کد خبر: 520686
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۵

گروه سياسي: در حالي كه تنها دو روز به برگزاري مراسم به اصطلاح تجليل از دست‌اندركاران سفرهاي نوروزي در ورزشگاه يكصد هزار نفري آزادي تهران باقي مانده است، انتقادها از هزينه‌هاي سنگين مالي اين همايش و شائبه انتخاباتي بودن آن از سوي دولت، همچنان ادامه دارد.
اوايل فرودين ماه بود كه محمد شريف ملك زاده، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تأييد خبر برگزاري جشن ۱۰۰ هزارنفري در اواخر فروردين در استاديوم آزادي تهران، گفت: اين مراسم با حضور تمامي اعضا و خادمين سفرهاي نوروزي، مقام‌هاي عالي كشور و ده‌ها هزار نفر از مدعوين در استاديوم ۱۰۰ هزار نفري آزادي برگزار خواهد شد. آن طور كه ملك زاده گفته اين همايش همه ساله در مقياس كوچكتري برگزار مي‌شده ولي امسال با شكوه بيشتري برگزار خواهد شد. 

خبر برگزاري همايش ۱۰۰ هزار نفري كه به صورت شنيده‌ها در رسانه‌ها منعكس مي‌شد از همان ابتدا واكنش‌هاي منفي در پي داشت. خبرگزاري فارس به نقل از محمدرضا پورابراهيمي، نماينده مردم كرمان در مجلس، از اين همايش به عنوان «ميتينگ سياسي» ياد كرد. منصور حقيقت پور، نماينده مردم اردبيل در مجلس هم در گفت و گو با شبكه اطلاع رساني دانا پرده از برنامه دولت براي تعطيلي دبيرستان‌هاي البرز و تهران براي همايش صدهزار نفري برداشت و گفت: دولت فعلي در ساليان گذشته، همين تجليل از ستاد تسهيل سفرهاي نوروزي را در حد محدود و نهايتاً تا قد و قواره حضور در استانداري‌ها و با حضور چند مقام دخيل در ماجرا انجام داده است امسال چه اتفاقي افتاده است كه آقايان بنا بر همايش صد هزار نفري گذاشته‌اند. 

اقدام خلاف شعارهاي صرفه‌جويانه دولت
اما شايد بزرگ‌ترين منتقد دولت در برگزاري اين همايش را بايد غلامعلي حداد عادل دانست كه در نشست خبري روز شنبه خود با انتقاد از اين اقدام دولت تصريح كرد: اگر اين ۱۰۰ هزار نفر حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزينه بر دوش ملت به دليل آمدن به تهران و اقامت در آن بگذارد، رقم بسيار بالايي مي‌شود كه نيازي نيست براي تشكر از دست‌اندركاران سفرهاي نوروزي اين‌چنين لشكركشي شود. وي گفت: بنده صريحاً مخالف اين موضوع هستم و آن را خلاف شعارهاي صرفه‌جويانه دولت مي‌دانم. عضو ائتلاف پيشرفت با اشاره به بيانيه تشكر نمايندگان از دست‌اندركاران سفرهاي نوروزي و تشكر مردم از آنها متذكر شد: من اگر جاي دولت بودم براي رعايت صرفه‌جويي، تشكر و تشويق را به اين صورت انجام نمي‌دادم. در همين ارتباط يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به دستور مقام معظم رهبري در خصوص رسيدگي به امور زلزله‌زدگان بوشهر تصريح كرد: با توجه به نزديكي فصل گرما بهتر است دولت به جاي برگزاري همايش ۱۰۰هزار نفري در ورزشگاه آزادي به زلزله‌زدگان رسيدگي كند. 

محمد صالح جوكار، نماينده مردم يزد و صدوق در رابطه با هدف دولت به منظور برگزاري همايش ۱۰۰‌هزار نفري در ورزشگاه آزادي به منظور قدرداني از دست اندركاران تسهيلات نوروزي عنوان كرد: در شرايط فعلي كه مردم مشكل اقتصادي دارند بايد تلاش كرد كه در جهت رفع مشكلات مردم گام برداشته و چنين همايش‌هايي كه ماهيت سياسي داشته و ارزشي هم براي انقلاب و كشور توليد نمي‌كند صحيح نيست. جوكار هشدار داد: اين همايش‌هايي كه شائبه سياسي در آن وجود دارد به هيچ عنوان به صلاح نيست و بايد از آن پرهيز شود زيرا اين اقدام دولت ممكن است سبب سوءاستفاده تبليغاتي شود. 

شوراي نگهبان رسيدگي كند
اسماعيل كوثري، عضو ديگر كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي گفت: برگزاري مراسمي با ويژگي‌هاي شنيده شده توسط دولت، براي تقدير و تشكر از هر كسي كه باشد قابل پذيرش نيست.
وي اظهار داشت: گرچه صحبت راجع به هر ماجرايي قبل از اينكه اتفاق بيفتد فقط بر اساس تحليل قابل استناد است اما ترديدي نيست كه برگزاري يك مراسم آن هم براي تقدير و تشكر از دست اندركاران موضوعي با اين مختصات و مشخصات اصلا قابل قبول نيست. وي ادامه داد: اينچنين برنامه‌هايي با توجه به نزديك بودن انتخابات رياست جمهوري شبهه انتخاباتي بودن دارد و وزارت كشور و شوراي نگهبان بايد به آن رسيدگي كنند. در مجموع مخالفان برگزاري اين همايش استدلال مي‌كنند با توجه به شرايط اقتصادي كشور كه روزگار خوبي را سپري نمي‌كند برگزاري اين همايش جز تحميل هزينه و صرف مبالغ زياد از بيت المال دستاورد ديگري ندارد. 

۲۸ ميليارد حداقل برآورد اين همايش
در كنار شائبه‌هاي سياسي و انتخاباتي كه از اين همايش وجود دارد، هزينه‌هاي مالي اين همايش نيز قابل توجه است. براي برآورد برگزاري اين همايش مي‌توان از زاويه‌هاي مختلفي نگريست كه هزينه اسكان، اياب و ذهاب، تأمين امنيت، نگهداري استاديوم آزادي، حق مأموريت افراد و هزينه جانبي در اين همايش را مي‌توان از جمله اين هزينه‌ها برشمرد.
اين همايش ۱۰۰ هزار نفري با حضور افراد از نقاط مختلف كشور برگزار خواهد شد كه براي رفت و آمد آنها به شهر تهران هزينه‌هايي خواهد شد كه اين موضوع مي‌تواند در سطح مديران با هواپيما و كارمندان عادي با اتوبوس باشد، اگر هزينه افرادي كه از شهرستان‌هاي دور و نزديك براي شركت در اين همايش خواهند آمد را به صورت ميانگين ۵۰ هزارتومان در نظر بگيريم براي ۸۰ هزار نفر در مجموع بيش از ۴ ميليارد تومان هزينه خواهد شد كه بايد به آن هزينه حمل و نقل داخل شهر را نيز اضافه كرد. امكان اسكان براي افرادي كه از فاصله‌هاي دورتر به تهران خواهند آمد و در يكي از شب‌هاي قبل يا شب برگزاري همايش در تهران اسكان خواهند يافت نيز يكي از هزينه‌هاي عمده برگزاري اين همايش است كه اگر اين مسافران بخواهند در يك هتل سطح پايين مسقر شوند بايد شبي بين ۵۰ هزارتومان هزينه كنند كه اگر ۴۰ هزار نفر هم از اين امكان استفاده كنند مبلغ ۲ ميليارد تومان به بودجه دولت تحميل هزينه خواهد شد. پذيرايي و تغذيه برگزاري اين همايش نيز يكي از موارد انتقاد در زمينه هزينه اين همايش است، آن طور كه برخي سايت‌ها عنوان كرده‌اند در زمينه بسته‌هاي پذيرايي اين همايش براي هر نفر ۴۰ هزار تومان هزينه خواهد شد كه با در نظر گرفتن ميهمانان ۱۰۰ هزار نفري اين همايش، بيش از ۴ ميليارد تومان براي اين موضوع اختصاص خواهد يافت. گفته مي‌شود، يك شركت اپراتور تلفن همراه وابسته به يك سازمان دولتي، مسئوليت پذيرايي (بسته‌هاي پذيرايي و ناهار روز مراسم) را به سبك هواپيمايي برعهده گرفته كه براي اين كار هزينه هر نفر ۴۰ هزار تومان برآورد شده است. همچنين با در نظر گرفتن افرادي كه از فواصل دور خواهند آمد و هزينه تغديه آنها در سه وعده صبحانه، ناهار و شام مبلغي نزديك به چهار ميليارد خواهد شد. به عبارت ديگر براي پذيرايي و تغذيه اين همايش ۸ ميليارد تومان هزينه خواهد شد.
براي اين همايش سهميه‌هاي مختلفي در نظر گرفته شده كه براي بخش غير دولتي ۲۰ هزار نفر منظور شده كه بر اين اساس اگر ۸۰ هزار نفر از بخش دولتي در اين همايش شركت كنند با احتساب مأموريت يك روزه براي شهرهاي نزديك و چند روزه براي شهرهاي دور بيش از ۱۲ ميليارد تومان به عنوان حقوق و حق مأموريت از بيت المال پرداخت خواهد شد. هزينه‌هاي مربوط به ساخت جايگاه، نور، صدا، تصويربرداري، دعوت از هنرمندان، موسيقي، مجري، قاري، تبليغات محيطي و چاپ كارت‌هاي دعوت نيز از جمله هزينه‌هايي است كه براي اين همايش مي‌توان در نظر گرفت. برخي سايت‌ها آن را رقمي بيش از ۸۰۰ ميليون عنوان كرده‌اند كه اگر به آن هزينه تأمين امنيت و نگهداري استاديوم آزادي را در نظر بگيريم اين رقم بيش از ۲ ميليارد دلار خواهد بود. در مجموع هزينه برگزاري اين مراسم ۲۸ ميليارد تومان برآورد مي‌شود، كه اين ارقام با در نظر گرفتن حداقل هزينه‌ها استخراج شده است.
سايت اطلاع رساني رجانيوز نيز در گزارشي اعلام كرد:طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته از سوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، اين ميتينگ روز پنج‌شنبه ۲۹/۱/۹۲ در محل استاديوم آزادي با حضور بيش از ۱۰۰ هزار نفر از اعضاي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف سراسر كشور تحت عنوان جشن و مراسم تقدير از دست‌اندر‌كاران سفرهاي نوروزي برگزار خواهد شد. اين سايت نوشت: بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي انجام شده، قرار است از كانديداي انتخاباتي حلقه انحرافي نيز با وجود اينكه مسئوليت كنوني او هيچ ارتباطي به اين همايش ندارد، رونمايي شود. 

آيت‌الله مكارم: صادقانه بگوييد ميتينگ انتخاباتي مي‌گيريم
حضرت آيت الله مكارم شيرازي با تأكيد بر ضرورت حفظ وحدت و پرهيز از هرگونه اختلاف در آستانه انتخابات رياست جمهوري، به كانديداهاي انتخابات توصيه كرد: وعده دروغ ندهيد، ديگران را تخريب نكنيد، مردم را نسبت به آينده كشور مأيوس و بدبين نكنيد.
به گزارش رسا، حضرت آيت الله مكارم شيرازي در مراسم سوگواري سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ضمن تبيين فضائل و مناقب اين بانوي بزرگوار، با تأكيد بر هوشياري همگان در آستانه انتخابات گفت: بايد از هر‌گونه اختلاف و تفرقه پرهيز شود. آيت الله مكارم شيرازي خاطرنشان كرد: اخيراً در برخي جرايد نوشته شده بود كه بنا است از طرف ميراث فرهنگي ميتينگي به نام جشن تقدير از دست‌اندركاران سفرهاي نوروزي گرفته شود و ۱۰۰ هزار نفر را در ورزشگاه جمع و ۸۰۰ ميليون هزينه آن كنند.
اين مرجع تقليد افزود: صادقانه بگوييد مي‌خواهيم ميتينگ انتخاباتي بگيريم و از خودتان هزينه كنيد چرا بيت‌المال را مي‌خواهيد خرج كنيد، والله اين نه مصلحت شما و نه مصلحت مردم و نه مصلحت كشور و انقلاب است. اميدواريم همه عاقلانه بينديشيم و مسير صحيح را ادامه دهيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار