کد خبر: 521145
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۲
منابع امنيتي در ايالات متحده منشأ حملات دوشنبه را تروريست‌هاي داخل امريكا مي‌دانند
هنوز آمار دقيقي از كشته شده‌ها منتشر نشده است، اما بيشترين خبرها از سه تن كشته خبر داده‌اند و حدود ۱۵۰ تن زخمي گزارش شده است . برخي از مجروحان دچار قطع عضو شده و حال برخي وخيم است. يك خبر نيز در خبرگزاري فارس منتشر شد كه به نقل از واشنگتن پست تعداد كشته شده‌ها را ۱۲ تن عنوان كرد. 

بيش از ۲۶ هزار نفر در ماراتن شهر بوستون شركت داشتند كه تعداد زيادي از آنها از كشورهاي ديگر بوده‌اند. صداي روسيه طي گزارشي در اين باره گفت: چند تن از مجروحان روسي هستند. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه نيز به باراك اوباما پيام تسليت فرستاد. البته عاملان انفجار به همين دو اكتفا نكردند، بلكه انفجار سومي نيز در كتابخانه جان اف كندي در چند كيلومتري محل مسابقه ماراتن رخ داد كه خبرها حاكي است كشته‌اي در بر نداشته و فقط كتاب‌ها سوخته‌اند. در انفجارهاي صورت گرفته بمب‌ها دست‌ساز بوده و ميان آنها گلوله و ساچمه استفاده شده است. 

انفجارها تروريستي بود يا غيرتروريستي؟!

اف بي‌آي از اين انفجارها با عنوان «بالقوه اقدامات تروريستي» ياد كرده و سيا و مركز ملي مبارزه با تروريسم از حمله تروريستي استفاده كرده‌اند، با اين وجود باراك اوباما برخلاف جورج بوش در ۱۱سپتامبر آن را «اقدام تروريستي» ندانسته تا در اولين زمان ممكن به كشورهاي اسلامي يورش ببرد. زماني را كه امريكا در آن قرار دارد نمي‌توان ناديده گرفت در غير اين صورت وقتي اين حمله و انفجار به شدت خيابان‌ها و خانه‌هاي امريكا را در شهرهاي بزرگ همچون نيويورك، واشنگتن و لس‌آنجلس امنيتي كرده است، امريكا هيچ گاه از چنين فضاي امنيتي براي اقدامات يكجانبه گرا نمي‌گذشت. مقامات امنيتي امريكا در اولين اقدام تدابير امنيتي را به شدت افزايش دادند و براي چند ساعت پروازها در آسمان بوستون متوقف شد. فرماندار ايالت ماساچوست نيز گفت: فردا (چهارشنبه) شهر بوستون تعطيل نيست. وي همزمان گفت: اما بهتر است مردم در خانه‌هاي خود بمانند. همچنين از مردم خواسته شده در يك مكان در دسته‌هاي بزرگ تجمع نكنند. 

منبع انفجار كجاست
تا‌كنون كسي مسئوليت اين انفجارها را بر عهده نگرفته و اين بار از معدود دفعاتي به شمار مي‌رود كه امريكا به سرعت مسئول يا مظنوني مانند القاعده يا گروه‌هاي تروريستي خاورميانه‌اي را عامل انفجار معرفي نكرده است. البته در ساعات اوليه يك شهروند سعودي به عنوان مظنون دستگير شد و در بيمارستان شهر مورد بازجويي قرار گرفت، اما وي به عنوان عامل انفجار شناخته نشده است. در جلسه‌اي كه در اين ايالت برگزار شد، ‌رئيس پليس بوستون و نماينده اف بي‌آي اعلام كردند كه هيچ مظنوني مورد شناسايي قرار نگرفته است. آنها همزمان مشغول سؤال و جواب از مردم و عابران شدند. رئيس‌جمهور امريكا در اين باره گفت كه هنوز مشخص نيست چه كساني دست به چنين كاري زده‌اند و مقصود آنها از اين كار چه بوده است. وي همچنين از مردم خواست در اين باره پيش‌بيني نكنند. اوباما همزمان به مردم قول داد كه عاملان را پيدا و آنها را مجازات خواهد كرد. به گزارش آسوشيتد‌پرس، مدت كوتاهي پس از اين انفجار احسان الله احسان، ‌سخنگوي طالبان پاكستان اعلام كرد كه انفجارها كار آنها نبوده است. برخي از كارشناسان منبع اصلي اين انفجارها را داخل امريكا مي‌دانند و معتقدند كه براي پيدا كردن منبع انفجار نبايد به بيرون مرزهاي كشور نگاه كرد. 

تدابير امنيتي در نيروگاه هسته‌اي بوستون
يكي از عمده‌ترين نگراني‌هاي مقامات امريكايي مراقبت از نيروگاه هسته‌اي «پليموت» است كه در ۷۰ كيلومتري جنوب شهر بوستون قرار دارد. اين انفجارها مقامات واشنگتن را متقاعد كرد تا فعاليت و سوخت‌گيري مجدد اين نيروگاه را به حالت تعليق در بياورند.


خط و ربط حادثه داخلي است
- كارشناسان امنيتي و مسائل تروريسم در امريكا مي‌گويند كه حادثه تروريستي بوستون بيش از آنكه منشا خارجي داشته باشد، به داخل امريكا مربوط مي‌شود و احتمالاً گروه‌‌هاي راديكال در داخل در آن دخيل بوده‌اند. كارشناسان ضد تروريسم در اين زمينه به حادثه اوكلاهما در سال ۱۹۹۵ (۱۶۸ كشته)و بمب‌گذاري در پارك المپيك آتلانتا در سال ۱۹۹۶ اشاره مي‌كنند.
جوليت ان كايم يادداشت نويش بوستون گلوب و محقق مدرسه دولتي كندي هارواد كه سال‌ها روي تروريسم مطالعه كرده معتقد است كه اين حمله كار تروريست‌هاي منطقه بوستون است.
- يك مقام ضد تروريسم سابق امريكا در گفت و گو با واشنگتن پست گفت كه به نظر نمي‌رسد حادثه بوستون امضاي حملات هماهنگ القاعده پايش باشد؛ حملاتي كه در آن از ادوات انفجاري پيچيده استفاده مي‌شود و تلفات زيادي بر جاي مي‌گذارد. يك مقام كاخ سفيد هم گفت: « اين حادثه مي‌تواند از فردي بدون ارتباط خارجي يا با ارتباط خارجي اندك باشد.
- يك گزارش پليس ايالتي در سال ۲۰۰۳(يعني دو سال بعد از حملات ۱۱ سپتامبر) هشدار داده بود كه مسابقه دو ماراتن در بوستون مي‌تواند زمينه‌اي براي حملات تروريستي باشد. در اين گزارش، تأكيد شده بود كه تعداد زياد دوندگان، پوشش زنده آن، نزديكي به زمان دو حمله تروريستي ديگر ( حمله تروريستي اوكلاهما در ۱۹ آوريل ۹۵ و كشتار دبيرستان كلمباين در ۲۰ آوريل) زمينه‌اي براي تبديل آن به هدفي براي تروريست‌ها است.
- برخي منابع امريكايي به منشا خاورميانه‌اي حمله تروريستي بوستون و به دستگيري يك تبعه سعودي اشاره كرده‌اند، ولي اف بي‌آي روز دوشنبه اعلام كرد كه كسي را دستگير
نكرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار