کد خبر: 519968
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
جان كري در تل‌آويو: صلح را به دور از فشارهاي تصنعي يا ضرب‌الاجل‌هاي شديد دنبال مي‌كنم
وزير خارجه امريكا در جريان سفر دوره‌اي خود به سرزمين‌هاي اشغالي در ديدار با رئيس رژيم صهيونيستي خواستار از سرگيري مذاكرات سازش ميان مقامات اين رژيم و فلسطيني‌ها شد و اعلام كرد: تلاش نكردن براي كشف كامل امكاناتي كه براي پيشرفت (در روند صلح) وجود دارد، بي‌مسئوليتي خواهد بود. 

جان كري راه حل دو كشور مستقل اسرائيل و فلسطين را مناسب‌ترين گزينه براي پيشبرد روند صلح دانست، اما تصريح كرد كه براي آغاز مجدد روند صلح خاورميانه بر راهبردي محتاطانه متمركز خواهد شد و براي پيشبرد آن از شتابزدگي اجتناب خواهد كرد. شيمون پرز در گفت‌و‌گوي خود با وزير خارجه امريكا همچنين ابراز داشته است: «تشكيل كشور فلسطين در كنار اسرائيل بهترين راه حل براي پايان بخشيدن به مناقشه ميان هر دو سوست.» 

پرز در اين ديدار طبق قاعده معمول ديدارهاي مقامات صهيونيست با امريكايي‌ها كه تلاش مي‌كنند پرونده سازش با فلسطيني‌ها را به برنامه اتمي ايران گره بزنند، اين برنامه را بزرگ‌ترين تهديد براي صلح، ثبات و امنيت در منطقه دانست. 

جان كري، وزير خارجه امريكا نيز با تأكيد بر اين نكته كه براي مقابله با برنامه اتمي جمهوري اسلامي تمامي گزينه در نظر گرفته خواهد شد، ابراز داشت: «ما نسبت به تهديداتي كه از سوي ايران وجود دارد، آگاه هستيم و‌‌ همان طور كه رئيس‌جمهور امريكا نيز گفته است، تهديد حمله نظامي به ايران بلوف نيست.» 

وزير خارجه امريكا همچنين يادآور شد كه امريكا در مقابل تهديد از سوي جمهوري اسلامي از اسرائيل پشتيباني خواهد كرد. 

بعد از اين ديدار، دفتر رياست جمهوري صهيونيست‌ها نيز از قول شيمون پرز بيانيه‌اي صادر كرد و گفت كه پس از سفر ماه گذشته باراك اوباما به اسرائيل نشانه‌هاي تازه‌اي از تحقق صلح در خاورميانه ديده مي‌شود. رئيس‌جمهور اسرائيل در ديدار روز گذشته خود تأكيد كرده است كه به تحقق صلح خوشبين است و آن را ممكن مي‌داند. 

اما كري به ديدار نخست وزير صهيونيست‌ها هم رفت البته نه در ساختمان اداري نخست وزير، بلكه در خانه بنيامين نتانياهو. نخست وزير صهيونيست‌ها هم تلاشي شبيه به پرز كرد و از برنامه اتمي ايران حرف زد: «اسرائيل نمي‌تواند چشمان خود را ببندد و منتظر باشد تا جامعه جهاني برنامه اتمي ايران را متوقف كند. ما نمي‌توانيم سرنوشت‌مان را به دست ديگران بسپاريم، حتي به دست بهترين دوستانمان.» 

با اين حال به نظر مي‌رسد كري توانسته است نتانياهو را به تغييراتي دست كم تاكتيكي وادار كند، چراكه برخي منابع نزديك به نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از موافقت وي با آزادي تعداد اندكي از اسراي فلسطيني خبر دادند. همچنين ساعاتي پس از ديدار شيمون پرز با جان كري، وزير خارجه امريكا، اخباري در مطبوعات رژيم صهيونيستي مبني بر حمايت پرز از ايده كري در خصوص راه‌حل دو دولت منتشر شد. در همين راستا برخي از نزديكان بنيامين نتانياهو نيز گفتند كه وي آماده است تعداد اندكي از اسراي فلسطيني را كه رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خواهان آزادي آنهاست، آزاد نمايد. اين منابع در عين حال به تعداد اسرا و هويت آنهايي كه نتانياهو قصد آزاد كردن آنها به عنوان نشان دادن حسن نيت به تشكيلات خودگردان را دارد، اشاره‌اي نكردند. 

وزير امور خارجه امريكا به ديدار مقامات فلسطيني از جمله محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و سلام فياض، نخست وزير انتصابي تشكيلات خودگردان فلسطين هم رفت و گفت: من درباره ابتكارهايي كه مي‌تواند مشكل بي‌اعتمادي را حل كند، حرف‌هايي دارم. اين ابتكارها به ما امكان خواهد داد تا روند صلح را از نو آغاز كنيم. به گزارش خبرگزاري فرانسه، كري افزود: من به شدت به اين پرونده و منطقه متمركز هستم زيرا تلاش براي پيش بردن روند صلح براي منافع امريكا و منطقه بسيار حياتي است. وي همچنين گفت: گروه‌هاي تندرو از فقدان صلح براي استخدام و تشويق تندروهايي در همه جا از خاور دور گرفته تا خاورميانه و امريكا بهره‌برداري‌ مي‌كنند. وزير امور خارجه امريكا با اشاره به انقلاب‌هاي عربي افزود: اكنون رويدادهاي منطقه‌اي و جهاني در جهتي پيش مي‌رود كه نشان مي‌دهد وقت تنگ است. كري اذعان كرد كه شكست روند صلح به نااميدي و بي‌اعتمادي ميان اسرائيل و فلسطين منتهي شده است. وي گفت: من معتقدم كه شكستن اين طلسم امكان‌پذير است، اما اين كار را تحت فشار قوانين تصنعي يا ضرب‌الاجل‌هاي شديد نخواهم كرد. دعوت كري به آغاز سازش در حالي صورت مي‌گيرد كه رسانه‌هاي صهيونيستي اعلام كردند ارتش رژيم صهيونيستي قصد دارد سامانه‌هاي گنبد آهنين را در شهر عسقلان مستقر كند كه كارشناسان نظامي پيش‌بيني كرده‌اند استقرار اين سامانه به خاطر آغاز مجدد تنش ميان اسرائيل و غزه در چند روز گذشته باشد. 

كري توانايي تغيير در اسرائيلي‌ها را ندارد
خبرنگار شبكه الجزيره انگليسي گفت، اكثريت فلسطينيان، جان كري، وزير امور خارجه امريكا را كه به اسرائيل سفر كرده، از ايجاد تغيير در رفتار مقامات اسرائيلي ناتوان مي‌دانند. نيكول جانستون، خبرنگار اين شبكه طي گزارشي از كرانه باختري تحت اشغالِ اسرائيل گفت: شمار بسيار كمي از فلسطينيان در كرانه باختري يا غزه تصور مي‌كنند جان كري بتواند كار مثبتي در رابطه با تغيير رفتار اسرائيل در قبال فلسطينيان انجام دهد. اين نوميدي از تأثيرگذار بودن امريكا در روند مذاكرات صلح، نه تنها در عامه مردم، بلكه در سطوح دانشگاهي در ميان دانشجويان و اساتيد فلسطيني در كرانه باختري نيز مشاهده مي‌شود. مثلاً يكي از اساتيد فلسطيني در دانشگاه بيرزت در رام الله كه سياست امريكا را تدريس مي‌كند، عنوان درس خود را «قدرت در حال افول امريكا» در جهان قرار داده است. اكثر دانشجويان وي باور ندارند كه ديپلماسي امريكا بتواند فشار قابل توجهي بر اسرائيل وارد كند كه تغييري در سياست‌هاي خود بدهد. 

فتح دست از سازش بردارد
معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري(پارلمان) فلسطين از جنبش فتح دعوت كرد به مذاكرات سازش با دشمن صهيونيستي پايان داده و به گزينه مقاومت به عنوان گزينه استراتژيك پايبند باشد. «احمد بحر» از گروه‌هاي مقاومت فلسطين دعوت كرد نظاميان رژيم صهيونيستي را به منظور امضاي قرارداد مبادله اسراي جديد با دشمن صهيونيستي همانند قرارداد «وفاداري به آزادگان» كه به موجب آن ۱۰۲۷ اسير فلسطيني در قبال آزادي «گلعاد شاليت» نظامي صهيونيست آزاد شدند، به اسارت بگيرند.
وي همچنين از جنبش فتح دعوت كرد به مذاكرات سازش با دشمن صهيونيستي پايان داده و به گزينه مقاومت به عنوان گزينه استراتژيك پايبند باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار