کد خبر: 519972
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
وقتي مصر به ارتش كمبوجيه و قراردادها و گردشگران ايراني پشت مي‌كند
محمد مصطفي‌نژاد

دولت مصر در مواجهه با اعتراض گسترده سني‌هاي افراط‌گراي سلفي به سفر نخستين تور گردشگران ايراني آن هم پس از ۳۴ سال سردي روابط ميان دو كشور از مواضع پيشين خود مبني بر گسترش روابط فرهنگي با ايران كوتاه آمد و در اولين گام توافقنامه گردشگري‌اش را با ايران نقض كرد. با اين اقدام تورهاي گردشگري ايراني تا اطلاع ثانوي ديگر نمي‌توانند به مصر سفر كنند و اگر چنين اتفاقي بيفتد، مصر ثابت خواهد كرد كه توانايي و نيز سابقه چندان خوبي در برقراري روابط فرهنگي با ايران ندارد!
كمبوجيه جا مانده در مصر
مصر چه در آن زمان كه مراودات ميان دو كشور به بن‌بست برخورده بود و چه در زمان فعلي كه دولتمردانش شعار اهميت ارتباط با ايران را سر مي‌دهند، ثابت كرده است كه در برخورد با رويدادهاي مختلف خيلي آسان منافع كوتاه مدت خود را به هر گونه مصلحت‌انديشي بلند مدت ترجيح مي‌دهد. آخرين برخورد نيمه‌كاره فرهنگي ايران و مصر در دوران قطع روابط ميان دو كشور به كشف بقاياي ارتش باستاني كمبوجيه در بيابان‌هاي اين كشور باز مي‌گشت؛ كشفي كه به واسطه تلاش دو باستان‌شناس ايتاليايي در خاك مصر صورت گرفت و به منابع و شواهد قابل تأملي در اين زمينه انجاميد. شبكه ديسكاوري در سال ۱۳۸۸ گزارشي را مبني بر كشف بقاياي ارتش گمشده كمبوجيه، پادشاه هخامنشي در مصر را منتشر و در پي اعلام اين خبر، رئيس‌جمهور دستور پيگيري كشف ۵۰ هزار سرباز هخامنشي را در مصر صادر كرد تا سازمان ميراث فرهنگي نيز پيگيري اين كشف مهم تاريخي را بر عهده بگيرد اما چندي بعد و در حالي كه تصاوير اين كشف بزرگ منتشر شده بود و برادران كاستيليوني به عنوان كاشفان بقاياي اين ارتش و نيز داريو دل بوفالو از اساتيد سرشناس دانشگاه لچه ايتاليا نيز اين خبر را تأييد كردند، «زاهي هواس»، مدير كل شوراي عالي آثار باستاني مصر با انتشار مطلبي در سايت اينترنتي خود كشف ارتش باستاني كمبوجيه در خاك مصر را تكذيب و تأكيد كرد كه دو برادر ايتاليايي مجوز كاوش را در اين منطقه نداشته‌اند و اين در حالي بود كه مسئولان ايران در تدارك رايزني با مصري‌ها براي ارسال كارشناسان ميراث فرهنگي خود به منطقه كشف آثار بودند. زاهي هواس در حالي اين كشف بزرگ را به بهانه عدم وجود مجوز كاوش در اين منطقه تكذيب كرده بود كه داريو دل بوفالو در اظهار نظر ديگري گفته بود كه پژوهش در محل كشف آثار در قالب يك پروژه زمين شناسي براي توپوگرافي زمين انجام شده و در نهايت به كشف اين آثار انجاميده است. با اين وجود اين كشف بزرگ تاريخي به حال خود رها شد و آن گونه كه از شواهد امر پيدا است، مصري‌ها اجازه بررسي هر چه بيشتر بقاياي كشف شده يا اعزام نماينده‌هاي ايراني به محل كشف را ندادند تا پرونده ارتش گمشده كمبوجيه بسته شود.
رابطه‌اي كه باز هم متوقف شد
حالا بار ديگر پرونده روابط فرهنگي ميان ايران و مصر باز هم در زير مجموعه فعاليت‌هاي مرتبط با ميراث فرهنگي و گردشگري گشوده شده است اما از قرار معلوم عدم پايبندي مقامات مصري به تفاهمنامه گردشگري كه چندي پيش ميان دو كشور به امضا رسيده بود، سرنوشت را خيلي زود به سوي بسته شدن اين پرونده سوق مي‌دهد. در حالي كه ثبت نام دومين گروه تور گردشگري ايران به مقصد مصر تا كنون با استقبال بي‌شمار ايرانيان مواجه شده است و در حالي كه انتظار مي‌رفت مصر در تفاهمنامه گردشگري‌اش با ايران، منافع بلند‌مدت و سود حاصل از ورود گردشگر ايراني به اين كشور و نيز ساير منافع خود را به عده‌اي سلفي تندرو ترجيح دهد اما اين اتفاق نيفتاد تا وزير گردشگري مصر در اقدامي يكطرفه از توقف ورود تورهاي ايراني به مصر سخن بگويد؛ اتفاقي كه هنوز توراگراتورهاي ايراني نيز حتي از آن باخبر نيستند. در اين شرايط آيا باز هم ايران خواستار بسط روابط فرهنگي با مصر خواهد شد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار