کد خبر: 520699
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۴
تروريست‌ها در مناطق مختلف محاصره شده‌اند
به گزارش جوان، تحولات اخير سوريه حاكي از موافقت اعلام نشده غرب با حل بحران فعلي از طريق ديپلماتيك است. شاهد اين ماجرا ضعف بروز كرده بيش از پيش در معارضان است. چنانكه ارتش سوريه مناطق بسياري در شهرهاي مختلف را طي هفته گذشته از وجود معارضان پاكسازي كرد.
روسيا اليوم نوشت؛ ارتش سوريه در حومه دمشق توانسته حلقه محاصره به دور تروريست‌ها ايجاد كند و خطوط امداد رساني به مخالفان مسلح را قطع كند. حلقه محاصره تروريست‌ها توسط ارتش سوريه بيش از ۵۰ كيلومتر است كه از منطقه العنيبه تا الغوطه ادامه دارد. يكي از فرماندهان ارتش سوريه به تلويزيون روسيه گفت كه خط قاچاق سلاح براي تروريست‌ها به دمشق و حومه دمشق به طور كامل قطع شده است. روسيا اليوم در ادامه گزارش داد كه درگيري‌هاي شديدي در حومه دمشق و در نزديك ورودي‌هاي پايتخت روي داده كه پيروزي ارتش سوريه در اين درگيري‌ها منجر شده تا احتمال وقوع هرگونه حمله جدي به پايتخت بعيد به نظر برسد. بنابراين گزارش، گردان‌هاي ويژه از ارتش سوريه براي مقابله با ضد حمله احتمالي تروريست‌ها در اطراف فرودگاه دمشق مستقر شده‌اند. همچنين عمليات ويژه ارتش براي مراقبت از شهر صنعتي «ادرا» آغاز شده تا مانع از حمله به اين منطقه شوند. المنار نيز گزارش داد كه درگيري ارتش سوريه با مخالفان مسلح در حومه دمشق همچنان ادامه دارد و در عمليات ارتش در العتيبه، العباده، جربا، الاحمديه و الغوطه الشرقيه تعداد زيادي از تروريست‌ها كشته شدند.
پاكسازي محله به محله
همچنين برخي شنيده‌ها حاكي از پاكسازي كامل حمص است. شهر حمص به طور كامل سقوط كرده است. چندين هزار معارض نيز از محله‌هاي مختلف حلب مانند خالديه عقب نشيني كرده‌اند. شهر رقه نيز در محاصره كامل ارتش سوريه است. كمي آن طرف‌تر در داريا، معارضان با تلفات شديدي روبه رو شده‌اند. در كل روند پاكسازي شهرهاي مختلف سوريه از سوي ارتش اين كشور اين روزها شتاب خاصي گرفته است. «شريف شحاده»، نماينده پارلمان سوريه در گفت‌وگو با العالم با اشاره به اينكه ارتش اين كشور از ۱۰ روز پيش، يكسره‌كردن كار عناصر مسلح را در دستور كار قرار داده، تأكيد كرد كه ارتش سوريه كنترل كامل شهر درعا را در اختيار دارد. ارتش سوريه همچنين توانست پس از به عقب راندن گروه‌هاي مسلح، كنترل راه مواصلاتي ميان دو شهرك «بابولين» و «التح» در منطقه معره النعمان را به دست گيرد.
كشته شدن شمار زيادي از معارضان خارجي
در اين پاكسازي‌ها شمار زيادي از شورشيان مسلح سوري و تروريست‌هاي خارجي از كشورهاي عربستان سعودي، اردن، مصر، ليبي، يمن، تركيه، مغرب و عراق در عمليات نيروهاي ارتش سوريه در درعا، حمص، لاذقيه، حلب، ادلب و حسكه كشته شدند. نيروهاي ارتش به محل تجمع تروريست‌ها در باب هود در شهر حمص، تلدو و تل دهب در ريف حوله در اطراف حمص و عرجون در ريف قصير در استان حمص يورش بردند و شماري از تروريست‌ها را كشتند. همچنين مخفيگاه‌هاي تروريست‌ها در آبل در ريف حمص هدف حمله قرار گرفت كه فرج فواز عويداني، عبد الكريم مسلط و ابوبكر عنيزي از اتباع عربستان از جمله كشته‌ها بودند.
در شهر سراقب در ريف ادلب، مخفيگاه‌هاي تروريست‌ها هدف قرار گرفت كه شماري از افراد مسلح تروريست كشته و زخمي شدند كه فاروق غازي و غزوان شيري از اتباع اردن از جمله كشته‌ها بودند. شيري سركرده يكي از گروه‌هاي تروريستي بود. زكريا الامنه و محمد هيجي از اتباع ليبي در اين عمليات كشته شدند و هيجي سركرده يكي از گروه‌هاي تروريستي بود. دو تبعه ترك به نام شاكر شقوك و شيتيك چيليك نيز در اين عمليات كشته شدند. در حسكه نيز ارتش سوريه به عمليات خود در روستاهاي عويجه، زبانه و حميره در ريف قامشلي پايان داد و امنيت را به اين مناطق بازگرداند و شماري از اعضاي جبهه النصره در اين عمليات كشته شدند. نيروهاي ارتش تعدادي از جنگ‌افزارهاي تروريست‌ها را منهدم و سلاح‌هاي متنوع آنان را مصادره و يك دستگاه خودرو مجهز به تيربار را منهدم كردند.
ارتش سوريه همچنين يك كارگاه نظامي تروريست‌هاي القاعده براي مجهز‌كردن خودروها به سلاح را منهدم كرد. يكي از تروريست‌هاي كشته شده فردي كويتي‌تبار ملقب به ابو اليمان بود كه به عنوان يكي از فرماندهان ارشد النصره شناخته مي‌شد. ارتش سوريه يك محموله سلاح كه تروريست‌ها قصد داشتند از محله الغوطه الشرقيه وارد دمشق كنند نيز كشف و ضبط كرد.
چالش اصلي ارتش سوريه
اما شتاب روند پاكسازي مناطق مختلف سوريه از معارضان در حالي طي يك هفته اخير اتفاق افتاد كه آن سوي ميدان گروه‌هاي جديد معارضان خارجي در حال ورود به سوريه هستند. مسئله‌اي كه به نظر مي‌رسد مهم‌ترين چالش اصلي ارتش سوريه باشد. يگان‌هاي موسوم به «الهجره الي‌الله» تأكيد كردند گروه جديدي از تندروهاي عربستاني از مرز تركيه وارد سوريه شدند. پايگاه خبري «العهد» به نقل از منابع آگاه تأكيد كرد كه يگان‌هاي «الهجره الي الله» از ورود گروه جديدي از تندروهاي عربستاني از مرز تركيه به سوريه خبر داده‌اند. اين در حالي است كه سخنگوي وزارت كشور عربستان اعلام كرده بود كه اين وزارتخانه هر عربستاني را كه در درگيري‌هاي سوريه شركت كرده بازداشت و محاكمه خواهد كرد.
ورود گروه جديدي از تندرو‌هاي عربستاني در سوريه گمانه‌هايي را مطرح مي‌كند كه يا جبهه النصره تصميم قبلي خود را لغو كرده و گروه‌هاي جديد را مي‌پذيرد يا اينكه تلاش مي‌كند عربستاني‌ها را تشويق كند كه به گروه‌هاي مسلح مشابه به خود، مثل «المهاجرين»، «صقور العز» و «الهجره الي الله» بپيوندند. در همين راستا هفته نامه انگليسي ساندي تايمز از افزايش تروريست‌هاي خارجي از جمله اروپايي به سوريه خبر داد كه به رقم بالاتر از ۵ هزار نفر رسيده است. اين درحالي است كه فرانسه اعلام كرد رايزني‌هاي غيررسمي براي اعمال تحريم عليه جبهه النصره در شوراي امنيت آغاز شده است.
مسكو به قطعنامه جديد عليه سوريه رأي منفي مي‌دهد
در اين ميان كه زمزمه‌هايي از پيش نويس جديد قطعنامه عليه سوريه به گوش مي‌رسد، وزارت خارجه روسيه مي‌گويد: مسكو عليه پيش‌نويس جديد قطعنامه «كاملاً مغرضانه» سازمان ملل عليه سوريه رأي منفي خواهد داد. وزارت خارجه روسيه روز شنبه (۱۳ آوريل) در بيانيه‌اي اعلام كرد، پيش‌نويس سندي كه قرار است در مجمع عمومي سازمان ملل به رأي گذاشته شود «سرشار از بندهاي متناقض» است. وزارت خارجه روسيه تصريح كرد اين قطعنامه كاملاً دمشق را مسئول شرايط جاري در سوريه مي‌داند، در حالي كه انجام فعاليت‌هاي تروريستي و نيز حمايت تداركاتي و مالي خارجي به شبه‌نظاميان را تصديق نمي‌كند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار