کد خبر: 521351
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
7 نفر در اغتشاشات بعد از انتخابات كشته شدند
به گزارش «جوان»، همزمان با تأكيد مجدد تنريكه كاپريلس رهبر شكست خورده مخالفان مبني بر اينكه نتيجه انتخابات روز يك‌شنبه را تا زمان بازشماري آرا نمي‌پذيرد و رياست جمهوري نيكولاس مادورو نامشروع است، مادورو در سخنراني تلويزيوني خود خطاب به مردم گفت: «مسئوليت بر گردن كساني است كه به خشونت دعوت مي‌كنند و قانون اساسي و نهادها را ناديده مي‌گيرند، آنها به دنبال كودتا هستند.» مادورو با فاشيست و نئونازي خواندن كاپريلس و هوادارانش هشدار داد: «اگر مي‌خواهند مرا براندازند بيايند و مرا بگيرند. من با مردم و نيروهاي مسلح همين‌جا هستم».
وي با تأكيد بر اينكه اجازه نمي‌دهد معترضان به نتايج انتخابات در كاراكاس تظاهرات كنند، از طرفداران خود خواست به خيابان‌ها بريزند.
رئيس‌جمهور منتخب ونزوئلا با تأكيد بر اينكه حكومت به كسي باج نمي‌دهد، افزود: سفارت امريكا در كاراكاس، مسئول همه خشونت‌هايي است كه در پي انتخابات رياست جمهوري روز يك‌شنبه ونزوئلا اتفاق افتاد.
وي تأكيد كرد كه سفارت امريكا همه اين اعمال خشونت‌ها را تامين مالي و آن را هدايت مي‌كند.
سخنان مادورو در روز سه‌شنبه بعد از آن عنوان شد كه انريكه كاپريلس، حكومت را مسئول خشونت‌ها خوانده و از حاميانش خواست به سوي شوراي ملي انتخابات در كاراكاس راهپيمايي كنند و خواهان بازشماري آرا شوند. كاپريلس قصد دارد درخواست رسمي خود مبني بر بازشماري دستي ۱۰۰ درصد آراي انتخاباتي را به اين نهاد ارائه كند. او همچنين خواهان راهپيمايي مسالمت‌آميز در سراسر كشور شد. 

عقب نشيني كاپريلس
ساعاتي بعد از سخنان افشاگرانه مادورو و موضع‌گيري قاطع وي در برابر ضد انقلاب، كاپريلس عقب نشست و ضمن اعلام آمادگي براي گفت و گو با دولت اعلام كرد كه تظاهرات روز چهارشنبه را لغو كرده است. كاپريلس مدعي شد كه طرفداران دولت قصد دارند به جمعيت تظاهركنندگان «نفوذ» كرده و با آنها درگيري ايجاد كنند.
كاپريلس اين بار هم از درخواست خود مبني بر شمارش مجدد آراي انتخابات دست بر نداشت و گفت: «ما همگي آماده‌ايم تا براي حل و فصل بحران در روزهاي آينده با دولت به گفت‌وگو بنشينيم.»
وي بار ديگر دولت را مقصر اصلي در بروز خشونت‌هاي پس از برگزاري تجمعات مخالفان دانست و گفت: «من طي چند ساعت گذشته مشاهده نكردم مادورو راه حلي براي اين بحران كه همه كشور را در بر گرفته است، پيشنهاد كند.»
وي در عين حال خواستار لغو تجمع طرفدارانش در روز چهارشنبه در مقابل مقر شوراي ملي انتخابات شد و افزود: «فردا ما تظاهراتي برپا نخواهيم كرد و من از همه حاميان خود مي‌خواهم به خيابان‌ها نروند، كسي كه از منزلش خارج شود دنبال خشونت مي‌گردد و در واقع مثل دولت عمل مي‌كند؛ دولتي كه دلش مي‌خواهد تعداد بيشتري از افراد در كشور كشته شوند!»
كاپريلس گفت: «ما اراده مردم را ناديده نمي‌گيريم. ما باور داريم انتخابات را برده‌ايم و مي‌خواهيم اين مشكل به صورت مسالمت‌آميز حل شود».
ادعاي كاپريلس در مورد مسالمت آميز بودن اعتراضات در حالي صورت مي‌گيرد كه روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه در شماري از شهرهاي ونزوئلا مخالفان با برگزاري تجمعات غيرقانوني، درگيري‌هاي پراكنده‌اي را با پليس ايجاد كردند و سپس به حاميان دولت كه در حال برگزاري جشن پيروزي بودند حمله كرده و دست كم سه نفر را به قتل رسانده و عده‌اي را زخمي كردند.
دو نفر از كشته‌شدگان در حال جشن گرفتن براي پيروزي مادورو در كاراكاس بر اثر اصابت گلوله از سوي مخالفان به قتل رسيدند. يكي از آنها در كلينيكي دولتي در ايالت مركزي درگذشت و ديگري در ايالت مرزي انديان كشته شد. گفته مي‌شود يك نفر ديگر هم در جريان حمله مخالفان به يك بيمارستان دولتي كشته شده است.
به گفته لوئزا اورتگا، دادستان كل ونزوئلا، افزون بر هفت نفري كه روز دوشنبه كشته شدند، درگيري‌ها ميان مخالفان و موافقان دولت از يكسو و همچنين درگيري معترضان با پليس بيش از هفت كشته و ۶۰ نفر زخمي بر جاي گذاشت و ۱۳۹ نفر بازداشت شدند. در حالي كه طبق آمار رسمي آقاي مادورو ۸/۵۰ درصد در برابر ۴۹ درصد درصد آرا را به خود اختصاص داده است و با تفاوت ۲۶۵ هزار رأي برنده شده است، مخالفان مدعي هستند كه بيش از ۳۰۰۰مورد تخلف را از جمله استفاده از شناسنامه‌هاي تقلبي و ارعاب داوطلباني كه در حوزه‌هاي اخذ رأي كار مي‌كردند ثبت كرده‌اند. 

چرا عقب نشيني؟ دستور جديد امريكا
بعد از آنكه روز دوشنبه سخنگوي كاخ سفيد با اعلام لزوم بازشماري آراي انتخاباتي به ضد انقلاب ونزوئلا براي ايجاد ناآرامي چراغ سبز داده بود، سخنگوي وزارت خارجه امريكا روز سه‌شنبه خواستار پايان خشونت‌هاي پس از انتخابات رياست جمهوري در ونزوئلا شد تا مشخص شود فرمان لغو تظاهرات روز چهارشنبه توسط كاپريلس به مخالفان در واقع از واشنگتن صادر شده است. سخنگوي وزارت خارجه امريكا با وجود اينكه اعلام كرد واشنگتن درباره نتايج انتخابات ونزوئلا هيچ پيش‌داوري نمي‌كند و اين موضوع به ونزوئلا و قانون اساسي آن مربوط است، تأكيد كرد كه مسئوليت نتايج انتخابات ونزوئلا به دوش كميسيون ملي انتخابات اين كشور خواهد بود كه مي‌تواند نقشه راه واشنگتن براي ضد‌انقلاب در مورد درستي مسير تحت فشار قرار دادن اين كميسيون براي بازنگري در آرا باشد.
سخنگوي وزارت حارجه امريكا به رغم آنكه از تمامي ونزوئلايي‌ها خواست كه خشونت را متوقف كنند، تأكيد كرد كه مردم تمام كشورها بايد اعتراضات خود را صلح‌آميز بيان كنند و جايي براي خشونت وجود نداشته باشد.
به باور كارشناسان، فرمان كاهش سطح خشونت به ضد‌انقلاب از سوي واشنگتن با اين اميد صادر شده است كه تظاهرات غير‌قانوني ممكن است مجوزي براي دولت منتخب جهت استفاده از تمام توان نيروهاي نظامي براي كنترل و درهم شكستن اعتراضات غيرقانوني باشد كه اين مي‌تواند نيروي فعلي ضدانقلاب را به تحليل ببرد. به نظر مي‌رسد كه ضد انقلاب با هماهنگي امريكا دوره‌اي از نافرماني مدني مسالمت‏آميز‏تر را آغاز كند تا زماني كه دولت حاضر به گفت و گو و آنچه كه مادورو آن را باج‌خواهي خوانده است، بشود. 

مورالس: امريكا به دنبال كودتاست

رئيس‌جمهور بوليوي كه هم‌پيمان انقلابيون ونزوئلايي به حساب مي‌آيد با اعلام اينكه امريكا در تلاش براي به راه انداختن كودتا در ونزوئلاست، درباره درخواست امريكا براي شمارش كامل مجدد آرا گفت: مطمئنم در پشت اين سخنان، امريكا براي انجام كودتا در ونزوئلا آماده مي‌شود.
مورالس تأكيد كرد: مي‌خواهم بگويم اين دخالت آشكار امريكا در دموكراسي ونزوئلاست و سخنگويان يا دولت اين كشور هيچ مسئوليت اخلاقي براي زير سؤال بردن نتايج انتخابات در هيچ يك از كشورهاي امريكاي لاتين يا سراسر جهان ندارند.
رئيس‌جمهور بوليوي همچنين اظهار داشت: در مراسم تحليف نيكلاس مادورو، رئيس‌جمهور جديد ونزوئلا كه قرار است جمعه برگزار شود، به عنوان نشانه حمايت از انتخاب او شركت خواهد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار