کد خبر: 520933
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
بزرگداشت چهلم رئيس جمهور فقيد با رأي به جانشينش
مخالفان به رأي مردم ونزوئلا تمكين نكردند
ستاد انتخاباتي ونزوئلا اعلام كرد كه نيكلاس مادورو معاون وكفيل «هوگو چاوز» با ۸/۵۰ آرا در مقابل ۱/۴۹ درصد در برابر هنريكه كاپريلس پيروز شده است. كاپريلس اعلام كرد كه نتيجه انتخابات را نمي‌پذيرد و طرفداران وي در برخي مناطق دست به تجمع و ايجاد ناآرامي زدند.
به گفته كميسيون انتخابات، آراي مطلق نيكولاس مادورو ۷۵۰۵۳۳۸ و كاپريلس ۷۲۷۰۴۰۳ رأي بوده است. اختلاف مطلق دو نامزد حدود ۲۳۵ هزار رأي را شامل شده است.
كاپريلس در انتخابات دور گذشته در اكتبر نيز از «هوگو چاوز» شكست خورده بود و با وجود پيشرفت ۵ درصدي در كسب آرا، هم‌اكنون نيز از معاون او شكست خورد.
كاپريس كه تنها با اختلافي كمتر از ۲ درصد شكست خورده است، در انتخابات دور قبل در اكتبر در مقابل هوگو چاوز با اختلافي ۱۰ درصدي شكست خورده بود. چاوز در برابر او آن هم زماني كه از بيماري رنج مي‌برد و نتوانست به خوبي كمپين انتخاباتي‌اش را مديريت كند، ۵۵ درصد آراي مردمي را كسب كرده بود و كاپريلس با آراي حدود ۴۵ درصدي مجبور به پذيرش شكست شد.
بر اساس گزارش‌ها بيش از ۷۸ درصد واجدان شرايط در انتخابات روز يك‌شنبه ونزوئلا شركت كردند. مادورو كه ۵۰ سال دارد و در كابينه هوگو چاوز، رئيس‌جمهور درگذشته ونزوئلا، سمت‌هايي همچون معاونت رياست جمهوري و وزارت امور خارجه را بر عهده داشته و پس از مرگ چاوز به عنوان رئيس‌جمهور موقت در شش هفته گذشته زمام امور را در دست داشت، به طرفداران خود وعده داد كه «انقلاب بوليواري» و «ساخت سوسياليسم» در ونزوئلا را ادامه دهد.
اگرچه در انتخابات ماه اكتبر حدود ۸۰ درصد واجدان شرايط شركت در انتخابات به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند و جذبه شخصيتي چاوز رأي بيشتري براي او فراهم كرد، اما پيروزي مادورو نشان داد كه انقلاب بوليواري در ونزوئلا قائم به فرد نبوده و براي گروه‌هاي اپوزيسيون نتيجه انتخابات روز يك‌شنبه سومين شكست پياپي در شش ماه گذشته به حساب مي‌آيد: دو شكست در انتخابات رياست جمهوري و يك شكست در انتخابات استاني. 

شائبه تقلب از سوي كاپريلس
همزمان با ايجاد برخي ناآرامي‏ها توسط هوادران كاپريلس، مادورو هواداران خود را به آرامش فراخواند و ستاد انتخاباتي مادورو هم از طرفدارانش خواست با پرهيز از درگيري تنها در برابر كاخ رياست جمهوري جمع شوند.
با اين حال گزارش‌ها حاكي از آن است كه طرفداران نيكولاس مادورو در محله‌هاي مختلف كاراكاس به جشن و شادي مشغولند. رئيس‌جمهور جديد ونزوئلا روز جمعه هفته جاري به عنوان رئيس‌جمهوري جديد اين كشور سوگند خواهد خورد.
طرفداران كاپريلس پيش از انتخابات به شائبه تقلب دامن زده بودند و صحبت از سوء استفاده مادورو از امكانات دولتي در جريان تبليغات خود را به راه انداخته بودند. خود كاپريلس هم پيشتر در توئيتر هشدار داده بود كه احتمال تحريف نتيجه رأي مردم وجود دارد.
پس اعلام نتايج هم كاپريلس در بامداد روز دوشنبه گفت: «بازنده انتخابات آنها (طرفداران مادورو) هستند.» وي تصريح كرد: «تا زماني‌كه تك تك برگه‌هاي رأي‌‌گيري دوباره شمارش نشود از پذيرش نتيجه انتخابات خودداري خواهيم كرد.»
كاپريلس، با تأكيد بر اينكه نتيجه انتخابات را به رسميت نمي‌شناسد، همكاري با مادورو را پيشاپيش منتفي دانست و گفت: «با دروغ و فساد هيچ‌گاه همكاري نخواهم كرد.»
هواداران چاوز در آخرين ساعات قبل از گشايش صندوق‌هاي رأي‌گيري، مراسمي به مناسبت سالروز بازگشت هوگو چاوز به قدرت پس از يك كودتاي كوتاه در سال ۲۰۰۲ برگزار كردند، اما مخالفان مي‌گويند نيكلاس مادورو با برگزاري چنين مراسمي آن هم همزمان با سكوت رسانه‌ها، مقررات انتخاباتي را نقض كرده است. 

اين در حالي است كه گروهي از هكر‌هاي طرفدار كاپريلس، از دقايقي پيش از بسته شدن مراكز رأي‌گيري در ساعت ۱۰ يك‌شنبه، كنترل حساب توئيتر نيكولاس مادورو را به دست گرفته‌اند.
همچنين دو وب‌سايت حامي مادورو هم هدف حملات هكر‌ها قرا رگرفت و آنها از اين دو وب سايت براي تبليغ خودشان استفاده كردند. 

تبريك روسيه و چين
ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه روز دوشنبه پيروزي نيكلاس مادورو را در انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا تبريك گفت.
كرملين در بيانيه‌اي اعلام كرد: « رئيس‌جمهور روسيه اطمينان دارد ونزوئلا تحت رياست جمهوري نيكلاس مادورو به تقويت همكاري راهبردي با روسيه ادامه خواهد داد.»
اين بيانيه افزود: « پوتين اميدوار است در دوره رياست جمهوري مادورو دو كشور گفت‌وگوهاي سازنده‌اي در زمينه مسائل مختلف بين‌المللي و دوجانبه برگزار كنند.»
چيني‌ها هم به مادورو تبريك گفتند تا اميدهاي واشنگتن براي خارج كردن ونزوئلا از دايره روابط تنگاتنگ با مسكو و پكن بار ديگر بر باد برود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار