثي كرده‌اند. 

پيشتازي حزب دولت قانون
انتخابات عراق در ۱۲ استان از ۱۸ استان اين كشور برگزار مي‌شود و در سه استان تحت كنترل اقليم كردستان و نيز استان كركوك كه دولت مركزي و اقليم كردستان بر سر آن اختلاف دارند، برگزار نمي‌شود. در همين حال وزارت كشور عراق نيز اعلام كرده كه در دو استان سني‌نشين الانبار و نينوا به دلايل امنيتي برگزاري انتخابات به وقت ديگري موكول شده است. همچنين اين براي نخستين بار است كه كردها انتخابات جداگانه برگزار مي‌كنند و اين مسئله حداقل به لحاظ زماني نشانه تمايل آنها براي كسب استقلال بيشتر از دولت مركزي است. به ويژه در شرايطي كه از مدت‌ها پيش مالكي با كردها دچار اختلاف شده است. شركت‌كنندگان در اين انتخابات بايد ۳۷۸ نفر را از ميان ۸ هزار و ۱۳۸ نامزد وابسته به بيش از ۲۶۰ جريان و گروه سياسي انتخاب كنند. 

بر پايه برخي شنيده‌ها كه حاكي از پيشروي حزب دولت قانون مالكي و پيروزي شيعيان است، مي‌توان در صورت نهايي شدن اين پيروزي آن را راهي براي پيروزي بزرگ‌تر شيعيان در انتخابات مجلس سال ۲۰۱۴ عنوان مي‌كنند. جين عراف، خبرنگار شبكه الجزيره در بغداد در گزارشي ضمن خبر دادن تشديد تدابير امنيتي همزمان با برگزاري انتخابات استاني گفت: با توجه به ادامه خشونت‌ها در عراق شمار كمي از مردم جرئت كرده‌اند براي شركت در اين انتخابات از خانه‌هاي خود خارج شوند. اين انتخابات از اهميت خاصي برخوردار است و مي‌تواند محكي براي مشخص شدن ميزان محبوبيت نوري مالكي باشد. 

درخواست مقامات عراقي براي مشاركت مردم
عمار حكيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق پس از انداختن رأي خود به صندوق در انتخابات شوراهاي استاني در هتل الرشيد بغداد درباره منحرف شدن روند انتخابات شوراهاي استاني هشدار داد چراكه اين امر عراق را به تاريكي سوق خواهد داد. وي با بيان اين مطلب افزود: ما اميدواريم انتخابات به صورت شفاف و سالم و به دور از هر گونه حاشيه‌اي برگزار شود چراكه در غير اين صورت عراق وارد مرحله حساس و خطرناكي خواهد شد. رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق در ادامه سخنان خود مشاركت گسترده مردم در نخستين انتخابات پس از خروج نيروهاي بيگانه از عراق را خواستار شد. نماينده آيت‌الله سيدعلي سيستاني در كربلا نيز اعلام كرد؛ مرجعيت ديني عراق خواستار مشاركت گسترده مردمي در انتخابات شوراهاي استاني است. آسوشيتدپرس هم نوشت، نوري المالكي نخست وزير عراق ديروز پس از انداختن رأي خود به صندوق در جريان انتخابات شوراهاي استاني اظهار داشت: عراقي‌ها با مشاركت گسترده خود در انتخابات شوراهاي استاني و پيشرفت و دستاورد ديگري را براي كشور رقم خواهند زد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار